ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2006 р.
№ 20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138-5/231-9/138
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючого - Ткаченко Н.Г.
Суддів - Катеринчук Л.Й.
Разводової С.С.
за участю представників: ТОВ "Судноремонтний завод "Южний
Севастополь" -Голуба Г.М.; Севастопольського ДП
"Атлантика" -Михайлова Д.В., Гребьонкіна А.Л.; ТОВ ЛТД
"Оплан" -Гриценка В.В., Гуз I.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві
касаційні скарги ТОВ "Судноремонтний завод "Южний Севастополь" та
ТОВ ЛТД "Оплан"
на ухвалу господарського суду м. Севастополя від 26.07.2006
р. по справі № 20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138 за заявою ВАТ
"Енергетична компанія "Севастопольенерго" до Севастопольського
державного підприємства "Атлантика" про банкрутство, -
В С Т А Н О В И В:
Ухвалою господарського суду м. Севастополя від 15.10.2002 р.
було порушено провадження по справі про банкрутство
Севастопольського державного підприємства "Атлантика", введено
мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Ухвалою господарського суду м. Севастополя від 15.08.2005 р.
по справі №20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138 було відкрито
процедуру санації боржника строком на 12 місяців, керуючим
санацією призначено арбітражного керуючого ОСОБА_1
13.02.2006 р. до господарського суду м. Севастополя надійшло
клопотання керуючого санацією боржника ОСОБА_1 про затвердження
плану санації Севастопольського державного підприємства
"Атлантика".
Ухвалою господарського суду м. Севастополя від 26 липня 2006
р. по справі №20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138 /суддя Рибіна
С.А./ затверджено наданий суду, схвалений комітетом кредиторів та
погоджений з інвесторами, план санації Севастопольського
державного підприємства "Атлантика".
Постановою Севастопольського апеляційного господарського
суду від 30 серпня 2006 р. по справі №
20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138 /судді : Видашенко Т.С.,
Латиніна О.А., Котлярова О.Л./ ухвала господарського суду м.
Севастополя від 26 липня 2006 р. залишена без змін.
В касаційних скаргах ТОВ "Судноремонтний завод "Южний
Севастополь" та ТОВ ЛТД "Оплан" посилаються на те, що план
санації боржника, затверджений судом не відповідає вимогам закону
та просять скасувати судове рішення про його затвердження.
У відзиві на касаційну скаргу боржник -Севастопольське ДП
"Атлантика" просить залишити скарги без задоволення, посилаючись
на те, що план санації відповідає вимогам закону.
В судовому засіданні Вищого господарського суду України
07.11.2006 року, на підставі ст. 77 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
, було
оголошено перерву до 09.11.2006 року до 12-00, у зв"язку із
поданими заявами ТОВ ЛТД "Оплан" про відвід колегії суддів
Ткаченко Н.Г., Катеринчук Л.Й., Разводової С.С., які Ухвалою
заступника Голови Вищого господарського суду України від 8.11.2006
р. залишені без задоволення.
Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення
представників сторін, перевіривши матеріали справи та обговоривши
доводи касаційних скарг,колегія суддів прийшла до висновку, що
касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст.4-1 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
Господарські
суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження,
передбаченому ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
, з урахуванням особливостей,
встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності
боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ) (2343-12)
.
Згідно з абз.11 ст.1 Закону України "Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"
( 2343-12 ) (2343-12)
санація -система заходів, що здійснюються під час
провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнання
боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення
фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в
повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом кредитування,
реструктуризації підприємства, боргів і капіталу та (або) зміну
організаційно-правової та виробничої структури боржника.
Ухвала господарського суду першої інстанції, яка залишена без
змін апеляційною постановою мотивована тим, що відповідно до
протоколу засідання комітету кредиторів СДП "Атлантика" від
07-08.11.2005р. план санації боржника було подано для розгляду
та схвалення комітету кредиторів СДП "Атлантика" протягом трьох
місяців з дня винесення ухвали про санацію боржника, відповідно
до вимог ч.1 ст.18 Закону України "Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"
( 2343-12 ) (2343-12)
;
05.- 06.12.2005 р., 29.12.2005 р. та 08.02.2006 р. на
засіданнях комітету кредиторів СДП "Атлантика" розглянуто план
санації боржника та схвалено більшістю голосів присутніх членів
комітету кредиторів, що підтверджується протоколами засідань
комітету кредиторів № 8 від 06.12.2005 р., № 9 від 29.12.2005 р.
№ 10 від 08.02.2006 р.;
План санації боржника погоджено із інвесторами -ТОВ "НВО
Екотех", ТОВ "БИФИС", ЗАТ "АНАЛIЗ", ТОВ "МЕТЕКС-М", які були
обрані комітетом кредиторів СДП "Атлантика", відповідно до
рішень, оформлених протоколом №5 від 03.11.2005 р. та №9 від
29.12.2005 р.;
План санації боржника погоджено із органом управління майном
боржника -Державним департаментом рибного господарства України,
про що свідчить титульний лист плану санації та клопотання
Державного департаменту рибного господарства України
№30-1-6-16/351 від 04.02.2006 р.
Згідно з ч.5 ст.18 Закону України "Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"
( 2343-12 ) (2343-12)
керуючий санацією зобов'язаний попередньо погоджувати
план санації боржника з органом, уповноваженим управляти державним
майном, стосовно підприємства-боржника, у майні якого частка
державної власності перевищує п'ятдесят відсотків.
Як було встановлено судами попередніх інстанцій, частка
державної власності в статутному фонді боржника становить 100%.
