ПОСТАНОВА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     14.08.2007 № 35/164 ( rs772363 ) (rs772363)
        
 
     Київський апеляційний  господарський  суд  у  складі  колегії
суддів:
 
     головуючого: Отрюха Б.В.
 
     суддів:
 
     при секретарі:
 
     За участю представників:
 
     від позивача - Слінькова I.Г., юр.
 
     від відповідача - Довгополов В.Ю., юр.
 
     від третьої особи - IгнатушаМ.О., юр., Наконечний В.В., юр.
 
     розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу  Київради
(Київської міської державної адміністрації)
 
     на рішення Господарського суду м.Києва від 04.07.2007
 
     у справі № 35/164  ( rs772363 ) (rs772363)
        
 
     за позовом Товариство  з  обмеженою  відповідальністю  "Площа
Європи"
 
     до Головне управління земельних ресурсів  виконавчого  органу
Київради (Київської міської державної адміністрації)
 
     третя особа відповідача Відкрите акціонерне товариство "Трест
"Київміськбуд-1" ім.М.П.Загородного
 
     про визнання угоди недійсною
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
     Рішенням Господарського суду м.  Києва  від  04.07.2007р.  по
справі №36/164 позовні вимоги були задоволені в повному обсязі..
 
     Відповідач, не погодившись з прийнятим рішенням  звернувся  з
апеляційною скаргою в якій просить його скасувати, посилаючись  на
те, що рішення прийнято по неповно встановленим обставинам  справи
та з порушенням норм чинного законодавства.
 
     Колегія дослідивши  матеріали  справи,  заслухавши  пояснення
представників сторін, встановила наступне.
 
     28.05.2003р.  між   відповідачем   -   Головним   управлінням
земельних ресурсів виконавчого органу (Київської міської державної
адміністрації) та позивачем - ТОВ  "Площа  Європи"  була  укладена
угода  №136  на  сплату  авансу  за  земельну  ділянку  в  урочищі
Гончари - Кожум'яки у Подільському районі м. Києва, відповідно  до
умов якої позивач зобов'язувався сплатити аванс в сумі 5 437  163,
46  грн.  за  земельну  ділянку  орієнтованою   площею   1,00   га
розташовану за адресою: урочище Гончари - Кожум'якиу  Подільському
районі м. Києва (п. 1.1 угоди).
 
     Відповідно до пп. 3.1, 3.2  вищезазначеної  угоди  відповідач
взяв на себе зобов'язання щодо організації у встановленому порядку
проведення експертної оцінки, складання технічної  документації  з
продажу земельної ділянки та подання матеріалів щодо її продажу на
розгляд та затвердження Київської міської ради до 01.12.2003р., за
умови виконання позивачем п. 1.3. цієї угоди.
 
     Додатком №1 до угоди №136 від 28.05.2003р. між  позивачем  та
відповідачем  було  передбачено  порядок  та  умови  перерахування
коштів, відповідно до якого позивач відкриває на користь Київської
міської   ради   в   банку   "Хрещатик"   покритий   безвідкличний
документарний акредитив на суму 1 000 000,00 грн. строком  дії  до
30.06.2003р., сплата за  яким  провадиться  проти  подання  такого
документу: копії  рішення  Київської  міської  ради  про  передачу
позивачу    в    короткострокову    оренду     для     будівництва
культурно-політичного  центру  "Площа  Європи"  земельної  ділянки
орієнтовною площею  3,16  га  в  урочищі  Гончари  -  Кожум'яки  у
Подільському районі м. Києва,  посвідченої  печаткою  секретаріату
Київської міської ради.
 
     Решту  суми  авансу  Товариство   сплачує   після   прийняття
Київською міською радою вищезазначеного рішення, у такому порядку:
до 01.08.2003 - 2 737 163,46 грн.; до 01.09.2003 -  1  700  000,00
грн.
 
     04.04.2007р. позивач  звернувся  до  Господарського  суду  м.
Києва з позовом про визнання недійсною з моменту  укладення  угоди
№136 від 28.05.2003р., на підставі ст. 48 ЦК УРСР  ( 1540-06 ) (1540-06)
        ,  в
зв'язку з тим, що на думку позивача спірна угода суперечить ст. 53
Земельного кодексу України ( 2768-14 ) (2768-14)
        , ст. 25 Закону України "Про
охорону культурної спадщини" ( 1805-14 ) (1805-14)
        , оскільки остання мала на
меті перерахування грошових коштів на купівлю - продаж  об'єкту  -
земельної ділянки, яка не може бути об'єктом  купівлі  -  продажу,
оскільки є об'єктом культурної спадщини і на  неї  не  поширюється
дія Закону України "Про охорону культурної спадщини"  ( 1805-14 ) (1805-14)
        ,
яким визначено, що земельна ділянка як об'єкт культурної спадщини,
а саме як земля історико - культурного  призначення  -  може  бути
лише у користуванні.
 
