ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     22 травня 2007 р.
     № 2-25/3451.1-05 (2-7/3451-2005)
     Вищий господарський суд України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П. -головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.,
     розглянувши  касаційну  скаргу  Кримського  республіканського
відділення Фонду соціального  захисту  інвалідів,  м.  Сімферополь
Автономної Республіки Крим,
     на постанову  Севастопольського  апеляційного  господарського
суду від 13.12.2005
     зі справи № 2-25/3451.1-2005
     за  позовом  Кримського  республіканського  відділення  Фонду
соціального захисту інвалідів (далі -Відділення)
     до  товариства  з  обмеженою  відповідальністю   "Беллатрікс"
(далі -Товариство), м. Керч Автономної Республіки Крим,
     про стягнення 11 522 грн.,
 
                            ВСТАНОВИВ:
     У січні 2005 року  Відділення  звернулося  до  господарського
суду  Автономної  Республіки  Крим  з  позовом  про  стягнення   з
Товариства 11 522 грн. штрафних  санкцій  за  нестворення  робочих
місць для працевлаштування інвалідів на  підставі  статей  19,  20
Закону України від 21.03.1991 №  875-XII  "Про  основи  соціальної
захищеності інвалідів в Україні" ( 899-15 ) (899-15)
         (далі - Закон № 875).
     Справа господарськими судами розглядалася неодноразово.
     Рішенням господарського суду Автономної Республіки  Крим  від
01.11.2005 (суддя  Маргарітов  М.В.)  позов  задоволено.  Прийняте
судове рішення мотивовано невиконанням  Товариством  обов'язку  зі
створення   робочих   місць   для   працевлаштування    інвалідів,
покладеного на нього Законом  № 875 ( 899-15 ) (899-15)
        .
     Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду
від 13.12.2005 (колегія суддів у складі: Антонова I.В. -головуючий
суддя, судді  Котлярова  О.Л.,  Маслова  З.Д.)  рішення  місцевого
господарського  суду  від  01.11.2005  скасовано   та   в   позові
відмовлено.  Постанову  апеляційного  суду  мотивовано  порушенням
строків застосування до  Товариства  адміністративно-господарських
санкцій.
     У касаційній скарзі до  Вищого  господарського  суду  України
Відділення просить  постанову  апеляційного  суду  від  13.12.2005
скасувати через неправильне застосування  ним  норм  матеріального
права та  залишити  в  силі  рішення  суду  першої  інстанції  від
01.11.2005.
     Відзив на касаційну скаргу не надходив.
     Учасників  судового  процесу  відповідно  до   статті   111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (далі  -
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ) належним  чином  повідомлено  про  час  і
місце розгляду касаційної скарги.
     Представники сторін у судове засідання не з'явилися.
     Перевіривши   повноту   встановлення   попередніми   судовими
інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм
матеріального і  процесуального  права,  Вищий  господарський  суд
України дійшов висновку про  необхідність  часткового  задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
     Причиною  виникнення  спору  зі  справи  стало  питання  щодо
правомірності   стягнення   з   відповідача   штрафних    санкцій,
передбачених статтею 20 Закону  № 875 ( 899-15 ) (899-15)
        .
     У зв'язку з  набранням  чинності  Кодексом  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         (далі -КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        )  з
01.09.2005 до компетенції  адміністративних  судів  віднесено  усі
публічно-правові спори, позивачами в яких є особи, на захист прав,
свобод та інтересів яких подано адміністративний позов до суб'єкта
владних повноважень (статті 2, 3, 17, 50 і 104 названого Кодексу).
     Відповідно до  приписів  статті  4  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
        
правосуддя     в     адміністративних     справах     здійснюється
адміністративними  судами.   Юрисдикція   адміністративних   судів
поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів,  для  яких
законом встановлений інший порядок судового вирішення.
     Пункт 4 статті 17 КАС України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          визначає,  що  до
компетенції адміністративних судів відносяться спори за зверненням
суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
     Визначення суб'єкта владних повноважень наведено в  пункті  7
статті 3 КАС України: ( 2747-15 ) (2747-15)
         це орган державної влади,  орган
місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова  особа,  інший
суб'єкт при  здійсненні  ними  владних  управлінських  функцій  на
основі  законодавства,  в  тому  числі  на  виконання  делегованих
повноважень.
