ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ 
 
                        П О С Т А Н О В А 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 
 
 12.07.2005                                       Справа N 8/228-0 
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах 
              Верховного Суду України від 08.09.2005 
               відмовлено в допуску до провадження 
                   за винятковими обставинами) 
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів: 
     головуючого - Овечкіна В.Е. 
     суддів: Чернова Є.В., Цвігун В.Л. 
     за участю представників: 
     позивача - Олексюк В.П., Панасюк П.І. 
     відповідача - Шевченко О.А., Попова О.М. 
     розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну  скаргу 
ДПІ у м. Херсоні 
     на постанову   від   17.02.2005   Запорізького   апеляційного 
господарського суду 
     у справі N 8/228-0 
     за позовом  ВАТ  "Херсонський завод будівельних матеріалів-1" 
(надалі - ВАТ "ХЗБМ-1") 
     до ДПІ у м. Херсоні 
     про визнання  недійсними  податкових  повідомлень-рішень  від 
29.02.2004 N   0000502600/0,   від   31.03.2004   N  0000452600/1, 
N 0000472600/1,  N 0000482600/1,  від 11.05.2004  N  0000492600/2, 
N 0000462600/2 
     В С Т А Н О В И В: 
 
     Рішенням господарського   суду   Херсонської   області    від 
09.08.2004 позов задоволено повністю у зв'язку з необгрунтованістю 
оспорюваних податкових повідомлень-рішень. Постановою Запорізького 
апеляційного  господарського  суду від 17.02.2005 рішення залишено 
без змін з тих же підстав. 
 
     ДПІ у м.  Херсоні в поданій касаційній скарзі просить рішення 
та постанову скасувати,  в позові відмовити,  оскільки вважає,  що 
згідно з п.  3 Порядку ( z0688-98 ) (z0688-98)
         N 555 для переходу на спрощену 
систему   оподаткування,   обліку   та  звітності  суб'єкт  малого 
підприємства - юридична особа подає письмову заяву за умови сплати 
всіх установлених податків та обов'язкових платежів, термін сплати 
яких настав на дату подання заяви,  а матеріалами справи  доведено 
наявність  у  ВАТ  "ХЗБМ-1" на момент переходу на спрощену систему 
оподаткування  (01.01.2002  р.)  заборгованості  перед   Пенсійним 
Фондом України в сумі 44427,64 грн. та заборгованості перед Фондом 
страхування в сумі 13476,43 грн.  Окрім того,  скаржник вказує, що 
навіть  одна  із  наведених  в  акті перевірки обставин,  а саме - 
проведення позивачем розрахунків у  формі,  іншій,  ніж  грошовими 
коштами, є достатньою підставою для необхідності переходу позивача 
на загальну систему оподаткування,  як того  вимагає  п.  5  Указу 
Президента  України N 746/99 ( 746/99,  727/98 ) (746/99,  727/98)
         від 28.06.99 "Про 
спрощену систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів 
малого підприємництва". 
 
     Колегія суддів,  перевіривши  фактичні  обставини  справи  на 
предмет повноти їх встановлення і  правильності  юридичної  оцінки 
судами  першої  та  апеляційної  інстанцій  і заслухавши пояснення 
присутніх у засіданні представників сторін,  дійшла  висновку,  що 
касаційна  скарга  підлягає частковому задоволенню,  а оскаржувані 
рішення та постанова - скасуванню  з  передачею  справи  на  новий 
розгляд до суду першої інстанції з наступних підстав. 
 
     На спірні    правовідносини,   пов'язані   із   застосуванням 
позивачем в 2002-2003 рр.  спрощеної системи оподаткування, обліку 
та  звітності,  поширюється  дія  п.п.  1,  4,  5 Указу президента 
України від 28.06.99 N 746/99 ( 746/99,  727/98  ) (746/99,  727/98)
          "Про  спрощену 
систему   оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів  малого 
підприємництва" (надалі  -  Указ  N  746/99),  чим  спростовуються 
помилкові  посилання скаржника в обгрунтування своїх заперечень на 
п.  3 Порядку видачі свідоцтва про право  сплати  єдиного  податку 
суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою,  затвердженого 
наказом ДПА України від 13.10.98 N 476  ( z0688-98  ) (z0688-98)
          (надалі  - 
Порядок). Зазначені   Указ   N   746/99   та  Порядок  по  різному 
врегульовують умови переходу на  спрощену  систему  оподаткування, 
обліку та звітності. 
 
     Зокрема, пункт  4  Указу  N  746/99  ( 746/99 ) (746/99)
         такою умовою 
визначає  сплату  всіх  установлених  податків   та   обов'язкових 
платежів  за  попередній  звітний  (податковий) період,  а пункт 3 
Порядку ( z0688-98  ) (z0688-98)
          -  сплату  всіх  установлених  податків  та 
обов'язкових  платежів,  термін сплати яких настав на дату подання 
заяви. 
 
     З огляду  на  безпідставне  розширення  пунктом   3   Порядку 
( z0688-98 ) (z0688-98)
         обсягу умов для переходу позивача на спрощену систему 
оподаткування, передбачених п.  4  Указу  N  746/99  ( 746/99  ) (746/99)
        , 
колегія   на  підставі  ч.  2  ст.  4  ГПК  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
         
погоджується  з   висновком   суду   апеляційної   інстанції   про 
недоведеність несплати позивачем податків та обов'язкових платежів 
за попередній звітний (податковий) період - 4 квартал 2001 р.,  що 
не спростовано податковим органом. 
 
