ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 10.02.2005                                Справа N 2-13/7369-2004
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 12.05.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд  України  у  складі  колегії  суддів:
головуючого  Усенко  Є.А.,  суддів:  Глос  О.І.,  Бакуліної  С.В.,
розглянувши  у  відкритому  судовому  засіданні  касаційну  скаргу
Колективного  фермерсько-комерційного  підприємства  "Афганець" на
постанову Севастопольського апеляційного господарського  суду  від
12.07.2004 у   справі   N   2-13/7369-2004   господарського   суду
Автономної    Республіки    Крим    за    позовом     Колективного
фермерсько-комерційного підприємства    "Афганець"    до   ДПІ   у
м. Феодосії про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень,
в  судовому  засіданні  взяли участь представники:  від позивача -
Толкачов В.В, від відповідача - не з'явився, В С Т А Н О В И В:
 
     Рішенням господарського суду Автономної Республіки  Крим  від
27.05.2004 у  справі  N  2-13/7369-2004  (суддя Жукова А.І.) позов
задоволено: податкові    повідомлення-рішення    від    21.10.2003
N 003731/1743/23-1/2/2/0,  від  30.10.2003 N 003795/1743/23-1/2/1,
від 14.01.2004   N   004327/1743/23-1/2/2   та   від    24.03.2004
N 004419/1743/23-1/2/3   визнано  недійсними.  Стягнуто  з  ДПІ  у
м. Феодосії  на  користь  позивача  85  грн.  державного  мита  та
118 грн.  витрат  на  інформаційно-технічне  забезпечення судового
процесу.
 
     Не погоджуючись з вказаним рішенням,  ДПІ у м.  Феодосії було
подано   апеляційну   скаргу   до  Севастопольського  апеляційного
господарського суду.
 
     Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду
від  12.07.2004 (судді Черткова І.В.,  Волков К.В.,  Лисенко В.А.)
апеляційну скаргу ДПІ у м. Феодосії задоволено - скасовано рішення
господарського  суду  Автономної  Республіки Крим від 27.05.2004 у
справі  N  2-13/7369-2004,  у  позові   відмовлено.   Стягнуто   з
Колективного фермерськоко-мерційного   підприємства  "Афганець"  в
доход державного  бюджету  України  державне  мито  за  апеляційне
оскарження у сумі 42,50 грн.
 
     У касаційній    скарзі    Колективне    фермерсько-комерційне
підприємство    "Афганець"     просить     скасувати     постанову
Севастопольського апеляційного господарського суду від 12.07.2004,
а рішення  господарського  суду  Автономної  Республіки  Крим  від
27.05.2004 у   справі   N   2-13/7369-2004   залишити   без  змін,
посилаючись на  порушення  апеляційним  господарським  судом  норм
матеріального та процесуального права, а саме: Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  норм Закону України "Про  систему  оподаткування"
від 25.06.91 N 1251-XII ( 1251-12 ) (1251-12)
         та ч.  2 ст.  4 Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     В засіданні господарського суду  було  оголошено  перерву  до
10.02.2005 до 9 год. 30 хв.
 
     Відповідач не   скористався  своїм  процесуальним  правом  на
участь  свого  представника  у   судовому   засіданні   касаційної
інстанції.
 
     Заслухавши пояснення   представника   позивача,   перевіривши
матеріали справи та проаналізувавши на підставі встановлених в них
фактичних  обставин  правильність застосування господарським судом
апеляційної інстанції норм матеріального і  процесуального  права,
колегія  суддів  Вищого  господарського  суду України приходить до
висновку,  що касаційна скарга підлягає  задоволенню  з  наступних
підстав.
 
