ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 10.02.2005                                         Справа N 17/28
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 21.04.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого Усенко Є.А.,
     суддів: Глос О.І., Бакуліної С.В.
     розглянувши у   відкритому   судовому   засіданні   матеріали
касаційної    скарги   Західно-Донбаської   об'єднаної   державної
податкової інспекції в Дніпропетровській області
     на постанову    від    01.07.2004   року   Дніпропетровського
апеляційного господарського суду
     у справі N 17/28
     господарського суду Дніпропетровської області
     за позовом Відкритого акціонерного товариства "Агротехсервіс"
     до Західно-Донбаської ОДПІ в Дніпропетровській області
     про зобов'язання  виключити  з  реєстру  платника  податку на
додану вартість з анулюванням свідоцтва
     в судовому засіданні взяли участь представники:
     від позивача: не з'явились
     від відповідача:
     Дарій Л.Г. (довіреність від 09.02.2005 р. N 2781/10);
     Марікуца О.Б. (довіреність від 22.10.2004 р. N 29048/10)
     В С Т А Н О В И В:
 
     Рішенням Господарського   суду   Дніпропетровської    області
(головуючий  суддя  Стрелець Т.Г.) від 04.03.2004 року,  залишеним
без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського
суду (головуючий    суддя    -    Крутовських    В.І.,   судді   -
Прокопенко А.Є.,  Дмитренко А.К.) від 01.07.2004 року,  по  справі
N 17/28  позов задоволено повністю,  зобов'язано Західно-Донбаську
об'єднану державну податкову інспекцію в Дніпропетровській області
виключити ВАТ "Агротехсервіс" з Реєстру платника податку на додану
вартість та анулювати свідоцтво; стягнуто з відповідача на користь
позивача  85,00  грн.  витрат  по  сплаті  держмита та 118,00 грн.
витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
 
     В касаційній     скарзі     Західно-Донбаської     ОДПІ     в
Дніпропетровській  області  просить  скасувати  ухвалені по справі
судові акти та прийняти нове рішення,  яким в задоволенні позовних
вимог  ВАТ  "Агротехсервіс"  відмовити  повністю,  посилаючись  на
неправильне застосування норм матеріального права,  а саме: ст. 23
Закону  України  "Про  відновлення  платоспроможності боржника або
визнання його банкрутом" ( 2343-12 ) (2343-12)
        ,  ст.  1 Закону України  "Про
податок на   додану   вартість"   від   03.04.97  р.  N  168/97-ВР
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        ,  п.  25.2  Положення  про  реєстр  платників  ПДВ,
затвердженого  наказом  Державної податкової адміністрації України
від  01.03.2000  р.  N  79  ( z0208-00   ) (z0208-00)
        ,   зареєстрованого   в
Міністерстві юстиції України від 03.04.2000 р. N 208/4429.
 
     Відзиву на касаційну скаргу позивач не надіслав.
 
     Позивач не скористався наданим процесуальним правом на участь
в засіданні суду касаційної інстанції.
 
     Заслухавши пояснення  на   касаційну   скаргу   представників
відповідача,  які  підтримали викладені в ній доводи,  перевіривши
повноту встановлення обставин справи та правильність їх  юридичної
оцінки  в  постанові  апеляційного  господарського  суду,  колегія
суддів Вищого господарського суду України приходить  до  висновку,
що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
 
     Судами попередніх   інстанцій   встановлено,   що  постановою
Господарського суду Дніпропетровської  області  N  Б26/148/02  від
17.01.2003  р.  визнано  банкрутом  Відкрите акціонерне товариство
"Агротехсервіс"  м.  Дніпропетровськ  та   відкрито   ліквідаційну
процедуру з призначенням ліквідатора.
 
