ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 08.09.2004                                 Справа N 2-23/547-2004
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 21.10.2004
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого - судді Кривди Д.С. - (доповідача у справі),
     суддів: Гоголь Т.Г., Ходаківської І.П.,
     розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну  скаргу
Державної податкової інспекції у Нижньогірському районі Автономної
Республіки Крим
     на постанову  Севастопольського  апеляційного  господарського
суду від 06.04.2004
     у справі   N  2-23/547-2004  господарського  суду  Автономної
Республіки Крим
     за позовом  Державної  податкової інспекції у Нижньогірському
районі Автономної Республіки Крим
     до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Єдність"
     про звернення стягнення на майно на суму  411155,58  грн.,  в
подальшому заявою від 20.10.03 суму зменшено до 348819 грн.
     за участю представників сторін від:
     позивача
     Ніколаєнко І.В. - за довіреністю від 06.09.2004 N 5378/8/10-0
     відповідача
     Перец О.І. - за довіреністю від 01.09.2004
     В С Т А Н О В И В:
 
     Згідно розпорядження  Заступника Голови Вищого господарського
суду України Осетинського А.Й.  від  07.09.2004  здійснено  заміну
складу суду  на  колегію  суддів  у  складі:  головуючого  - судді
Кривди Д.С., суддів Гоголь Т.Г., Ходаківської І.П.
 
     Рішенням господарського суду Автономної Республіки  Крим  від
29.01.2004   (суддя   Г.М.   Іщенко)  позов  задоволено:  звернуто
стягнення на активи (грошові кошти,  матеріальні та  нематеріальні
цінності) Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Єдність"
в розмірі  заборгованості   по   прибутковому   податку   в   сумі
348819,89 грн.;   стягнуто  з  відповідача  до  місцевого  бюджету
позивача 1700 грн.  державного мита;  стягнуто  з  відповідача  на
користь  ДП  "Судовий  інформаційний  центр"  118  грн.  витрат за
інформаційно-технічне  забезпечення  судового   процесу.   Рішення
мотивовано  тим,  що відповідач має заборгованість по прибутковому
податку з громадян. Згідно пункту 1.3 статті 1 Закону України "Про
порядок  погашення  зобов'язань платників податків перед бюджетами
та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         юридичні особи  не  є
платниками  цього  податку і податкові зобов'язання з прибуткового
податку ними не узгоджуються,  в зв'язку з чим податкові органи не
мають  іншої  можливості  погашення податкового боргу,  ніж шляхом
звернення стягнення на активи відповідача.
 
     Севастопольський апеляційний господарський суд постановою від
06.04.2004 (головуючий - суддя В.С.  Голик,  судді - О.Г. Градова,
Т.П.  Фенько) рішення господарського  суду  Автономної  Республіки
Крим  від  29.01.2004  скасував,  в  позові  ДПІ у Нижньогірському
районі АРК   про   звернення   стягнення   на   активи   на   суму
411155,58 грн.  відмовив,  мотивуючи  тим,  що  рішення прийняте з
порушенням ст.ст.  1,  2 Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        ; викладені в рішенні місцевого суду
висновки  щодо наявності у відповідача податкового зобов'язання не
відповідають обставинам справи.
 
     ДПІ у Нижньогірському районі  Автономної  Республіки  Крим  у
поданій  касаційній  скарзі  просить  постанову  Севастопольського
апеляційного господарського  суду  від  06.04.2004  р.  скасувати,
посилаючись на порушення норм матеріального права.
 
     Від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому
просить постанову  залишити  без  змін,  а  касаційну  скаргу  без
задоволення з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
 
     Колегія суддів,   перевіривши   наявні   матеріали  (фактичні
обставини)  справи  на  предмет  правильності  застосування  судом
апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права та
заслухавши пояснення присутніх у засіданні  представників  сторін,
дійшла  висновку,  що  касаційна скарга відповідача задоволенню не
підлягає з наступних підстав.
 
     З матеріалів справи вбачається, що підставою виникнення спору
у   даній  справі  є  заборгованість  по  прибутковому  податку  з
громадян,  нарахована позивачем на заробітну плату та інші  доходи
громадян станом на 01.07.2003 р.
 
     Відповідно до ст.  10 Декрету Кабінету Міністрів України "Про
прибутковий податок з громадян" ( 13-92  ) (13-92)
          (чинного  до  набрання
сили  з  01.01.2004  р.  Закону  України  "Про  податок  з доходів
фізичних осіб" ( 889-15 ) (889-15)
         підприємства, установи, організації всіх
форм  власності  після  закінчення кожного місяця,  але не пізніше
строку отримання в установах банку для виплати належних громадянам
коштів,  зобов'язані  перераховувати  в бюджет суми нарахованого і
утриманого податку за минулий місяць.
 
     Обов'язок підприємств,  установ,  організацій своєчасно  і  в
повному обсязі нараховувати,  утримувати і перераховувати в бюджет
податок  з  доходів  громадян  та  надавати   податковим   органам
відповідні відомості  передбачений  також статтею 19 цього Декрету
( 13-92 ) (13-92)
        .
 
     Як наслідок  невиконання  цього   обов'язку   підприємствами,
установами,  організаціями  податковим  органам  згідно  статті 20
Декрету КМ України "Про прибутковий податок з громадян" ( 13-92  ) (13-92)
        
надано право стягувати з підприємств,  установ,  організацій,  які
виплачували доходи громадянам,  не утримані (утримані не  повністю
або   несвоєчасно),   а   також  не  перераховані  в  бюджет  суми
прибуткового податку.
 