     Господарськими судами   першої   та   апеляційної   інстанції
встановлено,  що з 06.10.2003 по 16.10.2003 ДПІ у м. Феодосії було
проведено         комплексну        документальну        перевірку
фінансово-господарської діяльності підприємства позивача з  питань
дотримання  вимог податкового та валютного законодавства за період
з 01.07.2000  по  01.07.2003,  за  наслідками  якої  складено  акт
перевірки  від  20.10.2003 N 3157/23-1/24032973,  яким встановлено
порушення  позивачем  норм  Положення   про   збір   на   розвиток
пасажирського  електротранспорту  в  Автономній  Республіці  Крим,
затвердженого Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим
від  19.02.2003  N  434-3/03 ( rb0434002-03 ) (rb0434002-03)
         та введеного в дію з
11.06.2003,  у зв'язку з наданням позивачем послуг по  перевезенню
пасажирів легковими таксомоторами та маршрутними таксі на відстань
до  40  км  та  більше   в   межах   Феодосійського   регіону   та
ненарахуванням   і   несплатою  збору  на  розвиток  пасажирського
електротранспорту за період з 11.06.2003 по 30.06.2003.
 
     На підставі вказаного акта перевірки ДПІ у м.  Феодосії  було
прийнято податкове     повідомлення-рішення     від     21.10.2003
N 003731/1743/23-1/2/0,  яким  позивачу   донараховано   збір   на
розвиток  пасажирського  електротранспорту в Автономній Республіці
Крим у розмірі 4093,93 грн.
 
     За результатами   адміністративного    оскарження    ДПІ    у
м. Феодосії   були  прийняті  податкові  повідомлення-рішення  від
30.10.2003 N      003795/1743/23-1/2/1,       від       14.01.2004
N 004327/1743/23-1/2/2  та  від 24.03.2004 N 004419/1743/23-1/2/3,
якими  позивачу  донараховано  збір  на   розвиток   пасажирського
електротранспорту в   Автономній   Республіці   Крим   у   розмірі
4093,93 грн.
 
     Задовольняючи позовні  вимоги,   господарський   суд   першої
інстанції виходив з того,  що:  по-перше,  відповідно до ст.ст. 8,
92,  135 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         в Україні визнається і
діє  принцип  верховенства права,  Конституція України має найвищу
юридичну силу,  норми Конституції України є  нормами  прямої  дії;
виключно  законами  України  встановлюється система оподаткування,
податки і збори; нормативно-правові акти Верховної Ради Автономної
Республіки   Крим  не  можуть  суперечити  Конституції  і  законам
України;  по-друге,  ст.ст.  14,  15 Закону України  "Про  систему
оподаткування"  ( 1251-12  ) (1251-12)
         та ст.  1 Декрету Кабінету Міністрів
України "Про  місцеві  податки  і  збори"  від  20.05.93  N  56-93
( 56-93  ) (56-93)
         визначено вичерпний перелік податків і зборів,  в якому
відсутній  збір  на  розвиток  пасажирського  електротранспорту  в
Автономній Республіці Крим;  по-третє,  відповідно до ч.  2 ст.  4
Господарського  процесуального  кодексу  України   ( 1798-12   ) (1798-12)
        
господарський  суд  не застосовує акти державних та інших органів,
якщо ці акти не відповідають законодавству України.
 
     Скасовуючи рішення   місцевого   господарського    суду    та
відмовляючи  у  позові,  апеляційний  господарський  суд виходив з
того,  що:   по-перше,   норми   Закону   України   "Про   систему
оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
        ,  які виключають справляння податків і
зборів,  не  передбачених  цим  Законом,  та  встановлення  ставок
податків   іншими   законами,   крім  законів  про  оподаткування,
суперечить абз.  1 пп.  14 п.  1  ст.  18  Конституції  Автономної
Республіки Крим ( rb239k002-98 ) (rb239k002-98)
        , згідно з яким віданню Автономної
Республіки  Крим  підлягає   згідно   з   законодавством   України
"проведення  експериментів  у  сфері оподаткування";  по-друге,  в
Рішенні Конституційного Суду України у  справі  за  конституційним
поданням   50   народних   депутатів  України  щодо  відповідності
Конституції  України   (конституційності)   положень   Конституції
Автономної  Республіки  Крим  та  Закону України "Про затвердження
Конституції Автономної Республіки Крим" від 16.01.2003 N 1-рп/2003
(справа  N  1-3/2003)  ( v001p710-03  ) (v001p710-03)
          визнано  конституційними
положення  Конституції  Автономної  Республіки  Крим   "згідно   з
законодавством   України...   проведення   експериментів  у  сфері
оподаткування" (абз.  1 пп.  14 п. 1 ст. 18 Конституції Автономної
Республіки Крим);  по-третє,  ст. 39 Закону України "Про державний
бюджет України на 2003 рік" від 26.12.2002 N  380-IV  ( 380-15  ) (380-15)
        
