ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2007 р.
№ 5/342
Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко
В.П. -головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.,
розглянувши касаційну скаргу комунального підприємства
"Швидкісний трамвай", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області,
на рішення господарського суду Дніпропетровської області від
30.08.2005
та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського
суду від 30.11.2005
зі справи № 5/342
за позовом Криворізького міського центру зайнятості
(далі -Центр зайнятості), м. Кривий Ріг Дніпропетровської області,
до комунального підприємства "Швидкісний трамвай"
(далі -Підприємство)
про стягнення 153 545,32 грн.,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2005 року Центр зайнятості звернувся до
господарського суду Дніпропетровської області з позовом про
стягнення з Підприємства заборгованості зі сплати страхових
внесків у сумі 132 907,88 грн. та 20 637,44 грн. пені, а всього
153 545,32 грн.
Рішенням названого суду від 30.08.2005 (суддя Шевченко С.Л.),
залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного
господарського суду від 30.11.2005 (колегія суддів у складі:
Науменко I.М. -головуючий суддя, судді Білецька Л.М., Голяшкін
О.В.), позов задоволено. Прийняті судові рішення мотивовано
невиконанням відповідачем обов'язку зі сплати страхових внесків
відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне
соціальне страхування на випадок безробіття" ( 1533-14 ) (1533-14)
від
02.03.2000 № 1533-III (далі -Закон № 1533).
У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України
Підприємство просить рішення місцевого суду від 30.08.2005 та
постанову апеляційного суду від 30.11.2005 скасувати через
неправильне застосування ними норм матеріального і процесуального
права та в позові відмовити.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Учасників судового процесу відповідно до статті 111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
(далі -
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
) належним чином повідомлено про час і
місце розгляду касаційної скарги.
Представники сторін у судове засідання не з'явилися.
Перевіривши повноту встановлення попередніми судовими
інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм
матеріального і процесуального права, Вищий господарський суд
України дійшов висновку про необхідність часткового задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо
правомірності примусового стягнення з відповідача недоїмки зі
страхових внесків та пені.
У зв'язку з набранням чинності Кодексом адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
(далі -КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
) з
01.09.2005 до компетенції адміністративних судів віднесено усі
публічно-правові спори, позивачами в яких є особи, на захист прав,
свобод та інтересів яких подано адміністративний позов до суб'єкта
владних повноважень (статті 2, 3, 17, 50 і 104 названого Кодексу).
Відповідно до приписів статті 4 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
правосуддя в адміністративних справах здійснюється
адміністративними судами. Юрисдикція адміністративних судів
поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких
законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Пункт 4 статті 17 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
визначає, що до
компетенції адміністративних судів відносяться спори за зверненням
суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Визначення суб'єкта владних повноважень наведено в пункті 7
статті 3 КАС України: ( 2747-15 ) (2747-15)
це орган державної влади, орган
місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший
суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на
основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих
повноважень.
Правові, фінансові та організаційні засади
загальнообов'язкового державного соціального страхування на
випадок безробіття визначаються Законом № 1533 ( 1533-14 ) (1533-14)
.
Відповідно до статті 34 Закону № 1533 ( 1533-14 ) (1533-14)
забезпечення збору страхових внесків, контроль правильності їх
нарахування та своєчасності сплати віднесено до обов'язків Фонду
загальнообов'язкового державного соціального страхування України
на випадок безробіття (далі -Фонд).
Згідно з частиною другою статті 12 цього Закону ( 1533-14 ) (1533-14)
функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду покладаються на
центр зайнятості Автономної Республіки Крим, обласні, Київський і
Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні
у містах центри зайнятості.
За змістом статей 38, 39 Закону № 1533 ( 1533-14 ) (1533-14)
центрам
зайнятості надано право стягнення заборгованості зі сплати
страхових внесків до Фонду та адміністративно-господарських
санкцій.
Відповідно до статті 1 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
до відносин з загальнообов'язкового державного соціального
страхування цивільне законодавство не застосовується.
Отже, даний спір є публічно-правовим та на нього поширюється
юрисдикція адміністративних судів. Відповідну правову позицію
викладено в постановах Верховного Суду України від 17.01.2006 зі
справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
Абзацами першим та другим пункту 6 розділу VII "Прикінцеві та
перехідні положення" (в редакції Закону України від 06.10.2005 №
2953-IV) КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
передбачено, що до початку
діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно
до Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
1991
року, вирішують у першій та апеляційній інстанціях відповідні
місцеві та апеляційні господарські суди за правилами КАС України
( 2747-15 ) (2747-15)
. Касаційний перегляд рішень за такими справами
здійснює Вищий адміністративний суд України за правилами КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
.
Проте даний спір, який має публічно-правовий характер,
господарським судом апеляційної інстанції в порушення вимог статей
1, 12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
після набрання чинності КАС України
( 2747-15 ) (2747-15)
розглянуто в порядку господарського судочинства.
Водночас Вищий господарський суд України не має повноважень з
касаційного перегляду публічно-правових спорів по суті, що знайшло
відображення й у постановах Верховного Суду України від 17.01.2006
зі справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 01.02.2006
касаційну скаргу Підприємства на рішення господарського суду
Дніпропетровської області від 30.08.2005 та постанову
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 30.11.2005
разом з матеріалами справи № 5/342 передано для вирішення до
Вищого адміністративного суду України.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 28.02.2007
відмовлено у відкритті касаційного провадження за зазначеною
касаційною скаргою Підприємства та її повернуто до Вищого
господарського суду України, що мотивовано відсутністю у Вищого
адміністративного суду України повноважень з перегляду судових
рішень, постановлених не за правилами КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
.
Таким чином, розгляд апеляційним господарським судом
публічно-правового спору в порядку господарського судочинства
унеможливив здійснення касаційної перевірки прийнятого ним рішення
зі справи в порядку адміністративного судочинства, внаслідок чого
зазначене судове рішення підлягає безумовному скасуванню згідно з
статтею 111-10 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
.
Відповідну правову позицію викладено в постановах Верховного
Суду України від 14.11.2006 зі справи № 10/153, від 13.02.2007 зі
справ № 2-27/1828.1-2006 та № 25/162-06-4457.
У свою чергу, абзацом четвертим пункту 6 розділу VII
"Прикінцеві та перехідні положення" (в редакції Закону України від
06.10.2005 № 2953-IV) КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
встановлено, що
після початку діяльності апеляційного адміністративного суду
апеляційні скарги в адміністративних справах, подані до
відповідних апеляційних господарських судів, передаються цими
судами до апеляційного адміністративного суду, якщо апеляційне
провадження у справі ще не відкрито.
За повідомленням Державної судової адміністрації України
("Урядовий кур'єр", 24.03.2007, № 53, стор.14), Дніпропетровський
апеляційний адміністративний суд розпочав діяльність з 16.04.2007.
Керуючись статтями 111-7, 111-9 - 111-12 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу комунального підприємства "Швидкісний
трамвай" задовольнити частково.
2. Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського
суду від 30.11.2005 зі справи № 5/342 скасувати.
Справу передати до Дніпропетровського апеляційного
господарського суду для виконання вимог розділу VII "Прикінцеві та
перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України
( 2747-15 ) (2747-15)
.
Суддя В. Селіваненко
Суддя I.Бенедисюк
Суддя Б.Львов