ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.09.2004 справа N 11/334
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого
суддів
розглянувши у ДПА України,
відкритому ДПІ у Печерському районі м. Києва
судовому засіданні
касаційні скарги
на постанову Київського апеляційного
господарського суду від 31.03.2004
у справі № 11/334
господарського суду м. Києва
за позовом ТОВ "МЛ"
до ДПА України,
ДПІ у Печерському районі м. Києва
про визнання недійсними податкових
повідомлень-рішень та рішення ДПА
України про результати розгляду
скарги
в судовому засіданні взяли участь представники:
від позивача: присутній
від відповідача 1: присутній
від відповідача 2: присутній
B С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду м. Києва від 11.11.2003 у справі
№ 11/334, залишеним без змін постановою Київського апеляційного
господарського суду від 31.03.2004 позов задоволено: податкове
повідомлення-рішення ДПІ у Печерському районі м. Києва від
10.01.2003 № 192315/0 та рішення ДПА України про результати
розгляду скарги № 6132/6/25-0215 від 11.07.2003 визнанні
недійсними. Стягнуто з ДПІ у Печерському районі м. Києва на
користь позивача 101, 50 грн. судових витрат; стягнуто з ДПА
України на користь позивача 101, 50 грн. судових витрат.
У касаційних скаргах ДПА України просить скасувати постанову
Київського апеляційного господарського суду від 31.03.2004 у
справі № 11/334 і прийняти нове рішення, яким у позові відмовити,
а ДПІ у Печерському районі м. Києва просить скасувати постанову
Київського апеляційного господарського суду від 31.03.2004,
рішення господарського суду м. Києва від 11.11.2003 у справі
№ 11/334 та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити,
посилаючись на неправильне застосування господарським судом
апеляційної інстанції норм ст. 386 Цивільного кодексу України
( 435-15 ) (435-15) , ст. 1 Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) від 21.12.2000 № 2181-ІІІ, Закону
України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності"
( 1775-14 ) (1775-14) від 01.06.2000 № 1775-ІІІ, Указу Президента України
"Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання
обігу готівки" ( 436/95 ) (436/95) від 12.06.1995 № 436/95 (зі змінами і
доповненнями), Закону України "Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування
та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР) від 01.06.2000 № 265/95-ВР, Інструкції
про порядок застосування та стягнення сум штрафних (фінансових)
санкцій органами державної податкової служби, затвердженої наказом
ДПА України від 11.03.2002 № 98 ( z0268-01 ) (z0268-01) , Порядку реєстрації
та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових
книжок, затвердженого наказом ДПА України від 01.12.2000 № 614
( z0105-01 ) (z0105-01) , Ліцензійних умов провадження господарської
діяльності з випуску та проведення лотерей і Порядку контролю за
додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності
з випуску та проведення лотерей, затверджених наказом Державного
комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва,
Міністерства фінансів України від 12.12.2002 № 128/1037
( z1005-02 ) (z1005-02) , п. 18 Правил розповсюдження державних лотерей,
затверджених наказом Державного Комітету України з фізичної
культури і спорту від 28.10.1998 № 2120.
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали
справи та проаналізувавши на підставі встановлених в них фактичних
обставин правильність застосування господарським судом апеляційної
інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія
суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку,
що касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Господарськими судами першої та апеляційної інстанцій встановлено,
що ДПІ у м. Суми була проведена перевірка щодо контролю за
здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та
безготівкового обігу суб'єктами підприємницької діяльності, за
результатами якої складено акт від 09.10.2002 № 23-709/760, яким
встановлено порушення п. 5 ст. 3 Закону України "Про застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР) у зв'язку з реалізацією
лотерей "Лото-забава" без використання книги обліку розрахункових
операцій на розповсюдження державних лотерей.
На підставі вказаного акту перевірки ДПІ у Печерському районі м.
