ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     22 травня 2007 р.
     № 2-10/11141-2005
     Вищий господарський суд України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П. -головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.,
     розглянувши  касаційну  скаргу  Кримського  республіканського
відділення Фонду соціального  захисту  інвалідів,  м.  Сімферополь
Автономної Республіки Крим,
     на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від
22-23.09.2005
     та постанову  Севастопольського  апеляційного  господарського
суду від 07.12.2005
     зі справи № 2-10/11141-2005
     за  позовом  Кримського  республіканського  відділення  Фонду
соціального захисту інвалідів (далі - Відділення)
     до приватного підприємства "Блокпост" (далі -  Підприємство),
м. Сімферополь Автономної Республіки Крим,
     третя особа, яка не  заявляє  самостійних  вимог  на  предмет
спору, - Сімферопольський міський центр зайнятості, м. Сімферополь
Автономної Республіки Крим,
     про стягнення 17 490 грн.,
 
                            ВСТАНОВИВ:
     У липні 2005 року  Відділення  звернулося  до  господарського
суду  Автономної  Республіки  Крим  з  позовом  про  стягнення   з
Підприємства 17 490 грн. штрафних санкцій за  нестворення  робочих
місць для працевлаштування інвалідів на  підставі  статей  19,  20
Закону України від 21.03.1991 №  875-XII  "Про  основи  соціальної
захищеності інвалідів в Україні" ( 899-15 ) (899-15)
         (далі - Закон № 875).
     Рішенням  названого  суду  від  22-23.09.2005  (суддя  Тітков
С.Я.),   залишеним   без   змін    постановою    Севастопольського
апеляційного господарського суду від 07.12.2005 (колегія суддів  у
складі: Котлярова О.Л.  -головуючий  суддя,  судді  Заплава  Л.М.,
Маслова  З.Д.),  у  позові  відмовлено.  Прийняті  судові  рішення
мотивовано нерозповсюдженням на Товариство нормативу робочих місць
для забезпечення працевлаштування інвалідів, встановленого Законом
 № 875 ( 899-15 ) (899-15)
        .
     У касаційній скарзі до  Вищого  господарського  суду  України
Відділення просить судові рішення зі справи скасувати внаслідок їх
прийняття  з  неправильним  застосуванням  норм  матеріального   і
процесуального права та прийняти нове рішення.
     Відзив на касаційну скаргу не надходив.
     Учасників  судового  процесу  відповідно  до   статті   111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (далі  -
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ) належним  чином  повідомлено  про  час  і
місце розгляду касаційної скарги.
     Представники сторін і третьої особи  в  судове  засідання  не
з'явилися.
     Перевіривши   повноту   встановлення   попередніми   судовими
інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм
матеріального і  процесуального  права,  Вищий  господарський  суд
України дійшов висновку про  необхідність  часткового  задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
     Причиною  виникнення  спору  зі  справи  стало  питання  щодо
правомірності   стягнення   з   відповідача   штрафних    санкцій,
передбачених статтею 20 Закону  № 875 ( 899-15 ) (899-15)
        .
     У зв'язку з  набранням  чинності  Кодексом  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         (далі -КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        )  з
01.09.2005 до компетенції  адміністративних  судів  віднесено  усі
публічно-правові спори, позивачами в яких є особи, на захист прав,
свобод та інтересів яких подано адміністративний позов до суб'єкта
владних повноважень (статті 2, 3, 17, 50 і 104 названого Кодексу).
     Відповідно до  приписів  статті  4  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
        
правосуддя     в     адміністративних     справах     здійснюється
адміністративними  судами.   Юрисдикція   адміністративних   судів
поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів,  для  яких
законом встановлений інший порядок судового вирішення.
     Пункт 4 статті 17 КАС України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          визначає,  що  до
компетенції адміністративних судів відносяться спори за зверненням
суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
     Визначення суб'єкта владних повноважень наведено в  пункті  7
статті 3 КАС України: ( 2747-15 ) (2747-15)
         це орган державної влади,  орган
місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова  особа,  інший
суб'єкт при  здійсненні  ними  владних  управлінських  функцій  на
основі  законодавства,  в  тому  числі  на  виконання  делегованих
повноважень.
     Згідно з статтею 8 Закону № 875 державне управління в  галузі
забезпечення   соціальної   захищеності   інвалідів   здійснюється
центральним органом виконавчої влади з питань праці та  соціальної
політики,  Міністерством  охорони  здоров'я  України  та  органами
місцевого самоврядування.
     Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту
інвалідів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від
26.09.2002  №  1434  ( 1434-2002-п ) (1434-2002-п)
        ,  Фонд  соціального   захисту
інвалідів є урядовим органом державного  управління,  який  діє  у
складі Мінпраці та підпорядковується йому.
