ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
14.07.2004                                  Справа N 13/155-3023
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого – судді          
суддів :                     
 
розглянувши у відкритому     Державної податкової інспекції у
судовому засіданні           Підволочиському районі
касаційну скаргу                                          
 
на постанову                 Львівського апеляційного
                             господарського суду від 29.03.2004
 
у справі                     № 13/155-3023
 
господарського суду          Тернопільської області
 
за позовом                   Приватного агропромислового
                             підприємства “В”
 
до                           Державної податкової інспекції у
                             Підволочиському районі
 
про                          визнання недійсним податкових
                             повідомлень-рішень,
 
 
 
              за участю представників сторін від:
 
позивача    не з’явились
відповідача не з’явились
 
Рішенням   господарського   суду  Тернопільської   області   від
16.01.2004р.  у  справі  №  13/155-3023,  залишеним   без   змін
постановою  Львівського  апеляційного  господарського  суду  від
29.03.2004р.,  позов  задоволено  частково:  визнано  недійсними
податкові повідомлення-рішення № 1162301/0/2956 від 18.08.2003р.
повністю   та   №  16/1701-3329  від  10.09.2003р.   в   частині
донарахування  2338,93грн.  прибуткового  податку  з   громадян,
5950,64грн.  штрафних санкцій та 777,89грн. пені  з  моменту  їх
прийняття; в решті позову відмовлено.
 
Не  погоджуючись з прийнятими у справі судовими  актами,  ДПІ  у
Підволочиському  районі  Тернопільської  області  звернулась  до
Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в  якій
просить    рішення    місцевого   та   постанову    апеляційного
господарських судів скасувати і відмовити в задоволенні позовних
вимог, посилаючись на порушення норм матеріального права.
 
Заслухавши   суддю-доповідача,   перевіривши   юридичну   оцінку
обставин  справи та повноту їх встановлення у рішенні  місцевого
та  постанові  апеляційного господарських судів, проаналізувавши
правильність   застосування   судом   норм   матеріального    та
процесуального права, колегія суддів Вищого господарського  суду
України вважає, що касаційна скарга ДПІ у Підволочиському районі
не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
 
Місцевим  та  апеляційним господарськими судами встановлено,  що
відповідачем  було проведено комплексну документальну  перевірку
дотримання вимог податкового та валютного законодавства ПАП  “В”
за  період з 01.03.2000р. по 30.06.2003р., за результатами  якої
складено акт № 82/23-008/30786671 від 15.08.2003р. Також  ДПІ  у
Підволочиському  районі  було проведено  перевірку  правильності
справляння прибуткового податку з громадян, про що складено  акт
від 08.09.2003р.
 
На  підставі  вказаних  актів  відповідачем  прийняті  податкові
повідомлення-рішення  №  1162301/0/2956  від  18.08.2003р.   про
стягнення  6500грн.  штрафу  за порушення  порядку  застосування
реєстраторів  розрахункових  операцій  та  №  16/1701-3239   від
10.09.2003р., яким позивачу донараховано прибутковий  податок  в
розмірі 2957,32грн. та фінансові санкції в розмірі 5950,64грн.
 
За  змістом  ст. 1 Закону України “Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування
та  послуг”  ( 265/95-ВР  ) (265/95-ВР)
         реєстратори розрахункових  операцій
застосовуються  фізичними  особами - суб'єктами  підприємницької
діяльності  або  юридичними особами (їх  філіями,  відділеннями,
іншими    відокремленими   підрозділами)   (далі   -    суб'єкти
підприємницької   діяльності),   які   здійснюють   операції   з
розрахунків  у  готівковій  та/або  в  безготівковій  формі  (із
застосуванням  платіжних карток, платіжних чеків, жетонів  тощо)
при   продажу   товарів  (наданні  послуг)  у  сфері   торгівлі,
громадського   харчування  та  послуг,  а  також  уповноваженими
банками  та суб'єктами підприємницької діяльності, які виконують
операції купівлі-продажу іноземної валюти.
 