Києва було прийнято податкове повідомлення-рішення від 10.01.2003
№ 192315/0, яким відповідно до п. 3 ст. 17 Закону України "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР) до позивача були
застосовані фінансові санкції.
Не погоджуючись з оспорюваним податковим повідомленням-рішенням,
позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Державної
податкової адміністрації України.
За наслідками адміністративного оскарження ДПА України прийнято
рішення від 11.07.2003 № 6132/6/25-0215 про результати розгляду
скарги, яким скарга позивача залишена без задоволення, а податкове
повідомлення-рішення від 10.01.2003 № 192315/0 - без змін.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що
господарські суди попередніх інстанцій всебічно і повно дослідили
обставини справи і прийшли до правильного висновку щодо
безпідставного застосування до позивача штрафних санкцій за
порушення норм Закону України "Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування
та послуг" з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 111-7 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12) колегія суддів
Вищого господарського суду України виходить з фактичних обставин
справи, встановлених господарськими судами.
Господарськими судами першої та апеляційної інстанцій встановлено
та відповідачами не заперечується, що реалізація білетів державних
лотерей в кіоску розповсюдження у м. Суми без застосування книги
обліку розрахункових операцій здійснювалася не позивачем, а
приватним підприємцем С-ко О. М., який є суб'єктом підприємницької
діяльності (що підтверджено свідоцтвом про реєстрацію № 64515049
та торговим патентом від 31.05.2002).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері громадського харчування та послуг"
( 265/95-ВР ) (265/95-ВР) реєстратори розрахункових операцій застосовуються
фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності або
юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими
відокремленими підрозділами) (далі - суб'єкти підприємницької
діяльності), які здійснюють операції з розрахунків в готівковій
та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток,
платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні
послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а
також уповноваженими банками та суб'єктами підприємницької
діяльності, які виконують операціє купівлі-продажу іноземної
валюти.
Згідно зі ст. 17 вказаного Закону ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР) за порушення вимог
цього Закону до суб'єктів підприємницької діяльності, які
здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням
відповідних органів державної податкової служби України
застосовуються фінансові санкції.
Отже, Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових
операцій у сфері громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
встановлено спеціальний суб'єкт правопорушень у сфері обліку
розрахункових операцій, яким є суб'єкт підприємницької діяльності,
що здійснює розрахункові операції за товари (послуги).
Враховуючи встановлення господарськими судами першої та
апеляційної інстанцій факту реалізації білетів державних лотерей
без застосування книги обліку розрахункових операцій суб'єктом
підприємницької діяльності - приватним підприємцем С-ко О. М. , а
не позивачем, цілком правомірними є висновки господарських судів
щодо безпідставного застосування до позивача штрафних санкцій.
Посилання відповідачів на п. 18 Правил розповсюдження державних
лотерей, затверджених наказом Державного Комітету України з
фізичної культури і спорту від 28.10.1998 № 2120 (згідно з яким
агент відповідає за порушення розповсюджувачем цих правил та
нормативних документів, що регламентують проведення державних
лотерей) цілком обгрунтовано не взято господарськими судами до
уваги, оскільки в даному випадку відповідачем було проведено
перевірку виконання вимог Закону України "Про застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР) при здійсненні розрахункових
операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу, і саме за
порушення норм вищезазначеного Закону суб'єктом підприємницької
діяльності С-ко О. М. при здійсненні розрахунків в готівковій
формі до позивача було застосовано штрафні санкції.
За таких обставин, постанова Київського апеляційного
господарського суду від 31.03.2004 у справі № 11/334 відповідає
вимогам чинного законодавства і фактичним обставинам справи, у
зв'язку з чим підстав для її скасування не вбачається.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, п. 1 ст.
111-9, 111-11 Господарського процесуального права України
( 1798-12 ) (1798-12) , Вищий господарський суд України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційні скарги ДПА України та ДПІ у Печерському районі м. Києва
залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного
господарського суду від 31.03.2004 у справі № 11/334 - без змін.