ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
20.07.2005                                        Справа N 25/314
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого                 Добролюбової Т.В.
суддів :                    Грейц К.В.
                            Полянського А.Г.
розглянувши касаційну       ДПІ у Дарницькому районі міста Києва
скаргу
на постанову                від 04.11.2004
Київського апеляційного господарського суду
у справі № 25/314 господарського суду міста Києва
за позовом                  ТОВ “Рійк Цваан Україна”
до                          ДПІ у Дарницькому районі міста Києва
 
Про   визнання недійсними податкових повідомлень - рішень
 
за участю представників:    
- позивача                  не з’явились
- відповідача                Дума Ю.М.
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням   господарського  суду  міста  Києва  від   01.09.2004,
залишеним   без   змін  постановою  колегії  суддів   Київського
апеляційного господарського суду від 04.11.2004, позовні  вимоги
ТОВ   “Рійк   Цваан  Україна”  задоволені,  визнані   недійсними
податкові  повідомлення - рішення ДПІ у  Дарницькому  районі  м.
Києва   від   24.06.2004  №  0003302301/019781  про   визначення
завищення  суми бюджетного відшкодування з ПДВ по декларації  за
березень  2003  року в сумі 14205,55 грн. та № 0003302301/019782
про  визначення позивачеві податкового зобов’язання за  платежем
штрафні (фінансові) санкції в сумі 2755,93 грн.
 
Не  погоджуючись  з  рішенням та постановою у  справі,  державна
податкова  інспекція у Дарницькому районі міста Києва звернулась
з  касаційною  скаргою,  в якій просить  зазначені  судові  акти
скасувати  та  прийняти нове рішення про відмову  в  задоволенні
позову,   посилаючись  на  те,  що  залишились  не   з’ясованими
обставини щодо ненадходження до бюджету сум ПДВ від контрагентів
позивача  по  угодам, з яких виникло від’ємне значення  по  ПДВ,
зокрема, від ТОВ “АгроСервісПостач”, чим порушено п. 1.8  ст.  1
Закону  України “Про податок на додану вартість” ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        
від 03.04.1997 № 168/97-ВР (далі –Закон № 168 ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ).
 
Позивач відзив на касаційну скаргу не подав, своїм процесуальним
правом  на  участь в судовому засіданні касаційної інстанції  не
скористався.  Представник скаржника в судовому засіданні  вимоги
касаційної скарги підтримав в повному обсязі.
 
В  складі судової колегії, якою призначено до розгляду касаційну
скаргу   у  даній  справі,  відбулись  зміни  і  відповідно   до
розпорядження  в.о.  голови судової палати  Першикова  Є.В.  від
20.07.2005 № 02-12.2/283 призначено колегію у складі головуючого
судді Добролюбової Т.В., суддів Грейц К.В., Полянського А.Г.
 
Перевіривши у відкритому судовому засіданні повноту встановлення
обставин  справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові
апеляційного  та рішенні місцевого господарських судів,  колегія
суддів  Вищого господарського суду України дійшла  висновку,  що
касаційна  скарга  підлягає частковому задоволенню,  виходячи  з
наступного.
 
Як   вбачається   з  матеріалів  справи,  державною   податковою
інспекцією   у  Дарницькому  районі  м.  Києва  було   проведено
позапланову   документальну  перевірку  з  питання  правильності
формування   від'ємного   значення   чистої   суми   податкового
зобов'язання  з  податку  на додану  вартість  по  товариству  з
обмеженою відповідальністю „Рійк Цваан Україна” за березень 2003
року, за результатами якої складено акт № 1416-2301-30517557 від
24.06.2004 року.
 
На  підставі  вказаного  акту  були прийнятті  спірні  податкові
повідомлення  - рішення № № 0003302301/018781, 0003292301/018782
від  24.06.2004  року  про завищення позивачем  суми  бюджетного
відшкодування з ПДВ по декларації за березень 2003 року  в  сумі
14205,55   грн.   та   про  визначення  позивачеві   податкового
зобов’язання  за  платежем штрафні (фінансові)  санкції  в  сумі
2755,93 грн. відповідно.
 
