ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
( Скасовано постановою Верховного суду України від 27.04.2004 р. ( sp01/1002-2 ) (sp01/1002-2) )
 
23.12.2003                              Справа N 21/405
 
Вищий  господарський суд  України у складі колегії  суддів:
головуючого судді (доповідача у справі),
суддів;
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні
касаційну скаргу  Державної податкової інспекції у Ч-ському районі
                  м. Н-ська
 
на постанову      Н-ського  апеляційного  господарського  суду від
                  23.10.2003 р.
 
у справі          № Х5
 
господарського суду м. Н-ська
 
за позовом        Приватного підприємства "ХХХ"
 
до                Державної податкової інспекції у Ч-ському районі
                  м. Н-ська
 
про               визнання  недійсним  податкового  повідомлення -
                  рішення,
 
за участю представників від:
 
позивача -        присутні,
відповідача -     не з'явились;
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Позивачем заявлено  позов  про  визнання   недійсними   податкових
повідомлень-рішень ДПІ у Ч-ському районі м.  Н-ська від 13.11.2002
№ 0001072301/0 і від 25.04.2003 № 001072301/3 про донарахування ПП
"ХХХ" податкового зобов'язання в сумі 4 126 121,  00 грн.,  в т.ч.
основний  платіж  (ПДВ)  3 313 172, 00 грн.  і  штрафні    санкції
812 949,  00 грн.,  а також визнання висновків акта документальної
перевірки  ДПІ  у  Ч-ському  районі  м.  Н-ська  №  2301-087   від
4.11.2002,   як   таких,   що   прийняті   з   порушенням  чинного
законодавства.
 
Рішенням господарського  суду  м.  Н-ська  від  18.07.2003  (суддя
А.А.А.)  позов  задоволено  частково:  визнано недійсним податкове
повідомлення-рішення ДПІ у Ч-ському районі м. Н-ська № 001072301/3
від 25.03.2003, а в іншій частині провадження у справі припинено.
 
Постановою Н-ського    апеляційного    господарського   суду   від
23.10.2003 (головуючий-суддя Б.Б.Б., судді В.В.В., Г.Г.Г.) рішення
місцевого господарського суду залишене без змін.
 
Рішення та  постанова  мотивовані  тим,  що  ПП "ХХХ" в договірних
відносинах з покупцями та постачальниками використовувало  векселі
в  якості  розрахункового  документа для здійснення розрахунків за
отримані товари та послуги, отже висновок ДПІ у Ч-ському районі м.
Н-ська,  що  міститься в акті перевірки від 04.11.2002 № 2301-082,
податковому повідомленні-рішенні від 13.11.2002 № 0001072301/0  та
податковому  повідомленні-рішенні від 25.04.2003 № 001072301/3 про
донарахування ПП "ХХХ" податкового зобов'язання в сумі 4 126  121,
00 грн. документально не підтверджений.
 
В частині  визнання недійсним податкового повідомлення-рішення ДПІ
у  Ч-ському  районі  м.  Н-ська  №  0001072301/0  від   13.11.2003
провадженням   у   справі  припинено,  оскільки  наведене  рішення
скасоване рішенням ДПА України від 11.04.2003.
 
В частині визнання висновків акта документальної перевірки  ДПІ  у
Ч-ському  районі  м.  Н-ська від 04.11.2002 № 2301-087 припинено з
мотивів того,  що спір не підлягає вирішенню в господарських судах
України.
 
В касаційній  скарзі  податкової  інспекції  ставиться питання про
скасування постанови Н-ського апеляційного господарського суду від
23.10.2003  у справі № Х5 в частині визнання недійсним податкового
повідомлення-рішення від 25.04.2003 № 0001072301/3 та  постановити
рішення про відмову в задоволенні позову.
 
Касаційна скарга  мотивована  тим,  що в судових актах неправильно
застосовані норми Декрету Кабінету Міністрів України "Про  систему
валютного   регулювання  і  валютного  контролю"  ( 15-93  ) (15-93)
          від
19.02.1993 № 15-93,  пп.  3.2.4 п.  3.2 ст.  3 Закону України "Про
податок  на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,  п.  1.6 ст.  1 Закону
України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
         від
28.12.1994 та пп.  7.4.3 п.  7.4 ст. 7 Закону України "Про податок
на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Заслухавши доповідь   судді-доповідача,   пояснення   представника
позивача,   розглянувши   доводи  касаційної  скарги,  перевіривши
матеріали  справи,  колегія  суддів  Вищого  господарського   суду
України   вважає,  що  касаційна  скарга  підлягає  задоволенню  з
наступних підстав.
 
