ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
17.10.2002                                        Справа N 2/312а
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого – судді          Чупруна В.Д.,
суддів:                      Грека   Б.М.   –   (доповідача    у
                             справі),
                             Ткаченко Н.Г.,
розглянувши   у   відкритому Відкритого  акціонерного товариства
судовому засіданні касаційну “Донецький                    завод
скаргу                       гірничорятувальної апаратури”
на рішення                   Господарського    суду    Донецької
                             області від 04.09.2002
у справі                     № 2/312а
Господарського суду Донецької області
за позовом                    Відкритого акціонерного товариства
                              “Донецький                   завод
                              гірничорятувальної апаратури”
до                            Спеціалізованої          державної
                              податкової інспекції по  роботі  з
                              великими платниками податків у  м.
                              Донецьку
про                           визнання недійсним рішення ДПІ.
в судовому засіданні взяли участь представники від :
позивача -    не з’явилися
відповідача - Повещенко   М.Е.   за  дов.   від   16.10.2002   №
              19089/10/08-40-2
              Репіна  В.О  за дов. від 16.10.2002 № 19027/10/08-
              40-2
 
Рішенням  Господарського суду Донецької області  від  04.09.2002
(суддя  Р.Ф.Ханова)  у справі № 2/312а у позові  ВАТ  “Донецький
завод   гірничорятувальної  апаратури”  
 
про   визнання  недійсним рішення  ДПІ  № 1/00159491/1215/10 
 
від 20.02.2002  за  порушення
податкового законодавства в частині застосування пені в сумі 238
670,  60 грн. та повернення неправомірно сплаченої до Державного
бюджету України пені у розмірі 121 155, 68 грн. – відмовлено.
 
Не   погоджуючись  з  рішенням  Господарського  суду   Донецької
області,  ВАТ  “Донецький  завод  гірничорятувальної  апаратури”
подало  касаційну  скаргу,  в  якій  просить  скасувати  рішення
господарського  суду  Донецької  області  та  постановити   нове
рішення,  яким  визнати недійсним рішення СДПІ у м.  Донецьку  №
1/00159491/10 від 20.02.2002 та повернути неправомірно  сплачену
до Державного бюджету України пеню в сумі 121 155, 68 грн.
 
В  обґрунтування касаційної скарги заявник посилається на те, що
місцевим господарським судом прийнято рішення з порушенням  норм
матеріального   права,   а   саме:  ст.  72  Цивільного  кодексу
України  ( 435-15 ) (435-15)
        , п. п. 2.1.4 ст. 2 та 4.4.1  ст.  4  Закону
України   від  21.12.2000  №  2181-ІІІ  “Про  порядок  погашення
зобов’язань  платників  податків перед бюджетами  та  державними
цільовими фондами” ( 2181-14 ) (2181-14)
         (далі за текстом - Закон  України
№  2181-ІІІ) та п. 1.3-д Указу Президента України від 23.07.1998
№  817/98  “Про  деякі  заходи  з дерегулювання  підприємницької
діяльності” ( 817/98 ) (817/98)
        .
 
На  думку  заявника,  на  відносини  щодо  нарахування  пені  за
порушення термінів розрахунків до ЗЕД, розрахованої на  підставі
ст.  1.2  Закону України “Про порядок здійснення  розрахунків  у
іноземній   валюті”,  ст.  2  Закону  України  “Про  регулювання
товарообмінних (бартерних) операцій у сфері зовнішньоекономічної
діяльності”,   після  введення  Закону  України   “Про   порядок
погашення  зобов’язань  платників податків  перед  бюджетами  та
державними цільовими фондами” ( 2181-14 ) (2181-14)
        , поширюється  дія  ст.
72 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
        .
 
Окрім   того,   заявник  вважає,  що  перевірка  проводилась   з
порушенням  положень Указу Президента України № 817/98,  а  тому
спірне рішення повинно бути визнано недійсним.
 
Заслухавши      заперечення      представників      відповідача,
проаналізувавши правильність застосування місцевим господарським
судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів
Вищого господарського суду України,
 
                           ВСТАНОВИЛА:
 
Як  слідує  з рішення, місцевим господарським судом встановлено,
що  СДПІ  по роботі з великими платниками податків у м. Донецьку
здійснено  позапланову  тематичну  документальну  перевірку  ВАТ
“Донецький   завод  гірничорятувальної  апаратури”   з   питання
своєчасності  розрахунків за експортно-імпортними операціями  за
період  з 01.01.2000 по 01.01.2002, про що складено акт № 22/08-
26-2-1  від  11.02.2002 та прийнято рішення № 1/00159491/1215/10
від  20.02.2002, за яким позивачу нараховано пеню  за  порушення
термінів розрахунків за експортно-імпортними операціями  у  сумі
238 670, 60 грн.
 
Факт   порушення  розрахунків  за  експортними   та   імпортними
операціями визнається заявником, проте заявник вважає,  що  пеня
повинна бути нарахована з урахуванням строків позовної давності,
зокрема   відповідно  до  ст.  72  Цивільного   кодексу  України
( 435-15 ) (435-15)
        .
 
Місцевим господарським судом зроблено висновок, що відповідно до
ст.  2  Цивільного кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
          до  податкових  і
бюджетних  відносин  вказаний кодекс  не  застосовується.  Отже,
відсутні   правові   підстави  для  застосування   до   вказаних
правовідносин  приписи  статті  72  Цивільного  кодексу  України
( 435-15 ) (435-15)
        .
 