Визначення  цих  податкових зобов’язань  викликано  тим,  що  до
податкового  кредиту  за  декларацією  за  березень  2003   року
позивачем включено суму ПДВ 14205,55 грн., сплачену ним у складі
вартості робіт контрагентові - генпідрядникові ПП „Есто –Ехітус”
за  договором № 9/10 від 09.10.2002 року на виконання будівельно
-  ремонтних  робіт офісних приміщень позивача  за  адресою:  м.
Київ,   вул.  Боткіна,  4,  виконання  яких  частково  оформлено
останнім   з  субпідрядником  –ТОВ  “АгроСервісПостач”   і,   як
зазначено  в акті перевірки, з письмових пояснень директора  ТОВ
“АгроСервісПостач”     Бондаренко    К.К.     вбачається,     що
відповідальність  за діяльність товариства  вона  не  несла,  її
особистий  підпис  на  договорі №  15\10  підряду  на  виконання
будівельно - ремонтних робіт від 15.10.2002 підроблено,  довідку
про вартість виконаних підрядних робіт за березень 2003 року  та
податкову  накладну № 15811-103 від 31.03.2003 на суму  85233,31
грн., в т.ч. ПДВ 14205,55 грн., не складала та не підписувала.
 
Крім  того,  в акті перевірки зазначено, що відносно  Бондаренко
К.К.   порушено  кримінальну  справу  і  постановою  Дарницького
районного  суду  м.  Києва  від  23.03.2004  її  обвинувачено  у
вчиненні злочину.
 
За  таких  обставин  податковий орган дійшов висновку,  що  факт
надання позивачеві будівельно-ремонтних послуг субпідрядником  -
ТОВ  “АгроСервісПостач” не підтверджений належними  документами,
включення ним сум ПДВ до складу податкових зобов’язань та сплати
ПДВ до бюджету не встановлено.
 
Ухвалюючи  оскаржувані  судові акти, суди  попередніх  інстанцій
виходили  з того, що відповідно до приписів норм пп.  7.2.1,  п.
7.2,  пп.  7.4.1 та пп. 7.4.5, п 7.4, пп. 7.5.1, п.  7.5  ст.  7
Закону  № 168 ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         для включення сум податку на  додану
вартість  до  податкового кредиту достатньо таких  підстав,  як:
здійснення   операції  з  придбання  товарів  (робіт,   послуг),
наявність   належним  чином  оформленої  податкової   накладної,
виданої платником податку на додану вартість.
 
Крім  того, суди зазначили, що згідно з пп. 7.7.1, пп. 7.7.3  п.
7.7  ст.  7  Закону  №  168  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          у  разі,  коли  за
результатами  звітного періоду сума, визначена як різни  ця  між
загальною  сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку  з
будь-яким  продажем  товарів (робіт, послуг)  протягом  звітного
періоду  та  сумою  податкового кредиту звітного  пері  оду  має
від'ємне  значення,  така сума підлягає  відшкодуванню  платнику
податку  з Держбюджету України протягом місяця наступного  після
подачі декларації.
 
Однак,  з  такою  позицією судів попередніх інстанцій  не  можна
погодитись,  оскільки  вона є наслідком врахування  лише  самого
факту   наявності  від’ємного  значення  з  ПДВ  за   податковою
декларацією  за  березень  2003 року, не  з’ясування  конкретних
обставин справи та незастосування системного аналізу норм Закону
№ 168.
 
Колегія   суддів   зазначає,  що  правові  підстави   формування
податкового  кредиту  встановлені,  зокрема,  підпунктом   7.4.1
пункту  7.4  ст.  7  Закону № 168 ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        ,  згідно  якого
податковий кредит звітного періоду складається із суми податків,
сплачених  (нарахованих) платником податку у звітному періоді  у
зв’язку  з  придбанням  товарів (робіт, послуг),  вартість  яких
відноситься  до  складу  валових витрат виробництва  (обігу)  та
основних   фондів  чи  нематеріальних  активів,  що   підлягають
амортизації.  Відповідно  до  пп.   7.7.5  п.  7.7. Закону № 168
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         суми податку на додану вартість зараховуються  до
Державного бюджету України, а зараховані суми використовуються у
першу  чергу  для  бюджетного відшкодування  податку  на  додану
вартість згідно з цим Законом ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Тобто,  законодавцем чітко передбачено, що однією з обов'язкових
підстав включення сум до податкового кредиту з податку на додану
вартість є сплата цих сум до Державного бюджету України.
 
