ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     30 листопада 2006 р.
     № 14/67
     Вищий господарський суду України в складі колегії:
 
     суддів:
     Грейц К.В. -головуючого,
     Глос О.I.,
     Бакуліної С.В.,
     розглянувши касаційну скаргу
     ПП Фірма "Юнісон"
     на постанову
     від 26.07.2006
     Львівського апеляційного господарського суду
     у справі господарського суду Рівненської області № 14/67
     за позовом
     ПП фірми "Юнісон"
     до
     3-тя особа
     ДТГО  "Львівська  залізниця"  в  особі  Рівненської  дирекції
залізничних перевезень
     Рівненська районна державна адміністрація
     про
     визнання недійсним п.14 договору № 312 від 17.10.2002
     за участю представників:
     - позивача
     Голуба В.А.
     - відповідача
     не з'явились
                            ВСТАНОВИВ:
     Рішенням Господарського суду Рівненської області (суддя Марач
В.В.) від 11.05.2006 у справі № 14/67  позовні  вимоги  Приватного
підприємства фірми "Юнісон" до Державного територіально-галузевого
об'єднання "Львівська залізниця"  задоволені,  визнаний  недійсним
пункт 14 договору № 312 від  17.10.2002  про  подачу  та  збирання
вагонів, укладеного між сторонами за  справою,  в  частині  сплати
Приватним підприємством фірмою "Юнісон" Львівській залізниці плати
за використання ділянки землі під під'їзною колією  в  сумі  10418
грн. на рік.
     Рішення   мотивовано    тим,    що    включення    залізницею
(відповідачем)  у  договір  №  312  від   17.10.2002   умови   про
встановлення для  користувача  (позивача)  плати  за  використання
ділянки землі під під'їзною колією в сумі  10418,00  грн.  на  рік
здійснено з порушенням  Земельного  кодексу  України  ( 2768-14 ) (2768-14)
        ,
Законів України "Про  оренду  землі"  ( 161-14 ) (161-14)
        ,  "Про  плату  за
землю".
     Колегія суддів Львівського апеляційного  господарського  суду
(у складі головуючого судді Городечної М.I., суддів Юркевича М.В.,
Кузя В.Л.), здійснюючи апеляційну перевірку в зв'язку  зі  скаргою
відповідача, поставою від 26.07.2006 рішення у справі скасувала, в
задоволенні позовних вимог відмовила.
     Постанова у справі мотивована тим, що позивачем  не  доведено
суперечливість  пункт  14   договору   №   312   вимогам   чинного
законодавства України, оскільки даній пункт повністю відповідає п.
22  таблиці  4  п.  9  розділу  2  Тарифного  керівництва   №   1,
затвердженого наказом Мінтрансу України  №  551  ( z0828-99 ) (z0828-99)
          від
15.11.1999, а правовідносини сторін за цим договором не є  такими,
що регулюються Земельним кодексом  України  ( 2768-14 ) (2768-14)
        ,  Законами
України "Про оренду землі" ( 161-14 ) (161-14)
        , "Про плату за землю", отже,
судом першої  інстанції  безпідставно  застосовані  положення  цих
законів.
     ПП фірма "Юнісон" з постановою у справі не згодна, в  поданій
касаційній скарзі просить її скасувати, рішення у справі  залишити
без змін, вважає, що в порушення ст. 43  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        
суд  апеляційної  інстанції  не  з'ясував  питання   правомірності
застосування  положень  Тарифного  керівництва   №   1,   оскільки
залізничні колії позивачеві не належать, а він їх  орендує  у  ВАТ
"Рівнесільмаш", яке до участі у справі не залучене, отже, висновок
суду про недоведеність обставин недійсності спірної умови договору
є  передчасним  і  не  відповідає  вимогам  ст.  215  ЦК   України
( 435-15 ) (435-15)
        .
     Відповідач  -  Державне   територіально-галузеве   об'єднання
"Львівська залізниця" в  особі  Рівненської  дирекції  залізничних
перевезень - подав відзив на касаційну  скаргу,  в  якому  просить
залишити  її  без  задоволення,  як  необгрунтовану,  а  постанову
Львівського апеляційного господарського суду у справі  -без  змін,
як  таку,  що  відповідає   вимогам   чинного   матеріального   та
процесуального  законодавства,  оскільки  встановлена  в  спірному
пункті договору плата є платою  за  виконання  таких  операцій  як
утримання ділянок  землі  для  складування  вантажів,  улаштування
примикання під'їзних колій тощо,  однак,  не  платою  за  землю  у
розумінні земельного законодавства.
