ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.12.2006 Справа N 8/433-05-11566
(ухвалою Судової палати у господарських справах
Верховного Суду України від 08.02.2007
відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого - судді Кривди Д.С.
суддів: Жаботиної Г.В., Уліцького А.М.
у відкритому судовому засіданні за участю представників
сторін:
від позивача: Фанін О.В.
від відповідача: Коротков Т.В.
розглянувши касаційну скаргу Одеської митниці
на постанову Одеського апеляційного господарського суду від
18.07.2006 р.
у справі N 8/433-05-11566 Господарського суду Одеської
області
за позовом Одеської митниці
до Спеціалізованого державного підприємства "Укрспец'юст"
Міністерства юстиції України
про стягнення збитків у розмірі 9904,68 грн.,
В С Т А Н О В И В:
Одеська митниця звернулася до Господарського суду Одеської
області з позовом до Спеціалізованого державного підприємства
"Укрспец'юст" Міністерства юстиції України про стягнення збитків у
розмірі 9904,68 грн.
Рішенням Господарського суду Одеської області від
16.03.2006 р. (суддя Т.О.Атанова), залишеним без змін постановою
Одеського апеляційного господарського суду від 18.07.2006 р.
(судді: В.С.Балух, Т.Я.Гладишева, Я.Ф.Селіхова), в задоволенні
позовних вимог Одеській митниці відмовлено.
Не погодившись з прийнятими у даній справі судовими
рішеннями, Одеська митниця подала касаційну скаргу, в якій просить
скасувати рішення Господарського суду Одеської області від
16.03.2006 р. та постанову Одеського апеляційного господарського
суду від 18.07.2006 р. та прийняти нове рішення, яким задовольнити
позовні вимоги, мотивуючи свою вимогу тим, що господарським судом
першої та апеляційної інстанції порушено норми матеріального та
процесуального права.
У відзиві на касаційну скаргу Спеціалізоване державне
підприємство "Укрспец'юст" доводить безпідставність вимог Одеської
митниці та просить залишити дану скаргу без задоволення а прийняті
у даній справі судові рішення - без змін.
Розглянувши касаційну скаргу, перевіривши правильність
застосування господарським судом попередніх інстанцій норм
матеріального та процесуального права, Вищий господарський суд
України дійшов висновку, що касаційна скарга Одеської митниці не
підлягає задоволенню.
Як встановлено господарським судом, вантаж - фарш індичий -
було вилучено позивачем у громадянина Лянка С.В., як предмети, що
є безпосередніми об'єктами порушення митних правил. 25.07.2002 р.
цей фарш був переданий фірмі "Сігма-В" на зберігання.
Відповідно до ст. 128 Митного кодексу України ( 1970-12 ) (1970-12)
,
який діяв на час порушення митних правил, предмети, що є
безпосередніми об'єктами порушення митних правил, предмети із
спеціально виготовленими тайниками, що використовувалися для
переміщення через митний кордон України з приховуванням таких
предметів, а також документи, необхідні для розгляду справи про
порушення митних правил, вилучаються.
Також, господарським судом встановлено, що:
- 19.09.2003 р. для подальшого зберігання фарш був переданий
відповідачу, який зберігав його у холодильнику ЗАТ "Одеський
м'ясокомбінат" відповідно договору від 20.08.2002 р. N 31.
- 26.12.2003 р. листом за N 01/110 ЗАТ "Одеський
м'ясокомбінат" звернувся до відповідача з повідомленням про
неможливість подальшого зберігання товару.
- 15.07.2004 р. Державна інспекція ветеринарної медицини
м. Одеси внесла до ЗАТ "Одеський м'ясокомбінат" припис про
усунення порушень вимог ветеринарного законодавства за N 15/07,
відповідно до якого залишки сировини у холодильнику, у вигляді
фаршу, що непридатні до використання, повинні бути передані на
технічну утилізацію.
- утилізація була проведена 16.07.2004 р., про складений
відповідний акт від 16.07.2004 р.