     Частиною 2  ст.  9  Закону  України  "Про  Державний   реєстр
фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів"
( 320/94-ВР  ) (320/94-ВР)
          передбачено,  що  керівники  і   посадові   особи
підприємств,  установ,  організацій всіх форм власності, включаючи
Національний банк України та його установи, комерційні банки, інші
фінансово-кредитні     установи    та    фізичні    особи-суб'єкти
підприємницької діяльності  відповідно  до  чинного  законодавства
зобов'язані  подавати  до державних податкових інспекцій відомості
про суми виплачених фізичним особам  доходів  і  утриманих  з  них
податків та інших обов'язкових платежів.
 
     На виконання  цієї статті наказом ДПА України від 30.12.97 р.
N 473 ( z0026-98 ) (z0026-98)
         (з наступними змінами і  доповненнями),  чинним
до набрання  чинності наказом ДПА України від 29.09.2003 р.  N 451
( z0960-03 ) (z0960-03)
        ,  затверджена форма відомостей "Про  суми  виплачених
доходів  і утриманих з них податків та інших обов'язкових платежів
фізичних осіб юридичними особами усіх форм власності та  фізичними
особами  -  суб'єктами  підприємницької  діяльності"  (ф.  N 8ДР).
Пунктами 4.1  Порядку  заповнення  відомостей  про  нараховані  та
виплачені  фізичним  особам  суми  доходів  і суми утриманих з них
податків,  затвердженого зазначеним наказом (в редакції наказу ДПА
України  від  08.04.2003 р.  N 164 ( z0301-03 ) (z0301-03)
        ,  встановлено,  що
відомості  подаються  до  органів  державної   податкової   служби
щоквартально  до  15  числа місяця наступного за звітним періодом.
Таким відповідно до пункту 2.5 цього Порядку є квартал.
 
     Підпунктом 1.1 статті 1 Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
          платниками  податків  визначені
юридичні   особи,   їх   філії,   відділення,   інші  відокремлені
підрозділи,  що не мають статусу юридичної особи,  а також фізичні
особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не
мають  такого  статусу,  на  яких  згідно  з  законами   покладено
обов'язок   утримувати   та   (або)  сплачувати  податки  і  збори
(обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції.
 
     Як випливає з преамбули цього  Закону  ( 2181-14  ) (2181-14)
        ,  він  є
спеціальним  законом  з  питань  оподаткування,  який  установлює,
зокрема, порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб
перед  бюджетами  та  державними  цільовими  фондами  з податків і
зборів (обов'язкових платежів).
 
     Статтею 5  цього  Закону  ( 2181-14  ) (2181-14)
          визначений   порядок
узгодження  сум  податкових  зобов'язань,  серед яких - апеляційне
узгодження   в   разі   нарахування    податкового    зобов'язання
контролюючим  органом  відповідно  до  пунктів 4.2 та 4.3 статті 4
цього Закону.
 
     При самостійному   узгоджені    платником    податків    суми
податкового зобов'язання  в  порядку,  передбаченому  пунктом  5.1
( 2181-14 ) (2181-14)
         цієї статті  та  несплаті  її  в  строк,  встановлений
підпунктом   5.3.1   пункту  5.3  цієї  статті,  формою  виконання
податковим органом функції органу стягнення є направлення платнику
податків податкової вимоги відповідно до пункту 6.2 статті 6 цього
Закону.
 
     Як встановлено  Севастопольським  апеляційним   господарським
судом  висновки  про  наявність заборгованості по перерахуванню до
бюджету прибуткового  податку  з  громадян  відображена  Державною
податковою інспекцією   у   Нижньогірському   районі   у   довідці
N 17-1/209 від 25.07.2003,  яка не може вважатись  належним  чином
оформленою податковою вимогою.
 
     При цьому  апеляційним судом при розгляді справи встановлено,
що  податкове  зобов'язання  з  прибуткового  податку  з  громадян
взагалі  не визначалось ні самостійно відповідачем,  ні податковим
органом.
 
     Оскільки в силу статей 10,  19,  20 Декрету КМ  України  "Про
прибутковий  податок  з  громадян"  ( 13-92 ) (13-92)
         та пункту 1.1 ст.  1
Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань   платників
податків перед   бюджетами   та   державними   цільовими  фондами"
( 2181-14 ) (2181-14)
         підприємства,  установи,  організації, які зобов'язані
утримувати  прибутковий  податок  з  доходів  громадян  у  джерела
виплати  та  перераховувати  суми  цього  податку  до  бюджету,  є
платниками  цього податку,  а Закон України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами" не встановлює будь-яких виключень щодо порядку
погашення  зобов'язань   з   прибуткового   податку,   апеляційний
господарський  суд  дійшов  правильного  висновку,  що  у позивача
відсутнє право вимоги на звернення стягнення на активи відповідача
в позовному провадженні.
 
     За таких   обставин,   не  вбачається  правових  підстав  для
скасування постанови апеляційної  інстанції,  а  відтак  касаційна
скарга задоволенню не підлягає.
 
     Описка Севастопольського  апеляційного  господарського суду у
п. 3   резолютивної   частини   постанови,   де    замість    суми
349919,89 грн.  вказана  сума 411155,58 грн.,  не впливає на зміст
самої постанови, а тому не є підставою для її скасування.
 
     Враховуючи викладене,  керуючись ст.ст.  108,  111-5,  111-7,
п. 1  ч.  1 ст.  111-9,  ст.  111-11 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський суд  України,  -
П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу    Державної    податкової    інспекції    у
Нижньогірському районі Автономної Республіки  Крим  N  2625/8/10-0
від    30.04.2004    залишити   без   задоволення,   а   постанову
Севастопольського апеляційного господарського суду від  06.04.2004
у справі N 2-23/547-2004 залишити без змін.