ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 22.03.2005                                       Справа N 2/90-03
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 02.06.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі:
     головуючого судді - Кузьменка М.В.,
     суддів: Васищака І.М., Палій В.М.,
     розглянувши касаційну    скаргу    Акціонерного    товариства
закритого типу "Торговий дім Україна-Тюмень"
     на постанову  Житомирського  апеляційного господарського суду
від 02.09.2004 року
     у справі N 2/90-03 господарського суду Вінницької області
     за позовом Акціонерного товариства закритого  типу  "Торговий
дім Україна-Тюмень"
     до відповідача  Управління  містобудування   та   архітектури
Вінницької обласної державної адміністрації
     третя особа    Акціонерне    товариство    закритого     типу
"Немирівський комбікормовий завод"
     про визнання договору недійсним, стягнення 55 756,74 грн.
     за участю представників:
     АТЗТ "Торговий    дім    Україна-Тюмень"     -     Управління
містобудування  та  архітектури  Вінницької облдержадміністрації -
Острянко М.М., Сташкевич М.Ф.;
     АТЗТ "Немирівський   комбікормовий   завод"   -  Вітер  В.Б.,
Щєрбата Н.М.,
     В С Т А Н О В И Л А:
 
     Акціонерне товариство    закритого    типу    "Торговий   дім
Україна-Тюмень" звернулося  до  господарського   суду   Вінницької
області з позовом та просило суд:
     - зобов'язати відповідача  звільнити  передане  товариству  в
оренду приміщення від майна третіх осіб;
     - визнати недійсним акт прийому-передачі основних засобів від
19.12.99 р.;
     - стягнути  з  Управління   містобудування   та   архітектури
Вінницької  обласної  державної  адміністрації  55  756,74 грн.  в
рахунок повернення сплачених орендних платежів.
 
     В обгрунтування заявлених вимог,  позивач посилається на  те,
що  не має можливості користуватись,  переданим йому відповідно до
укладеного  з  відповідачем  договору  N  21  від   16.12.99   р.,
приміщенням,  у  зв'язку  з незадовільним його технічним станом та
наявністю у приміщенні майна третіх осіб (а.с.2-4).
 
     До прийняття  рішення  по  суті  заявлених   вимог,   позивач
звернувся до суду з заявою,  змінив предмет та підстави заявленого
позову. Відповідно до поданої заяви, позивач просить:
     - визнати  недійсним  на підставі ст.  48 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
        
охоронно-орендний договір  N  21  від   16.12.99   р.,   укладений
сторонами;
     - стягнути з відповідача 55 756,74 грн.  в рахунок повернення
безпідставно отриманих відповідачем грошових коштів (а.с.104-105).
 
     Вважаючи спірний  договір  недійсним,  позивач посилається на
те,  що відповідач не є тим органом,  що  може  бути  орендодавцем
державного  майна  за  змістом  норм  Закону  України  "Про оренду
державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
        .
 
     Ухвалою господарського   суду    Вінницької    області    від
05.08.2003 р.  до  участі у справі в якості третьої особи,  яка не
заявляє  самостійних  вимог  на  предмет  спору,   залучене   АТЗТ
"Немирівський комбікормовий завод" (а.с.100-101).
 
     Рішенням господарського    суду    Вінницької   області   від
09.09.2003 р. позов задоволено. Відповідно до рішення суду:
     - визнано недійсним охоронно-орендний договір від 16.12.99 р.
N 21 "Про використання пам'ятки містобудування  та  архітектури  -
комплекс споруд "Електростанція та млин";
     - зобов'язано позивача в  строк  до  01.10.2003  р.  передати
відповідачу орендований об'єкт;
     - з відповідача на  користь  позивача  в  рахунок  повернення
коштів,  сплачених в якості орендної плати стягнуто 55 756,74 грн.
(а.с.111-117).
 
     Рішення суду мотивовано тим, що спірний договір не відповідає
чинному  законодавству,  оскільки  об'єкт оренди - Комплекс споруд
"Електростанція та млин" на момент укладення спірного договору мав
статус  пам'ятки  республіканського  значення,  у  зв'язку  з  чим
відповідач за змістом ст.  5 Закону України "Про оренду державного
та  комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
         не мав повноважень на передачу
зазначеного об'єкта в оренду.
 
     Постановою Житомирського апеляційного господарського суду від
04.12.2003  р.  рішення господарського суду Вінницької області від
09.09.2003 р. скасовано, у позові відмовлено (а.с.177-178).
 
