ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 19.01.2005                                     Справа N 05/128-04
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 02.06.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого - Ткаченко Н.Г.
     суддів: Удовиченка О.С., Стратієнко Л.В.
     за участю:   представника   Харківського   обласного   центру
зайнятості Кошелевої О.О.
     розглянувши у  відкритому  судовому  засіданні  в  м.   Києві
касаційну    скаргу    Фонду    загальнообов'язкового   державного
соціального страхування України  на  випадок  безробіття  в  особі
Харківського обласного   центру   зайнятості   -  робочого  органу
виконавчої дирекції Фонду
     на постанову  Харківського  апеляційного  господарського суду
від  08.09.2004  р.  по  справі  N 05/128-04  за   позовом   Фонду
загальнообов'язкового  державного  соціального страхування України
на  випадок  безробіття  в  особі  Харківського  обласного  центру
зайнятості   -   робочого  органу  виконавчої  дирекції  Фонду  до
сільськогосподарського товариства  з  обмеженою   відповідальністю
"8 березня" про стягнення 32243, 69 грн. В С Т А Н О В И В:
 
     Позивач - Харківський обласний центр зайнятості 01.06.2004 р.
звернувся з позовом до суду  про  стягнення  з  СТОВ  "8  березня"
простроченої  заборгованості  по  сплаті  страхових внесків у сумі
29805 грн.  та пені 2438,69 грн.  за період  з  01.01.2001  р.  по
31.12.2002 р.
 
     Рішенням господарського    суду   Харківської   області   від
23 червня 2004 р.  по справі N 05/128-04 /суддя Ольшанченко  В.І./
позов  Харківського  обласного  центру  зайнятості було задоволено
частково.   Стягнуто   з   відповідача   на    користь    позивача
заборгованість  по  сплаті страхових внесків у сумі 29805 грн.  та
пені 309,21 грн.  за період  з  01.01.2001  р.  по  31.12.2002  р.
Стягнуто  з  відповідача  на  користь  Державного  бюджету України
301,14 грн.  витрат по  сплаті  державного  мита,  на  користь  ДП
"Судовий   інформаційний   центр"   110,21   грн.   -   плати   за
інформаційно-технічне забезпечення  судового  процесу.   В   решті
позову відмовлено.
 
     Постановою Харківського  апеляційного господарського суду від
08 вересня 2004 р.  по справі N 05/128-04 /судді:  Л.В. Слюсарева,
В.П.   Бондаренко,   В.О.   Фоміна/  рішення  господарського  суду
Харківської області  від  23.06.2004  р.  змінено,  в  задоволенні
позовних вимог Харківського обласного центру зайнятості відмовлено
повністю.
 
     В касаційній  скарзі  позивач  -  Фонд  загальнообов'язкового
державного соціального страхування України на випадок безробіття в
особі Харківського обласного центру зайнятості -  робочого  органу
виконавчої дирекції Фонду просить скасувати рішення господарського
суду  Харківської  області  від   23.06.2004   р.   та   постанову
Харківського  апеляційного  господарського  суду від 08.09.2004 р.
посилаючись  на  те,  що  вони  постановлені  з  порушенням   норм
матеріального  та процесуального права та прийняти нове рішення по
справі, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
 
     У відзиві на касаційну скаргу відповідач - СТОВ  "8  березня"
просить залишити скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову -
без змін, посилаючись на те, що висновки суду відповідають вимогам
чинного законодавства.
 
     Представник відповідача  в судове засідання не з'явився,  про
день та час розгляду справи повідомлений належним чином.
 
     Заслухавши доповідь судді  Ткаченко,  пояснення  представника
позивача,  перевіривши  матеріали  справи  та  обговоривши  доводи
касаційної  скарги,  колегія  суддів  прийшла  до   висновку,   що
касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
 