Верховній  Раді  Автономної Республіки Крим надано право у 2003 р.
запроваджувати місцеві податки і збори за погодженням з  Кабінетом
Міністрів України,  у зв'язку з чим Положення про збір на розвиток
пасажирського електротранспорту в Автономній Республіці  Крим  має
юридичну  силу;  по-четверте,  норми  ст.  1  Закону  України "Про
систему оподаткування" стосуються тільки тих змін та доповнень  до
законодавства   про   оподаткування,   якими   надаються   пільги,
змінюються податки і збори,  механізм їх сплати,  а Положення  про
збір  на  розвиток  пасажирського  електротранспорту  в Автономній
Республіці Крим таких змін в законодавство  про  оподаткування  не
вносить.
 
     Однак зазначені  висновки апеляційного господарського суду не
є  такими,  що  ґрунтуються  на  правильному   застосуванні   норм
матеріального права з огляду на наступне.
 
     Господарськими судами   першої   та   апеляційної   інстанцій
встановлено,  що Положенням про  збір  на  розвиток  пасажирського
електротранспорту   в  Автономній  Республіці  Крим,  затвердженим
Постановою  Верховної  Ради   Автономної   Республіки   Крим   від
19.02.2003  N  434-3/03  ( rb0434002-03  ) (rb0434002-03)
        ,  запроваджено збір на
розвиток пасажирського електротранспорту в  Автономній  Республіці
Крим,   який   не  входить  до  системи  оподаткування  в  Україні
(податкове   повідомлення-рішення   ДПІ   у   м.   Феодосії    про
донарахування  вказаного  збору  позивачу  є предметом касаційного
оскарження).
 
     Відповідно до ст.  8 Конституції України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          в
Україні визнається і діє принцип верховенства права.
 
     Конституція України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         має найвищу юридичну силу.
Закони та  інші  нормативно-правові  акти  приймаються  на  основі
Конституції України і повинні відповідати їй.
 
     Норми Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
         є нормами прямої
дії.
 
     Згідно зі ст.  67 Конституції України ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          кожен
зобов'язаний  сплачувати  податки  і  збори  в порядку і розмірах,
встановлених законом.
 
     Статтею 92 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         передбачено, що
виключно  Законами  України  встановлюються система оподаткування,
податки і збори.
 
     Відповідно до ст.  135 Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        
нормативно-правові  акти Верховної Ради Автономної Республіки Крим
та рішення Ради міністрів Автономної  Республіки  Крим  не  можуть
суперечити Конституції і законам України та приймаються відповідно
до Конституції України,  законів України, актів Президента України
і Кабінету Міністрів України та на їх виконання.
 
     Статтею 137  Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
         визначено
виключний  перелік  питань,  з  яких  Автономна  Республіка   Крим
здійснює  нормативне  регулювання  (до  яких  не віднесено питання
встановлення податків і зборів).
 
     Принципи побудови системи оподаткування в Україні,  податки і
збори  (обов'язкові  платежі)  до  бюджетів  та державних цільових
фондів визначено  Законом  України  "Про  систему   оподаткування"
( 1251-12 ) (1251-12)
        .
 
     Відповідно до ст. 1 вказаного Закону ( 1251-12 ) (1251-12)
         встановлення
і скасування податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів
та  до  державних  цільових  фондів,  а  також  пільг їх платникам
здійснюються Верховною Радою України,  Верховною Радою  Автономної
Республіки   Крим   і   сільськими,   селищними,  міськими  радами
відповідно  до   цього   Закону,   інших   законів   України   про
оподаткування.
 
