ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
     ПОСТАНОВА
     IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     03 квітня 2007 р.
 
     № 8/229 (7-НР)
 
     Вищий господарський суд України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П.- головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.
     розглянув   касаційну   скаргу    Закарпатського    обласного
територіального відділення Антимонопольного комітету  України,  м.
Ужгород (далі - територіальне відділення АМК)
     на рішення  господарського  суду  Закарпатської  області  від
04.08.2006 та
     постанову Львівського апеляційного  господарського  суду  від
17.01.2007
     зі справи № 8/229(7-НР)
     за позовом комунального  підприємства  "Виробниче  управління
водопровідно-каналізаційного  господарства  міста  Ужгорода",   м.
Ужгород (далі - Підприємство)
     до територіального відділення АМК
     про визнання недійсним рішення від 30.06.2005 № 23.
     Судове засідання проведено за участю представників сторін:
     позивача - Турецької Н.М.,
     відповідача - Атаманюка Т.О., Сочки В.Ю.
     За   результатами   розгляду    касаційної    скарги    Вищий
господарський суд України
     ВСТАНОВИВ:
     Позов   було   подано   про   визнання   недійсним    рішення
адміністративної  колегії  територіального  відділення   АМК   від
30.06.2005 зі справи № 04-18/2005 (далі - оспорюване рішення).
     Справа розглядалася господарськими судами неодноразово.
     Постановою Вищого господарського суду України від  06.06.2006
зі справи №  8/229  постанову  господарського  суду  Закарпатської
області  від  04.11.2005  та  постанову  Львівського  апеляційного
господарського суду від 14.02.2006 з даної справи було  скасовано,
а  останню  передано  на  новий  розгляд  до  господарського  суду
Закарпатської області.
     У новому розгляді справа одержала номер 8/229 (7-НР).
     Рішенням  господарського  суду  Закарпатської   області   від
04.08.2006  (суддя  Швед  С.Б.),  залишеним  без  змін  постановою
Львівського  апеляційного  господарського  суду   від   17.01.2007
(колегія суддів у складі: Бойко С.М. - головуючий, судді Бонк Т.Б.
і Марко  Р.I.),  позов  задоволено  частково;  оспорюване  рішення
визнано недійсним "у частині пунктів 2, 3, 4, 6";  провадження  зі
справи  "в  частині  пункту  5   рішення   щодо   притягнення   до
адміністративної відповідальності керівника "Водоканалу" припинено
на підставі пункту  1  частини  першої  статті  80  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
          (далі  -  ГПК  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        ).  У  прийнятті  зазначених   рішення   та   постанови
попередні  судові  інстанції  виходили  з   відсутності   в   діях
Підприємства ознак правопорушень,  передбачених  пунктами  1  і  2
частини другої статті 13 Закону України  "Про  захист  економічної
конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
        ; названими судовими інстанціями взято  до
уваги  також  те,  що  "пункт   1   рішення   (оспорюваного)   має
констатуючий характер і не був предметом позовних вимог по  суті",
а  спір  "в   частині   п.   5   рішення   щодо   притягнення   до
адмінвідповідальності керівника "Водоканалу" не підлягає вирішенню
в господарських судах України.
     У касаційній скарзі до  Вищого  господарського  суду  України
територіальне відділення АМК просить скасувати оскаржувані рішення
та постанову попередніх судових інстанцій  і  передати  справу  на
новий розгляд до  господарського  суду  першої  інстанції.  Скаргу
мотивовано   неправильним   застосуванням    названими    судовими
інстанціями норм матеріального  і  процесуального  права,  в  тому
числі пункту 1 частини другої статті 13, пункту 2 статті 50 Закону
України "Про захист економічної конкуренції"  ( 2210-14 ) (2210-14)
        ,  Правил
користування    системами    комунального    водопостачання     та
водовідведення в містах і селищах  України,  затверджених  наказом
Державного комітету України по  житлово-комунальному  господарству
від 02.07.1994 № 65, Правил  надання  населенню  послуг  з  водо-,
теплопостачання   та   водовідведення,   затверджених   постановою
Кабінету Міністрів України від  30.12.1997  №  1497  ( 1497-97-п ) (1497-97-п)
        