     Згідно  з  статтею  8  Закону   №   875 ( 899-15 ) (899-15)
           державне
управління в галузі забезпечення соціальної захищеності  інвалідів
здійснюється центральним органом виконавчої влади з  питань  праці
та соціальної політики, Міністерством охорони здоров'я України  та
органами місцевого самоврядування.
     Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту
інвалідів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від
26.09.2002  №  1434  ( 1434-2002-п ) (1434-2002-п)
        ,  Фонд  соціального   захисту
інвалідів є урядовим органом державного  управління,  який  діє  у
складі Мінпраці та підпорядковується йому.
     Згідно  з  пунктом  9  цього  ж  Положення   для   реалізації
покладених на Фонд завдань за погодженням з  Мінпраці  утворюються
територіальні відділення Фонду в межах граничної чисельності  його
працівників.
     За змістом статті  20  Закону  №  875 ( 899-15 ) (899-15)
          саме  Фонду
соціального   захисту    інвалідів    надано    право    стягнення
адміністративно-господарських санкцій за недодержання  законодавчо
встановленого   нормативу   робочих   місць    для    забезпечення
працевлаштування інвалідів.
     Отже, даний спір є публічно-правовим та на нього  поширюється
юрисдикція  адміністративних  судів.  Відповідну  правову  позицію
викладено в постановах Верховного Суду України від  17.01.2006  зі
справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
     Абзацами першим та другим пункту 6 розділу VII "Прикінцеві та
перехідні положення" (в редакції Закону України від  06.10.2005  №
2953-IV)  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          передбачено,  що  до  початку
діяльності  окружних   та   апеляційних   адміністративних   судів
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам  відповідно
до Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
          1991
року, вирішують у  першій  та  апеляційній  інстанціях  відповідні
місцеві та апеляційні господарські суди за правилами  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .  Касаційний  перегляд  рішень  за   такими   справами
здійснює Вищий  адміністративний  суд  України  за  правилами  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Проте  даний  спір,  який  має  публічно-правовий   характер,
господарськими судами першої та апеляційної інстанцій в  порушення
вимог статей 1, 12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         після набрання чинності
КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          розглянуто  в  порядку   господарського
судочинства.
     Водночас Вищий господарський суд України не має повноважень з
касаційного перегляду публічно-правових спорів по суті, що знайшло
відображення й у постановах Верховного Суду України від 17.01.2006
зі справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
     Ухвалою Вищого господарського  суду  України  від  31.01.2006
касаційну  скаргу  Відділення   на   постанову   Севастопольського
апеляційного  господарського   суду   від   13.12.2005   разом   з
матеріалами справи № 2-25/3451.1-2005 передано  для  вирішення  до
Вищого адміністративного суду України.
     Ухвалою Вищого адміністративного суду України від  28.02.2007
відмовлено  у  відкритті  касаційного  провадження  за  зазначеною
касаційною скаргою Відділення та її разом зі справою повернуто  до
Вищого господарського суду України, що  мотивовано  відсутністю  у
Вищого адміністративного  суду  України  повноважень  з  перегляду
судових  рішень,  постановлених  не  за  правилами   КАС   України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Таким чином, розгляд місцевим та  апеляційним  господарськими
судами   публічно-правового   спору   в   порядку   господарського
судочинства унеможливив здійснення касаційної перевірки  прийнятих
ними рішень зі справи  в  порядку  адміністративного  судочинства,
внаслідок чого зазначені  судові  рішення  підлягають  безумовному
скасуванню згідно з  статтею  111-10  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          з
передачею справи місцевому суду  для  розгляду  за  правилами  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Відповідну правову позицію викладено в постановах  Верховного
Суду України від 14.11.2006 зі справи № 10/153, від 13.02.2007  зі
справ № 2-27/1828.1-2006 та № 25/162-06-4457.
     Керуючись  статтями  111-7,  111-9  -  111-12   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України
                           ПОСТАНОВИВ:
     1. Касаційну скаргу Кримського  республіканського  відділення
Фонду соціального захисту інвалідів задовольнити частково.
     2. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від
01.11.2005    та    постанову    Севастопольського    апеляційного
господарського суду від 13.12.2005 зі  справи  №  2-25/3451.1-2005
скасувати.
     Справу передати до господарського суду Автономної  Республіки
Крим для розгляду за правилами адміністративного судочинства.
     Суддя   В. Селіваненко
     Суддя   I.Бенедисюк
     Суддя   Б.Львов