     Ставки, механізм  справляння  податків і зборів (обов'язкових
платежів),  за винятком особливих видів мита та  збору  у  вигляді
цільової  надбавки  до  діючого  тарифу  на  електричну та теплову
енергію, і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або
змінюватися    іншими   законами   України,   крім   законів   про
оподаткування.
 
     Види податків   і   зборів   (обов'язкових   платежів),    що
справляються    на   території   України,   встановлено   ст.   14
(загальнодержавні податки і збори) та ст.  15 Закону України  "Про
систему  оподаткування"  ( 1251-12  ) (1251-12)
          (місцеві  податки  і збори
(обов'язкові платежі).
 
     Податки і збори (обов'язкові  платежі),  справляння  яких  не
передбачено цим   Законом   ( 1251-12  ) (1251-12)
        ,  сплаті  не  підлягають
(ч. 6 ст. 1 Закону).
 
     Враховуючи, що     збір     на     розвиток     пасажирського
електротранспорту  в  Автономній  Республіці  Крим  не  входить до
переліку податків і зборів,  що справляються на території України,
цілком   правомірними   є   висновки  господарського  суду  першої
інстанції  щодо  безпідставного  донарахування   вказаного   збору
позивачу.
 
     Відповідно до   ч.  2  ст.  4  Господарського  процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         господарський суд не  застосовує  акти
державних   та   інших  органів,  якщо  ці  акти  не  відповідають
законодавству України.
 
     Що стосується  посилання  господарського   суду   апеляційної
інстанції  на  Рішення  Конституційного  Суду  України у справі за
конституційним  поданням  50  народних  депутатів   України   щодо
відповідності   Конституції  України  (конституційності)  положень
Конституції Автономної Республіки  Крим  та  Закону  України  "Про
затвердження   Конституції   Автономної   Республіки   Крим"   від
16.01.2003 N 1-рп/2003 (справа N 1-3/2003) ( v001p710-03  ) (v001p710-03)
          щодо
підтвердження конституційності положень абз.  1 пп. 14 п. 1 ст. 18
Конституції Автономної Республіки  Крим  ( rb239k002-98  ) (rb239k002-98)
        ,  слід
зазначити наступне.
 
     Відповідно до  п.  4.1  ст.  4  Рішення  Конституційного Суду
України від 16.01.2003 N 1-рп/2003 ( v001p710-03 ) (v001p710-03)
        , Конституційний
Суд  України,  вирішуючи  цей спір,  виходить з системного аналізу
зв'язку положень Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
          та  законів  України,
якими  регулюються  суспільні  відносини у бюджетній та податковій
сферах.  Зокрема, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 138 Основного Закону
України   до   відання   Автономної   Республіки   Крим   належить
розроблення,  затвердження   та   виконання   бюджету   Автономної
Республіки  Крим  на основі єдиної податкової і бюджетної політики
України.
 
     Ця політика є складовою внутрішньої політики України,  засади
якої визначає Верховна Рада України (п.  5 ч. 1 ст. 85 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        .  Виходячи із змісту положень  п.  1  ч.  2
ст. 92 Основного Закону України,  згідно з якими виключно законами
України встановлюються Державний бюджет України і бюджетна система
України,  система оподаткування, податки і збори, та положень ч. 1
ст.  95,  за якими бюджетна система України будується  на  засадах
справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між
громадянами  і  територіальними  громадами,   Конституційний   Суд
України  вважає,  що  на  цей  час  зміст  податкової  і бюджетної
політики України відображено, зокрема в Бюджетному кодексі України
( 2542-14  ) (2542-14)
          від 21.06.2001 року,  в Законі України "Про систему
оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         та у відповідних  законах  про  податки
тощо.
 