     Скасовуючи рішення суду першої інстанції  та  приймаючи  нове
рішення щодо відмови у позові, суд апеляційної інстанції виходив з
того, що об'єкт оренди є пам'яткою містобудування і архітектури та
переданий  на  баланс  відповідачу  Вінницькою  обласною державною
адміністрацією,  у зв'язку з  чим  відповідач,  згідно  з  нормами
Закону  Української  РСР  "Про  охорону  і  використання  пам'яток
історії та культури" ( 3600-09 ) (3600-09)
        ,  який діяв на  момент  укладення
спірного   договору,   мав   повноваження   на   передачу  його  у
користування за погодженням  з  спеціально  уповноваженим  органом
охорони пам'яток.
 
     Постановою Вищого    господарського    суду    України    від
29.04.2004 р.  постанова Житомирського апеляційного господарського
суду  від  04.12.2003  р.  скасована,  а  справа передана на новий
розгляд  до   Житомирського   апеляційного   господарського   суду
(а.с.204-207).
 
     За результатами  нового  апеляційного  перегляду,  постановою
Житомирського апеляційного господарського суду від  02.09.2004  р.
рішення  господарського  суду Вінницької області від 09.09.2003 р.
скасовано, а у позові відмовлено (а.с.239-240).
 
     Скасовуючи рішення суду першої інстанції  та  приймаючи  нове
рішення   щодо  відмови  у  задоволенні  позову,  суд  апеляційної
інстанції виходив з того,  що заявлені вимоги в  частині  визнання
спірного договору недійсним не підлягають задоволенню, оскільки:
     - договір не суперечить ст.  5  Закону  України  "Про  оренду
державного  та  комунального  майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
        ,  т.я.  на момент
укладення  спірного  договору  передача  у  користування  пам'яток
історії   і   культури   була  врегульована  нормами  спеціального
законодавства,  а саме нормами Закону Української РСР "Про охорону
і використання пам'яток історії і культури" ( 3600-09 ) (3600-09)
        ;
     - відповідно  до  Закону  Української  РСР  "Про  охорону   і
використання  пам'яток  історії і культури" ( 3600-09 ) (3600-09)
        ,  пам'ятки
історії і культури надаються у користування виконавчими комітетами
обласних,  міських  (міст  республіканського  підпорядкування) Рад
народних  депутатів  за  погодженням  з  спеціально  уповноваженим
органом охорони пам'яток;
     - позивачем пропущено строк позовної давності.
 
     Не погоджуючись  з  постановою   Житомирського   апеляційного
господарського   суду   від  02.09.2004  р.,  АТЗТ  "Торговий  дім
Україна-Тюмень" звернулося до Вищого господарського суду України з
касаційною  скаргою  та  просить його скасувати,  залишивши в силі
рішення господарського суду Вінницької області від 09.09.2003 р.
 
     У поданій    касаційній    скарзі    АТЗТ    "Торговий    дім
Україна-Тюмень"   посилається   на   порушення  судом  апеляційної
інстанції норм процесуального права  та  неправильне  застосування
норм матеріального права.
 
     Так, скаржник вказує на те, що судом апеляційної інстанції:
     - неправильно застосовані норми, що визначають строк позовної
давності, оскільки до вимог про визнання угоди недійсною не можуть
застосовуватись строки позовної давності;
     - невірно віднесено об'єкт оренди до комунального майна;
     - безпідставно не  застосовано  ст.  5  Закону  України  "Про
оренду державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
        ;
     - неправильно  застосовані  до  взаємовідносин  сторін  норми
Закону  Українського  РСР  "Про  охорону  і  використання пам'яток
історії  та  культури"  ( 3600-09  ) (3600-09)
        ,  оскільки  норм  останнього
суперечили Конституції України.
 
     Колегія суддів,  приймаючи  до  уваги межі перегляду справи в
касаційній  інстанції,  проаналізувавши  на   підставі   фактичних
обставин  справи  застосування норм матеріального і процесуального
права  при  винесенні  оспорюваного   судового   акту,   знаходить
касаційну  скаргу  такою,  що  не  підлягає  задоволенню  з  таких
підстав.
 
     Як встановлено судами,  16.12.99 р.  між сторонами у справі -
Управлінням  містобудування  та  архітектури  Вінницької  обласної
державної адміністрації  та  АТЗТ  "Торговий  дім  Україна-Тюмень"
укладено охоронно-орендний  договір N 21 про використання пам'ятки
містобудування та архітектури.
 