     Водночас задовольняючи    позов    суд    також   виходив   з 
недоведеності проведення позивачем в охоплений  перевіркою  період 
бартерних  операцій  та  обумовленої  цим  відсутності підстав для 
переходу товариства на загальну систему оподаткування. 
 
     Однак, судами  попередніх  інстанцій  залишено  поза   увагою 
обставини  проведення  позивачем остаточних розрахунків у товарній 
формі у 2002-2003 роках (ПДВ - 13413,93 грн.) з  метою  ліквідації 
існуючої заборгованості за відвантажену продукцію,  яка виникла до 
моменту переходу     на     спрощену     систему     оподаткування 
(до 01.01.2002  р.).  Таким чином вміщені в оскаржуваній постанові 
висновки суду про  недоведеність  проведення  позивачем  бартерних 
операцій в 2002-2003 рр.  суперечать встановленим судом обставинам 
погашення товариством в цей же період  у  товарній  формі  залишку 
заборгованості, яка виникла до 01.01.2002 р. 
 
     Відповідно до   п.1   Указу   Президента   України  N  746/99 
( 746/99 ) (746/99)
         від  28.06.99  суб'єкти  підприємницької  діяльності  - 
юридичні особи,  які перейшли на спрощену систему оподаткування за 
єдиним  податком,  не  мають  права  застосовувати  інший   спосіб 
розрахунків   за   відвантажену   продукцію  крім  готівкового  та 
безготівкового розрахунків  коштами.  Зазначена  правова  норма  є 
імперативною,   а   тому   платник   єдиного   податку  не  вправі 
розраховуватися за придбані товари  з  контрагентом  у  негрошовій 
формі   незалежно   від   моменту   виникнення  заборгованості  за 
відвантажену  продукцію   (до   переходу   на   спрощену   систему 
оподаткування  чи  після).  Згідно зі ст.  5 Указу N 746/99 у разі 
порушення вимог,  встановлених ст.  1 цього Указу, платник єдиного 
податку повинен перейти на загальну систему оподаткування,  обліку 
та звітності, починаючи з наступного звітного періоду (кварталу). 
 
     Вищенаведені обставини  не  досліджені  судом,   а   тому   є 
підставою для нового розгляду справи. 
 
     З огляду на те,  що визначення позивачу за всіма оспорюваними 
податковими  повідомленнями-рішеннями  податкових  зобов'язань  по 
конкретним податкам та обов'язковим платежам має похідний характер 
від встановлення підстав для  застосування  товариством  спрощеної 
системи оподаткування протягом 2002-2003 рр.,  оскаржувані рішення 
та постанова підлягають скасуванню в  повному  обсязі  розглянутих 
позовних вимог з передачею справи на новий розгляд. 
 
     Враховуючи імперативні  приписи  п.п  1,  5  Указу  N  746/99 
( 746/99 ) (746/99)
         колегія погоджується з твердженнями скаржника  про  те, 
що  проведення  позивачем  розрахунків  у товарній формі хоча б по 
одній  господарській   операції   є   достатньою   підставою   для 
обов'язкового переходу позивача на загальну систему оподаткування. 
 
     Зазначеним обставинам,  які безпосередньо стосуються предмета 
даного  господарського  спору,  судами   першої   та   апеляційної 
інстанції  в супереч вимогам ст.  43 Господарського процесуального 
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         не надано ретельної правової оцінки, а 
згідно   імперативних   вимог   ч.   2  ст.  111-7  Господарського 
процесуального кодексу України касаційна інстанція  не  має  права 
встановлювати   або  вважати  доведеними  обставини,  що  не  були 
встановлені  у  рішенні  та  постанові  господарського   суду   чи 
відхилені  ним,  вирішувати питання про перевагу одних доказів над 
іншими,  збирати нові докази  чи  додатково  перевіряти  наявні  у 
справі докази. 
 
     Зважаючи на викладене,  касаційна інстанція на підставі ч.  2 
ст. 111-5   Господарського    процесуального    кодексу    України 
( 1798-12  ) (1798-12)
          дійшла  висновку  про  неповне встановлення обставин 
справи та обумовлену цим неможливість надання  належної  юридичної 
оцінки  всім  обставинам  справи,  в зв'язку з чим справа підлягає 
направленню на новий розгляд  для  достовірного  з'ясування  інших 
обставин,  які  мають  істотне  значення для правильного вирішення 
спору. 
 
     Враховуючи викладене  та  керуючись  ст.ст.  111-5,  111-7  - 
111-12  Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , 
Вищий господарський суд України П О С Т А Н О В И В: 
 
     Касаційну скаргу ДПІ у м. Херсоні задовольнити частково. 
 
     Рішення господарського   суду   Херсонської    області    від 
09.08.2004  та  постанову Запорізького апеляційного господарського 
суду від 17.02.2005 у  справі  N  8/228-0  скасувати  з  передачею 
справи   на  новий  розгляд  до  господарського  суду  Херсонської 
області. 
 
 Головуючий, суддя                                       В.Овечкін 
 
 Судді:                                                   Є.Чернов 
                                                          В.Цвігун