Згідно  зі ст. 4 Закону України від 23.09.1994 № 185/94-ВР  “Про
порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті” ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        
(далі за текстом – Закон України № 185/94) порушення резидентами
термінів, передбачених ст.ст. 1, 2 цього Закону, тягне за  собою
стягнення  пені  за  кожний  день  прострочення  у  розмірі  0,3
відсотки   від   суми  неотриманої  виручки   (митної   вартості
недопоставленої  продукції) в іноземній валюті, перерахованої  у
грошову  одиницю України за валютним курсом Національного  банку
України на день виникнення заборгованості.
 
Таким  чином, даним Законом не встановлено обмежень щодо розміру
нарахування пені за порушення резидентами термінів розрахунків в
іноземній валюті у сфері ЗЕД, передбачених ст.ст. 1 та 2  Закону
України № 185/94.
 
Крім  того,  Інструкцією  про  порядок  здійснення  контролю   й
отримання  ліцензій  за експортними, імпортними  та  лізинговими
операціями,  затвердженого постановою правління НБУ  №  136  від
24.03.1999,   не  встановлено  моменту  припинення  застосування
штрафних  санкцій  до  резидента у разі  неможливості  одержання
резидентом  виручки  чи  продукції від  іноземного  партнера  за
укладеними контрактами.
 
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Цивільного кодексу України ( 435-15  ) (435-15)
        
до    майнових   відносин,   заснованих   на   адміністративному
підпорядкуванні  однієї сторони іншій, а також до  податкових  і
бюджетних відносин цей Кодекс не застосовується.
 
Преамбулою Закону України № 2181-ІІІ закріплено, що цей Закон  є
спеціальним  законом  з  питань оподаткування,  який  установлює
порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб  перед
бюджетами  та державними цільовими фондами з податків  і  зборів
(обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені  та  штрафних
санкцій,  що  застосовуються до платників податків контролюючими
органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної
діяльності,   та  визначає  процедуру  оскарження  дій   органів
стягнення.  Отже,  відносини  щодо  застосування  пені  в  сфері
зовнішньоекономічної діяльності відносяться за вказаним  Законом
до  відносин  в  сфері  оподаткування,  а  отже,  норми  ст.  72
Цивільного кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
         до даних правовідносин  не
застосовуються.
 
За таких обставин, колегія суддів вважає, що в рішенні місцевого
господарського  суду визнано правомірність притягнення  заявника
до  відповідальності  за порушення Закону України  “Про  порядок
здійснення розрахунків в іноземній валюті” ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        .
 
Виходячи    з   наведеного   та   враховуючи   необґрунтованість
застосування  до  публічних правовідносин  за  участю  ДПІ  норм
Цивільного  кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
        , відсутні  підстави  щодо
необґрунтованого застосування пені за весь період порушення.
 
В касаційній скарзі позивач стверджує те, що зазначені відносини
не  є  податковими, при цьому посилається на п. п. 2.1.4  ст.  2
Закону  України № 2181-ІІІ. Однак, зазначена позиція позивача  є
помилковою  внаслідок невірного тлумачення положень  зазначеного
Закону,   нормами   якого   встановлюється   порядок   погашення
податкових зобов’язань, нарахування та сплата пені, у тому числі
в  сфері  ЗЕД.  Позивач  намагається  обґрунтувати  правильність
застосування п. п. 2.1.4 ст. 2 зазначеного Закону, не  приймаючи
уваги при цьому правила, що закріпленні у статтях, які регулюють
питання  щодо  нарахування пені, а також  положення,  закріплені
преамбулою цього ж Закону.
 
Посилання заявника щодо порушення Указу Президента України  “Про
деякі   заходи  з  дерегулювання   підприємницької   діяльності”
( 817/98  ) (817/98)
          до уваги колегією суддів не приймаються,  оскільки
відносини  проведення перевірок з питань дотримання  нормативних
актів,   які   регулюють  застосування   розрахунків   у   сфері
зовнішньоекономічних відносин вказаним Указом не регулюються.
 
У  відповідності з пунктами 7, 8 статті 11 Закону  України  “Про
державну  податкову  службу  в  Україні”  ( 509-12  ) (509-12)
          органами
податкової  служби  надано право застосовувати  до  підприємств,
установ,  організацій і громадян фінансові санкції у порядку  та
розмірах, встановлених законом, а також стягувати до бюджетів та
державних  цільових  фондів  суми  недоїмки,  пені  та  штрафних
санкцій у порядку, передбаченому законом.
 
Отже, відповідач діяв у межах наданих законом повноважень і його
рішення від 20.02.2002 № 1/00159491/1215/10 – є обґрунтованим.
 
Інші  посилання заявника до уваги колегією суддів не приймаються
з наведених вище підстав.
 
Виходячи  з  наведеного,  колегія  суддів  вважає,  що  висновок
господарського  суду  про  відсутність  правових   підстав   для
посилання  на  норми  Цивільного  кодексу  України  ( 435-15  ) (435-15)
        
ґрунтується  на  приписах Закону, що є підставою для  відхилення
касаційної скарги.
 
З  урахуванням  наведеного, керуючись ст.ст. 108, 111-5,  111-7,
111-8,  п.  1  ст.  111-9, 111-11 Господарського  процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України, –
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
1.  Рішення Господарського суду Донецької області від 04.09.2002
у  справі  №  2/312 а залишити без змін, а касаційну скаргу  ВАТ
“Донецький  завод  гірничорятувальної апаратури”  №  юр/920  від
23.09.2002 - без задоволення.
 
2.  Матеріали  справи  № 2/312 а надіслати  Господарському  суду
Донецької області.
 
Головуючий - суддя            В.Чупрун
 
Судді:                        Б.Грек
 
                              Н.Ткаченко