ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.10.2005                                         Справа N 8/276
Вищий  господарський  суд  України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П. –головуючий, судді Джунь В.В. і Львов Б.Ю.,
розглянувши касаційну скаргу Чернівецького обласного  відділення
Фонду соціального захисту інвалідів, м. Чернівці,
на  постанову Львівського апеляційного господарського  суду  від
14.06.2005
зі справи № 8/276
за  позовом Чернівецького обласного відділення Фонду соціального
захисту інвалідів (далі –Відділення)
до  відкритого  акціонерного товариства  “Припрутська  пересувна
механізована  колона  № 152” (далі –Товариство),  м.  Новоселиця
Чернівецької області,
про   стягнення 5 554,55 грн.,
                       В С Т А Н О В И В:
За  змістом приписів пунктів 8 та 9 статті 3, пункту  4  частини
першої  статті  17,  частини четвертої  статті  50,  статті  104
Кодексу  адміністративного судочинства  України( 2747-15  )  до
компетенції  адміністративних  судів  не  віднесено  спори,   де
позивачами  є  відділення Фонду соціального  захисту  інвалідів.
Статтею  50  цього  Кодексу  ( 2747-15  )  встановлено  перелік
позовів,  за якими юридичні та фізичні особи, що не є суб’єктами
владних  повноважень,  можуть бути відповідачами  у  справах  за
позовами суб’єктів владних повноважень. На даний час цей перелік
є вичерпним, оскільки чинним законодавством не передбачено інших
випадків подання суб’єктами владних повноважень адміністративних
позовів до суб’єктів господарювання.
Відділення   звернулося  до  господарського  суду   Чернівецької
області  з  позовом  про стягнення з Товариства  5  554,55  грн.
штрафних санкцій за нестворене робоче місце для працевлаштування
інваліда в 2003 році.
Рішенням  названого суду від 06.04.2005 (суддя Черв’яков  Є.В.),
залишеним   без   змін   постановою   Львівського   апеляційного
господарського  суду від 14.06.2005 (колегія  суддів  у  складі:
Скрутовський  П.  Д.  –головуючий, судді Онишкевич  В.В.,  Слука
М.Г.), у позові відмовлено.
Прийняті судові рішення мотивовано виконанням відповідачем вимог
Закону  України від 21.03.1991 № 875-XII “Про основи  соціальної
захищеності інвалідів в Україні” ( 875-12 ) (далі – Закон №  875
( 875-12 )
) шляхом працевлаштування інвалідів.
У  касаційній  скарзі  до  Вищого  господарського  суду  України
Відділення  просить  постанову апеляційного господарського  суду
від  14.06.2005  скасувати через неправильне  застосування  норм
матеріального та процесуального права і прийняти нове рішення.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Учасників   судового   процесу  відповідно   до   статті   111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 )  (далі
–ГПК  України ( 1798-12 )) належним чином повідомлено про час  і
місце розгляду касаційної скарги.
Представники сторін у судове засідання не з’явилися.
Перевіривши  повноту  встановлення судами першої  і  апеляційної
інстанцій обставин справи та правильність застосування ними норм
матеріального  і  процесуального права, Вищий господарський  суд
України  дійшов висновку про необхідність часткового задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
Попередніми судовими інстанціями встановлено, що:
-    відповідно   до   середньооблікової   чисельності   штатних
працівників  (44 особи) відповідач у 2003 році  мав  створити  2
робочих місця для працевлаштування інвалідів;
- фактично в 2003 році Товариством працевлаштовано два інваліда,
які працювали неповний календарний рік;
-  за  результатами фінансово-господарської діяльності за  перше
півріччя  2003  року  Товариство  прибутку  не  отримало,  а   з
01.07.2003 перейшло на сплату єдиного податку.
Причиною   виникнення  спору  зі  справи   стало   питання   про
правомірність   стягнення   з  відповідача   штрафних   санкцій,
передбачених статтею 20 Закону № 875 ( 875-12 ).
Частиною  першою статті 19 цього Закону ( 875-12 )  (в редакції,
що   діяла   на   час  виникнення  спірних  правовідносин)   для
підприємств  (об'єднань),  установ і організацій  незалежно  від
форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих
місць  для  забезпечення працевлаштування  інвалідів  у  розмірі
чотирьох відсотків від загальної чисельності працюючих,  а  якщо
працює від 15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону № 875 ( 875-12  )
підприємства (об'єднання), установи і організації, де  кількість
працюючих  інвалідів менша, ніж установлено  нормативом,  щороку
сплачують  відповідним  відділенням  Фонду  соціального  захисту
інвалідів  штрафні  санкції, сума яких  визначається  у  розмірі
середньої  річної заробітної плати на відповідному  підприємстві
(в  об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче  місце,
не зайняте інвалідом.
