ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
04.10.2005                                  Справа N 2-9/170-2005
 
Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі:
головуючого судді  Кузьменка М.В.,
суддів   Васищака І.М.,    Чабана В.В.,
розглянувши касаційну скаргу Відкритого акціонерного  товариства
“Сонячна  долина”  на  постанову Севастопольського  апеляційного
господарського суду від 30.03.2005р.
у справі № 2-9/170-2005 господарського суду АР Крим
за позовом прокурора м. Судака в інтересах держави в особі
Міністерства палива та енергетики України,
Відкритого акціонерного товариства “Крименерго”
до відповідача Відкритого акціонерного товариства “Сонячна
долина”
 
про   стягнення 37 381грн.
 
                    за участю представників:
Міністерство палива та енергетики України –не з’явилися;
ВАТ “Крименерго” –Кожевникова А.С.; Логозинська В.Л.;
ВАТ “Сонячна долина” –Мустафін Ю.А.;
ГПУ –прокурор відділу Білик Л.С.
 
                      В С Т А Н О В И Л А :
 
прокурора  м.  Судака в інтересах держави в  особі  Міністерства
палива та енергетики України звернувся до господарського суду АР
Крим  з  позовом  та просить стягнути з відповідача  –Відкритого
акціонерного  товариства  “Крименерго”  на  користь   Відкритого
акціонерного товариства “Крименерго” 37831грн. заборгованості за
перевищення договірної величини споживання електричної енергії.
 
В   обгрунтування  заявлених  вимог,  прокурор  посилається   на
порушення  відповідачем  зобов’язань  за  договором  №  37   від
12.08.2002р.  щодо  своєчасного  розрахунку  за  електроенергію.
(а.с.2-3).
 
Відповідач  у справі – ВАТ “Сонячна долина” у відзиві  позов  не
визнав,  посилаючись на те, що умовами договору  не  передбачено
корегування   граничної   величини  відпущення   електроенергії,
встановленої  договором,  у зв’язку з несвоєчасним  розрахунком.
Крім  того, відповідач вказує, що на момент складення  акта  про
перевищення граничної величини обсягу споживання електроенергії,
він розрахувався за неї у повному обсязі (а.с.22-24,58-61).
 
Рішенням  господарського  суду Автономної  Республіки  Крим  від
21.01.2005р. у позові відмовлено (а.с.75-76).
 
Відмовляючи   у  задоволенні  заявленого  позову,   суд   першої
інстанції   виходив  з  недоведеності  порушень  умов   договору
відповідачем. При цьому, судом враховано, що:
 
-   договір   не  передбачає  можливості  корегування  граничної
величини відпуску електроенергії;
 
- виставлений позивачем рахунок оплачений відповідачем в межах
зазначеного у ньому строку.
 
Постановою  Севастопольського апеляційного  господарського  суду
від   30.03.2005р.  рішення  господарського  суду  АР  Крим  від
21.01.2005р.   скасовано,   позов  задоволено.   Відповідно   до
постанови  суду  з  відповідача  на  користь  позивача  стягнуто
37381грн. (а.с.119-125).
 
Скасовуючи   рішення  суду  першої  інстанції  та  задовольняючи
заявлені вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що:
 
-    можливість   корегування   граничної   величини    відпуску
електроенергії  визначена п. 6 додатку до договору,  яким  також
встановлено,  що  споживач оплачує постачальнику  електроенергії
п’ятикратну величину перевищення у відповідності з ст. 26 Закону
України “Про електроенергетику” ( 575/97-ВР ) (575/97-ВР)
        ;
 
-   відповідач   фактично  спожив  у  лютому   2004р.   60137КВт
електроенергії, а розрахувався лише за 17 222КВт,  у  зв’язку  з
чим оплати за п’ятикратним тарифом підлягає 42 915КВт.
 
Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанції, ВАТ “Сонячна
долина”  звернулося  до  Вищого господарського  суду  України  з
касаційною  скаргою та просить її скасувати,  залишивши  в  силі
рішення господарського суду АР Крим від 21.02.2005р.
 
Вимоги    касаційної   скарги   мотивовані   порушенням   судома
апеляційної інстанції норм матеріального права (а.с.129-131).
 
Колегія  суддів,  приймаючи до уваги  межі  перегляду  справи  у
касаційній  інстанції,  проаналізувавши  на  підставі  фактичних
обставин справи застосування норм матеріального і процесуального
права   при   винесенні  оспорюваних  судових  актів,  знаходить
касаційну  скаргу  такою, що підлягає частковому  задоволенню  з
наступних підстав.
 
В   силу  ст.  121  Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,   на
прокуратуру   України   покладається  представництво   інтересів
держави в суді у випадках, визначених законом.
 
Так,    відповідно    до    ст.   361   Закону    України   “Про
прокуратуру” ( 1789-12 ) (1789-12)
        , представництво прокуратурою  інтересів
держави  в  суді  полягає  у здійсненні  прокурорами  від  імені
держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді
інтересів  держави  у випадках, передбачених законом.  Підставою
представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або
загрози  порушень  економічних, політичних  та  інших  державних
інтересів  внаслідок  протиправних дій (бездіяльності)  фізичних
або  юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними  або  з
державою.
 
Однією  з форм представництва, що визначено ч. 3 вказаної норми,
є  звернення  до суду з позовами або заявами про захист  прав  і
свобод  іншої  особи,  невизначеного кола осіб,  прав  юридичних
осіб,  коли  порушуються  інтереси  держави,  або  про  визнання
незаконними  правових актів, дій чи рішень органів  і  посадових
осіб. При цьому, відповідно до ч. 5 ст. 361 Закону ( 1789-12  ) (1789-12)
        ,
прокурор  самостійно  визначає  підстави  для  представництва  у
судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в
будь-якій    стадії   судочинства   в   порядку,   передбаченому
процесуальним законом.
 
В  силу  ч.  1 ст. 2 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , господарський  суд
порушує   справи   за  позовними  заявами:  прокурорів   та   їх
заступників, які звертаються до господарського суду в  інтересах
держави.  Частина  третя  вказаної  норми  також  визначає,   що
прокурор,  який звертається до господарського суду  в  інтересах
держави,  в  позовній заяві самостійно визначає, в чому  полягає
порушення  інтересів  держави, та  обґрунтовує  необхідність  їх
захисту,   а   також   вказує  орган,   уповноважений   державою
здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
 
Вирішуючи   питання   про   прийняття   такої   позовної   заяви
господарський  суд  повинен  оцінювати  правильність  визначення
прокурором  органу,  на який державою покладено  обов'язок  щодо
здійснення  конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних  із
захистом інтересів держави.
 
Відповідно рішення Конституційного суду України від 08.04.99р. №
3рп/99 у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного
суду  України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного
тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу
України   (справа   про   представництво  прокуратурою   України
інтересів  держави  в  арбітражному  суді),  прокурори   та   їх
заступники  подають  до  господарського  суду  позови   саме   в
інтересах  держави,  а  не в інтересах  підприємств,  установ  і
організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності.
 
Відповідно  до пункту 2 резолютивної частини цього  рішення  під
поняттям  “орган, уповноважений державою здійснювати  відповідні
функції  у  спірних  відносинах”, зазначеним  у  частині  другій
статті  2  Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно
розуміти    орган    державної   влади   чи   орган    місцевого
самоврядування,   якому  законом  надано   повноваження   органу
виконавчої влади.
 
А  згідно  пункту  5 мотивувальної частини зазначеного  рішення,
орган,  уповноважений державою здійснювати відповідні функції  у
спірних відносинах, фактично є позивачем у справах, порушених за
позовною  заявою прокурора, і на підставі частини першої  статті
21  Арбітражного  процесуального кодексу України  є  стороною  в
арбітражному   процесі.  Цей  орган  вчиняє   процесуальні   дії
(відповідні   функції)   згідно  зі  статтею   22   Арбітражного
процесуального кодексу України.
 
