ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 11.03.2005                                        Справа N 25/294
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 28.04.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого Кривди Д.С.,
     суддів: Жаботиної Г.В., Уліцького А.М.
     розглянувши касаційну  скаргу  ДПІ   у   Печерському   районі
м. Києві
     на постанову   від   23.11.2004    Київського    апеляційного
господарського суду
     та на рішення від 27.09.2004
     у справі N 25/294 господарського суду м. Києва
     за позовом ВАТ "Державний ощадний банк України" в особі філії
Печерського відділення N 3715 м. Києва
     до ДПІ у Печерському районі м. Києві
     про визнання недійсним рішення за участю представників сторін
     від позивача: Требух Ю.М., Мосєйчук Т.Ф., дов.
     від відповідача: Басалієва А.В., дов.
     В С Т А Н О В И В:
 
     ВАТ "Державний  ощадний   банк   України"   в   особі   філії
Печерського відділення N 3715 м. Києва звернувся до господарського
суду м.  Києва з позовом до ДПІ у Печерському районі м.  Києва про
визнання  недійсним  податкового  повідомлення-рішення N 1782312/0
від 25.11.2003.
 
     Рішенням від 27.09.2004 господарський  суд  м.  Києва  (суддя
Морозов С.М.) позов задовольнив, встановивши відсутність порушень,
за  які  було  нараховано  штрафні  санкції   спірним   податковим
повідомленням-рішенням.
 
     Постановою від 23.11.2004 Київський апеляційний господарський
суд (колегія  суддів  у  складі:  Новікова  М.М.  -   головуючого,
Мартюк А.І.,   Мачульського   Г.М.)   рішення  залишив  без  змін,
погодившись з висновками суду першої інстанції.
 
     Ухвалою від  07.02.2005  Вищий  господарський   суд   України
порушив  касаційне  провадження  у  справі  за  касаційною скаргою
відповідача, яка мотивована порушенням судом апеляційної інстанції
п.  16  ст.  3,  п.  2  ч.  4  ст.  47 Закону України "Про банки і
банківську діяльність" ( 2121-14 ) (2121-14)
        .
 
     Заслухавши суддю-доповідача  Уліцького  А.М.,   представників
сторін,  перевіривши  матеріали  справи,  Вищий  господарський суд
України вважає,  що  касаційна  скарга  не  підлягає  задоволенню,
виходячи з наступного.
 
     Як встановлено судами першої та апеляційної інстанції, спірне
податкове повідомлення-рішення  N  1782312/0  від  25.11.2003  про
застосування  до позивача штрафних санкцій в порядку п.  1 ст.  17
Закону  України  "Про  застосування   реєстраторів   розрахункових
рахунків у  сфері  торгівлі,  громадського  харчування  та послуг"
( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         було винесено відповідачем  через  виявлення  згідно
Акту  N  000992 від 17.11.2003 порушень ст.  3 вказаного закону та
п.п.  1-4 ч.  2 ст.  47 Закону України  "Про  банки  і  банківську
діяльність"  ( 2121-14  ) (2121-14)
        ,  оскільки  в  період  з  01.01.2001 до
31.12.2001 позивач здійснював продаж лотерейних  квитків  "сімейне
лото"  без застосування реєстраторів розрахункових операцій,  хоча
вказані  операції,  на  думку  відповідача,  в   цей   період   не
відносились  до  банківських  операцій  за  відсутності у позивача
письмового дозволу НБУ на право здійснювати такі операції.
 
     Згідно з п.  1.9 ст.  1 Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
          податкове  повідомлення  -  це
письмове  повідомлення контролюючого органу про обов'язок платника
податків  сплатити  суму   податкового   зобов'язання,   визначену
контролюючим органом у випадках, передбачених цим Законом.
 
     Податкове зобов'язання  та  податковий борг згідно п.п.  1.2,
1.3 ст.  1 цього ж Закону ( 2181-14  ) (2181-14)
          є  зобов'язання  платника
податків  сплатити  до  бюджетів  або  державних  цільових  фондів
відповідну суму коштів узгоджене самостійно платником податків або
узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене
у встановлений строк,  або у порядку та у  строки,  визначені  цим
Законом або іншими законами України.
 
     Відповідно до  пп.  4.2.2  п.  4.2 ст.  4 Закону України "Про
порядок погашення зобов'язань платників податків  перед  бюджетами
та   державними   цільовими   фондами"   ( 2181-14  ) (2181-14)
          визначення
податкового   зобов'язання   контролюючим    органом    самостійно
передбачено за вичерпним переліком обставин визначених законом.
 
     Суди встановили,   що   підставами   для  видання  оспореного
позивачем  податкового  повідомлення-рішення  були  не   податкові
зобов'язання,  податковий борг, засновані на обов'язкових платежах
до бюджетів або державних фондів,  а санкції за  порушення  певних
правил торгівлі, які на момент винесення цих повідомлень-рішень не
було   визнано   у   судовому   або   адміністративному    порядку
обґрунтованими  і такими,  що підлягають примусовому стягненню,  а
також не визнані платником податків.
 
