ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 27.01.2005                                          Справа N 5/89
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 21.04.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого - Добролюбової Т.В.
     суддів - Гоголь Т.Г., Продаєвич Л.В.
     за участю представників сторін
     позивача - Данилюк І.Г. - директор (паспорт)
     відповідача - Бухта Н.А. дов.від 04.01.2005 року
     розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну  скаргу
Рівненської об'єднаної державної податкової інспекції
     у справі N 5/89
     на постанову Львівського апеляційного господарського суду
     від 21.04.2004 року
     за позовом    Товариства    з    обмеженою   відповідальністю
Аудиторської фірми "Інфо-сервіс-аудит"
     до Державної податкової інспекції в місті Рівне
 
   про   зобов'язання видати свідоцтво про сплату єдиного податку
 
     Товариство з  обмеженою  відповідальністю  Аудиторська  фірма
"Інфо-сервіс-аудит" звернулося  до господарського суду Рівненської
області з позовом до Державної податкової інспекції в місті  Рівне
про  зобов'язання  останньої  видати  свідоцтво  на  право  сплати
єдиного податку. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до
вимог    Закону    України    "Про   державну   підтримку   малого
підприємництва" ( 2063-14 ) (2063-14)
         Товариство подало заяву до  податкової
інспекції  в  місті  Рівне  про  видачу  свідоцтва на право сплати
єдиного податку  упродовж  2004  року  за  ставкою  10  відсотків.
Відповідачем  було  відмовлено  позивачеві  у видачі свідоцтва про
сплату  єдиного  податку  з  огляду  на  вимоги  пункту  1   Указу
Президента України "Про спрощену систему оподаткування,  обліку та
звітності суб'єктів  малого  підприємництва"  ( 727/98  ) (727/98)
          з  тих
мотивів,  що  обсяг  виручки  підприємства позивача від реалізації
продукції за рік  перевищив  1  мільйон  гривень.  Позивач  вважав
відмову  Державної  податкової  інспекції неправомірною,  і просив
зобов'язати відповідача видати свідоцтво на право  сплати  єдиного
податку  посилаючись  на  приписи  Закону  України  "Про  державну
підтримку малого підприємництва".
 
     Рішенням господарського   суду   Рівненської   області    від
11 лютого   2004   року  (суддя  Мельничук  С.С.)  позовні  вимоги
задоволені повністю.  Зобов'язано Державну податкову  інспекцію  у
місті   Рівне   видати  Товариству  з  обмеженою  відповідальністю
Аудиторській  фірмі  "Інфо-сервіс-аудит"  свідоцтво   про   сплату
єдиного   податку   на   2004  рік.  Рішення  господарського  суду
вмотивоване  тим,  що  позивач  за  середньообліковою  чисельністю
працюючих та обсягом річного валового доходу належить до суб'єктів
малого підприємництва і  підпадає  під  дію  Закону  України  "Про
державну  підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ) (2063-14)
        .  В рішенні
зазначено,  що положення Указу Президента  України  "Про  спрощену
систему   оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів  малого
підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
         стосовно виручки від реалізації товарів
/робіт,  послуг/  для  переходу суб'єктів малого підприємництва на
спрощену систему оподаткування не відповідають Закону України "Про
державну  підтримку  малого  підприємництва",  у  зв'язку з чим не
можуть бути підставою для відмови у застосуванні спрощеної системи
оподаткування.
 
     Львівський апеляційний  господарський суд (судді Процик Т.С.,
Галушко Н.А.,  Орищин Г.В.) постановою від  21  квітня  2004  року
залишив перевірене рішення господарського суду Рівненської області
без змін,  а апеляційну скаргу -  без  задоволення,  з  тих  самих
підстав.
 