Відповідно до ст. 22 Закону України "Про якість та безпеку
харчових продуктів та продовольчої сировини" ( 771/97-ВР ) (771/97-ВР)
(в редакції що діяла на момент виникнення правовідносин) неякісні
та небезпечні харчові продукти, продовольча сировина та супутні
матеріали підлягають вилученню з обігу в порядку, встановленому
законом. До небезпечних відносяться харчові продукти, продовольча
сировина та супутні матеріали, показники безпеки яких не
відповідають встановленим в Україні для даного виду продукції або
зазначеним у декларації про відповідність, а також продовольча
продукція, споживання (використання) якої пов'язане з ризиком для
здоров'я і життя людини, зокрема харчові продукти та продовольча
сировина, що не можуть бути належним чином ідентифіковані; на які
відсутні супровідні документи виробника (власника), що
підтверджують їх походження, або документи, що підтверджують їх
якість і безпеку.
Як вже було зазначено, вантаж - фарш індичий - було вилучено
у громадянина Л.С.В., як предмети, що є безпосередніми об'єктами
порушення митних правил. При цьому документи, які б підтверджували
його якість та безпеку були відсутні.
Частиною 5 та 6 статті 22 зазначеного Закону ( 771/97-ВР ) (771/97-ВР)
визначено, що небезпечна продовольча продукція та неякісна
продовольча продукція, яку неможливо повернути в обіг, підлягають
утилізації або знищенню в порядку, встановленому законом.
Утилізацію чи знищення вилученої з обігу неякісної та небезпечної
продовольчої продукції проводить виробник (власник) за власні
кошти. Порядок та умови використання неякісної продовольчої
продукції, методи утилізації чи знищення небезпечної продовольчої
продукції погоджуються з відповідними органами, які здійснюють
державний контроль і нагляд за якістю та безпекою харчових
продуктів і продовольчої сировини відповідно до їх компетенції.
Як вже було зазначено, господарським судом встановлено, що
15.07.2004 р. Державна інспекція ветеринарної медицини м. Одеси
внесла до ЗАТ "Одеський м'ясокомбінат" припис про усунення
порушень вимог ветеринарного законодавства за N 15/07, відповідно
до якого залишки сировини у холодильнику, у вигляді фаршу, що
непридатні до використання, повинні бути передані на технічну
утилізацію.
Таким чином, господарським судом вірно віднесено вилучений
фарш індичий до небезпечних харчових продуктів, які підлягають
вилученню з обігу.
Крім того, відповідно до положень п. 2 та п.п. "в" п. 8,
п. 16 Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого
майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним,
затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від
25.08.1998 р. N 1340 ( 1340-98-п ) (1340-98-п)
, фарш, що є предметом спору за
умови звільнення його від карантинних об'єктів мав оцінюватись за
ціною можливої реалізації, а з огляду не те, що цей фарш
відноситься до небезпечних харчових продуктів, продовольчої
сировини та супутніх матеріалів, то слід погодитися з висновком
господарського суду першої та апеляційної інстанції про те, що він
взагалі не може мати та не має ціни можливої реалізації і підлягає
утилізації (знищенню).
Отже, колегія суддів Вищого господарського суду України
погоджується з висновком господарського суду першої та апеляційної
інстанції про те, що позивач не довів наявність збитків у
заявленому розмірі.
Отже, постанова Одеського апеляційного господарського суду
від 18.07.2006 р. у справі N 8/433-05-11566 відповідає вимогам
чинного законодавства і фактичним обставинам справи, у зв'язку з
чим підстав для її скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, п. 1 ст. 111-9, ст. 111-11
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий
господарський суд України П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Одеської митниці залишити без задоволення,
постанову Одеського апеляційного господарського суду від
18.07.2006 р. у справі N 8/433-05-11566 - без змін.
Головуючий - суддя Д.С.Кривда
Судді Г.В.Жаботина
А.М.Уліцький