     Як вбачається  із матеріалів справи і було встановлено судами
попередніх  інстанцій,  з   30.05.2003   р.   по   09.06.2003   р.
Шевченківським   районним   центром   зайнятості   була  проведена
перевірка СТОВ "8 березня",  з  питань  правильності  нарахування,
своєчасності   і   повноти   перерахування  страхових  внесків  на
загальнообов'язкове  державне  соціальне  страхування  на  випадок
безробіття  до  Фонду загальнообов'язкового державного соціального
страхування на випадок  безробіття  за  період  01.01.2001  р.  по
31.12.2002  р.  і  за  її  результатами було складено акт N 10 від
30.05.2003 р.  В результаті перевірки було  встановлено,  що  СТОВ
"8 березня",  має прострочену заборгованість в сумі 29805,00 грн.,
на зазначену суму була нарахована пеня в сумі 2438,69 грн. Позивач
22.09.2003   р.   виніс   розпорядження  N  305  про  стягнення  і
застосування фінансових санкцій,  яким  зобов'язав  відповідача  в
десятиденний  термін  з дня отримання розпорядження перерахувати в
Фонд заборгованість по страховим внескам в сумі 29805,00  грн.  та
пеню  в  сумі 2438,69 грн.  Зазначене розпорядження відповідачем у
встановлений законом строк не було виконано.
 
     Задовольняючи позовні   вимоги   в   частині   стягнення    з
відповідача  заборгованості по страховим внескам у сумі 29805 грн.
та пені 309,21 грн.  суд першої  інстанції,  виходив  з  того,  що
згідно  зі  п.  3  ст.  17 Закону України "Про загальнообов'язкове
державне соціальне страхування на випадок безробіття" ( 1533-14  ) (1533-14)
        
роботодавці  та  застраховані особи сплачують страхові внески один
раз на місяць в день одержання роботодавцями  в  установах  банків
коштів на оплату праці.  Відповідно до п.п. 18.2.1 п. 18.2. ст. 18
Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань   платників
податків перед   бюджетами   та   державними   цільовими  фондами"
( 2181-14 ) (2181-14)
         підлягає списанню безнадійний податковий борг,  у тому
числі пеня,  нарахована на такий податковий борг,  а також штрафні
санкції.  Крім того, суд першої інстанції посилався на те, що, під
терміном   "безнадійний   борг"   слід  розуміти  податковий  борг
юридичних  або  фізичних  осіб,  що   виник   внаслідок   обставин
непереборної  сили  (форс-мажорних  обставин),  а  згідно висновку
Торгово-промислової палати України N 10021/05-4 від 05.08.2003  р.
вказується, що форс-мажорні обставини сталися у відповідача станом
на 23.03.2003 р.,  таким чином,  відсутній причинний  зв'язок  між
форс-мажорними  обставинами  і  заборгованістю по сплаті страхових
внесків за 2001 р.  - 2003 р.,  оскільки ця заборгованість виникла
до форс-мажорних обставин, а не сталась внаслідок них.
 
     Стосовно визначення    суми   пені,   нарахованої   на   суму
заборгованості, господарський суд виходив з того, що відповідно до
п.  9.4.  Інструкції  "Про  порядок обчислення і сплати внесків на
загальнообов'язкове  державне  соціальне  страхування  на  випадок
безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового
державного соціального страхування України на випадок  безробіття"
( z0030-01  ) (z0030-01)
        ,  зареєстрованої  в  Міністерстві  Юстиції  України
16.01.2001 р.  N 30/5221 днем сплати  страхових  внесків  та  пені
вважається: а) при перерахуванні платежу з рахунка платника - день
списання установою банку суми платежу;  б) при внесенні готівкою -
день  унесення  готівки  у  банківську  установу  чи  підприємство
зв'язку.  Нарахування пені проводиться, починаючи з наступного дня
після  настання  строку  сплати  страхових внесків,  до дня сплати
включно.  Отже,  господарський суд прийшов до  висновку,  що  пеня
повинна  нараховуватися  з  дня  наступного  після настання строку
платежу  страхових  внесків,  до  дня  їх  сплати  (повністю   або
частково),  виходячи  із 120%  облікової ставки,  що діяла на день
сплати (повністю або частково) страхових внесків на суму сплачених
страхових внесків. Сплачені відповідачем страхові внески у травні,
липні і грудні 2002 р.  в сумі 2500,00 грн.  зараховані  позивачем
відповідно   до   призначення   платежу,   вказаного  в  платіжних
дорученнях.  тобто за ті ж місяці, тому на ці суми пеня не повинна
нараховуватися  Тільки  сплачена  відповідачем 23.07.2002 р.  сума
5000,00 грн.  перевищує  суму  належних   до   платежу   страхових
внесків -  2582,41  грн.  на  2417.59  грн.  Відповідно до п.  9.3
вищезазначеної Інструкції сума,  що перевищує  належну  до  сплати
суму  (2417,59  грн.)  повинна  йти  на  погашення  заборгованості
минулих років,  тобто за 2001 р.,  а згідно з п.  9.3.  Інструкції
відповідач цією сумою погасив недоїмку минулих періодів.  Зробивши
перерахунок пені,  виходячи з 120%  облікової ставки НБУ, що діяла
на день сплати страхових внесків (8% (120%-9,6%)), з дати, коли ці
платежі належало сплатити (останній  день  місяця,  наступного  за
звітним)   по   день   їх   фактичної   сплати   (23.07.2002  р.),
господарський суд Харківської області встановив,  що пеня  повинна
становити 309,21 грн.
 