З метою здійснення моніторингу виконання Закону № 875 ( 875-12 )
наказом  Державного комітету статистики України  від  10.01.2002
№  49  ( v0049202-02 ) затверджено форму державної статистичної
звітності № 10-ПІ поштова-річна “Звіт про зайнятість інвалідів”,
відповідно   до   якої   до   уваги  береться   середньооблікова
чисельність   штатних   працівників   та   інвалідів    (штатних
працівників,  яким  за  висновками медико-соціальних  експертних
комісій  встановлена інвалідність), яка визначається  відповідно
до  підпунктів 3.3.1 –3.3.3 Інструкції зі статистики чисельності
працівників,  зайнятих  у народному господарстві  України  (далі
–Інструкція),   затвердженої  наказом  Міністерства   статистики
України  від  07.07.1995 № 171 та зареєстрованої в  Міністерстві
юстиції України 07.08.1995 за № 287/823 ( z0287-95 ).
Пунктом  3.1  Інструкції  ( z0287-95  )  передбачено,  що   для
визначення  чисельності  працівників підприємства  за  будь-який
період  (місяць, квартал, з початку року, рік) недостатньо  мати
чисельність  працівників на дату, наприклад, тільки  на  початок
або  кінець  звітного  періоду, тому  що  в  цих  показниках  не
враховуються зміни, що відбулися протягом розглянутого періоду.
Відповідно    до   пункту   3.2   Інструкції   ( z0287-95    )
середньооблікова  чисельність  працівників  за  звітний   місяць
обчислюється   шляхом  підсумовування  чисельності   працівників
облікового  складу за кожний календарний день  звітного  місяця,
тобто  з 1 по 30 або 31 (для.02.- по 28 або 29 число), включаючи
святкові  (неробочі) і вихідні дні і ділення одержаної  суми  на
число календарних днів звітного місяця.
Згідно   з   підпунктом   3.3.3   Інструкції   ( z0287-95    )
середньооблікова  чисельність працівників за  період  з  початку
року  (в  тому  числі  за  квартал, півріччя,  9  місяців,  рік)
обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової чисельності
працівників  за  всі місяці роботи підприємства,  що  минули  за
період  з  початку року до звітного місяця включно,  та  ділення
одержаної суми на кількість місяців за період з початку року.
З огляду на наведене фактична тривалість роботи кожного інваліда
на   підприємстві   впливає  на  показник  кількості   працюючих
інвалідів  у  звітному  періоді, а факт  виконання  відповідачем
нормативу   в  частині  створення  двох  робочих  місць   шляхом
працевлаштування інвалідів підлягає перевірці.
Положенням   про   робоче   місце   інваліда   і   про   порядок
працевлаштування   інвалідів  (далі  –Положення),   затвердженим
постановою  Кабінету  Міністрів України  від  03.05.1995  №  314
( 314-95-п )
, визначено, що робоче місце інваліда -  це  окреме
робоче  місце  або  ділянка  виробничої  площі  на  підприємстві
(об'єднанні),  в  установі  та організації  незалежно  від  форм
власності  та  господарювання, де створено необхідні  умови  для
праці  інваліда  (пункт  1);  робоче місце  інваліда  вважається
створеним,  якщо  воно відповідає встановленим вимогам  робочого
місця    для   інвалідів   відповідної   нозології,   атестоване
спеціальною комісією підприємства за участю представників  МСЕК,
органів     Держнаглядохоронпраці,    громадських    організацій
інвалідів,  і  введено  в дію шляхом працевлаштування  на  ньому
інваліда   (пункт  3);  підприємства  розробляють  заходи   щодо
створення   робочих  місць  для  інвалідів,  включають   їх   до
колективного  договору,  інформують центри  зайнятості,  місцеві
органи   соціального  захисту  населення  та  відділення   Фонду
соціального  захисту  інвалідів  про  створення  (пристосування)
робочих місць для працевлаштування інвалідів (пункт 5).