Судами не взято до уваги те, що за змістом п. 1.8 ст. 1 Закону №
168  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
         бюджетне відшкодування –сума,  що  підлягає
поверненню  платнику  податку з бюджету у  зв’язку  з  надмірною
сплатою    податку   у  випадках,  визначених   цим      Законом
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Наведеними  нормами  Закону  № 168 ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          визначається
предмет  доказування в судовому процесі під час розгляду  справи
за  позовом  про  визнання  недійсним  податкового  повідомлення
–рішення про завищення суми бюджетного відшкодування з  ПДВ,  до
якого,   зокрема,   входять  обставини   щодо   сум   податкових
зобов’язань  та сум податкового кредиту платника у  відповідному
звітному періоді, здійснення платником податку придбання товарів
(робіт, послуг), витрати на які входять до складу валових витрат
або  підлягають  амортизації, правильності розрахунку  платником
бюджетного відшкодування, що знаходиться в прямій залежності від
суми  ПДВ,  перерахованої платником іншому  платнику  податку  у
складі ціни придбання товарів (робіт, послуг).
 
Однак судами, що вирішували спір, не надано правової оцінки і не
спростовані  належним  чином  доводи  податкового  органу  (слід
зазначити,  що  ці  доводи викладені в  акті  перевірки,  однак,
документи,  що  їх підтверджують, в матеріалах справи  відсутні)
щодо  несплати  ПДВ  до  бюджету  кінцевим  виконавцем  робіт  -
субпідрядником  ТОВ  “АгроСервісПостач “, тобто  не  встановлено
фактичної  надмірної  сплати  до  бюджету  ПДВ,  задекларованому
позивачем до відшкодування.
 
Таким  чином, поза межами дослідження і встановлення в  судовому
процесі  залишись  обставини  формування  позивачем  податкового
кредиту  і правильності визначення суми бюджетного відшкодування
у відповідності до вимог Закону № 168 ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Також колегія суддів зазначає, що задовольняючи позовні вимоги в
повному  обсязі,  судами  не  вказано  з  яких  підстав  визнане
недійсним   податкове  повідомлення  –рішення  про   нарахування
штрафних  санкцій  в сумі 2755,93 грн., тобто  пов’язані  з  цим
обставини,  зокрема, підстави застосування і  розмір,  також  не
встановлені.
 
Крім  того,  колегія  суддів вважає за необхідне  зауважити,  що
позовні  вимоги і оскаржувані судові акти стосуються  податкових
повідомлень  –рішень  № № 0003302301/019781,  0003292301/019782,
однак,   наявні   в  матеріалах  справи  ксерокопії   податкових
повідомлень    –рішень    містять   №    №    0003302301/018781,
0003292301/018782,  тобто не з’ясовані дійсні  порядкові  номери
спірних  рішень,  що  впливає як на  предмет  спору,  так  і  на
результат його вирішення.
 
Таким  чином,  не встановлення судами попередніх інстанцій  всіх
вищевказаних обставин, які мають суттєве значення  у  справі,  є
порушенням  ч.  1  ст.  43 ГПК України ( 1798-12  ) (1798-12)
          і  виключає
можливість  висновку суду касаційної інстанції щодо правильності
застосування  норм  матеріального та  процесуального  права  при
вирішенні  спору, у зв’язку з чим прийняті у справі судові  акти
підлягають  скасуванню з передачею справи на  новий  розгляд  до
суду першої інстанції.
 
Під  час нового розгляду справи суду першої інстанції слід взяти
до  уваги наведене в цій постанові, вжити всі передбачені чинним
законодавством  засоби  для всебічного, повного  і  об’єктивного
встановлення  фактичних обставин у справі і,  в  залежності  від
встановленого, вирішити спір у відповідності із законом.
 
Керуючись  ст.ст.  111-5, 111-7, 111-9, 111-10,  111-11,  111-12
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , ВИЩИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Постанову  Київського  апеляційного  господарського   суду   від
04.11.2004 у справі господарського суду міста Києва № 25/314  та
рішення  господарського суду міста Києва від 01.09.2004 у  даній
справі скасувати.
 
Справу  передати на новий розгляд до господарського  суду  міста
Києва.
 
Касаційну  скаргу державної податкової інспекції  у  Дарницькому
районі міста Києва задовольнити частково.
 
Головуючий    Т.Добролюбова
 
Судді         К.Грейц
 
              А.Полянський