     ВАТ "Агротехсервіс"   на   підставі   Положення   про  реєстр
платників податку на додану вартість,  затвердженого  наказом  ДПА
України  01.03.2000  р.  N  79  ( z0208-00  ) (z0208-00)
        ,  зареєстрованого в
Міністерстві юстиції  України  03.04.2000  р.  за  N  208/4429,  з
урахуванням  змін,  внесених згідно наказів ДПА N 170 ( z0256-00 ) (z0256-00)
        
від 14.04.2000 р.,  N 117 ( z0327-01 ) (z0327-01)
         від  20.03.2001  р.,  N  72
( z0210-02  ) (z0210-02)
          від  14.02.2002 р.  звернувся до Західно-Донбаської
об'єднаної  державної  податкової  інспекції  в  Дніпропетровській
області  з заявою від 03.10.2003 р.  про виключення підприємства з
Реєстру платників податку на додану вартість.
 
     Відповідач, розглянувши вищезгадану  заяву,  відповів  листом
N 20393/10/15   від   10.10.2003   р.,   що  вважає  безпідставним
виключення позивача з реєстру платників ПДВ, зазначивши при цьому,
що  свідоцтво  про  реєстрацію  згідно ч.  2 п.  9.6 ст.  9 Закону
України "Про податок на додану вартість" від 03.04.97 р.  N 168/97
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          (із  змінами  та  доповненнями)  діє до дати його
анулювання  у  випадку  припинення  діяльності  платника  податків
згідно з рішенням про ліквідацію такого платника.
 
     Суди, задовольняючи   позов,  виходили  із  того,  що  з  дня
прийняття господарським  судом  постанови  про  визнання  боржника
банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у боржника не можуть
виникати  нові  зобов'язання   зі   сплати   податків   і   зборів
(обов'язкових  платежів).  Таким чином в ліквідаційній процедурі у
боржника-банкрута  не  з'являється  ніяких  додаткових  податкових
зобов'язань,  крім тих,  котрі у вигляді конкурсних вимог включені
до реєстру вимог кредиторів відповідно до  ст.ст.  14,  23  Закону
України  "Про  відновлення платоспроможності боржника або визнання
його банкрутом" ( 2343-12 ) (2343-12)
        ,  тобто у боржника при продажу майна в
ліквідаційній  процедурі  не виникає зобов'язань зі сплати податку
на додану вартість.
 
     Колегія суддів відзначає таке.
 
     Відповідно до п.  9.6 ст.  9 Закону України "Про  податок  на
додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
         свідоцтво про реєстрацію діє до
дати  його  анулювання,   яке   відбувається   у   випадку,   якщо
зареєстрована  як платник податку особа припиняє діяльність згідно
з рішенням про ліквідацію такого платника податку.
 
     Відповідно до п.  2 ст.  32 Закону України  "Про  відновлення
платоспроможності боржника    або    визнання    його   банкрутом"
( 2343-12 ) (2343-12)
         якщо  за  результатами  ліквідаційного  балансу  після
задоволення  вимог  кредиторів не залишилося майна,  господарський
суд виносить ухвалу про ліквідацію  юридичної  особи  -  банкрута.
Копія  цієї  ухвали  направляється органу,  який здійснив державну
реєстрацію  юридичної  особи  -  банкрута,  та  органам  державної
статистики  для  виключення  юридичної  особи з Єдиного державного
реєстру підприємств  та  організацій  України,  а  також  власнику
(органу,   уповноваженому  управляти  майном),  органам  державної
податкової служби за місцезнаходженням банкрута.
 
     Якщо майна банкрута вистачило,  щоб задовольнити  всі  вимоги
кредиторів,  він  вважається  таким,  що  не  має  боргів,  і може
продовжити свою підприємницьку діяльність.  Господарський суд може
винести ухвалу про ліквідацію юридичної особи,  що звільнилася від
боргів,  лише у разі,  якщо в неї залишилося  активів  менше,  ніж
вимагається  для її функціонування згідно із законодавством (п.  3
ст. 32 вищенаведеного Закону ( 2343-12 ) (2343-12)
        ).
 