     Змінюючи рішення    суду    першої   інстанції,   Харківський
апеляційний господарський суд виходив з  того,  що  Закон  України
"Про   порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків  перед
бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14  ) (2181-14)
          визначає
порядок  погашення  зобов'язань юридичних або фізичних осіб і щодо
внесків  до  фонду  загальнообов'язкового  державного  соціального
страхування  на  випадок  безробіття,  а  тому податковим боргом в
розумінні цього Закону є не тільки податки і  збори,  але  й  інші
обов'язкові платежі до державних цільових фондів, що не сплачені у
строки,  визначені  Законом   України   "Про   порядок   погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  або  іншими  законами  України.   Станом   на
23.02.2003   р.   в  господарстві  СТОВ  "8  березня"  мали  місце
форс-мажорні     обставини,     що     підтверджено      висновком
Торгово-промислової палати України 310021/105-4 від 05.08.2004 р.,
в якому зазначено,  що несприятливі погодні умови,  що  спричинили
загибель  сільськогосподарських культур на площах СТОВ "8 березня"
станом 23.03.2003 р.  є форс-мажорними обставинами  відповідно  до
п.п.  18.1.2 п.  18.1 ст. 18 Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами".
 
     Таким чином,  господарський суд апеляційної інстанції, дійшов
до обґрунтованого висновку,  що зазначені  форс-мажорні  обставини
обумовили те,  що податковий борг з внесків на загальнообов'язкове
державне соціальне страхування  на  випадок  безробіття  згідно  з
ст.ст.  18  Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників  податків  перед  бюджетами  та   державними   цільовими
фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
          трансформувалася в безнадійний податковий
борг.  Відповідно до п.п.  18.2.1 п.  18.2.  ст. 18 Закону України
"Про   порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків  перед
бюджетами  та  державними  цільовими  фондами"  підлягає  списанню
безнадійний  податковий  борг,  у  тому числі пеня,  нарахована на
такий податковий борг, а також штрафні санкції.
 
     Перевіривши матеріали справи,  давши належну оцінку  зібраним
по  справі  та дослідженим судом доказам,  доводам та запереченням
сторін,  Харківський  апеляційний  господарський  суд  дійшов   до
правильного висновку,  що заборгованість відповідача по внескам на
обов'язкове державне соціальне страхування на  випадок  безробіття
підлягає списанню, як безнадійний податковий борг.
 
     За таких обставин,  колегія суддів приходить до висновку,  що
постанова  Харківського  апеляційного  господарського   суду   від
08.09.2004  р.  по справі N 05/128-04 постановлена у відповідності
до вимог закону та фактичних обставин  справи  і  підстав  для  її
скасування не вбачається.
 
     Доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду,  які
викладені в оскаржуваній постанові.
 
     На підставі викладеного та керуючись ст.ст.  111-5,  111-7  -
111-9, 111-11      Господарського      процесуального      кодексу
України ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  Вищий   господарський   суд   України,   -
П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу   Фонду   загальнообов'язкового   державного
соціального страхування України  на  випадок  безробіття  в  особі
Харківського   обласного   центру  зайнятості  -  робочого  органу
виконавчої дирекції Фонду залишити без задоволення.
 
     Постанову Харківського апеляційного господарського  суду  від
08.09.2004 р. по справі N 05/128-04 залишити без змін.