ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
19.10.2005                                        Справа N 1/5-90
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючого - Б.М.
Суддів -    Ткаченко Н.Г.
Бур’янової С.С.
за участю представників:   УПФ України в Чортківському  районі -
Бобак Л.О., ТОВ “Фенікс» –Василевача О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну
скаргу  Управління  Пенсійного фонду  України   в  Чортківському
районі
на   рішення  господарського суду  Тернопільської   області  від
09.02.2005   р.    та   постанову   Львівського     апеляційного
господарського суду   від 19.04.2005 р. по справі №  1/5-90   за
позовом    Управління Пенсійного фонду України  в  Чортківському
районі    до  ТОВ “Фенікс»
 
про   стягнення 6929988,13 грн.
 
                          В С Т А Н О В И В:
 
04.01.2005  р.   позивач  –УПФ України в  Чортківському   районі
звернувся із позовом до господарського суду про стягнення з  ТОВ
“Фенікс»  6929988,13 грн. збору на обов’язкове державне пенсійне
страхування з операції купівлі-продажу валют.
 
Рішенням   господарського   суду  Тернопільської   області   від
09.02.2005  р.   по справі  № 1/5-90  /суддя Левандовський Ю.Я./
в задоволенні позову відмовлено.
 
Постановою  Львівського  апеляційного господарського   суду  від
19.04.2005   р.   по  справі   №  1/5-90   /судді:    М.Г.Слука,
В.В.Онишкевич,  П.  Д.Скрутовський/ рішення господарського  суду
Тернопільської області від 09.02.2005 р.  залишено без  змін,  а
апеляційна  скарга УПФ України в Чортківському  районі       без
задоволення.
 
В  касаційній  скарзі  позивач   - Управління  Пенсійного  фонду
України   в Чортківському  районі      просить скасувати рішення
господарського суду Тернопільської області від 09.02.2005 р.  та
постанову Львівського   апеляційного   господарського суду   від
19.04.2005  р.   посилаючись  на  те,  що  вони  постановлені  з
порушенням  норм   матеріального  та  процесуального  права,  та
постановити   нове  рішення  по  справі,  яким  позовні   вимоги
задовольнити в повному обсязі.
 
У  відзиві на касаційну скаргу відповідач –ТОВ “Фенікс»  просить
залишити скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення  -
без  змін,  посилаючись  на  те, що висновки  суду  відповідають
вимогам чинного законодавства.
 
Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представників
сторін,  перевіривши  матеріали  справи  та  обговоривши  доводи
касаційної  скарги,  колегія  суддів  прийшла  до  висновку,  що
касаційна скарга  не підлягає задоволенню  з наступних підстав.
 
Як   вбачається   із   матеріалів  справи  і  було   встановлено
господарськими  судами  попередніх  інстанцій,   УПФ  України  у
Галіцькому   районі        проведена  документальна    перевірка
Львівської Філії АКІБ “УкрСиббанк» за період з 01.07.2003 р.  по
01.11.2004 р.  з питань  правильності, повноти,  нарахування  та
своєчасності  перерахування  збору  з  операцій  купівлі-продажу
валюти, відповідно до Закону України від 22.10.1998  р. № 208-14
“Про внесення  змін до Закону  України “Про збір  на обов’язкове
державне  пенсійне  страхування” ( 208-14  ) (208-14)
        .  За  результатами
даної  перевірки  було складено акт № б/н від 18.11.2004  р.,  в
якому зазначено, що  протягом  2004 р.  ТОВ “Фенікс» проводились
в  даному банку операції  з купівлі-продажу іноземної  валюти, з
яких  відповідач повинен був сплатити  6 929 988, 13 грн.  збору
на   обов’язкове  державне пенсійне страхування, що  передбачено
Законом  України  “Про  збір  на обов’язкове  державне  пенсійне
страхування»   ( 400/97-ВР  ) (400/97-ВР)
          та  Інструкцією   “Про   порядок
обчислення  і сплати страхувальникам та застрахованими   особами
внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування  до
Пенсійного  Фонду  України”  ( z0064-04  ) (z0064-04)
        .  Але  в   порушення
вищезазначених  норм ТОВ “Фенікс» збір на  обов’язкове  державне
пенсійне страхування в сумі 6 929 988, 13 грн.  не сплатив.  Акт
від 18.11.2004 р. УПФ України у Галіцькому районі, складений  за
наслідками проведеної перевірки, був направлений до  УПФ України
в   Чортківському   районі  для  прийняття  відповідних  мір  до
відповідача, щодо сплати збору на обов’язкове державне  пенсійне
страхування  з  проведених ним у ЛФ АКІБ  “УкрСиббанк»  операції
купівлі-продажу безготівкової валюти.
 
