ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ
 
08.07.2004                           справа N 37/104
 
  Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого
суддів
 
розглянувши  у               Південної міжрайонної ДПІ у
відкритому                   м. Кривому Розі
судовому засіданні
касаційну  скаргу
 
на  постанову                Дніпропетровського апеляційного
                             господарського суду від 02.02.2004
 
у справі                     № 37/104
 
господарського суду          Дніпропетровської області
 
за позовом                   ВАТ "ПГК"
 
до                           Південної міжрайонної ДПІ у
                             м. Кривому Розі
 
про                          визнання недійсним розпорядження
                             ДПІ
 
        в судовому засіданні взяли участь  представники :
 
від позивача:                присутній
від відповідача:             присутній
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням господарського   суду   Дніпропетровської   області   від
21.11.2003 у  справі  №  37/104,  залишеним  без  змін  постановою
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 02.02.2004
позов задоволено:  розпорядження ДПІ в Інгулецькому  районі  у  м.
Кривий   Ріг   від   09.12.2002   №  342301/5-23/00191000  визнано
недійсним.  Стягнуто з Південної міжрайонної ДПІ у м. Кривому Розі
на користь позивача 85 грн.  державного мита та 118 грн. витрат на
інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
 
У касаційній скарзі Південна міжрайонна  ДПІ  у  м.  Кривому  Розі
просить   скасувати   постанову   Дніпропетровського  апеляційного
господарського суду від 02.02.2004,  рішення  господарського  суду
Дніпропетровської  області  від  21.11.2003  у  справі № 37/104 та
прийняти нове  рішення,  яким  відмовити  у  задоволенні  позовних
вимог,  посилаючись  на  порушення господарським судом апеляційної
інстанції  ст.  7  Закону України "Про податок на додану вартість"
( 168/97-ВР   ) (168/97-ВР)
           від   03.04.1997   №  168/97-ВР  (зі  змінами  і
доповненнями) та неправильне застосування  п.  1.2  ст.  1  Закону
України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14  ) (2181-14)
          від
21.12.2000  №  2181-ІІІ,  п.  7.4  Порядку  заповнення  та подання
податкової декларації з податку на додану вартість,  затвердженого
наказом ДПА   України   від   30.05.1997   №  166  ( z0250-97  ) (z0250-97)
        ,
зареєстрованого  в  Міністерстві  юстиції України  від  09.07.1997
№ 250/2054.
 
Заслухавши пояснення   представників   позивача   і   відповідача,
перевіривши   матеріали   справи   та   правильність  застосування
господарськими  судами  першої  та  апеляційної   інстанцій   норм
матеріального   і  процесуального  права,  колегія  суддів  Вищого
господарського суду України приходить до  висновку,  що  касаційна
скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
 
Господарськими судами першої та апеляційної інстанцій встановлено,
що  розпорядженням  ДПІ  у  Інгулецькому  районі  м.  Кривий   Ріг
(правонаступником  якої  є  Південна  міжрайонна ДПІ у м.  Кривому
Розі) від 09.12.2002 № 342301/5-23/00191000 позивачу було зменшено
суму  бюджетного  відшкодування за липень 2001 р.  на 167 597,  81
грн.
 
Підставою  для прийняття вказаного розпорядження  став  акт  від
27.05.2002 №  23/2-06/17,  яким  встановлено завищення податкового
кредиту у спірний період  у  зв'язку  з  безпідставним  включенням
позивачем до складу податкового кредиту податку на додану вартість
у сумі 29 392,  14 грн.  (що стало наслідком віднесення до  складу
валових витрат вартості реактивної електроенергії),  та податку на
додану вартість у сумі 138 205, 67 грн. у зв'язку з віднесенням до
податкового   кредиту   податку  на  додану  вартість,  сплаченого
постачальникам за товари,  які були експортовані в межах бартерних
контрактів.
 
Задовольняючи позовні   вимоги,   господарські   суди   першої  та
апеляційної  інстанції  виходили  з  того,  що:   по-перше,   факт
відсутності  порушень податкового законодавства з боку позивача не
підлягає  доказуванню  відповідно  до ч.  2  ст.  35  ГПК  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  оскільки встановлений рішенням  господарського  суду
Дніпропетровської  області  від 03.04.2003 у справі № А27/18,  яке
набрало законної сили,  по-друге,  у органів державної  податкової
служби  відсутнє  право  зменшувати  суму бюджетного відшкодування
податку на додану  вартість  шляхом  винесення  розпорядження  про
внесення  змін  у  визначену  платником  суму  податку  на  додану
вартість.
 
Однак, вищезазначені   висновки   господарських  судів  першої  та
апеляційної інстанції не можна вважати такими,  що ґрунтуються  на
всебічному,  повному  та  об'єктивному розгляді в судовому процесі
всіх обставин справи в їх сукупності  та  оцінці  всіх  доказів  у
справі, як це передбачено ст. 43 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , з огляду
на наступне.
 