     В Бюджетному   кодексі   України  ( 2542-14  ) (2542-14)
          визначаються
особливості формування бюджету Автономної Республіки Крим, зокрема
передбачається,  що  надходження  та  витрати  бюджету  Автономної
Республіки Крим формуються у порядку,  встановленому цим Кодексом,
із   урахуванням  Закону  України  "Про  затвердження  Конституції
Автономної Республіки Крим" ( 350-14 ) (350-14)
         (частина перша статті  67).
Тобто   за   змістом   Бюджетного   кодексу  України,  це,  вважає
Конституційний  Суд  України,  і  є  визначенням  основ  бюджетної
політики  України стосовно повноважень Автономної Республіки Крим,
установлених у підпунктах 13,  14 пункту 1 статті  18  Конституції
Автономної  Республіки  Крим  ( rb239k002-98  ) (rb239k002-98)
        .  Ці повноваження
реалізуються органами Автономної Республіки Крим  лише  відповідно
до Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  Бюджетного кодексу України
та законів про податки в Україні.
 
     Слід зазначити,  що вказаним  рішенням  Конституційного  Суду
України визнано   такими,   що  відповідають  Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  лише  положення  абз.  1  пп.  14  п.  1  ст.  18
Конституції  Автономної  Республіки  Крим  ( rb239k002-98  ) (rb239k002-98)
         щодо
"проведення  експериментів  у   сфері   оподаткування   згідно   з
законодавством України".
 
     Однак слід   взяти   до   уваги,   що   поняття   "проведення
експериментів у сфері оподаткування" в контексті  абз.  1  пп.  14
п. 1    ст.    18    Конституції    Автономної   Республіки   Крим
( rb239k002-98 ) (rb239k002-98)
         не включає в себе встановлення місцевих  податків
і зборів,  оскільки відповідно до тексту абз. 1 пп. 14 п. 1 ст. 18
Конституції  Автономної   Республіки   Крим   віданню   Автономної
Республіки  Крим  підлягає  "згідно  з  законодавством  України...
проведення  експериментів  у  сфері  оподаткування,   встановлення
місцевих  податків  та зборів,  а також патентування окремих видів
діяльності,  здійснення  інших,  передбачених  законами   України,
повноважень  у  сфері  бюджету  і  оподаткування" (тобто зазначена
норма  Конституції  Автономної  Республіки  Крим  містить  перелік
повноважень,  до  яких  відносяться  як проведення експериментів у
сфері  оподаткування,  так  і  встановлення  місцевих  податків  і
зборів).
 
     При цьому  слід  зазначити,  що  положення  зазначеної  норми
Конституції Автономної  Республіки  Крим  ( rb239k002-98  ) (rb239k002-98)
          щодо
встановлення місцевих податків і зборів не були предметом розгляду
в Конституційному Суді України і не визнавалися конституційними.
 
     Викладене свідчить про неправильне  застосування  апеляційним
господарським судом  норм  матеріального  права,  що відповідно до
ст. 111-10   Господарського   процесуального    кодексу    України
( 1798-12  ) (1798-12)
          є  підставою  для  скасування постанови апеляційного
господарського суду.
 
     З врахуванням  вищезазначеного  рішення  господарського  суду
першої   інстанції  відповідає  вимогам  чинного  законодавства  і
фактичним обставинам справи,  у зв'язку з  чим  підстав  для  його
скасування у Севастопольського апеляційного господарського суду не
було.
 
     Враховуючи викладене,  керуючись ст.ст.  111-5,  111-7,  п. 6
ст. 111-9,  111-10,  111-11  Господарського процесуального кодексу
України ( 1798-12   ) (1798-12)
        ,   Вищий   господарський    суд    України
П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу     Колективного     фермерсько-комерційного
підприємства "Афганець" задовольнити.
 
     Скасувати постанову      Севастопольського       апеляційного
господарського суду від 12.07.2004 у справі N 2-13/7369-2004.
 
     Рішення господарського  суду  Автономної  Республіки Крим від
27.05.2004 у справі N 2-13/7369-2004 залишити в силі.