     До Вищого  господарського  суду  України з касаційною скаргою
звернулася Рівненська об'єднана державна податкова  інспекція.  До
касаційної  скарги додано наказ Державної податкової адміністрації
в Рівненській області від 06.05.2004 року N 85  про  створення  на
базі  Державної  податкової  інспекції  у місті Рівне та Державної
податкової інспекції у Рівненському районі Рівненської  об'єднаної
державної  податкової  інспекції.  Скаржник  вважає,  що рішення і
постанова апеляційного господарського суду прийняті  з  порушенням
матеріального та процесуального права. Просить Вищий господарський
суд України здійснити перегляд  матеріалів  справи  у  касаційному
порядку,  скасувати  рішення і постанову у справі та прийняти нове
рішення,  яким відмовив позивачу  у  задоволенні  позовних  вимог,
посилаючись   на   неправильне   застосування   судами  попередніх
інстанцій норм матеріального права,  а саме статей 1,  4,  5 Указу
Президента України "Про спрощену систему оподаткування,  обліку та
звітності суб'єктів малого підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
        ,  статей 1,5
Закону України  "Про  державну  підтримку  малого  підприємництва"
( 2063-14 ) (2063-14)
        .  При цьому скаржник обґрунтовує касаційну скаргу тим,
що  відповідно до статті 11 Закону України "Про державну підтримку
малого  підприємництва"  для  суб'єктів  малого  підприємництва  в
порядку встановленому законодавством України, може застосовуватись
спрощена   система   оподаткування   бухгалтерського   обліку   та
звітності,  натомість  саме  Указ Президента України "Про спрощену
систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів   малого
підприємництва   встановлює   порядок   переходу  та  застосування
спрощеної  системи   оподаткування   бухгалтерського   обліку   та
звітності.
 
     Від Товариства   з  обмеженою  відповідальністю  Аудиторської
фірми "Інфо-сервіс-аудит"  судом  отриманий  відзив  на  касаційну
скаргу,   у  якому  позивач  просить  залишити  без  змін  рішення
господарського  суду  Рівненської  області  від  11.02.2004   року
постанову   Львівського   апеляційного   господарського  суду  від
21.04.2004 року у справі.
 
     Вищий Господарський суд  України  заслухавши  доповідь  судді
Гоголь   Т.Г.,   пояснення   представників   сторін,  переглянувши
матеріали  справи  та  розглянувши   доводи   касаційної   скарги,
відзначає,  що  касаційна  скарга підлягає задоволенню з наступних
підстав.
 
     Під час  розгляду  справи,  господарським  судом  Рівненської
області   встановлено   та   підтверджено   під   час   здійснення
апеляційного   провадження,    що    Товариством    з    обмеженою
відповідальністю Аудиторська  фірма  "Інфо-сервіс-аудит" подано до
Державної податкової інспекції у  місті  Рівне  заяву  про  видачу
свідоцтва  на  право  сплати єдиного податку упродовж 2004 року за
ставкою 10  відсотків  відповідно  до  приписів  Указу  Президента
України  "Про спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності
суб'єктів малого підприємництва"  ( 727/98  ) (727/98)
        .  В  поданій  заяві
зазначено,    що   середньооблікова   чисельність   працюючих   на
підприємстві на дату подання  заяви  становить  4  чол.,  а  обсяг
виручки від реалізації продукції (товарів,  робіт, послуг), майна,
основних  фондів  за  рік  становить  1429000  грн.   Листом   від
30.12.2003  N 41862/15-106 Державною податковою інспекцією у місті
Рівне було  відмовлено  Товариству  з  обмеженою  відповідальністю
Аудиторській  фірмі  "Інфо-сервіс-аудит"  в  переході  на спрощену
систему оподаткування, обліку та звітності з посиланням на приписи
пункту   1   Указу   Президента   України  "Про  спрощену  систему
оподаткування,    обліку    та    звітності    суб'єктів    малого
підприємництва",  з  огляду на перевищення позивачем обсягу річної
виручки підприємства від реалізації продукції  у  сумі  1  мільйон
гривень.
 