Пунктом  14 Положення ( 314-95-п ) встановлено, що підприємства:
у  межах  доведеного нормативу створюють за власні кошти  робочі
місця  для працевлаштування інвалідів; щорічно до 1.02.року,  що
настає за звітним, подають відділенням Фонду соціального захисту
інвалідів  відомості  про  середню  річну  заробітну  плату   на
підприємстві,  середньооблікову чисельність штатних  працівників
облікового   складу   та  про  кількість  працюючих   інвалідів;
інформують   державну  службу  зайнятості  та   місцеві   органи
соціального  захисту  населення  про  вільні  робочі  місця   та
вакантні посади, на яких може використовуватися праця інвалідів.
Частиною  першою статті 18 Закону № 875 ( 875-12 ) і пунктом  10
Положення   ( 314-95-п  )  передбачено,  що   працевлаштування
інвалідів  здійснюється  органами  Міністерства  праці  України,
Міністерства  соціального захисту населення  України,  місцевими
радами,   громадськими  організаціями  інвалідів  з  урахуванням
побажань,   стану   здоров'я  інвалідів,  їхніх   здібностей   і
професійних навичок відповідно до висновків МСЕК.
Наказом  Державного комітету статистики України  від  06.07.1998
№  244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.07.1998
за   №  464/2904  ( z0464-98  ),  затверджено  Інструкцію  щодо
заповнення  державної статистичної звітності за формами  №  3-ПН
“Звіт  про наявність вільних робочих місць (вакантних посад)  та
потребу   в   працівниках”  і  №  4-ПН  “Звіт  про   вивільнення
працівників”, відповідно до підпункту 2.1 пункту 2 якої:
-  звіт за формою № 3-ПН подається підприємствами, незалежно від
форм власності і господарювання, місцевому центру зайнятості  28
числа щомісячно;
-  у  разі потреби термінового заміщення наявних вільних робочих
місць,  що  виникли у міжзвітний період у зв'язку зі звільненням
працівників, дані про ці місця подаються додатково,  в  міру  їх
виникнення;
-  в  графі  4  звіту за формою № 3-ПН проставляється  наявність
вільних робочих місць (вакантних посад) в рахунок річної  броні,
встановленої    місцевими   державними   адміністраціями,    для
працевлаштування громадян, які потребують соціального захисту  і
не  здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, а  також
для  пенсіонерів, учнів, студентів, інвалідів. Наявність вільних
робочих   місць  (вакантних  посад)  зазначається  щодо   кожної
категорії  громадян окремо під встановленими  шифрами  (інваліди
мають шифр 14”).
Отже,   законодавство   України  обов’язок   з   безпосереднього
працевлаштування інвалідів поклало на органи Міністерства  праці
України,  Міністерства  соціального захисту  населення  України,
місцеві ради, громадські організації інвалідів, але цьому  мають
передувати   певні  дії  підприємств  (об'єднань),   установ   і
організацій  зі  створення  робочих місць  для  інвалідів  та  з
відповідного   інформування   зазначених   органів    з    метою
працевлаштування інвалідів.
Проте,  ні  місцевим, ані апеляційним господарськими  судами  не
з’ясовано:   чи  здійснював  відповідач  у  2003  році   заходи,
спрямовані на створення робочих місць для інвалідів і які  саме;
чи  інформувало (і як) Товариство державну службу зайнятості  та
Відділення про наявність вільних робочих місць (вакантних посад)
для   працевлаштування  інвалідів,  починаючи   з.12.2002   року
(звітність  за формою № 10-ПІ за 2002 рік, звітність  за  формою
№  3-ПН  з.12.2002  року  по грудень 2003  року);  чи  вживалися
органами,  визначеними в статті 18 Закону  №  875  ( 875-12  ),
заходи  щодо  працевлаштування  інвалідів  на  робочі  місця  до
Товариства; якщо інваліди для працевлаштування до відповідача не
направлялися,   то   з   яких   причин;   якщо   інваліди    для
працевлаштування  направлялися - чи були вони працевлаштовані,  а
якщо ні, то з якої причини.
Між тим на необхідність з’ясування цих обставин звертав увагу  й
Верховний  Суд  України в постановах від  20.07.2004  зі  справи
№ 2-23/9789-03 ( n0060700-04 ), від 11.01.2005 зі справи № 6/203
( sp21/027 )
, від 25.01.2005 зі справи № 8/203-04 
( sp21/056 )
та інших.