     Представник відповідача своїм процесуальним правом на  участь
в судовому засіданні касаційної інстанції не скористався.
     Заслухавши  у   відкритому   судовому   засіданні   пояснення
представника скаржника, перевіривши повноту встановлення  обставин
справи  та  правильність   їх   юридичної   оцінки   в   постанові
апеляційного   господарського   суду,   колегія   суддів    Вищого
господарського суду України дійшла висновку, що  касаційна  скарга
не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
     Як  вбачається  з  матеріалів   справи,   судами   попередніх
інстанцій під час розгляду справи встановлено,  що  правовідносини
сторін за справою врегульовано договором про подачу  та  забирання
вагонів від 17.10.2002 № 312, на умовах якого здійснюється подача,
розставлення  на  місця  вивантаження,  навантаження  і  забирання
вагонів з під'їзної  колії,  яка  примикає  до  станції  Здолбунів
Львівської залізниці через стрілки № 7 та № 11 під'їзної колії ВАТ
"Рівнесільмаш" і обслуговується локомотивом залізниці.
     Згідно пункту 3 договору у межах смуги  відведення  залізниці
під'їзною колією зайнято ділянку землі площею 10418 кв. м.
     Частиною 3 пункту 14 даного  договору  встановлена  плата  за
складування  вантажів  або  примикання  під'їзних  колій  у  смузі
відведення, за використання ділянки землі під під'їзною  колією  в
сумі 10418,00  грн.  на  рік,  яку  користувач  (позивач)  сплачує
залізниці (відповідачеві).
     Вважаючи  зазначену  умову  договору  такою,  що   суперечить
приписам  ст.  ст.  80,  84,   92   Земельного   кодексу   України
( 2768-14 ) (2768-14)
        , ст. ст. 4, 17, 20,  21  Закону  України  "Про  оренду
землі" ( 161-14 ) (161-14)
        , ст. 20 Закону  України  "Про  плату  за  землю"
( 2535-12 ) (2535-12)
        , позивач вимагає визнання недійсним п. 14  договору  в
цій частині недійсним  на  підставі  ст.  215  Цивільного  кодексу
України ( 435-15 ) (435-15)
        .
     Разом з тим, колегія суддів  погоджується  з  висновком  суду
апеляційної інстанції, що на правовідносини  сторін  за  договором
про   подачу   та   забирання   вагонів   не   поширюються   норми
законодавства, які регулюють відносини з оренди  землі,  адже,  як
зазначено в  пунктах  1,  19  цього  договору,  його  укладено  на
підставі Статуту залізниць, Правил  перевезення  вантажів,  Правил
обслуговування   під'їзних   колій,   а   пунктом   14    договору
встановлюється не плата за оренду  земельної  ділянки,  як  вважає
позивач, а, зокрема, плата за складування вантажів або  примикання
під'їзних колій у смузі відведення, за використання ділянки  землі
під під'їзною колією.
     Встановлення такої  плати  відповідає  пункту  22  таблиці  4
пункту 9  розділу  2  Тарифного  керівництва  №  1,  затвердженого
наказом  Мінтрансу  №  551  від  15.11.1999,   зареєстрованого   в
Міністерстві   юстиції   України   01.12.1999   за   №    828/4121
( z0828-99 ) (z0828-99)
        ,  згідно  якого  залізницями   стягується   збір   за
відповідною  ставкою   за   утримання   ділянок   землі,   наданих
залізницями  в  тимчасове  користування  іншим   підприємствам   і
організаціям  для  складування  вантажів,  улаштування  примикання
під'їзних колій і в інших випадках.