     Оскільки "відкриття  ліквідаційної  процедури"  і  "прийняття
рішення про ліквідацію платника податку" не є тотожними поняттями,
а Закон України "Про податок на додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        
пов'язує анулювання свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ виключно
з прийняттям рішення про ліквідацію платника податку,  то правових
підстав для задоволення позову не вбачається.
 
     Відповідно до  статті  67  Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
кожен  зобов'язаний  сплачувати  податки  і  збори  в  порядку   і
розмірах, встановлених законом. Згідно зі статтею 4 Закону України
"Про систему оподаткування" ( 1251-12  ) (1251-12)
          платниками  податків  і
зборів (обов'язкових платежів) є юридичні і фізичні особи, на яких
згідно з законами України покладено обов'язок сплачувати податки і
збори  (обов'язкові  платежі).  Частиною  3  статті 9 цього Закону
встановлено,  що обов'язок юридичної особи щодо сплати податків  і
зборів  (обов'язкових  платежів)  припиняється із сплатою податку,
збору (обов'язкового платежу) або його скасуванням  або  списанням
податкової   заборгованості  відповідно  до  Закону  України  "Про
відновлення   платоспроможності   боржника   або   визнання   його
банкрутом" ( 2343-12   ) (2343-12)
        .  У  разі  ліквідації  юридичної  особи
заборгованість  з  податків  і  зборів   (обов'язкових   платежів)
сплачується  у  порядку,  встановленому  законами  України.  Таким
чином,  порушення справи про банкрутство суб'єкта  підприємницької
діяльності  не  змінює його статусу платника податків,  якщо він є
таким відповідно до закону.
 
     Відтак, висновок судів про те,  що оскільки  у  ліквідаційній
судовій  процедурі  банкрутства  у  платника  податку  не  виникає
зобов'язань зі сплати ПДВ,  то це є  підставою  для  виключення  з
Реєстру   платників  податку  на  додану  вартість  та  анулювання
свідоцтва платника податку на додану  вартість,  є  таким,  що  не
ґрунтується на законі.
 
     Крім того,  предмет  спору  у  даній  справі не пов'язаний зі
стягненням будь-якої суми податкового зобов'язання  з  податку  на
додану вартість,  а тому недоречним є застосування судами положень
статей 14,  23 Закону України "Про  відновлення  платоспроможності
боржника або   визнання   його   банкрутом"  ( 2343-12  ) (2343-12)
        ,  якими
визначається поняття кредитора у справі про  банкрутство,  у  тому
числі   конкурсного   кредитора,   встановлюються   строки  подачі
конкурсними кредиторами до господарського суду  письмових  заяв  з
вимогами  до  боржника  та правові наслідки неподання таких заяв у
визначений строк,  зазначається,  що з дня прийняття господарським
судом  постанови  про  визнання  боржника  банкрутом  і  відкриття
ліквідаційної процедури строк виконання зобов'язання  щодо  сплати
податків  і  зборів  (обов'язкових платежів) вважається таким,  що
настав.
 
     З огляду на  наведене  колегія  суддів  вважає  за  необхідне
скасувати  ухвалені  по  справі  судові акти і прийняти рішення по
справі про відмову у задоволенні позовних вимог.
 
     Керуючись ст.ст.  111-5,  111-7,  111-8, п. 2 ч. 1 ст. 111-9,
ст.  111-10,  111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський
суд України, - П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу Західно-Донбаської ОДПІ в  Дніпропетровській
області   від   30.07.2004  року  N  20218/5/10-030  на  постанову
Дніпропетровського апеляційного    господарського     суду     від
01.07.2004 року у справі N 17/28 задовольнити.
 
     Рішення Господарського  суду  Дніпропетровської  області  від
04.03.2004  року  та  постанову  Дніпропетровського   апеляційного
господарського  суду  від  01.07.2004  року  у  справі  N  17/28 -
скасувати.
 
     В позові відмовити.