Частинами третьою та четвертою статі 20 Закону № 875 ( 875-12  )
встановлено,    що   сплату   штрафних   санкцій    підприємства
(об'єднання),  установи  і організації провадять  відповідно  до
закону  за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні
після  сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів);  у
разі  відсутності коштів штрафні санкції можуть бути застосовані
шляхом  звернення стягнення на майно підприємства  (об'єднання),
установи і організації в порядку, передбаченому законом.
Закон № 875 ( 875-12 ) не ставить обов'язок щодо сплати штрафних
санкцій в залежність від наявності чи відсутності прибутку.
Таку  правову  позицію  викладено в постановах  Верховного  Суду
України від 14.06.2005 зі справи № 6/324 ( v_324700-05 ) та  від
21.06.2005 зі справи № 1/255.
За таких обставин зазначення в рішенні суду першої інстанції про
відсутність  у  відповідача прибутку не  може  бути  правомірним
обґрунтуванням прийнятого ним рішення.
В  свою чергу, апеляційний господарський суд вірно зазначив,  що
звільнення  Товариства від сплати штрафних санкцій  на  підставі
приписів  статті  6  Указу  Президента  України  від  03.07.1998
№   727/98  “Про  спрощену  систему  оподаткування,  обліку   та
звітності суб'єктів малого підприємництва” ( 727/98 ) неможливе,
оскільки  штрафні санкції, передбачені статтею 20 Закону  №  875
( 875-12 )
, є видом адміністративно-господарських санкцій, а не
видом податків чи зборів (обов’язкових платежів).
Водночас попередніми судовими інстанціями також не враховано, що
відповідно   до  пункту  4  розділу  ІХ  “Прикінцеві  положення”
Господарського  кодексу України ( 436-15 ) норми  цього  Кодексу
застосовуються до правовідносин із створення робочих  місць  для
інвалідів  у 2003 році (з урахуванням періоду вчинення порушення
та встановленого терміну сплати штрафних санкцій).
Ні  місцевим, ані апеляційним господарськими судами не з’ясовано
питання  щодо  дотримання  позивачем  строків  застосування   до
відповідача  адміністративно-господарських  санкцій   (якими   є
штрафні  санкції  за нестворення робочих місць  для  інвалідів),
передбачених   статтею   250  Господарського   кодексу   України
( 436-15 )
:  не  встановлено дату виявлення  порушення  та  не
досліджено, чи відбулося звернення позивача з позовом до суду  в
межах встановлених строків.
Отже,  попередні  судові  інстанції  припустилися  неправильного
застосування  приписів  частини першої  статті  47  ГПК  України
( 1798-12 )
  щодо  прийняття  судового  рішення  суддею   за
результатами обговорення усіх обставин справи та частини  першої
статті 43 цього Кодексу ( 1798-12 ) стосовно всебічного, повного
і  об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи
в  їх  сукупності, що відповідно до частини першої статті 111-10
ГПК  України  ( 1798-12  ) є підставою для  скасування  судових
рішень зі справи.
Касаційна ж інстанція відповідно до частини другої статті  111-7
ГПК  України ( 1798-12 ) не має права встановлювати або  вважати
доведеними  обставини,  що  не були встановлені  у  рішенні  або
постанові  господарського  суду  чи  відхилені  ним,  вирішувати
питання  про  достовірність того чи іншого доказу, про  перевагу
одних  доказів  над  іншими, збирати нові докази  або  додатково
перевіряти докази.
З  огляду на наведене справа має бути передана на новий  судовий
розгляд  до  суду  першої  інстанції, під  час  якого  необхідно
встановити  обставини,  зазначені в цій постанові,  дати  їм  та
доводам сторін належну правову оцінку і вирішити спір відповідно
до вимог закону.
Керуючись статтями 111-7, 111-9-111-12 ГПК України ( 1798-12  ),
Вищий господарський суд України
                      П О С Т А Н О В И В:
1.  Касаційну  скаргу Чернівецького обласного  відділення  Фонду
соціального захисту інвалідів задовольнити частково.
2.   Рішення   господарського  суду  Чернівецької  області   від
06.04.2005  та постанову Львівського апеляційного господарського
суду від 14.06.2005 зі справи № 8/276 скасувати.
Справу   передати  на  новий  розгляд  до  господарського   суду
Чернівецької області.
Суддя В.Селіваненко
Суддя В.Джунь
Суддя Б.Львов