Відповідно до п. 1 ст. 3 вказаного Закону ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         суб'єкти
пўдприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції
в  готівковій  та/або  в безготівковій формі  (із  застосуванням
платіжних  карток,  платіжних чеків, жетонів тощо)  при  продажу
товарів   (наданні   послуг)  у  сфері  торгівлі,   громадського
харчування та послуг зобов'язані проводити розрахункові операції
на  повну  суму  покупки (надання послуги) через  зареєстровані,
опломбовані  у встановленому порядку та переведені у  фіскальний
режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням
відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання
розрахункових   операцій,  або  у  випадках,  передбачених   цим
Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку
розрахункових книжок.
 
З  наведених норм вбачається, що Закон України “Про застосування
реєстраторів   розрахункових   операцій   у   сфері    торгівлі,
громадського  харчування та послуг” ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         обмежує  сферу
застосування   реєстраторів   розрахункових   операцій    сферою
торгівлі,   громадського  харчування  та   послуг.   Відтак,   є
правомірним висновок апеляційного господарського суду про те, що
оскільки  діяльність позивача не відноситься до сфери  торгівлі,
не   є   систематичною,  ініціативною  діяльністю   по   продажу
металобрухту,  не  пов’язана  з  купівлею  і  продажем  товарів,
відповідно,  дія  Закону України “Про застосування  реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування
та послуг” ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         на позивача не поширюється.
 
Крім   того,   в   спірному   податковому   повідомленні-рішенні
№  1162301/0/2956 про нарахування позивачу штрафних  санкцій  за
порушення  вимог  Закону України “Про застосування  реєстраторів
розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування
та  послуг”  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        , останні визначені як суми податкових
зобов’язань,  що суперечить преамбулі, пунктам 1.2,  1.5  ст.  1
Закону  України  “Про  порядок погашення  зобов’язань  платників
податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими  фондами”
( 2181-14  ) (2181-14)
        ,  ст.ст.  13,  14  Закону  України  “Про  систему
оподаткування” ( 1251-12 ) (1251-12)
        .
 
Відповідно до п. 1.5 ст. 1 Закону України “Про порядок погашення
зобов’язань  платників  податків перед бюджетами  та  державними
цільовими   фондами”   ( 2181-14  ) (2181-14)
          положення   цього   Закону
поширюються лише на штрафні санкції, які справляються з платника
податків  у  зв’язку  з  порушенням  ним  правил  оподаткування,
визначених відповідними законами.
 
Оскільки штрафні санкції застосовані до позивача не за порушення
правил оподаткування, у відповідача не було законних підстав для
визначення  їх як податкового зобов’язання з поширенням  на  них
вимог   Закону   України  “Про  порядок  погашення   зобов’язань
платників  податків  перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами”  ( 2181-14 ) (2181-14)
         щодо граничного строку сплати та  положень
щодо наслідків несплати.
 
Щодо   донарахування  позивачу  прибуткового   податку,   судами
попередніх інстанцій обґрунтовано взято до уваги положення ст. 2
Декрету  Кабінету Міністрів України “Про прибутковий  податок  з
громадян”  ( 13-92 ) (13-92)
        , відповідно до якого об'єктом оподаткування
у  громадян,  які мають постійне місце проживання в  Україні,  є
сукупний   оподатковуваний  доход   за   календарний   рік   (що
склада:ться   з   місячних  сукупних  оподатковуваних   доходів),
одержаний з різних джерел як на території України, так і  за  її
межами.   Відтак,   твердження  відповідача   про   необхідність
утримання прибуткового податку з нарахованої суми доходу  (а  не
виплаченої) є безпідставним.
 
Враховуючи   все   наведене  в  сукупності  та  вимоги   чинного
законодавства  України,  колегія  дійшла  висновку,  що  рішення
апеляційного  господарського  суду  відповідає  вимогам  чинного
законодавства, у зв’язку з чим підстав для зміни  чи  скасування
постанови  Львівського  апеляційного  господарського   суду   не
вбачається.
 
Враховуючи  викладене, керуючись ст. 111-5, 111-7,  п.  1  ч.  1
ст.  111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України, –
 
                      П О С Т А Н О В И В :
 
Касаційну    скаргу    Державної    податкової    інспекції    у
Підволочиському  районі від 27.04.2004 №  2393/10  залишити  без
задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського
суду від 29.03.2004р. у справі № 13/155-3023 – без змін.