Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.08.2003 року
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
- головуючого судді,
суддів;
за участю представників сторін:
позивача присутні
відповідача присутній
розглянувши матеріали
касаційної скарги Н-ської об'єднаної державної податкової
інспекції
на постанову від ХХ.06.2003 р.
Ч-ського апеляційного господарського
суду
у справі № Х1
господарського суду Ч-ської області
за позовом Ч-ської залізниці
до Н-ської об'єднаної державної податкової
інспекції
про визнання недійсним рішення
встановив:
Ч-ська залізниця, м. Ч-ськ звернулася з позовом до Н-ської
об'єднаної державної податкової інспекції про визнання недійсним
рішення від ХХ.10.01 р. № Х8 в частині застосування та стягнення
сум штрафних санкцій, донарахованих сум податків, зборів та пені
за порушення податкового та іншого законодавства, внаслідок якого
позивач повинен був сплатити до бюджету донарахований податок на
прибуток в сумі 77680 грн. та штрафні санкції по податку на
прибуток в сумі 1180 грн.
Рішенням господарського суду Ч-ської області позов задоволено з
підстав доведеності позивачем наявності єдиного порядку здійснення
ремонту рухомого складу як залізниці, так і іншим підприємствам,
що охоплюється таким видом діяльності як деповський ремонт; що
зазначений вид ремонту відноситься до основної діяльності
залізниці і повинен обліковуватись як основний вид діяльності
залізниці в цілому з відповідним оподаткуванням цього доходу; що
зазначене виключає необхідність Вагонного депо Н-ськ вести окремий
облік цієї діяльності як такої, що не відноситься до основної, та
надання до Н-ської ОДПІ декларацій з податку на прибуток по доходу
від цієї діяльності (як не основної діяльності).
Постановою Ч-ського апеляційного господарського суду від ХХ.06.03
р. рішення господарського суду залишено без змін.
У поданій касаційній скарзі Н-ська ОДПІ просить скасувати
зазначені рішення та постанову судових інстанцій та прийняти нове
рішення, яким відмовити Н-ській залізниці у позові. Ці вимоги
мотивовані тим, що, на думку скаржника, судовими інстанціями
невірно застосовано до спірних правовідносин Перелік робіт
(послуг), що належать до основної діяльності залізничного
транспорту і Порядок розподілу доходних надходжень від основної
діяльності залізничного транспорту ( 173-98-п ) (173-98-п)
, затв. постановою
КМ України від 16.02.98 р. № 173 та ст. 2 Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
при визначенні
платника податку на прибуток з прибутку, отриманого від ремонту
вагонів сторонніх підприємств, наполягає на тому, що цей прибуток
є таким, що отриманий не від основної діяльності, і в зв'язку з
цим повинен відповідно декларуватись Н-ським вагонним депо
самостійно.
Судова колегія, розглянувши наявні матеріали справи, вислухавши
пояснення та заперечення представників сторін в судовому
засіданні, перевіривши юридичну оцінку судовими інстанціями
обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши
правильність застосування до них норм матеріального та
процесуального права, дійшла висновку про відсутність правових
підстав для задоволення касаційної скарги, виходячи з наступного.
В основу рішення, що оспорювалось, покладено акт результатів
перевірки дотримання вимог податкового законодавства Вагонним депо
"Н-ськ" Ч-ської залізниці від ХХ.09.2001 р. № Х4, в якому
відповідачем у справі зроблено висновок про порушення вагонним
депо вимог пп. 2.2.2 п. 2.2 ст. 2, п. 4.1 ст. 4, п. 16.4 ст. 16
Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"
( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
.
Донарахування податку на прибуток в сумі 77500 грн. здійснено
податковим органом із суми прибутку, отриманого Вагонним депо
"Н-ськ" від операцій з надання послуг по ремонту вагонів і цистерн
стороннім організаціям і підприємствам по укладених з ними угодах,
який складає 258,4 тис. грн.
Ці доходи вагонним депо були відображені у бухгалтерському та
податковому обліку як доходи від основної діяльності, які в
подальшому включались у скоригований валовий дохід в деклараціях
про прибуток, та надавались в управління Ч-ської залізниці для
формування остаточних валових доходів та валових витрат в цілому
по залізниці з наступною подачею нею декларації про прибуток і
сплатою податку централізовано до СДПІ по роботі з великими
платниками податків у м. Ч-ську.
Відповідно до положення про Вагонне депо "Н-ськ" Ч-ської залізниці
основним предметом його діяльності є надання послуг в сфері
залізничного транспорту, тобто спеціалізованим підрозділом
залізниці по виконанню своєчасного і якісного технічного
обслуговування і ремонту вантажних вагонів у відповідності із
затвердженим технологічним процесом у встановлені строки,
підготовка їх до безперебійного пересування по коліях залізниці.
Статут залізниці України ( 457-98-п ) (457-98-п)
основною діяльністю
залізниць визначає забезпечення перевезення вантажів та пасажирів.
При перевезенні вантажів застосовуються вагони, які належать
"SSS", а також власні та орендовані вагони інших підприємств, які
мають право виходу на колії загального користування.
Усі ці вагони обліковуються та ремонтуються спеціалізованими
підрозділами у відповідності з вимогами Інструкції по обліку
наявності та ремонту вагонів, затв. Державною адміністрацією
транспорту України 28.02.95 р. (а.с. 124, т.3).
На залізницях України згідно з цією Інструкцією організація
ремонту, технічного обслуговування, обліку несправних вагонів
здійснюється підрозділами головного управління вагонного
господарства, до служби якого відносяться і вагонні депо.
Саме такий вид ремонту вагонів проводило вагонне депо Н-ське
відповідно до угод, що укладались з сторонніми підприємствами
(а.с. 77-104, т. 2).
Така діяльність цього депо є регулярною, направлена на отримання
доходу і, в зв'язку з цим, є господарською діяльністю (п. 1.32
ст.... Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"
( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
).
Зазначені обставини дають підстави вважати, що здійснення
деповського ремонту власних вагонів сторонніх підприємств по
укладених договорах відноситься до основної діяльності залізниці,
є господарською діяльністю, що підтверджується як номенклатурою
витрат по основній діяльності, так і постановою КМ України від
16.02.98 р. № 173 "Про перелік робіт (послуг), що належить до
основної діяльності залізничного транспорту та порядок розподілу
доходних надходжень залізничного транспорту" ( 173-98-п ) (173-98-п)
.
За таких обставин у Вагонного депо "Н-ське" не виникає обов'язку
щодо надання до Н-ської ОДПІ декларацій з податку на прибуток по
доходах від ремонту вагонів сторонніх підприємств. Підстави для
застосування фінансових санкцій відповідно до п. 17.1.1 ст. 17
Закону України "Про порядок погашення податкових зобов'язань
платників податків перед бюджетними та державними цільовими
фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
відсутні.
Наведений висновок апеляційного суду касаційна інстанція вважає
обгрунтованим та таким, що відповідає фактичним обставинам справи,
що зумовлює вірне застосування судовими інстанціями до них норм
матеріального права.
Крім цього, касаційна інстанція зауважує, що структурні підрозділи
підприємств є платниками податку на прибуток лише в тому разі,
коли такий прибуток отриманий не від господарської діяльності
залізничного транспорту (пп. 2.2.2 п. 2.1 ст. 2 Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
).
Цим спростовуються доводи касаційної скарги.
Зважаючи на вищевикладене та керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9,
111-11 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
,
Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Постанову Ч-ського апеляційного господарського суду від ХХ.06.
2003 р. у справі № Х1 залишити без зміни, а касаційну скаргу - без
задоволення.