Судом встановлено,  що  ДПІ  у  Ч-ському  районі  м.  Н-ська  була
проведена    перевірка    дотримання   вимог   законодавства   про
оподаткування приватним підприємством "ХХХ" за період з 30.10.1998
по   01.07.2002,  за  результатами  якої  був  складений  акт  від
04.11.2002 № 2301-087.  Перевіркою встановлено,  що  підприємством
було  порушено  пп.  3.1.1  ст.  3  Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         від  03.04.1997,  а  отже  зменшено
податкові  зобов'язання  на  3  309 ,1 тис.  грн.,  що призвело до
заниження частки суми зобов'язання з ПДВ з позитивним значенням на
2 765,  3 тис.  грн.,  завищенням чистої суми зобов'язання з ПДВ з
від'ємним значенням на 543, 8 тис. грн..
 
Також, за висновками перевірки, підприємство в порушення пп. 7.4.3
п.  7.4   ст.  7  Закону  України "Про податок на додану вартість"
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          не  проводило  розподіл  податкового  кредиту   по
оподаткованих  та  неоподаткованих  операціях  відповідно відсотку
обсягу операцій з продажу за грошові кошти цінних паперів,  обліку
цінних паперів, емісії цінних паперів в загальному обсягу продажу,
що  призвело  до  заниження суми податкових зобов'язань з  ПДВ  на
4 060 грн..
 
Отже, за  результатами  перевірки  підприємству  було донараховано
податок на додану вартість на загальну суму 3 313 172,  00 грн., в
т.ч. донараховано суму зобов'язань з ПДВ в розмірі 2 766 261 грн.,
зменшено заявлене до відшкодування ПДВ з  від'ємним  значенням  на
суму 546 911 грн..
 
На  підставі  акту  перевірки, податковою  інспекцією   13.11.2002
прийнято податкове   повідомлення-рішення   №   0001072301/0    та
податкове повідомлення-рішення від 25.04.2003 № 001072301/3,  яким
позивачу донараховано податкове зобов'язання в сумі   3 313 172,00
грн. і штрафні (фінансові) санкції 812 949, 00 грн.
 
Аналіз матеріалів справи свідчить, що підприємством "ХХХ" протягом
2000-2002 рр.  було укладено  договори  купівлі-продажу,  по  яких
розрахунок  за  отримані  товари  (послуги) передбачено у грошовій
формі.
 
Сторонами були  укладені  додаткові  угоди   про   зміну   порядку
розрахунків  за  отримані  товари,  відповідно  до яких розрахунок
повинен  проводитись  не  грошовими  коштами,  а  шляхом  передачі
векселів емітованими третіми особами.
 
На підставі   зазначених   угод   в   оплату   отриманих   товарів
підприємством   "ХХХ"   здійснювалась   передача   векселів,   яка
оформлювалась актами прийому-передачі векселів.
 
Отже, ПП   "ХХХ"   в   договірних   відносинах   з   покупцями  та
постачальниками використовувало векселі  в  якості  розрахункового
документу   для  здійснення  розрахунків  за  отримані  товари  та
послуги.
 
Згідно з пунктом 1.6 Закону України  "Про  оподаткування  прибутку
підприємств"  ( 334/94-ВР  ) (334/94-ВР)
          від  28.12.1994  (в редакції Закону
України від 22.05.1997 ( 283/97-ВР  ) (283/97-ВР)
        )  товари  -  матеріальні  та
нематеріальні  активи,  а  також  цінні  папери та деривативи,  що
використовуються у будь-яких операціях, крім операцій з їх випуску
емісії) та погашення.
 