     Згідно  з  пунктом  9  цього  ж  Положення   для   реалізації
покладених на Фонд завдань за погодженням з  Мінпраці  утворюються
територіальні відділення Фонду в межах граничної чисельності  його
працівників.
     За змістом статті 20 Закону  №  875   ( 899-15 ) (899-15)
          саме  Фонду
соціального   захисту    інвалідів    надано    право    стягнення
адміністративно-господарських санкцій за недодержання  законодавчо
встановленого   нормативу   робочих   місць    для    забезпечення
працевлаштування інвалідів.
     Отже, даний спір є публічно-правовим та на нього  поширюється
юрисдикція  адміністративних  судів.  Відповідну  правову  позицію
викладено в постановах Верховного Суду України від  17.01.2006  зі
справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
     Пунктами  6  і  7  розділу  VII  "Прикінцеві   та   перехідні
положення"  (в  редакції,  що  діяла  на  час  прийняття  місцевим
господарським судом рішення зі справи) передбачалося, що:
     - до  початку  діяльності  окружного  адміністративного  суду
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам  відповідно
до ГПК ( 1798-12 ) (1798-12)
         України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  вирішуються  відповідним
господарським судом за правилами КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ;
     - після набрання чинності КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          заяви  і
скарги  у  справах,  що   виникають   з   адміністративно-правових
відносин, а також апеляційні, касаційні  скарги  (подання),  заяви
(подання) про перегляд судових рішень у зв'язку  з  нововиявленими
та винятковими обставинами у таких справах, подані і не розглянуті
до набрання чинності  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,  розглядаються  в
порядку, встановленому цим Кодексом.
     Абзацами першим та другим пункту 6 розділу VII "Прикінцеві та
перехідні положення" (в редакції Закону України від  06.10.2005  №
2953-IV)  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          передбачено,  що  до  початку
діяльності  окружних   та   апеляційних   адміністративних   судів
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам  відповідно
до Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
          1991
року, вирішують у  першій  та  апеляційній  інстанціях  відповідні
місцеві та апеляційні господарські суди за правилами  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .  Касаційний  перегляд  рішень  за   такими   справами
здійснює Вищий  адміністративний  суд  України  за  правилами  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Проте  даний  спір,  який  має  публічно-правовий   характер,
місцевим та апеляційним господарськими судами  в  порушення  вимог
статей 1, 12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         після набрання  чинності  КАС
України   ( 2747-15 ) (2747-15)
           розглянуто   в   порядку    господарського
судочинства.
     Водночас Вищий господарський суд України не має повноважень з
касаційного перегляду публічно-правових спорів по суті, що знайшло
відображення й у постановах Верховного Суду України від 17.01.2006
зі справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
     Ухвалою Вищого господарського  суду  України  від  27.01.2006
касаційну  скаргу  Відділення  на  рішення   господарського   суду
Автономної  Республіки  Крим  від   22-23.09.2005   та   постанову
Севастопольського апеляційного господарського суду від  07.12.2005
разом  з  матеріалами  справи  №  2-10/11141-2005   передано   для
вирішення до Вищого адміністративного суду України.
     Ухвалою Вищого адміністративного суду України від  28.02.2007
відмовлено  у  відкритті  касаційного  провадження  за  зазначеною
касаційною скаргою Відділення та її разом зі справою повернуто  до
Вищого господарського суду України, що  мотивовано  відсутністю  у
Вищого адміністративного  суду  України  повноважень  з  перегляду
судових  рішень,  постановлених  не  за  правилами   КАС   України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Таким  чином,  розгляд   попередніми   судовими   інстанціями
публічно-правового  спору  в  порядку  господарського  судочинства
унеможливив здійснення касаційної перевірки прийнятих ними  рішень
зі справи в порядку адміністративного судочинства, внаслідок  чого
зазначені судові рішення підлягають безумовному скасуванню  згідно
з статтею  111-10  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          з  передачею  справи
місцевому суду для розгляду за правилами КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Відповідну правову позицію викладено в постановах  Верховного
Суду України від 14.11.2006 зі справи № 10/153, від 13.02.2007  зі
справ № 2-27/1828.1-2006 та № 25/162-06-4457.
     Керуючись  статтями  111-7,  111-9  -  111-12   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України
                           ПОСТАНОВИВ:
     1. Касаційну скаргу Кримського  республіканського  відділення
Фонду соціального захисту інвалідів задовольнити частково.
     2. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від
22-23.09.2005   та   постанову   Севастопольського    апеляційного
господарського суду від 07.12.2005  зі  справи  №  2-10/11141-2005
скасувати.
     Справу передати до господарського суду Автономної  Республіки
Крим для розгляду за правилами адміністративного судочинства.
     Суддя   В. Селіваненко
     Суддя   I.Бенедисюк
     Суддя   Б.Львов