ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                       ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ
 
 06.07.2004                                        Справа N 3/421
 
  Вищий  господарський суд  України у складі колегії  суддів:
 
               Т. Дроботової - головуючого
               Н. Волковицької,
               Г. Фролової
 
за участю представників:
 
позивача           А.А.А. дов. від 5.12.03 р.
 
відповідачів       не   з'явився,   про  час  і   місце   слухання
                   повідомлений.
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні
касаційну скаргу   Державної податкової інспекції у м. Н-ську
 
на  постанову      від  02.03.2004 р.   Харківського  апеляційного
                   господарського суду
 
у справі           № 3/421 господарського суду Полтавської області
 
за позовом         Товариства з обмеженою відповідальністю "XXX"
 
до                 - Державної податкової інспекції у м. Н-ську
 
                   - Відділення    Державного    казначейства    у
                     м. Полтава
 
про                стягнення бюджетної заборгованості з податку на
                   додану вартість у сумі 413084 грн.
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Товариства з обмеженою відповідальністю  "XXX"  до  господарського
суду   Полтавської  області  був  заявлений  позов  про  стягнення
бюджетної заборгованості з податку на додану вартість  за  жовтень
2003р. в сумі 413084 грн.
 
Рішенням господарського  суду Полтавської області від 20.01.2004р.
позовні вимоги задоволено в повному обсязі:  вирішено  стягнути  з
Державного  бюджету  України  на  користь  Товариства  з обмеженою
відповідальністю "XXX"  413084  грн.  бюджетної  заборгованості  з
податку   на   додану   вартість   за  результатами  господарської
діяльності за жовтень 2003р.
 
Судові витрати покладені на ДПІ у м. Н-ську.
 
Мотивуючи рішення, господарський суд зазначив про доведеність того
факту,  що  за  наслідками  господарської  діяльності Товариства з
обмеженою відповідальністю "XXX" за  жовтень  2003р.  різниця  між
загальною   сумою  податкових  зобов'язань  та  сумою  податкового
кредиту має від'ємне значення.  Відповідно підпункту 7.7.3  пункту
7.7 статті 7 та пункту 8.1 статті 8 Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         сума від'ємного  значення  підлягає
відшкодуванню   протягом   30   календарних  днів  з  дня  подання
розрахунку експортного  відшкодування  за  наслідками  податкового
місяця.  Платник  податку  має  право  у  будь - який момент після
виникнення бюджетної заборгованості звернутися до суду  з  позовом
про стягнення коштів бюджету.
 
Крім того,  посилання ДПІ у м. Н-ську на обов'язковість здійснення
перевірки визнано судом безпідставним,  оскільки єдиною  підставою
для отримання відшкодування є дані тільки податкової декларації за
звітний   період.   Наявність   або   відсутність    дозволу    на
відшкодування,  виданого  податковими органами будь - якого рівня,
не є підставою для визначення правомірними вимог платника  податку
щодо відшкодування з бюджету.
 
За апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у  м. Н-ську
Харківський апеляційний   господарський   суд    постановою    від
02.03.2004р.  рішення  господарського суду Полтавської області від
20.01.04р. у справі №3/421 залишив без змін.
 
ДПІ у м.  Н-ську подала  до  Вищого  господарського  суду  України
касаційну    скаргу   на   постанову   Харківського   апеляційного
господарського суду,  в якій просить рішення та постанову у справі
скасувати,  в  задоволенні  позовних  вимог  відмовити,  мотивуючи
касаційну скаргу доводами про неправильне застосування судом  норм
матеріального права.
 
При цьому ДПІ у м.  Н-ську,  у касаційній скарзі вказує на те,  що
судами при вирішенні спору  не  були  враховані  положення  Наказу
Державної  податкової  адміністрації  України від 01.08.98р.  №376
"Про  затвердження  методичних  вказівок  по  організації  порядку
адміністрування відшкодування податку на додану вартість",  Наказу
Державної податкової адміністрації України від 24.04.03р. №196-ДСК
"Щодо    здійснення    ефективного   контролю   за   правомірністю
відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість  юридичними
особам"   ( v0196225-03  ) (v0196225-03)
          які  є  відомчими  актами  та  якими
передбачено обов'язкове проведення  документальної  перевірки  сум
податку   на  додану  вартість,  заявлених  до  відшкодування,  та
проведення  зустрічних  перевірок  основних   постачальників   (до
виробника  або імпортера товарів,  робіт,  послуг) з метою повного
підтвердження податкового кредиту.
 
Позивач відзив на касаційну скаргу не надіслав.
 
Заслухавши доповідь судді-доповідача  та  пояснення  присутного  в
судовому   засіданні  представника  позивача,  перевіривши  наявні
матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин
справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові,  колегія
суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких
підстав.
 