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, господарський  суд  як
першої   так  і  апеляційної  інстанції  виходив  з  того,    що
відповідно  до   ст.  7  Закону   України  “Про  правовий  режим
території,  що  зазнала  радіоактивного  забруднення   внаслідок
Чорнобильської катастрофи” ( 791а-12 ) (791а-12)
         підприємства,  об'єднання
і   організації,   колгоспи,  радгоспи,  розташовані   у   зонах
гарантованого    добровільного    відселення    та    посиленого
радіоекологічного контролю, звільняються від оподаткування, крім
платежів  і відрахувань до місцевих бюджетів. Для них  Кабінетом
Міністрів  України  встановлюються пільгові умови  фінансування,
гарантоване матеріально-технічне забезпечення;
 
-  Постановою  Кабінету  Міністрів  України  від  23.07.1999  р.
м. Чортків, Тернопільської області, віднесено до зони посиленого
радіоактивного  контролю, а отже, на дану територію  поширюється
Закон   України  “Про  правовий  режим  території,  що   зазнала
радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської  катастрофи”
( 791а-12 ) (791а-12)
        ;
 
-  відповідно  до  довідки  виконавчого  комітету   Чортківської
міської   ради  №  745  від  19.07.2004  р.   довідки  Головного
управління  статистики  у Тернопільській області  №  07-153  від
27.01.2005 р.,  юридичною адресою відповідача - ТОВ “Фенікс», є:
м. Чортків, Тернопільської області,  вул. Сонячна, 1;
 
- відповідно до Статуту відповідача, предметом його діяльності є
в т.ч. здійснення валютних операцій у встановленому порядку;
- згідно з ч. 3 ст. 1 Закону України “Про систему оподаткування»
( 1251-12  ) (1251-12)
          ставки,  механізм справляння  податків  і  зборів
(обов'язкових  платежів), за винятком особливих  видів  мита  та
збору   у  вигляді  цільової  надбавки  до  діючого  тарифу   на
електричну та теплову енергію, збору у вигляді цільової надбавки
до  затвердженого  тарифу на природний газ для  споживачів  усіх
форм   власності,   і  пільги  щодо  оподаткування   не   можуть
встановлюватися  або змінюватися іншими законами  України,  крім
законів про оподаткування;
 
-  Закон  України  “Про  правовий режим  території,  що  зазнала
радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської  катастрофи”
( 791а-12 ) (791а-12)
          не встановлює пільги,  а визначає  правовий  режим
територій, що зазнала радіоактивного забруднення, також в  ньому
наведено   перелік  заходів  щодо  забезпечення    господарської
діяльності  у  зонах гарантованого добровільного  відселення  та
посиленого  радіоекологічного контролю, і  одним  із  заходів  є
звільнення  господарюючих  суб’єктів   від  оподаткування,  крім
платежів  і  відрахувань до  місцевих бюджетів. Крім цього,  для
них  Кабінетом  Міністрів України встановлюється пільгові  умови
фінансування, гарантоване матеріально-технічне забезпечення;
 
-   а  тому вказана норма є спеціальною нормою по відношенню  до
загальних   норм  Закону  України  “Про  систему  оподаткування»
( 1251-12  ) (1251-12)
          і  має приоритетне  значення при  нарахуванні  та
сплаті відповідачем  податків та обов”язків платежів.
 
-  позивач  - УПФ України в Чортківському  районі    в порушення
вимог  ст.  33  ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , не надав  суду  належні
докази в підтвердження своїх вимог.
 
Відповідно до п. 10 ст. 12 Закону України “Про державний  бюджет
України  на  2005  р.”  ( 2285-15 ) (2285-15)
         встановлено,   що  джерелами
формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2005
рік  у  частині доходів є збори на обов'язкове державне пенсійне
страхування, що відповідно до закону сплачуються при  здійсненні
безготівкових  операцій  з  купівлі-продажу  валют,    державний
бюджет”.
 
