ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
27.09.2005                                  Справа N 31/514-6/431
 
  Вищий  господарський  суд  України  у  складі  колегії  суддів:
головуючого,  судді Кузьменка М.В., суддів Васищака  І.М.,  Палій
В.М.,  за  участю  представників  сторін  О.Левченко  (дов.   від
9.06.05),  А. Гриневича (керівник), К. Ступак (дов. від 17.01.05)
та  прокурора відділу Генеральної прокуратури України Н.  Баклан,
розглянувши  у  відкритому  судовому засіданні  касаційну  скаргу
Фонду  державного  майна України та касаційне подання  заступника
прокурора  м. Києва на рішення від 22.12.2004 року господарського
суду  м.  Києва  та  постанову  від  23.03.2005  року  Київського
апеляційного  господарського суду  у  справі  №  31/514-6/431  за
позовом  прокуратури м. Києва в інтересах держави в  особі  Фонду
державного  майна  України до закритого  акціонерного  товариства
“АТЕК”
 
про   визнання недійсним пункту 3 додаткової угоди від 26.10.1990
року  до  договору оренди від 24.09.1990 року та  визнання  права
власності,
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням від 22.12.2004 року господарського суду м. Києва (судді
Н.Качан, Л. Смірнова, О. Коротун), залишеним без змін постановою
від 23.03.2005 року Київського апеляційного господарського суду,
в  позові  відмовлено з мотивів безпідставності  та  відмовою  в
поновлені строку позовної давності.
 
Фонд  державного майна України та заступник прокурора  м.  Києва
просять   судові   рішення   в  справі   скасувати   з   підстав
неправильного  застосування  господарськими  судами  статті   19
Конституції  України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , статей 12, 25  Закону  СРСР
“Про власність в СРСР” ( v1305400-90 ) (v1305400-90)
        , статті 21 Закону України
“Про  власність” ( 697-12 ) (697-12)
        , пункту 11 Прикінцевих та перехідних
положень  до  Цивільного кодексу України ( 435-15 ) (435-15)
         та  ухвалити
нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
 
Закрите  акціонерне  товариство “АТЕК” у відзиві  проти  доводів
касаційної  скарги  та  касаційного подання  заперечує  і  в  їх
задоволенні просить відмовити.
 
Колегія  суддів вважає, що касаційна скарга та касаційне подання
не підлягають задоволенню з наступного.
 
До  господарського  суду  подано позов  про  визнання  недійсним
пункту 3 додаткової угоди від 26.10.1990 року до договору оренди
від   24.09.1990  року,  укладеного  між  Міністерством  важкого
машинобудування  СРСР  та організацією орендарів,  створеною  на
базі  трудового  колективу Київського екскаваторного  заводу,  в
частині   безоплатної  передачі  у  власність   орендаря   інших
виробничих основних фондів, а також невиробничих основних фондів
(об’єктів соціально-побутового призначення) на загальну  суму  9
992  тис.  крб. та визнання за державою в особі Фонду державного
майна   України   права  власності  на  ці  об’єкти   соціальної
інфраструктури.
 
На  підставі статті 16 Основ законодавства Союзу РСР та  союзних
республік   про   оренду,  чинних  на  час  виникнення   спірних
правовідносин,   трудовий   колектив   державного   підприємства
(об’єднання)   мав  право  утворити  організацію  орендарів   як
самостійну  юридичну особу для створення орендного підприємства,
яка  є  правонаступником майнових прав та обов’язків  державного
підприємства.  Відповідно до пункту 3 постанови  від  20.03.1990
року  №  280  Ради Міністрів СРСР “Про порядок здачі підприємств
(об'єднань)  союзного підпорядкування та їх майна в оренду”  при
здачі   в  оренду  державних  підприємств  (об’єднань)  союзного
підпорядкування орендодавцями є міністерства, відомства та  інші
органи  державного управління СРСР, до відання яких належать  ці
підприємства (об’єднання).
 
