ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     22 травня 2007 р.
     № 23/386
     Вищий господарський суд України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П.-головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.
     розглянув касаційну скаргу відкритого акціонерного товариства
"Укртелеком" в особі його Донецької  філії,  м.  Київ  (далі  -ВАТ
"Укртелеком")
     на  рішення  господарського  суду   Донецької   області   від
11.12.2006 та
     постанову Донецького  апеляційного  господарського  суду  від
20.02.2007
     зі справи № 23/386
     за  позовом  Державної  інспекції  з  контролю  за  цінами  в
Донецькій області,
     м. Донецьк (далі -Iнспекція)
     до ВАТ "Укртелеком"
     про стягнення 14 955, 78 грн.
     Судове засідання проведено за участю представників:
     Iнспекції -не з'яв.,
     ВАТ "Укртелеком" -Сандули М.О.
     За   результатами   розгляду    касаційної    скарги    Вищий
господарський суд України
 
                            ВСТАНОВИВ:
     У листопаді 2006 року Iнспекція звернулася до  господарського
суду Донецької області  з  позовом  про  стягнення  з  відповідача
штрафних санкцій в  сумі  14955,78  грн.  за  порушення  державної
дисципліни цін.
     Рішенням  названого  суду  від  11.12.2006  (суддя  Забарющий
М.I.),  залишеним  без  змін  постановою  Донецького  апеляційного
господарського суду  від  20.02.2007  (колегія  суддів  у  складі:
М'ясищева А.В. -головуючий,  судді  Алєєва  I.В.,  Величко  Н.Л.),
позов задоволено  повністю  з  мотивів  застосування  відповідачем
тарифів  за  надані   телекомунікаційні   послуги   з   порушенням
запроваджених методів регулювання цін.
     У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України ВАТ
"Укртелеком" просить скасувати оскаржувані  рішення  та  постанову
суду апеляційної інстанції та прийняти нове рішення про відмову  в
задоволенні  позову,  посилаючись  на  правомірність  застосування
відповідачем тарифів  за  послуги  електрозв'язку  "як  для  інших
підприємств,   установ,   організацій",   а   не   за    тарифами,
встановленими  для  бюджетних  організацій,  під  час   проведення
розрахунків з комунальним підприємством "Редакція газети "Життя" .
     У  відзиві  на  касаційну  скаргу  Iнспекція   зазначає   про
правильність  та  обгрунтованість  висновків  попередніх   судових
інстанцій та просить залишити  оскаржувані  рішення  без  змін,  а
скаргу -без задоволення.
     Учасників  судового  процесу  відповідно  до   статті   111-4
Господарського   процесуального   кодексу   України    ( 1798-12 ) (1798-12)
        
(далі -ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ) належним чином повідомлено про час
і місце розгляду касаційної скарги.
     Перевіривши правильність  застосування  попередніми  судовими
інстанціями норм процесуального  права,  Вищий  господарський  суд
України дійшов висновку про необхідність  скасування  оскаржуваних
судових актів з огляду на таке.
     У зв'язку з  набранням  чинності  Кодексом  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         (далі -КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ) до
компетенції адміністративних судів віднесено усі  публічно-правові
спори, позивачами в яких  є  особи,  на  захист  прав,  свобод  та
інтересів яких подано адміністративний позов до  суб'єкта  владних
повноважень (статті 2, 3, 17, 50 і 104 названого Кодексу).
     Відповідно до статті 4 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
          правосуддя  в
адміністративних справах  здійснюється  адміністративними  судами.
Юрисдикція   адміністративних    судів    поширюється    на    всі
публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений
інший порядок судового вирішення.
     За визначенням термінів, наведеним у статті 3 цього Кодексу:
     справа    адміністративної    юрисдикції     (адміністративна
справа)  -це  переданий  на   вирішення   адміністративного   суду
публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі  сторін  є  орган
виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи
службова  особа  або   інший   суб'єкт,   який   здійснює   владні
управлінські функції на основі  законодавства,  в  тому  числі  на
виконання делегованих повноважень (пункт 1 частини першої);
     адміністративний позов  -це  звернення  до  адміністративного
суду про захист прав,  свобод  та  інтересів  у  публічно-правових
відносинах (пункт 6 частини першої);
     суб'єкт владних повноважень -це орган державної влади,  орган
місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова  особа,  інший
суб'єкт при  здійсненні  ними  владних  управлінських  функцій  на
основі  законодавства,  в  тому  числі  на  виконання  делегованих
повноважень (пункт 7 частини першої).
     Виходячи  з  наведених  норм,  спір  є  публічно-правовим   і
підлягає розгляду в порядку  адміністративної  юрисдикції  в  тому
разі, якщо він  виник  із  публічно-правових  відносин  за  участю
суб'єкта владних повноважень, який саме у цих відносинах  здійснює
надані йому чинним законодавством владні управлінські функції.
     Статтею  4  Закону  України  "Про   ціни   і   ціноутворення"
( 507-12 ) (507-12)
         визначено повноваження  Кабінету  Міністрів  України  в
галузі ціноутворення, зокрема, встановлено, що  Кабінет  Міністрів
України визначає  повноваження  органів  державного  управління  в
галузі встановлення і  застосування  цін  (тарифів),  а  також  по
контролю за цінами (тарифами).
     Таким органом відповідно до Положення про Державну  інспекцію
з контролю за цінами, затвердженого постановою кабінету  Міністрів
України від 13.12.2000 № 1819 ( 1819-2000-п ) (1819-2000-п)
         (далі -Положення), є
Державна інспекція з контролю за цінами (далі  -Держцінінспекція).
Вона є урядовим органом державного управління, який діє  у  складі
Мінекономіки і підпорядковується останньому.
     Згідно    з    пунктом    11    Положення     ( 1819-2000-п ) (1819-2000-п)
        
