ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.07.2004 Справа N 3/5/3057-13/716
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
розглянувши касаційну скаргу Запорізького обласного відділення
і додані до неї матеріали Фонду України соціального захисту
інвалідів
на постанову від 03.03.2004 р.
Запорізького апеляційного господарського суду
у справі № 3/5/3057-13/716
господарського суду Запорізької області
за позовом Запорізького обласного відділення
Фонду України соціального захисту
інвалідів
до Казенного підприємства “ЗК”
третя особа Заводська районна адміністрація
Запорізької міської Ради
про стягнення 425129 грн. 66 коп.
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2002 р. Запорізьке обласне відділення Фонду України
соціального захисту інвалідів звернулося в господарський суд
Запорізької області з позовом до казенного підприємства “ЗК” про
стягнення штрафних санкцій за незайняті інвалідами робочі місця
у 2001 році у сумі 451426 грн. 34 коп.
В судовому засіданні представник позивача зменшив позовні вимоги
до 425129 грн. 66 коп.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 08.11.2002
р. позов задоволено; стягнено з казенного підприємства “ЗК” у
Держбюджет Запорізької області 425129 грн. 66 коп. штрафних
санкцій за нестворені робочі місця для інвалідів в 2001 році.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду
від 20.02.2003 р. рішення господарського суду Запорізької
області від 08.11.2002 р. у справі № 3/5/3057 скасовано; в
позові відмовлено.
Постановою Вищого господарського суду України від 24.06.2003 р.
постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду
від 20.02.2003 р. та рішення господарського суду Запорізької
області від 08.11.2002р. у справі № 3/5/3057 скасовано, справу
передано на новий розгляд до господарського суду Запорізької
області.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 10.10.2003
р. у позові відмовлено.
Постановою Запорізького апеляційного господарського суду від
03.03.2004 р. рішення господарського суду Запорізької області
від 10.10.2003 р. у справі № 3/5/3057-13/716 залишено без змін.
У касаційній скарзі Запорізьке обласне відділення Фонду України
соціального захисту інвалідів просить скасувати постанову
Запорізького апеляційного господарського суду від 03.03.2004 р.
Скаржник посилається на те що, при розгляді спору, що виник між
сторонами у справі, необхідно керуватися Законом України “Про
внесення змін до Закону України “Про основи соціальної
захищеності інвалідів в Україні” ( 2606-14 ) (2606-14) (№ 2606-ІІІ).
Скаржник також зазначає, що судом не прийнято до уваги вимоги
п. 3 Постанови КМ України “Положення про робоче місце інваліда”
від 03.05.1995 р. № 314 ( 314-95-п ) (314-95-п) .
Заслухавши доповідача, вислухавши пояснення представників
відповідача, перевіривши правильність застосування господарським
судом Запорізької області та Запорізьким апеляційним
господарським судом норм матеріального права, колегія суддів
Вищого господарського суду України не знаходить підстав для
задоволення касаційної скарги.
До такого висновку суд дійшов на підставі наступного.
Згідно з ст. 19 Закону України “Про основи соціальної
захищеностў інвалідів в Україні” ( 875-12 ) (875-12) (у редакції до
5.07.2001 року) місцеві Ради народних депутатів спільно з
підприємствами (об`єднаннями), установами та організаціями,
громадськими організаціями інвалідів, за участю відділень Фонду
України соціального захисту інвалідів, на підставі пропозицій
органів Міністерства соціального захисту населення України
щорічно визначають нормативи робочих місць, призначених для
працевлаштування інвалідів.
Таким чином, зазначений закон встановлював порядок визначення
нормативу робочих місць, призначених для інвалідів, і в якості
обов`язкової умови передбачав, що такий норматив має бути
встановлений спільно з підприємством.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, в 2001 році для КП
“ЗК” розпорядженням голови Заводської районної адміністрації
№ 431 від 13.04.2001р. був встановлений норматив 155 робочих
місць. Відповідачем було створено 58 робочих місць для
працевлаштування інвалідів.
Відповідно до п. 17.8 ч. 11 Положення про районну адміністрацію
Запорізької міської Ради, затвердженого рішенням Запорізької
міської Ради № 5 від 26.06.1998 р. райадміністрації наділені
повноваженнями щодо визначення нормативів робочих місць для
працевлаштування інвалідів на підприємствах, зареєстрованих в
даному районі.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами
попередніх інстанцій, позивачем в супереч вимог ст. 33 ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12) не доведено, що відповідач одержував
пропозиції і залучався місцевими органами до визначення
нормативу та те, що визначення нормативу здійснювалося за участю
Фонду та на підставі пропозиції органів Міністерства соціального
захисту населення України.
Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України “Про основи соціальної
захищеності інвалідів в Україні” ( 875-12 ) (875-12) сплату штрафних
санкцій підприємства (об`єднання), установи і організації
провадять відповідно до закону за рахунок прибутку, який
залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і
зборів (обов`язкових платежів).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до даних
бухгалтерського та податкового обліку, наданих відповідачем за
2001 р., він має збитки, що підтверджується також довідкою про
балансові збитки та декларацією про прибуток підприємства за
2001 рік.
Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли правомірного
висновку про відсутність у позивача правових підстав для
стягнення штрафу з відповідача за незайняті інвалідами робочі
місця у 2001 році та відмовили у задоволенні позовних вимог.
З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що під час
розгляду справи Запорізьким апеляційним господарським судом та
господарським судом Запорізької області фактичні обставини
справи встановлено на основі всебічного, повного і об’єктивного
дослідження поданих доказів, висновки суду відповідають цим
обставинам і їм надана правильна юридична оцінка з правильним
застосуванням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , Вищий господарський
суд України
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу Запорізького обласного відділення Фонду
України соціального захисту інвалідів на постанову Запорізького
апеляційного господарського суду від 03.03.2004 р. у справі
№ 3/5/3057-13/716 господарського суду Запорізької області
залишити без задоволення.
2. Постанову Запорізького апеляційного господарського суду від
03.03.2004 р. у справі № 3/5/3057-13/716 залишити без змін.