     Колегія заслухавши пояснення сторін та після дослідження всіх
обставин справи і вивчення документів наявних в матеріалах справи,
приходить до висновку про те, що  апеляційна  скарга  не  підлягає
задоволенню,  а  підстав   для   скасування   чи   зміни   рішення
Господарського суду м. Києва від  04.07.2007р.  не  вбачається,  з
наступних підстав:
 
     Відповідач в своїй апеляційній скарзі звертає увагу на те, що
земельна ділянка, яка відповідно до угоди авансу від  28.05.2003р.
№136 підлягає  продажу  знаходиться  на  території  археологічного
заповідника та не є пам'яткою археології, в  зв'язку  з  чим  може
перебувати в приватній власності, а  також  на  думку  відповідача
судом першої інстанції невірно застосовано норми ст. 48 Цивільного
кодексу УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
         .
 
     Колегія не  може  погодитись  з  вищенаведеними  зауваженнями
відповідача, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, земельна
ділянка, яка є предметом укладеної сторонами Угоди є археологічним
заповідником, що має назву  парк-музей  "Стародавній  Київ"  та  є
об'єктом  культурної   спадщини,   пам'яткою   археології.   Даний
заповідник  було  створено   згідно   Постанови   Ради   Міністрів
Української РСР від 18.05.1987 року  № 183 ( 183-87-п ) (183-87-п)
           .
 
     Відповідно до ст. 1 Закону України  "Про  охорону  культурної
спадщини" ( 1805-14 ) (1805-14)
        , об'єкт  культурної  спадщини  це  визначене
місце,  споруда  (витвір),  комплекс  (ансамбль),  їхні   частини,
пов'язані з ними рухомі  предмети,  а  також  території  чи  водні
об'єкти, інші природні, природно-антропогенні або створені людиною
об'єкти незалежно від стану збереженості,  що  донесли  до  нашого
часу  цінність  з  археологічного,   естетичного,   етнологічного,
історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи  художнього
погляду і зберегли свою автентичність.
 
     Згідно ст.  53  Земельного  кодексу  України  ( 2768-14 ) (2768-14)
          до
земель історико-культурного призначення належать  землі,  на  яких
розташовані: а) історико-культурні заповідники, музеї-заповідники,
меморіальні парки, меморіальні (цивільні та військові)  кладовища,
могили, історичні  або  меморіальні  садиби,  будинки,  споруди  і
пам'ятні місця, пов'язані  з  історичними  подіями;  б)  городища,
кургани,  давні  поховання,  пам'ятні  скульптури   та   мегаліти,
наскальні  зображення,  поля   давніх   битв,   залишок   фортець,
військових  таборів,  поселень  і  стоянок,  ділянки   історичного
культурного  шару  укріплень,  виробництв,  каналів,  шляхів;   в)
архітектурні ансамблі і  комплекси,  історичні  центри,  квартали,
площ, залишки стародавнього планування і забудови  міст  та  інших
населених пунктів,  споруди  цивільної,  промислової,  військової,
культурної  архітектури,   народного   зодчества,   садово-паркові
комплекси, фонова забудова.
 
     Відповідно ст.  54  Земельного  кодексу  України  ( 2768-14 ) (2768-14)
        
землі  історико-культурного  призначення   можуть   перебувати   у
державній, комунальній та приватній власності.
 
     Навколо   історико-культурних   заповідників,    меморіальних
парків, давніх  поховань,  архітектурних  ансамблів  і  комплексів
встановлюються охоронні зони з забороною діяльності, яка  шкідливо
впливає або може вплинути на додержання  режиму  використання  цих
земель.
 
     Порядок використання земель історико-культурного  призначення
визначається законом.
 
     Об'єкти культурної спадщини, що є пам'ятками, крім  пам'яток,
занесених  до  Переліку  пам'яток,  які  підлягають  приватизації,
можуть  бути   відчужені,   а   також   передані   власником   або
уповноваженим ним органом у володіння, користування чи  управління
іншій юридичній або фізичній  особі.  Однак  таке  відчуження  або
передача мають  обоє  'язково  погоджуватися  з  органами  охорони
культурної спадщини.
 
     Перелік   пам'яток,   які   не    підлягають    приватизації,
затверджується Верховною Радою України.
 
     Пам'ятка національного значення, що перебуває у державній  чи
комунальній власності і потребує спеціального режиму охорони, може
надаватися у користування за  погодженням  з  центральним  органом
виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.
 