     Указом Президента     України     "Про    спрощену    систему
оподаткування,    обліку    та    звітності    суб'єктів    малого
підприємництва" ( 727/98  ) (727/98)
        ,  в редакції Указу Президента України
N 746/99 ( 746/99 ) (746/99)
         від  28  червня  1999  року,  передбачена  для
суб'єктів  малого  підприємництва  спрощена система оподаткування,
обліку та звітності, яка полягає в оподаткуванні доходів за єдиним
податком.  Перехід  на  таку систему оподаткування здійснюється на
підставі Свідоцтва про сплату єдиного податку,  який видається, за
заявою суб'єкту малого підприємства, органами державної податкової
служби за наявності встановлених цим Указом умов.
 
     Законом України    "Про     державну     підтримку     малого
підприємництва" ( 2063-14  ) (2063-14)
          що  набув  чинності  22  листопада
2000 року,  визначені правові засади державної підтримки суб'єктів
малого  підприємництва.  Відповідно до приписів статті 5 названого
Закону,  державна підтримка малого підприємництва здійснюється  за
такими напрямками:  формування інфраструктури підтримки і розвитку
малого   підприємництва,   організація    державної    підготовки,
перепідготовки  та  підвищення  кваліфікації  кадрів для суб'єктів
малого підприємництва;  встановлення системи пільг  для  суб'єктів
малого    підприємництва;    запровадження    спрощеної    системи
оподаткування,    бухгалтерського     обліку     та     звітності;
фінансово-кредитна   підтримка  малого  підприємництва;  залучення
суб'єктів малого підприємництва до виконання  науково-технічних  і
соціально-економічних   програм,   здійснення  поставки  продукції
(робіт,  послуг) для державних та  регіональних  потреб.  Зокрема,
одним  з  напрямів  державної  підтримки малого підприємництва і є
запровадження  спрощеної  системи  оподаткування,  бухгалтерського
обліку   та   звітності.  Приписами  статті  11  названого  Закону
зазначено, що застосування спрощеної системи оподаткування, обліку
та  звітності  здійснюється в порядку встановленому законодавством
України. Таким законодавчим актом, який регулює вказані відносини,
і  є  Указ Президента України "Про спрощену систему оподаткування,
обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" ( 727/98  ) (727/98)
        .
Крім   того,   Закон   України   "Про  державну  підтримку  малого
підприємництва"   дає   визначення   поняття   "суб'єкта    малого
підприємництва",  а  Указ Президента України "Про спрощену систему
оподаткування,    обліку    та    звітності    суб'єктів    малого
підприємництва" визначає коло тих суб'єктів малого підприємництва,
для яких  запроваджується  спрощена  система  оподаткування.  Тому
посилання господарських судів попередніх інстанцій на застосування
до спірних  правовідносин  тільки  приписів  Закону  України  "Про
державну підтримку малого підприємництва" без урахування Указу,  з
огляду на  прийняття  даного  Закону  після  Указу,  та  наявність
протиріч    між    даними    нормативними    актами,    визнаються
необґрунтованими.
 
     Оскільки, факт перевищення позивачем  обсягу  річної  виручки
підприємства  від  реалізації продукції у сумі 1 мільйон гривень є
доведеним,  позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю
Аудиторської  фірма "Інфо-сервіс-аудит" про зобов'язання Державної
податкової інспекції в  місті  Рівне  видати  свідоцтво  на  право
сплати   єдиного   податку   є  безпідставними  і  задоволенню  не
підлягають.
 
     За таких  обставин  справи,   рішення   господарського   суду
Рівненської  області  від 11.02.2004 року та постанова Львівського
апеляційного господарського суду  від  21.04.2004  року  у  справі
підлягають скасуванню.
 
     З урахуванням викладеного,  керуючись статтями 111-5,  111-7,
111-8,  пункт  2  статті  111-9,  111-10,  111-11   Господарського
процесуального кодексу  України,  Вищий  господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
 
     Рішення господарського   суду   Рівненської    області    від
11.02.2004    року    та    постанову   Львівського   апеляційного
господарського суду від 21.04.2004 року у справі N 5/89 скасувати.
 
     Відмовити Товариству     з     обмеженою     відповідальністю
Аудиторській фірмі "Інфо-сервіс-аудит" в задоволенні позову.
 
     Касаційну скаргу  Рівненської об'єднаної державної податкової
інспекції - задовольнити.