Відповідно до ч.  2 ст.  35 Господарського процесуального  кодексу
України  ( 1798-12  ) (1798-12)
         факти,  встановлені рішенням господарського
суду (іншого органу,  який вирішує  господарські  спори)  під  час
розгляду  однієї  справи,  не доводяться знову при вирішенні інших
спорів, в яких беруть участь ті самі сторони.
 
Слід зазначити,   що  юридична  оцінка  обставин  справи,  правова
кваліфікація відносин,  оцінка та тлумачення правових норм Законів
України  "Про  податок  на  додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         та "Про
оподаткування  прибутку  підприємств"  ( 334/94-ВР  ) (334/94-ВР)
        ,  надані  в
рішенні   господарського   суду   Дніпропетровської   області  від
03.04.2003 у справі  №  А27/18  не  може  вважатися  встановленням
фактів (преюдицією) в розумінні ст. 35 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Так, у  рішенні  господарського суду Дніпропетровської області від
03.04.2003 у справі № 27/18 надано детальну оцінку правовій  нормі
п.  11.6  ст.  11  Закону України "Про податок на додану вартість"
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          в   підтвердження   висновку   про   недоведеність
відповідачем "правомірності застосування іншої методики (відмінної
від використаної позивачем) щодо зменшення податкового кредиту ВАТ
"ПГК"   на   262   156,   84   грн.   при  здійсненні  товариством
товарообмінних (бартерних) операцій у  сфері  зовнішньоекономічної
діяльності"  (а.с.  34),  що не є встановленням фактів в розумінні
ст. 35 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Обов'язок господарського  суду оцінити докази за своїми внутрішнім
переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному
розгляді  в  судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності
,керуючись законом, покладений на господарський суд статтею 43 ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
В порушення  вимог  вищевказаної  норми  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        
господарські  суди  першої  та  апеляційної  інстанцій  не  надали
будьякої    оцінки    фактам    порушень   позивачем   податкового
законодавства,  встановленим відповідачем в  акті  перевірки  (які
стали  підставою  для  прийняття оскаржуваного розпорядження ДПІ у
Інгулецькому районі м.  Кривий Ріг); не взяли до уваги, що рішення
суду  може  грунтуватися  лише на тих доказах,  які були предметом
дослідження і оцінки судом;  при цьому відповідно до  ст.  43  ГПК
України   ( 1798-12  ) (1798-12)
          наявні  докази  підлягають  оцінці  в  їх
сукупності,  і  жодний  доказ  не  має  для  господарського   суду
заздалегідь встановленої сили.
 
Крім того,   слід   зазначити,  що  господарські  суди  першої  та
апеляційної інстанцій, дійшовши висновку про відсутність у органів
державної  податкової  служби  права  приймати  розпорядження  про
внесення  змін  у  визначену  платником  суму  податку  на  додану
вартість,  не  надали  оцінки  доводам  відповідача щодо прийняття
оскаржуваного розпорядження на підставі  абз.  4  п.  7.4  Порядку
заповнення  та  подання  податкової декларації з податку на додану
вартість, затвердженого  наказом  ДПА України від 30.05.1997 № 166
( z0250-97 ) (z0250-97)
        ,  зареєстрованого в Міністерстві юстиції України  від
09.07.1997  №  250/2054  (в  редакції,  чинній  на  день прийняття
оскаржуваного розпорядження ДПІ у Інгулецькому  районі  м.  Кривий
Ріг).
 
Вищенаведене свідчить про те,  що  судами  зроблено  висновки  при
неповно   встановлених  обставинах  справи,  що  є  підставою  для
скасування прийнятих у справі судових рішень і направлення  справи
на новий розгляд до господарського суду першої інстанції.
 
До такого  висновку  колегія  суддів  Вищого  господарського  суду
України  приходить  з  врахуванням  меж   повноважень   касаційної
інстанції,  встановлених  ч.  2 ст. 111-5 та ст. 111-7 ГПК України
( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  та  неможливістю зробити висновки щодо правильності
вирішення спору при  невстановленні  судами  попередніх  інстанцій
обставин відповідно до предмету спору.
 
Під час нового розгляду справи суду першої інстанції слід взяти до
уваги  викладене  у  зазначеній  постанові,  вжити всі передбачені
чинним  законодавством   засоби   для   всебічного,   повного   та
об'єктивного  встановлення  обставин  справи,  прав  та обов'язків
сторін і в залежності від  встановленого  та  у  відповідності  із
вимогами закону вирішити спір.
 
Враховуючи викладене,  керуючись ст.ст.  111-5,  111-7,  п.  3 ст.
111-9,   111-10,   111-11  Господарського  процесуального  кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України,
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну скаргу  Південної  міжрайонної  ДПІ  у  м.  Кривому Розі
задовольнити частково.
 
Скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного господарського
суду    від    02.02.2004    та    рішення   господарського   суду
Дніпропетровської області від 21.11.2003  у  справі  №  37/104,  а
справу   передати   на   новий   розгляд  до  господарського  суду
Дніпропетровської області.