     Відповідно до п.15 ч. 1 ст. 66 Закону  України  "Про  охорону
культурної спадщини"  ( 1805-14 ) (1805-14)
          здійснення  функцій  управління
заповідниками, музеями-заповідниками, що перебувають відповідно  у
державній та комунальній власності, покладається на органи охорони
культурної  спадщини  Ради  міністрів  АР  Крим,  органи   охорони
культурної  спадщини  обласних,  Київської   та   Севастопольської
міських, районних державних  адміністрацій  а  на  органи  охорони
культурної спадщини місцевого самоврядування.
 
     Режим приватної власності на відповідні землі  з  розміщенням
на  них  об'єктами  певним  чином  обмежений.  Об'єкт   культурної
спадщини, у тому числі щойно виявлений, до вирішення  питання  про
занесення його до Реєстру підлягає  охороні,  про  що  центральний
орган виконавчого влади у  сфері  охорони  культурної  спадщини  у
письмовій   формі   повідомляє   власника   цього   об'єкта    або
уповноважений ним  орган,  відповідні  органи  охорони  культурної
спадщини, на території яких він розташований.
 
     Відповідно до ст.25 Закону України  "Про  охорону  культурної
спадщини" ( 1805-14 ) (1805-14)
         встановлює, що надання  об'єктів  культурної
спадщиною, що є пам'ятками, в користування юридичним  та  фізичним
особам з науковою, культурно-освітньої, туристичною ті іншою метою
здійснюється відповідними органами охорони культурної спадщини  на
визначених ними умовах.
 
     Юридичні та фізичні особи, у  користуванні  яких  перебувають
пам'ятки,  відповідають  за  їхню   збереженість   і   зобов'язані
дотримуватись вимог органів охорони культурної спадщини.
 
     Юридичні   та   фізичні   особи    зобов'язані    забезпечити
збереженість пам'яток  на  землях,  якими  вони  користуються,  та
укладати з органами охорони культурної спадщини охоронні договори.
 
     Крім  того  до  матеріалів  справи  був  залучений   висновок
Управління  охорони  пам'яток  історії,  культури  та  історичного
середовища №4522 від 28.11.2002р., в якому зазначено,  що  Урочище
Гончари -  Кожум'яки,  на  території  якого  знаходиться  Земельна
ділянка  є  археологічним  заповідником,  має  охоронний   статус,
належить до земель історико - культурного призначення, є державною
власністю і може надавитись лише в орендне користування.
 
     З урахуванням викладеного укладена між  сторонами  угода  про
сплату авансу за земельну ділянку в урочищі Гончари - Кожум'яки  у
Подільському районі м. Києва №136 від 28.05.2003 року, є такою  що
не відповідає вимогам названих  вище  норм,  оскільки  укладена  в
порушення  вимог  ст.ст.  53,  54   Земельного   кодексу   України
( 2768-14 ) (2768-14)
          та  ст.25  Закону  України  "Про  охорону  культурної
спадщини" ( 1805-14 ) (1805-14)
        .
 
     Відповідно  до  п.  9  Прикінцевих  та  перехідних   положень
Цивільного кодексу  України  ( 435-15 ) (435-15)
        ,  до  договорів,  що  були
укладені до 1 січня 2004 року і продовжують діяти  після  набрання
чинності Цивільним кодексом України  ( 435-15 ) (435-15)
          ,  застосовуються
правила цього Кодексу щодо підстав, порядку і наслідків зміни  або
розірвання  договорів  окремих  видів  незалежно   від   дати   їх
укладення.
 
     Відповідно до ч. 1 ст. 48 Цивільного Кодексу УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
        
, який діяв на момент укладення договору, недійсною є та угода, що
не відповідає вимогам закону.
 
     Угода, визнана недійсною, вважається недійсною з  моменту  її
укладення (ст.59 Цивільного Кодексу УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
         ).
 
     Отже, угода про сплату авансу за земельну ділянку  в  урочищі
Гончари - Кожум'яки  у  Подільському  районі  м.  Києва  №136  від
28.05.2003   року,   укладена   з   порушенням    вимог    чинного
законодавства, а тому підлягає визнанню недійсною.
 
     З  урахуванням  наведеного,  апеляційна  скарга  не  підлягає
задоволенню,  а   рішення   Господарського   суду   м.   Києва   є
обгрунтованим та відповідає вимогам чинного законодавства  і  тому
підстав для його скасування не вбачається.
 
     Керуючись ст.ст. 101-105 ГПК України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Київський
апеляційний господарський суд,-
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
     1.Апеляційну скаргу Головного управління  земельних  ресурсів
виконавчого   органу   Київради   (Київської   міської   державної
адміністрації) залишити без задоволення.
 
     2.Рішення Господарського суду м.  Києва  від  04.07.2007р.  у
справі №35/164 ( rs772363 ) (rs772363)
         залишити без змін.
 
     3.Матеріали  справи   №35/164   ( rs772363 ) (rs772363)
           повернути   до
Господарського суду м. Києва.
 
     Головуючий суддя
 
     Судді
 
     17.08.07 (відправлено)