     При цьому, колегія суддів зазначає, що відповідно  до  пункту
2.1 Правил обслуговування залізничних під'їзних колій (статті  12,
64 -77 Статуту залізниць України), затвердженого наказом Мінтрансу
України №  644  від  21.11.2000,  зареєстрованого  в  Міністерстві
юстиції   України   24.11.2000   за   №   875/5096   ( z0875-00 ) (z0875-00)
        ,
взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні
роботи  на  під'їзних  коліях,  визначаються,  зокрема,   у   разі
обслуговування локомотивом залізниці під'їзних колій  або  окремих
вантажних фронтів, договорами про подачу та забирання  вагонів,  а
умови укладеного  між  сторонами  у  справі  договору  №  312  від
17.10.2002, в т.ч.  умови  спірного  пункту,  відповідають  умовам
типового договору про подачу та  забирання  вагонів,  наведеним  в
додатку № 2 до пункту 2.1 цих Правил, в зв'язку з чим  ототожнення
позивачем плати, встановленій частиною 3  пункту  14  договору,  з
платою  за  землю,  яка  встановлюється  орендодавцями   землі   в
розумінні земельного законодавства, є помилковим.
     Судом  апеляційної   інстанції   встановлено,   що   рішенням
виконкому Рівненської районної Ради депутатів трудящих  №  82  від
26.02.1970 передано в постійне користування управління  Львівської
залізниці  Міністерства   шляхів   сполучення   СРСР   по   лініях
Ровно-Сарни, Ровно-Ковель, Ровно-Здолбунів земель, розташованих на
території землекористувань згідно додатку № 1 до  даного  рішення,
на підставі якого Львівській залізниці  видано  Державний  акт  на
право  користування  землею  від   28.05.1970,   отже,   Львівська
залізниця є користувачем наданих  їй  земельних  ділянок,  в  тому
числі  тієї  їх  частини,  де  примикають   під'їзні   колії   ВАТ
"Рівнесільмаш", які на підставі договору № 20Р-12  від  05.12.2002
передані останнім в оренду Приватному підприємству фірмі "Юнісон".
     Посилання скаржника  на  те,  що  залізничні  колії  йому  не
належать, а за договором № 20Р-12 від 05.12.2002 він їх орендує  у
ВАТ "Рівнесільмаш", яке до участі у справі не залучене, не впливає
на результат вирішення  спору,  оскільки  приписи  вищезазначеного
Положення не пов'язують встановлення плати за договором про подачу
та забирання вагонів з під'їзної колії  з  її  приналежністю  лише
власнику, а містять загальне правило,  відповідно  до  якого  такі
договори укладаються і, відповідно, плата за ними  встановлюється,
безпосередньо   з   тими   підприємствами   (контрагентами),   які
використовують під'їзну колію  з  обслуговуванням  її  локомотивом
залізниці.
     Крім того,  колегія  суддів  зазначає,  що  оскільки  спірний
договір  було  укладено  між  сторонами   17.10.2002,   підставами
визнання його недійсним можуть бути лише норми ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
        
(1963р.), зокрема, згідно статті 48 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
          недійсною
є та угода, що не відповідає вимогам  закону,  отже,  щодо  вимоги
позивача про визнання пункту 14 цього  договору  недійсним  згідно
ст. 215 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
          (2003р.),  правомірним  є  висновок
суду апеляційної інстанції про відсутність правових підстав для її
задоволення і застосування до даного договору положень  Цивільного
кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
        , введеного в дію 01.01.2004.
     Як правильно зазначено судом апеляційної інстанції,  в  разі,
якщо одна із сторін вважає, що угода в цілому  або  в  частині  не
відповідає  вимогам  чинного  законодавства,  ця  сторона  повинна
довести обставини, пов'язані з визнанням договору недійсним.
     З врахуванням  того,  що  позивач  не  зазначив  і  не  довів
обставин, з якими закон пов'язує визнання  договору  недійсним,  а
суд апеляційної інстанції таких  обставин  не  встановив,  колегія
суддів вважає доводи касаційної скарги такими, що не  спростовують
висновки суду, викладені в постанові від 26.07.2006.
     З огляду на викладене, колегія  суддів  дійшла  висновку,  що
постанова суду апеляційної інстанції у справі  відповідає  вимогам
чинного матеріального та  процесуального  права,  підстав  для  її
скасування або зміни не вбачається.
     Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11  Господарського
процесуального кодексу України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий  господарський
суд України
                           ПОСТАНОВИВ:
     Постанову Львівського апеляційного  господарського  суду  від
26.07.2006  у  справі  №  14/67  господарського  суду  Рівненської
області залишити без змін.
     Касаційну скаргу ПП фірма "Юнісон" залишити без задоволення.
     Головуючий К.В.Грейц
     Судді    О.I.Глос
     С.В.Бакуліна