Відповідно до   пункту   1.4  Закону  України  "Про  оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР  ) (334/94-ВР)
          продаж  товарів  -  будь-які
операції,  що здійснюються згідно з цивільно-правовими договорами,
які  передбачають  передачу  прав  власності  на  такі  товари  за
компенсацію  незалежно від строків її надання,  а також операції з
безоплатним  наданням  товарів.  Оскільки  операції   з   передачі
векселів  у  розрахунок  за  придбані  товарноматеріальні цінності
передбачають передачу прав власності на такі векселі  від  покупця
товарів   їх  продавцю,  для  цілей  оподаткування  такі  операції
визнаються операціями з продажу товарів.
 
Згідно з підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 Закону України  "Про  податок
на  додану  вартість"  ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         операції з продажу товарів є
об'єктом оподаткування ПДВ.
 
Пунктом  3.2   Закону  України  "Про  податок  на додану вартість"
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          встановлено  перелік  операцій,  що  не є об'єктом
оподаткування ПДВ незалежно  від  того,  чи  мають  такі  операції
ознаки   об'єкту   оподаткування  відповідно  до  його  загального
визначення, встановленого пунктом 3.1 Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Відповідно до  пункту  1.19   статті   1   Закону   України   "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
         бартер (товарний
обмін)  є  господарською  операцією,  яка  передбачає   проведення
розрахунків за товари (роботи,  послуги) у будь-якій формі, іншій,
ніж грошова,  включаючи будь-які види заліку та погашення взаємної
заборгованості,  в  результаті  яких не передбачається зарахування
коштів на рахунки продавця для компенсації вартості таких  товарів
(робіт,  послуг). Враховуючи те, що кошти на розрахунковий рахунок
шахти у результаті операцій з використанням векселів не  надійшли,
відповідачем  зроблено  висновок  про  те,  що  названі операції є
бартерними та підлягають оподаткуванню податком на додану вартість
за ставкою 20 відсотків.
 
Відповідно до  частини  першої статті 21 Закону України "Про цінні
папери і фондову біржу" ( 1201-12 ) (1201-12)
         вексель  -  це  цінний  папір,
який   засвідчує   безумовне   грошове  зобов'язання  векселедавця
сплатити після настання  строку  визначену  суму  грошей  власнику
векселя (векселедержателю).
 
Відповідно до  пункту 6 Інструкції № 7 Національного банку України
"Про  безготівкові  розрахунки  в господарському обороті  України"
( v0204500-96  ) (v0204500-96)
        ,  затвердженої постановою Правління Національного
банку України від  02.08.1996  №  204  (із  подальшими  змінами  і
доповненнями)   вексель   є   розрахунковим  документом,  за  яким
здійснюються безготівкові розрахунки.
 
Колегія суддів вважає,  що слід погодитись з висновками в  судових
актах  проте,  що  у  названих операціях вексель виконував функції
розрахункового документа.
 
За таких  обставин  нарахування  державною  податковою  інспекцією
податку  на  додану  вартість та застосування фінансових санкцій є
необґрунтованим.
 
У той же час,  відповідач у касаційній скарзі не навів  заперечень
та обґрунтованих доводів,  що вексель використовувався не в якості
розрахункового документа, а виступав як товар.
 
В рішенні та постанові апеляційного суду щодо операцій  з  продажу
цінних  паперів (векселів),  за грошові кошти,  емісію векселів та
обмін  на  інші  векселі  зроблено  висновок  про  безпідставність
розподілу  операцій  на  оподатковані  та неоподатковані з мотивів
того,  що  продаж  цінних  паперів  (векселів)  за  грошові  кошти
здійснювались   підприємством   із  залученням  торговців  цінними
паперами.
 
Отже, висновки  суду  про  безпідставність  розподілу  податкового
кредиту на оподатковані і неоподатковані податкові операції.
 
У зв'язку  з  наведеним,  спірне рішення відповідача не відповідає
вимогам законодавства.  Тому постанова апеляційного господарського
суду   підлягає   залишенню  без  змін,  а  касаційна  скарга  без
задоволення.
 
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст.  111-5,  111-7, п. 1 ч. 1
ст.  111-9, 111-11  Господарського  процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України, -
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
Касаційну скаргу державної податкової інспекції у Ч-ському  районі
м.  Н-ська  від  23.10.2003 залишити без задоволення,  а постанову
Н-ського апеляційного господарського суду від 23.10.2003 у  справі
№ Х5 - без змін.