(далі - Правила надання послуг), а також статей  4-7,  35,  111-12
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
     У відзиві на касаційну скаргу  Підприємство  заперечує  проти
доводів скаржника, зазначаючи  про  їх  необгрунтованість  та  про
правильність висновків попередніх  судових  інстанцій,  і  просить
оскаржувані судові  рішення  залишити  без  змін,  а  скаргу  -без
задоволення.
     Згідно з частиною другою статті 2  Кодексу  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         до адміністративних  судів  можуть
бути оскаржені будь-які рішення, дії  чи  бездіяльність  суб'єктів
владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи
бездіяльності Конституцією чи законами України  встановлено  інший
порядок судового провадження. А згідно з частиною другою статті  4
названого Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на
всі  публічно-правові  спори,  крім  спорів,  для   яких   законом
встановлений інший порядок судового  вирішення.  Відповідно  ж  до
приписів  статті  60  Закону  України  "Про   захист   економічної
конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
         рішення органів Антимонопольного комітету
України оскаржуються до господарського суду.
     У пункті 4 Iнформаційного листа Верховного Суду  України  від
26.12.2005 № 3.2-2005  також  зазначено:  "Закони  України  можуть
передбачати вирішення певних категорій публічно-правових спорів  в
порядку іншого судочинства (наприклад, стаття  60  Закону  України
"Про захист економічної конкуренції"  ( 2210-14 ) (2210-14)
          встановлює,  що
заявник, відповідач, третя особа  мають  право  оскаржити  рішення
органів Антимонопольного комітету України до господарського суду у
двомісячний строк з дня одержання рішення)".
     Отже,  спір  у  цій  справі  відноситься   до   підвідомчості
господарських судів і підлягає вирішенню за правилами ГПК  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
     Перевіривши   повноту   встановлення   попередніми   судовими
інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм
матеріального і  процесуального  права,  Вищий  господарський  суд
України дійшов висновку  про  наявність  підстав  для  задоволення
касаційної скарги з огляду на таке.
     Судовими інстанціями у справі встановлено, що:
     - згідно з оспорюваним рішенням:
     · зафіксовано  факти  зловживання  Підприємством  монопольним
(домінуючим)  становищем  на  ринку  послуг  з  водопостачання  та
відведення стічних вод у м. Ужгороді, селах  Кінчеш  та  Коритняни
Ужгородського району шляхом встановлення  умов  реалізації  послуг
населенню, які неможливо  було  б  встановити  за  умов  існування
значної конкуренції на ринку, та застосування різних цін та  інших
умов  до  рівнозначних  угод  з  суб'єктами   господарювання   без
об'єктивно виправданих на те причин, що є порушенням законодавства
про захист економічної конкуренції (частина перша, пункти  1  і  2
частини другої статті 13, пункт 2 статті 50  Закону  України  "Про
захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
        );
     · до відповідних порушень віднесено:
     включення до договорів  про  надання  населенню  (громадянам)
послуг умови про  можливість  припинення  надання  послуг  у  разі
прострочення  їх  оплати  понад  2  місяці  -замість  відповідного
3-місячного  строку,  передбаченого  пунктом  35  Правил   надання
послуг;
     встановлення   розрахунку    за    послуги    з    бюджетними
організаціями, виходячи  з  обсягів  бюджетного  фінансування  цих
послуг; нарахування плати за послуги  за  нормами  водоспоживання,
які   не   відповідають    нормативно-правовим    документам,    і
відповідно -стягнення економічно необгрунтованої плати  за  надані
послуги;
     встановлення  та  застосування  в  рівнозначних  договорах  з
обласним госпіталем інвалідів та учасників  ліквідації  аварії  на
ЧАЕС і з обласним кардіологічним диспансером  різних  умов  оплати
послуг,  а  саме:  в  першому  випадку  -відповідно   до   розміру
бюджетного фінансування, а в другому -за нормами водопостачання;
     · за вчинені порушення до Підприємства на підставі статті  52
Закону України "Про захист  економічної  конкуренції"  ( 2210-14 ) (2210-14)
        
застосовано штраф у загальній сумі 5 000 грн. (пункти 2, 3,  4,  6
оспорюваного рішення);
     - на Підприємство покладено обов'язки з якісного забезпечення
потреб   населення   та   міста   Ужгорода   у    централізованому
водопостачанні та водовідведенні; Підприємство  є  монополістом  у
цій сфері (статті 1, 2, 5 Закону України "Про природні  монополії"
( 1682-14 ) (1682-14)
        );
     - з урахуванням вимог статті 8 цього Закону  Підприємство  не
може  встановлювати  вільні  (в  тому  числі  й  різні)  ціни  для
споживачів  та  змінювати  їх,   оскільки   ціни   "встановлюються
централізовано     органами     державної     влади     (місцевого
самоврядування)", а відтак, за висновками господарських судів,  не
може бути й суб'єктом зловживання своїм монопольним становищем  "у
сфері ціноутворення на послуги водопостачання та водовідведення  у
розумінні інкримінованого йому порушення";
     - аналіз змісту договорів, укладених Підприємством  з  іншими
суб'єктами  господарювання,  та   наявні   рішення   Ужгородського
міськвиконкому  про  встановлення  цін  (тарифів)  на  послуги   з
водопостачання  та   водовідведення   свідчать   про   відсутність
зловживань з боку Підприємства "по цій позиції";
     - аналіз договорів щодо встановлення обсягів послуг  у  межах
бюджетного  фінансування  не   свідчить   про   встановлення   для
споживачів різних умов стосовно рівнозначних угод  без  об'єктивно
виправданих на те причин та з метою стягнення завищеної  плати  за
воду й водовідведення; об'єктивною причиною у відповідних випадках
є вимоги  бюджетного  законодавства  щодо  лімітування  витрат  на
утримання бюджетних організацій з метою економії та  раціонального
використання коштів державного бюджету (частина  п'ята  статті  51
Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) (2542-14)
        , стаття 54  Закону  України
"Про Державний бюджет України на 2005 рік" ( 2285-15 ) (2285-15)
        );
     - у договорах  Підприємства  з  госпіталем  інвалідів  війни,
кардіологічним диспансером  передбачено  обов'язкове  встановлення
споживачами засобу обліку води (лічильника), визначено  можливість
зміни обсягів споживання води шляхом укладення додаткової угоди.
     Відповідно до пунктів 1 і 2 частини другої статті  13  Закону
України   "Про   захист   економічної   конкуренції"   ( 2210-14 ) (2210-14)
        