Відповідно   до   вимог статті 111-7 Господарського процесуального
кодексу України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          касаційна  інстанція  виходить   з
обставин,  встановлених у даній справі судом першої та апеляційної
інстанції.
 
На підставі приписів підпункту 7.7.1 статті 7 Закону України  "Про
податок  на  додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          суми податку,  що
підлягають  сплаті  до  бюджету  або  відшкодуванню   з   бюджету,
визначаються   як   різниця   між   загальною   сумою   податкових
зобов'язань,  що виникли у зв'язку з будь - яким продажем  товарів
(робіт,  послуг)  протягом звітного періоду,  та сумою податкового
кредиту звітного періоду.
 
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом  першої  та
апеляційної  інстанції,  за  наслідками  господарської  діяльності
Товариства з обмеженою відповідальністю "XXX"  за  жовтень  2003р.
різниця  між  загальною  сумою  податкових  зобов'язань  та  сумою
податкового  кредиту  має  від'ємне  значення   і   становить   (з
зарахуванням відшкодованих сум ПДВ) - 413084 грн.
 
Відповідно до  підпункту  7.7.3 пункту 7.7 статті 7 Закону України
"Про податок на додану вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          така  сума,  як
надміру   сплачена   підлягає  відшкодуванню  платнику  податку  з
Державного бюджету України.
 
Зокрема, згідно  з  пунктами  8.1,  8.6 статті 8 вказаного  Закону
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , платник податку, який здійснює операції з вивезення
(пересилання) товарів (робіт,  послуг) за  межі  митної  території
України  (експорт) і подає розрахунок експортного відшкодування за
наслідками податкового  місяця,  має  право  на  отримання  такого
відшкодування  протягом  30  календарних днів з дня подання такого
розрахунку.
 
Частиною 5  підпункту  7.7.3  зазначеного  Закону  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        
передбачено,  що  суми,  не відшкодовані платнику податку протягом
визначеного строку, вважаються бюджетною заборгованістю.
 
Згідно приписів статті  1  Господарського  процесуального  кодексу
України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          підприємства  та  організації  мають право
звертатися до господарського суду за захистом своїх порушених  або
оспорюваних прав і охоронюваних інтересів.
 
У даній  справі підставою позову є порушення передбаченого законом
права Товариства з обмеженою відповідальністю "XXX" на отримання з
Державного  бюджету  України надмірно сплаченого податку на додану
вартість,  яке підтверджується наявними  в  матеріалах  справи  та
дослідженими    судами   доказами,   а   саме   вантажно   митними
деклараціями,  платіжними  дорученнями,  податковою   декларацією,
розрахунком   корегування   сум  ПДВ  та  розрахунком  експортного
відшкодування.
 
За даної обставини платник податку має право,  на підставі частини
5 пункту  7.7.3  статті  7  Закону  України "Про податок на додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,  у будь - який  момент  після  виникнення
бюджетної   заборгованості   звернутися  до  суду  з  позовом  про
стягнення коштів бюджету, що свідчить про обґрунтованість позовних
вимог  щодо  стягнення  заявленої  суми бюджетної заборгованості з
податку на додану вартість,  що підлягає відшкодуванню на підставі
статті  8    Закону  України  "Про  податок  на  додану  вартість"
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Відповідно до статті 11 Закону  України  "Про  державну  податкову
службу  в  Україні" ( 2535-12 ) (2535-12)
         органи державної податкової служби
здійснюють  зокрема,  перевірку   бухгалтерських   книг,   звітів,
кошторисів, декларацій.
 
З огляду   на   викладене,   обов'язковість  проведення  перевірок
визначається  податковими  органами   самостійно   і   призначення
податковим  органом проведення такої перевірки не може подовжувати
визначений   Законом  України "Про  податок  на  додану  вартість"
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          місячний термін відшкодування з Державного бюджету
України податку на додану вартість.
 
Враховуючи наведене,  судова  колегія  вважає,   що   рішення   та
постанова   у   справі   прийнятті   у   відповідності  з  нормами
матеріального та процесуального права,  підстав для  їх  зміни  чи
скасування не вбачається.
 
З огляду  на  викладене  та  керуючись статтями 1,  111-5,  111-7,
пунктом   1   статті   111-9,   статтею   111-11    Господарського
процесуального  кодексу  України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський
суд України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
Рішення від 20.01.2004р.  господарського суду Полтавської  області
та    постанову   від   02.03.2004р.   Харківського   апеляційного
господарського  суду   у   справі   №3/421   господарського   суду
Полтавської   області  залишити  без  зміни,  а  касаційну  скаргу
Державної податкової інспекції у м. Н-ську - без задоволення.
 
Головуючий Т. Дроботова
Судді      Н. Волковицька
           Г. Фролова