ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     16 травня 2007 р.
     № 17/198
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     Божок В.С. - головуючого,
     Костенко Т. Ф.,
     Коробенко Г.П.
 
     розглянувши матеріали
     касаційної скарги
     ДП "Донецька залізниця"
     на рішення
     господарського суду Донецької області від 13.02.2007
     у справі
     господарського суду Донецької області
     за позовом
     ДП "Донецька залізниця"
     до
     ВАТ "Ясинівський коксохімічний завод"
     про
     стягнення 17995, 68 грн.,
     в судовому засіданні взяли участь представники:
     позивача: не з'явились,
     відповідача: не з'явились,
 
     ВСТАНОВИВ :
     Рішенням від 13.02.07 господарського суду Донецької області в
задоволенні позову відмовлено.
     Не погоджуючись з судовим рішенням, ДП  "Донецька  залізниця"
звернулось до Вищого  господарського  суду  України  з  касаційною
скаргою і просить його скасувати з огляду на порушення судами норм
матеріального та процесуального права, а  також  невірною  оцінкою
обставин справи, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
     Колегія суддів, приймаючи до уваги межі  перегляду  справи  в
касаційній  інстанції,  проаналізувавши  на   підставі   фактичних
обставин справи застосування норм матеріального та  процесуального
права  при  винесенні   оспорюваного   судового   акту   знаходить
необхідним в задоволенні касаційної скарги відмовити.
     Як встановлено судом, відповідно до умов договору № 7/143 від
19.03.01р.   про   експлуатацію   залізничної   під'їзної   колії,
укладеного між сторонами спору, маршрути навантажені на  під'їзній
колії, повертаються повним складом та ваговою нормою згідно  плану
маршрутизації.
     У липні 2005 року зі  станції  Кринична  Донецької  залізниці
було  відправлено  вантаж  (вантажовідравник   -ВАТ   "Ясинівський
коксохімічний завод").
     На підставі ст.ст.17, 18, 119 Статуту  залізниць  України  та
розділу  17  Правил  перевезень   вантажів,   розділу   3   Правил
користування вагонами позивачем було складено  та  пред'явлено  до
сплати відомості плати за користування вагонами  №  071818-071820,
071823,  071824,  072856-072858,  076907-076909,  076911,  076912,
076920, 076921 на суму 43425,10грн. без ПДВ.
     Згідно ст.17 Статуту залізниць України  перевезення  вантажів
залізничним транспортом здійснюється згідно з договорами.
     Відповідно до ст. 71 Статуту взаємовідносини з підприємством,
порядок  і  умови   експлуатації   залізничних   під'їзних   колій
визначаються договором.
     Статтею 526 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
         встановлено
необхідність виконання зобов'язання належним чином  відповідно  до
умов договору та  вимог  цього  Кодексу,  інших  актів  цивільного
законодавства, а за відсутності таких умов та вимог  -  відповідно
до  звичаїв  ділового  обороту  або  інших  вимог,   що   звичайно
ставляться.
     Місцевим господарським судом встановлено,  що  при  укладанні
договору відповідач погодився на  планування  своїх  маршрутів,  в
яких зазначена вага та кількість вагонів, проте, плани маршрутного
навантаження до залізниці ним надано не було, у зв'язку з  чим  на
нього не розповсюджувалась знижка, передбачена наказом №  302  від
10.06.99р.
     Відповідно до ст. 18  Статуту  у  разі  потреби  одночасно  з
місячним   замовленням   надаються   плани   перевезень   вантажів
маршрутами.
     Згідно  з  п.  1  "Правил  перевезення  вантажів   маршрутами
відправника"   перевезення   вантажів    маршрутами    відправника
здійснюється згідно з  планами  перевезень,  якими  передбачається
максимальна  концентрація  вантажопотоків  з  метою  раціонального
використання  технічних  засобів  відправників,   одержувачів   та
залізниць.
     Пункт  4  зазначених  Правил  вказує,  що  маса  та   довжина
маршрутів  установлюються  в   залежності   від   їх   призначення
відповідно  до  плану  формування  поїздів.  Залізниця  повідомляє
відправників про встановлені норми маси та довжини маршрутів.
     При цьому судом зазначено, що  плану  формування  з  вказаною
масою та довжиною маршруту сторонами погоджено не було.
     Згідно п.5 зазначених Правил обліку підлягають усі  маршрути,
що задовольняють вимоги пунктів 2 і 4 Правил.
     Пунктом 6 Правил передбачено, що умови організації перевезень
вантажів маршрутами, порядок подачі  вагонів  для  завантаження  і
вивантаження маршрутів, їх формування до встановлених норм маси та
довжини,    повернення    після    завантаження     (вивантаження)
встановлюються у договорах про  експлуатацію  під'їзних  колій  та
договорах про подачу і забирання вагонів.
     Судом встановлено, що позивачем було пред'явлено  відповідачу
рахунок-фактуру № 237 від 08.08.05р. на суму 17995,68 грн.  з  ПДВ
та направлено претензію за  №  223/6-65  від  15.08.05р.  на  суму
17995,68 грн., проти якої відповідач заперечував у своєму листі  №
9989/24 від 28.09.05р.
     Згідно  ст.119  Статуту  залізниць   України,   п.2   "Правил
користування  вагонами  і  контейнерами",   затверджених   наказом
Міністерства  транспорту  України  від  25.02.99р.   №   113,   за
користування      вагонами      і      контейнерами      залізниці
вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками  залізничної
під'їзної коли, портами, організаціями, установами, громадянами  -
суб'єктами підприємницької діяльності вноситься оплата.
     Пунктом  4  "Правил  користування  вагонами  і  контейнерами"
встановлено, що час користування вагонами обчислюється  з  моменту
їх передачі вантажовласникові до моменту їх  фактичного  прийняття
від вантажовласника.
     Відповідно до ст.137 Статуту залізниць України, затвердженого
постановою Кабінету  Міністрів  України  від  06.04.1998р.  №  457
( 457-98-п ) (457-98-п)
        ,    позови    залізниць    до    вантажовідправників,
вантажоодержувачів і пасажирів, що випливають  із  цього  Статуту,
можуть бути подані відповідно  до  установленої  підвідомчості  чи
підсудності до суду за місцем знаходження відповідача  протягом  6
місяців.
     При  цьому  судом  розглянуто  клопотання  за  №  657/24  від
25.01.2007 про застосування строку позовної давності, з посиланням
на ст.137 Статуту залізниць України, п.4 ст.267 Цивільного кодексу
України ( 435-15 ) (435-15)
        .
     Звертаючись  до  суду  з  позовними  вимогами  13.06.06  щодо
наданих у липні 2005р. послуг,  залізниця  цей  строк  пропустила.
Причини пропуску строку позовної давності позивач не навів, а тому
місцевий господарський суд дійшов обгрунтованого висновку щодо  їх
відсутності та відмови на цій підставі в позові.
     З огляду на викладене, колегія суддів  Вищого  господарського
суду України вважає, що судове рішення  прийнято  при  правильному
застосуванні норм матеріального та процесуального права і підстави
для його скасування відсутні.
     На  підставі  викладеного,  керуючись  ст.ст.  111-5,  111-7,
111-9, 111-11 ГПК України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий  господарський  суд
України
     ПОСТАНОВИВ :
     Касаційну скаргу залишити без задоволення.
     Рішення від 13.02.2007 господарського суду Донецької  області
у справі № 17/198 залишити без змін.
     Головуючий В. Божок
     Судді Т.Костенко
     Г.Коробенко