Держцінінспекція має територіальні органи  -державні  інспекції  з
контролю за цінами в Автономній Республіці Крим, областях,  містах
Києві  та  Севастополі,  які  становлять  єдину  систему   органів
державного контролю за цінами і мають права, передбачені  пунктами
5, 6 Положення.
     За   змістом   абзацу    третього    пункту    4    Положення
Держцінінспекція відповідно до покладених на неї завдань  у  межах
своєї   компетенції   здійснює   перевірки   додержання    порядку
формування, встановлення і застосування цін і тарифів, а також  їх
економічного обгрунтування.
     Відповідно        до        пункту        5         Положення
 ( 1819-2000-п ) (1819-2000-п)
        Держцінінспекція, зокрема, має право  проводити  в
органах виконавчої влади,  Раді  міністрів  Автономної  Республіки
Крим, підприємствах, установах та організаціях незалежно від форми
власності  перевірки  бухгалтерських  документів,  книг,   звітів,
калькуляцій  та  інших  документів,  пов'язаних   з   формуванням,
встановленням і застосуванням цін і тарифів.
     Згідно з Iнструкцією про порядок застосування економічних  та
фінансових (штрафних)  санкцій  органами  державного  контролю  за
цінами, затвердженої наказом Міністерства економіки  та  з  питань
європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України від
03.12.2001  №   298/519,   прийняття   рішень   про   застосування
економічних  або  фінансових  (штрафних)  за   фактами   порушення
державної  дисципліни  цін  покладено   на   Держцінінспекцію   та
відповідні державні інспекції з контролю за  цінами  в  Автономній
Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
     З наведеного випливає, що Iнспекція,  приймаючи  рішення  про
застосування санкцій за порушення держаної дисципліни цін, діє  як
суб'єкт владних повноважень, а  відносини  сторін  щодо  обов'язку
відповідача  сплатити  відповідні  санкції  є  публічно-правовими.
Отже, за суб'єктним складом сторін та предметом спору дана  справа
належить саме до адміністративної юрисдикції та підлягає  розгляду
в порядку, визначеному КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Відповідно до приписів абзаців першого та  другого  пункту  6
розділу  VII  "Прикінцеві  та  перехідні  положення"  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
          до  початку  діяльності   окружних   та   апеляційних
адміністративних   судів   адміністративні   справи,    підвідомчі
господарським судам відповідно до  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          1991
року, вирішують у  першій  та  апеляційній  інстанціях  відповідні
місцеві та апеляційні господарські суди за правилами  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .  Касаційний  перегляд  рішень  за   такими   справами
здійснює Вищий  адміністративний  суд  України  за  правилами  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Згідно з абзацами четвертим, п'ятим першого пункту 6  розділу
VII "Прикінцеві та перехідні положення"  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
        
після  початку  діяльності  апеляційного  адміністративного   суду
апеляційні  скарги   в   адміністративних   справах,   подані   до
відповідних  апеляційних  господарських  судів,  передаються  цими
судами до апеляційного  адміністративного  суду,  якщо  апеляційне
провадження у  справі  ще  не  відкрито.  Адміністративні  справи,
провадження  в  яких  було  відкрито  місцевими  та   апеляційними
господарськими   судами   до   початку   діяльності   відповідного
адміністративного суду, розглядаються і  вирішуються  цими  судами
відповідно до абзацу першого цього пункту.
     Відтак даний спір мав бути вирішений місцевим та  апеляційним
господарськими судами за правилами КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .  Однак
всупереч вимогам статей 1, 12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         справу  було
розглянуто   попередніми   судовими    інстанціями    в    порядку
господарської юрисдикції. Наведене виключає можливість  здійснення
касаційної    перевірки    оскаржуваних    рішень    в     порядку
адміністративного  судочинства  з   огляду   на   те,   що   Вищий
господарський  суд  України  не  має  повноважень  з   касаційного
перегляду публічно-правових спорів по суті.
     Відповідну  правову  позицію   викладено   й   у   постановах
Верховного Суду  України  від  13.02.2007  №  07/053  у  справі  №
2-27/1828.1-2006(2-27/6399.1-05, 2-25/6399-05) та від 13.02.2007 №
07/058 у справі № 25/162-06-4457.
     За  таких  обставин  рішення  та   постанова   місцевого   та
апеляційного  господарських  судів  з  даного   спору   підлягають
безумовному скасуванню  відповідно  до  пункту  6  частини  другої
статті 111-10 ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  а  справа  -передачі  на
розгляд господарського суду  першої  інстанції  за  правилами  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Керуючись  статтями  111-7,  111-9  -  111-11   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
         Вищий господарський суд України
                           ПОСТАНОВИВ:
     1.  Касаційну  скаргу  відкритого   акціонерного   товариства
"Укртелеком" в особі його Донецької філії задовольнити частково.
     2.  Рішення  господарського  суду   Донецької   області   від
11.12.2006 та  постанову  Донецького  апеляційного  господарського
суду від 20.02.2007 зі справи № 23/386 скасувати.
     Справу передати на  розгляд  за  правилами  адміністративного
судочинства до господарського суду Донецької області.
     Суддя   В. Селіваненко
     Суддя I. Бенедисюк
     Суддя Б. Львов