     Даний договір укладено на підставі  розпорядження  Вінницької
обласної  державної  адміністрації  від  17.11.99  р.  N  439 "Про
надання  в  орендне   користування   комплексу   споруд   пам'ятки
архітектури",  відповідно  до  якого  визначено  надати  у орендне
користування    пам'ятку    архітектури    -    комплекс    споруд
"Електростанція та млин" (електростанція, млин, склад, крупорушка)
в  с.   Сокілець   Немирівського   району   АТЗТ   "Торговий   дім
Україна-Тюмень".  Пунктом 2 даного розпорядження, укладення такого
договору покладалось на відповідача у даній справі.
 
     Дійсність даного  договору  є  предметом  розгляду  у   даній
справі.
 
     Відповідно до  ч.  1  ст.  48  ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
         (чинній на
момент прийняття  рішення  судом  першої  інстанції,  звернення  з
позовом  та  виникнення  спірних  правовідносин),  недійсною  є та
угода, що не відповідає вимогам закону.
 
     Оспорюючи дійсність вищевказаного договору, позивач посилався
на   невідповідність   його  ст.  5  Закону  України  "Про  оренду
державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
        .
 
     Відповідно до цієї норми визначено осіб,  що є  орендодавцями
щодо  майна,  яке  перебуває  у  комунальній  власності.  Зокрема,
орендодавцями  відносно  майна,  яке   перебуває   у   комунальній
власності, є органи місцевого самоврядування.
 
     На момент укладення спірного договору, особливості передачі у
користування майна,  яке  є  пам'яткою  та  культури,  визначались
нормами   Закону  Української  РСР  "Про  охорону  і  використання
пам'яток історії та культури" ( 3600-09 ) (3600-09)
        .  При цьому,  відповідно
до  ст.  6 Закону,  до пам'яток історії та культури належать також
пам'ятки архітектури та містобудування.
 
     Відповідно до ст.  21 зазначеного Закону ( 3600-09 ) (3600-09)
        , будинки
і споруди,  віднесені до пам'яток історії та культури, надаються в
користування   державним,   кооперативним,    іншим    громадським
підприємствам, організаціям, установам, а також іншим організаціям
і  особам   виконавчими   комітетами   обласних,   міських   (міст
республіканського   підпорядкування)  Рад  народних  депутатів  за
погодженням  з  спеціально  уповноваженими   державними   органами
охорони   пам'яток.   При  цьому,  відповідно  до  ст.  7  Закону,
спеціально уповноваженими  державними  органами  охорони  пам'яток
історії  та  культури  в  Українській  РСР є Міністерство культури
Української РСР,  Державний комітет Ради Міністрів Української РСР
у   справах  будівництва,  Головне  архівне  управління  при  Раді
Міністрів Української РСР та їх органи на  місцях,  а  також  інші
державні  органи,  до  компетенції яких законодавством Союзу РСР і
Української РСР віднесено здійснення зазначених функцій.
 
     Об'єкт, який  за  умовами   спірного   договору   передавався
позивачу   в  оренду  є  пам'яткою  архітектури  і  містобудування
місцевого  значення.  Отже,  його  передача  у  користування  мала
відбуватись  відповідно  до норм чинного на той час Закону України
"Про охорону  і  використання   пам'яток   історії   і   культури"
( 3600-09 ) (3600-09)
        ,  що вірно встановив суд апеляційної інстанції,  які є
спеціальними по відношенню до  норм  Закону  України  "Про  оренду
державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
        .
 
     Вінницька обласна державна адміністрація, розпорядженням якої
відповідача   уповноважено   укласти   відповідний   договір,    є
правонаступником  виконавчого  комітету  відповідної  Ради щодо її
зобов'язань, прав  та  обов'язків,  що  визначено  п.   3   Указом
Президента України  від  24.07.95  р.  N  640/95  ( 640/95 ) (640/95)
         "Про
обласні,  Київську та Севастопольську міські,  районні,  районні у
містах Києві та Севастополі державні адміністрації".
 
     Враховуючи зазначене,   суд   апеляційної  інстанції,  дійшов
правильного висновку  щодо  необґрунтованості  заявлених  вимог  в
частині  визнання спірного договору недійсним та похідної від цієї
вимоги - повернення безпідставно отриманих коштів.
 
     На підставі  викладеного,  керуючись  ст.ст.  111-5,   111-7,
111-9 -   111-11   ГПК   України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  колегія  суддів,
П О С Т А Н О В И Л А:
 
     постанову Житомирського апеляційного господарського суду  від
02.09.2004  р.  у справі N 2/90-03 залишити без змін,  а касаційну
скаргу  Акціонерного  товариства  закритого  типу  "Торговий   дім
Україна-Тюмень"- без задоволення.