Предметом   позову,   який   подано  прокурором,   є   стягнення
п’ятикратної вартості спожитої понад ліміт електричної  енергії,
що  поставляється  за  умовами договору №  37  від  12.08.2002р.
Звертаючись з даним позовом до суду, прокурор зазначив  у  заяві
як  орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції
у   спірних   відносинах,  –Міністерство  палива  та  енергетики
України,  яке  фактично  виступає  позивачем  у  даній   справі.
Водночас  прокурор просить суд захистити порушене  право  шляхом
стягнення   коштів  на  користь  іншого  самостійного   суб’єкта
господарювання  –ВАТ “Крименерго”, що залишено без  уваги  судом
першої інстанції.
 
Вирішуючи  спір  у  даній справі по суті  заявлених  вимог,  суд
першої  інстанції не з’ясував чи подано позов саме  в  інтересах
держави в особі її уповноваженого органу, а також на захист яких
суб’єктивних  прав  або  охоронюваних законом  інтересів  подано
даний позов. Для чого суду першої інстанції необхідно було  дати
оцінку обгрунтування подачі такого позову, викладеному у поданій
прокурором заяві.
 
Між  тим, відповідно до ст. 4 7 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  судові
рішення  повинні  прийматися  за результатами  обговорення  усіх
обставин справи.
 
Принцип   об’єктивної  істини,  тобто  відповідності  висновків,
викладених   у   судовому  акті,  дійсним   обставинам   справи,
реалізується  рядом  норм  ГПК України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  зокрема,
положеннями ст.ст. 38,43 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Порушення  зазначених норм процесуального  права,  які  допущені
судом   першої   інстанції,  у  подальшому  не   усунуті   судом
апеляційної  інстанції, у зв’язку з чим  обставини  справи,  які
підлягали  встановленню,  не  досліджені  з  достатньою  повною.
Зокрема,  ними не встановлено: належність у особи, яка  фактично
зазначена  як позивач у справі відповідних повноважень;  у  чому
полягає  порушення  матеріальних або  інших  інтересів  держави;
необхідність їх захисту.
 
Зазначені  порушення  не  можуть бути усунуті  судом  касаційної
інстанції.
 
Так,  відповідно  до  ст.  111  7  ГПК  України  ( 1798-12   ) (1798-12)
        ,
переглядаючи  у  касаційному порядку судові  рішення,  касаційна
інстанція  на  підставі встановлених фактичних  обставин  справи
перевіряє  застосування  судом першої чи  апеляційної  інстанції
норм  матеріального і процесуального права. Касаційна  інстанція
не  має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що
не  були встановлені у рішенні або постанові господарського суду
чи  відхилені  ним, вирішувати питання про достовірність того чи
іншого  доказу,  про перевагу одних доказів над іншими,  збирати
нові докази або додатково перевіряти докази.
 
З  урахуванням  викладеного, прийняті судові рішення  підлягають
скасуванню,  а справа передачі на новий розгляд до  суду  першої
інстанції.
 
На  підставі викладеного, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7,  111-9-
111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , колегія суддів
 
                     П О С Т А Н О В И Л А :
 
1.  Касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства “Сонячна
долина” задовольнити частково.
 
2.  Рішення господарського суду Автономної Республіки  Крим  від
21.01.2005р.   та   постанову   Севастопольського   апеляційного
господарського  суду  від 30.03.2005р. у справі  №  2-9/170-2005
скасувати.
 
3. Справу передати на новий розгляд до господарського суду
Автономної Республіки Крим.
 
Головуючий суддя   Кузьменко М.В.
 
Судді              Васищак І.М.
 
                   Чабан В.В.