Господарськими  судами  встановлено,  що  24.09.1990  року   між
Міністерством  важкого  машинобудування  СРСР  та   організацією
орендарів Київського екскаваторного заводу був укладений договір
оренди  майна, відповідно до умов якого орендодавець з 1.10.1990
року  передає орендарю виробничі будівлі, споруди, устаткування,
жилий  фонд,  об’єкти  соціально - культурного  комплексу,  інші
основні  фонди.  Додатковою угодою від 26.10.1990  року  сторони
передбачили,  що орендодавець надає організації орендарів  право
викупу промислово - виробничих основних фондів та обігові  кошти
на  загальну  суму 37 811 тис. крб. та безоплатно  передає  інші
виробничі  основні  фонди,  а також  невиробничі  основні  фонди
комунального господарства, соціального, культурного,  побутового
призначення та охорони здоров’я загальною залишковою вартістю  9
992 тис. крб. із забороною їх поділу та продажу.
 
Відповідно до пункту 1 статті 20 Закону СРСР “Про основні начала
роздержавлення  та приватизації підприємств” при  роздержавленні
та  приватизації  підприємств, що знаходилися у  загальносоюзній
власності,  членам трудового колективу в якості однієї  з  пільг
безоплатно передавалися у власність окремі об’єкти виробничої та
соціальної    інфраструктури,   що   знаходилися   на    балансі
підприємства.
 
Крім  того,  основи законодавства Союзу РСР і союзних  республік
про   оренду   не   містили  заборон  на   безоплатну   передачу
організаціям   орендарів   невиробничих   фондів   при    викупі
орендованого майна, а тому вирішення цього питання  на  підставі
договору не можна вважати протиправною.
 
За   таких  обставин  господарськими  судами  обґрунтованого  не
прийняті  до  уваги  доводи Фонду державного  майна  України  та
заступника  прокурора  м.  Києва  на  протиправність  пункту   3
додаткової  угоди,  яким не були обумовлені  порядок,  умови  та
строки викупу невиробничих фондів орендованого майна.
 
Як  встановили господарські суди, організація орендарів  належно
виконувала договір оренди від 24.09.1990 року та додаткову угоду
від  26.10.1990  року  і  в  подальшому  здійснила  викуп  майна
орендного  підприємства, що підтверджується актом від 15.01.1991
року.
 
Колегія суддів погоджується з висновками господарських судів про
те,  що право власності закритого акціонерного товариства “АТЕК”
на майно підприємства виникло на підставі статей 12 та 25 Закону
СРСР  “Про власність в СРСР” ( v1305400-90 ) (v1305400-90)
         та статті 21 Закону
України “Про власність” ( 697-12 ) (697-12)
        .
 
Отже,  з урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції
колегії  суддів  вважає, що під час розгляду справи  фактичні  її
обставини  були  встановлені господарськими судами  на  підставі
повного  і  об’єктивного дослідження поданих  доказів,  висновки
судів  відповідають  цим обставинам і їм дана  належна  юридична
оцінка   з   правильним  застосуванням  норм   матеріального   і
процесуального права.
 
Інші  доводи  касаційної  скарги  зводяться  до  намагань  Фонду
державного майна України та заступника прокурора м. Києва надати
перевагу їх доказам над іншими, що суперечить вимогам статті 111-
7  Господарського процесуального кодексу України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,
тому судовою колегією до уваги не приймаються.
 
Керуючись  статтями  111-5, 111-7, 111-9, 111-11  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , суд
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Рішення  від  22.12.2004 року господарського суду  м.  Києва  та
постанову    від   23.03.2005   року   Київського   апеляційного
господарського суду у справі № 31/514-6/431 залишити без змін, а
касаційну  скаргу  Фонду державного майна України  та  касаційне
подання заступника прокурора м. Києва без задоволення.
 
Головуючий, суддя                 М.В. Кузьменко
 
Суддя                             І. М. Васищак
 
Суддя                             В. М. Палій