     З встановлених обставин судова колегія  дійшла  висновку,  що
застосовані  оспорюваним податковим повідомленням-рішенням штрафні
санкції,   встановлені   Законом   України    "Про    застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        , не є податковим зобов'язанням
та  не  можуть  стягуватись  за  процедурою,  передбаченою Законом
України "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        , тому
оспорюване  повідомлення-рішення   не   відповідає   встановленому
законодавством  порядку  притягнення  до  відповідальності за таке
порушення.
 
     Разом з  тим,  судами   першої   та   апеляційної   інстанції
встановлена  відсутність  з  боку  позивача порушень,  за які було
застосовано      штрафні      санкції      спірним      податковим
повідомленням-рішенням, врахувавши наступне.
 
     Штрафні санкції   спірним  податковим  повідомленням-рішенням
було застосовано на підставі п.  1  ст.  17  Закону  України  "Про
застосування реєстраторів розрахункових рахунків у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР  ) (265/95-ВР)
          (далі  -  Закон
N 265/95),  згідно  якого  за  порушення  вимог  цього  Закону  до
суб'єктів підприємницької діяльності,  які здійснюють розрахункові
операції  за  товари  (послуги),  за  рішенням відповідних органів
державної  податкової  служби  України  застосовуються   фінансові
санкції у п'ятикратному розмірі вартості проданих товарів (наданих
послуг),  на  які  виявлено  невідповідність,  зокрема,   у   разі
непроведення     розрахункових    операцій    через    реєстратори
розрахункових операцій.
 
     Стаття 1  Закону  N  265/95  ( 265/95-ВР  ) (265/95-ВР)
          передбачає,  що
реєстратори   розрахункових   операцій   застосовуються  фізичними
особами - суб'єктами  підприємницької  діяльності  або  юридичними
особами   (їх   філіями,   відділеннями,   іншими   відокремленими
підрозділами) (далі - суб'єкти  підприємницької  діяльності),  які
здійснюють   операції   з   розрахунків   в  готівковій  та/або  в
безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток,  платіжних
чеків,  жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері
торгівлі,   громадського   харчування   та   послуг,    а    також
уповноваженими  банками  та суб'єктами підприємницької діяльності,
які виконують операції купівлі-продажу іноземної валюти.
 
     Відповідно до п.  2 ст.  9 Закону  N  265/95  ( 265/95-ВР  ) (265/95-ВР)
        
реєстратори  розрахункових  операцій  та  розрахункові  книжки  не
застосовуються  при  виконанні  усіх  банківських  операцій  (крім
операцій з купівлі-продажу іноземної валюти).
 
     Тобто вказаним законом ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         передбачено застосування
реєстраторів розрахункових операцій  уповноваженими  банками  лише
щодо операцій купівлі-продажу іноземної валюти.
 
     Перелік банківських  операцій,  які  мають  право здійснювати
банки,  передбачено ст.  47 Закону України "Про банки і банківську
діяльність"   ( 2121-14   ) (2121-14)
        .  Зокрема,  ч.  4  передбачені  види
банківських операцій,  які банки мають право здійснювати за  умови
отримання  письмового дозволу Національного банку України.  До них
згідно з  п.  2  цієї  частини  належать  операції  зі  здійснення
випуску,  обігу,  погашення  (розповсюдження)  державної  та іншої
грошової лотереї.
 
     Таким чином,  суди при  розгляді  справи  дійшли  правильного
висновку  щодо  відсутності  у  позивача  обов'язку  застосовувати
реєстратор розрахункових операцій при продажу лотерейних  квитків,
оскільки такі операції є банківськими.
 
     Доводи відповідача  щодо відсутності в період з 01.01.2001 до
31.12.2001 у  позивача  дозволу  на  здійснення  такої  діяльності
правомірно не взяті судами до уваги,  оскільки ч.  4 ст. 47 Закону
України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14  ) (2121-14)
          визначає
залежність  від наявності у банку відповідного дозволу наявність у
нього права на здіснення певних операцій,  а не  віднесення  цього
виду операцій до банківських операцій.
 
     Тобто доводи  відповідача не спростовують віднесення вказаних
операцій до банківських,  а  штрафні  санкції  спірним  податковим
повідомленням-рішенням були    застосовані    за    незастосування
реєстратора  розрахункових   операцій,   а   не   за   відсутність
відповідного дозволу у позивача.
 
     З огляду  на  викладене  судова колегія не вбачає підстав для
скасування рішення і постанови у справі та задоволення  касаційної
скарги.
 
     Керуючись ст.ст. 108, 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України П О С Т А Н О В И В:
 
     Постанову Київського  апеляційного  господарського  суду  від
23.11.2004 у справі N 25/294 залишити без змін, а касаційну скаргу
без задоволення.