Пунктом 3 ст. 67 Закону України “Про державний бюджет України на
2005  р.”  ( 2285-15 ) (2285-15)
         передбачено, що  суб'єкти підприємницької
діяльності,  які застосовують спрощену систему оподаткування,  а
також підприємства, об'єднання, організації, колгоспи, радгоспи,
розташовані  у  зонах гарантованого добровільного відселення  та
посиленого радіоекологічного контролю, сплачують збір з операцій
купівлі-продажу  безготівкової  іноземної  валюти  на  загальних
підставах.
 
Згідно з п. 2 ст. 75 вищезазначеного Закону ( 2285-15 ) (2285-15)
        , з метою
приведення  окремих  норм  законів у відповідність  з  бюджетним
законодавством  зупинено на 2005 рік  дію   пункту  4  статті  2
Закону  України  “Про  збір  на  обов'язкове  державне  пенсійне
страхування»  ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР)
         в частині операцій з купівлі-продажу
готівкової валюти.
 
Декретом  Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. N 12-92  до
ст.  7  Закону України “Про правовий режим території, що зазнала
радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської  катастрофи”
( 791а-12  ) (791а-12)
          було внесено зміни, а саме, зупинено   дію  ч.  1
ст.  7   на  2005  р.  в  частині сплати  додаткового  збору  на
обов’язкове   державне   пенсійне   страхування    з    операцій
купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти.
 
Як   було  зазначено   вище,  відповідач,  відповідно  до   акту
перевірки   від   18.11.2004   р.,      проводив   операції    з
купівлі-продаж у валюти  на протязі  2004 р., тобто,  в  період,
коли  була передбачена пільга, встановлена ст. 7 Закону  України
“Про   правовий   режим  території,  що  зазнала  радіоактивного
забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( 791а-12 ) (791а-12)
        .
 
Отже,  господарський суд  Тернопільської  області та  Львівський
апеляційний   господарський суд, дійшли до правильного висновку,
що  оскільки відповідач –ТОВ “Фенікс»  знаходиться на  території
зони  посиленого радіоекологічного контролю, то   відповідно  до
ст.  7  Закону України “Про правовий режим території, що зазнала
радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської  катастрофи”
( 791а-12  ) (791а-12)
           він звільнений від  сплати збору на  обов’язкове
державне пенсійне страхування.
 
Таким   чином,   господарський  суд  як  першої  інстанції   так
апеляційної  інстанції,   перевіривши  матеріали  справи,  давши
належну  оцінку зібраним по справі та дослідженим судом доказам,
дійшли    до  обґрунтованого висновку,  що  позовні  вимоги  УПФ
України  в Чортківському  районі  про стягнення 6929988,13  грн.
збору  на  обов’язкове державне пенсійне страхування з  операції
купівлі-продажу  валют,  не   ґрунтуються  на  вимогах   чинного
законодавства та не підтверджуються матеріалами справи, а  отже,
не   підлягають задоволенню.
 
На  підставі викладеного, колегія суддів приходить до  висновку,
що   Тернопільської   області від 09.02.2005  р.   та  постанову
Львівського     апеляційного     господарського    суду      від
19.04.2005  р.  по справі № 1/5-90  постановлені у відповідності
до  фактичних обставин справи  та вимог чинного законодавства  і
підстав для їх скасування не вбачається.
 
Доводи  касаційної  скарги не спростовують висновків  суду,  які
викладені в оскаржуваних судових рішеннях.
 
На  підставі  викладеного та керуючись   ст.  ст.  111-5,  111-7
–111-11,    Господарського   процесуального   кодексу    України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України, -
 
                        П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну   скаргу  Управління  Пенсійного  фонду   України    в
Чортківському  районі  залишити без задоволення.
 
Рішення   господарського  суду   Тернопільської    області   від
09.02.2005   р.    та   постанову   Львівського     апеляційного
господарського  суду    від 19.04.2005 р.  по  справі  №  1/5-90
залишити без змін.
 
Головуючий -  Поляков Б.М.
 
Судді -       Ткаченко Н.Г.
 
              Бур’янова С.С.