Постановою Кабінету Міністрів України №1226 від 04.08.2000
( 1226-2000-п ) (1226-2000-п)
р. затверджено Положення про Державний департамент
рибного господарства України, відповідно до п.1 якого, Державний
департамент рибного господарства України є урядовим органом
державного управління, який діє у складі Міністерства аграрної
політики України і йому підпорядковується.
Підпунктом 2 пункту 4 даного Положення встановлено, що
Державний департамент рибного господарства України здійснює в
межах наданих повноважень державне управління у сфері рибного
господарства та контролює у межах своєї компетенції
рибогосподарську діяльність юридичних та фізичних осіб. Згідно з
підпунктом 26 п.4 даного Положення Державний департамент рибного
господарства України здійснює відповідно до законодавства в межах
повноважень, наданих Мінагрополітики, функції з управління
об'єктами державної власності, віднесеними до сфери управління
Мінагрополітики, частками, що належать державі у майні
господарських товариств, та майном, що не увійшло до статутних
фондів господарських товариств.
Відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики України №
139 ( v0139555-01 ) (v0139555-01)
від 24.05.2001 р. "Про делегування
повноважень Державному департаменту рибного господарства", який
діяв на момент погодження плану санації, затверджено перелік
підприємств, повноваження по управлінню якими передано
Укрдержрибгоспу. Боржник -СДП "Атлантика" включено до даного
списку за № 65. Даним наказом встановлено, що серед повноважень
з управління майном державних підприємств Укрдержрибгоспу
належить здійснення контролю за ефективністю використання і
збереження закріпленого за підприємствами державного майна та
участь у розгляді справ в судах загальної юрисдикції та
арбітражних судах, віднесених до компетенції департаменту.
Даний Наказ Міністерства аграрної політики України № 139
( v0139555-01 ) (v0139555-01)
від 24.05.2001 р. втратив чинність, згідно з
наказом Міністерства аграрної політики України від 27 лютого 2006
року N 80. Постановою Кабінету Міністрів України №752 від
25.05.2006 ( 752-2006-п ) (752-2006-п)
р. ліквідовано державний департамент
рибного господарства.
Згідно ст. 58 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
встановлено, що закони та інші нормативно -правові акти не мають
зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом"якшують або
скасовують відповідальність особи.
Таким чином, погодження плану санації боржника з
Укрдержрибгоспоп відповідає вимогам законодавства, яке діяло на
час його погодження погодження.
Відповідно до ст.18 Закону України "Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"
( 2343-12 ) (2343-12)
протягом трьох місяців з дня винесення ухвали про
санацію боржника керуючий санацією зобов'язаний подати комітету
кредиторів для схвалення план санації боржника. План санації
повинен містити заходи щодо відновлення платоспроможності
боржника, умови участі інвесторів, за їх наявності, у повному або
частковому задоволенні вимог кредиторів, зокрема шляхом
переведення боргу (частини боргу) на інвестора, строк та
черговість виплати боржником або інвестором боргу кредиторам та
умови відповідальності інвестора за невиконання взятих згідно з
планом санації зобов'язань. План санації повинен передбачати строк
відновлення платоспроможності боржника.;
Заходами щодо відновлення платоспроможності боржника, які
містять план санації, можуть бути: реструктуризація підприємства;
перепрофілювання виробництва; закриття нерентабельних виробництв;
відстрочка та (або) розстрочка платежів або прощення (списання)
частини боргів, про що укладається мирова угода; ліквідація
дебіторської заборгованості; реструктуризація активів боржника
відповідно до вимог цього Закону; продаж частини майна боржника;
зобов'язання інвестора про погашення боргу (частини боргу)
боржника, зокрема шляхом переведення на нього боргу (частини
боргу) та його відповідальність за невиконання взятих на себе
зобов'язань; виконання зобов'язань боржника власником майна
боржника та його відповідальність за невиконання взятих на себе
зобов'язань; продаж майна боржника як цілісного майнового
комплексу (для недержавних підприємств); одержання кредиту для
виплати вихідної допомоги працівникам боржника, які звільняються
згідно з планом санації, який відшкодовується в першу чергу згідно
зі ст.31 цього Закону за рахунок реалізації майна боржника;
звільнення працівників боржника, які не можуть бути задіяні в
процесі реалізації плану санації. Вихідна допомога у цьому разі
виплачується за рахунок інвестора, а за його відсутності - за
рахунок реалізації майна боржника або за рахунок кредиту,
одержаного для цієї мети.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що всі
вимоги чинного законодавства при підготовці, схваленні та
затвердженні плану санації боржника було виконано, а план санації
СПД "Атлантика" спрямований на відновлення платоспроможності
боржника.
Ухвала господарського суду м. Севастополя від 26.07.2006 р.,
яка залишена без змін постановою Севастопольського апеляційного
господарського суду від 30.08.2006 р. по справі №
20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138 постановлені у відповідності до
фактичних обставин справи та вимог чинного законодавства і
підстав для їх скасування не вбачається.
Доводи касаційних скарг не спростовують висновків суду.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст.111-5,
111-7 -111-13 Господарського процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:-
Касаційні скарги ТОВ "Судноремонтний завод "Южний
Севастополь" та ТОВ ЛТД "Оплан" залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду м. Севастополя від 26.07.2006 р.
та постанову Севастопольського апеляційного господарського суду
від 30.08.2006 р. по справі № 20-4/653-9/486-2/149-5/174-9/138
залишити без змін.
Головуючий - Ткаченко Н.Г.
Судді - Катеринчук Л.Й.
Разводова С.С.