зловживанням  монопольним  (домінуючим)   становищем   на   ринку,
зокрема, визнається:
     - встановлення  таких  цін  чи  інших  умов   придбання   або
реалізації  товару,  які  неможливо  було  б  встановити  за  умов
існування значної конкуренції на ринку;
     - застосування  різних  цін   чи   різних   інших   умов   до
рівнозначних  угод  з  суб'єктами  господарювання,  продавцями  чи
покупцями без об'єктивно виправданих на те причин.
     З   урахуванням   цих   законодавчих   приписів,   за   якими
територіальне відділення  АМК  у  прийнятті  оспорюваного  рішення
кваліфікувало дії підприємства, господарські суди у розгляді даної
справи повинні були вичерпно з'ясувати обставини, з якими названий
Закон  пов'язує  визнання  певних  дій  зловживанням   монопольним
(домінуючим) становищем та застосування передбачених  ним  заходів
відповідальності. Однак усього  кола  таких  обставин  попередніми
судовими інстанціями не перевірено.
     Так, у вирішенні спору названі судові  інстанції  виходили  з
того, що Підприємство не може встановлювати вільні (в тому числі і
різні) ціни для  споживачів,  змінювати  їх,  оскільки  такі  ціни
встановлюються  централізовано  відповідними  органами,   а   тому
Підприємство  не  може  бути  й   "суб'єктом   зловживання   своїм
монопольним  становищем   у   сфері   ціноутворення   на   послуги
водопостачання та водовідведення у розумінні інкримінованого  його
порушення".
     З таким твердженням погодитись  не  можна,  оскільки  спір  у
даній справі стосувався не питань встановлення  цін  (тарифів),  а
обставин, пов'язаних  з  установленням  Підприємством  інших  умов
придбання товару, які неможливо було  б  встановити  за  існування
значної конкуренції на ринку. Наявність чи відсутність таких  умов
в укладених Підприємством  із  споживачами  угодах  господарськими
судами належним чином не з'ясована.
     Попередні судові інстанції всупереч приписові частини  першої
статті 111-12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
          не  виконали  викладеної  в
постанові Вищого господарського суду  України  від  06.06.2006  зі
справи № 8/229 вказівки щодо  з'ясування  обставин,  пов'язаних  з
належністю Підприємства до числа виробників чи виконавців послуг з
централізованого водопостачання та водовідведення.
     Крім того, суду з огляду на вимоги частини другої  статті  35
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         слід перевірити доводи скаржника  стосовно
наявності  постанови   Ужгородського   міськрайонного   суду   від
26.07.2005 зі справи № 3-7987/05, якою, на  думку  територіального
відділення  АМК,  підтверджено  обставини,  покладені   в   основу
оспорюваного рішення адміністративної колегії цього відділення.
     Касаційна інстанція згідно з частиною другою статті 111-7 ГПК
України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          не  має  права  встановлювати  або   вважати
доведеними  обставини,  що  не  були  встановлені  у  рішенні  або
постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання
про достовірність  того  чи  іншого  доказу,  про  перевагу  одних
доказів над іншими, збирати нові докази або  додатково  перевіряти
докази.
     У новому розгляді  справи  суду  першої  інстанції  необхідно
встановити та перевірити зазначені в цій постанові обставини, дати
їм та доводам  сторін  належну  правову  оцінку  і  вирішити  спір
відповідно до закону.
     Керуючись статтями 111-7 - 111-12  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,
Вищий господарський суд України
     ПОСТАНОВИВ:
     1. Касаційну скаргу Закарпатського обласного  територіального
відділення Антимонопольного комітету України задовольнити.
     2. Рішення  господарського  суду  Закарпатської  області  від
04.08.2006 та постанову  Львівського  апеляційного  господарського
суду від 17.01.2007 зі справи № 8/229 (7-НР) скасувати.
     Справу передати  на  новий  розгляд  до  господарського  суду
Закарпатської області.
     Суддя В. Селіваненко
     Суддя I. Бенедисюк
     Суддя Б. Львов