ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 06.07.2004                               Справа N 2-23/3587-2004
 
Вищий господарський суд України у складі:  суддя Селіваненко В.П.-
головуючий, судді Бенедисюк І.М. і Джунь В.В.
 
розглянув касаційну  скаргу  відділення  виконавчої дирекції Фонду
соціального страхування від нещасних випадків  на  виробництві  та
професійних   захворювань   України   у  м.  Н-ськ  (далі  -  Фонд
соціального страхування)
 
на рішення господарського  суду  Автономної  Республіки  Крим  від
24.02.2004
 
та постанову  Севастопольського  апеляційного  господарського суду
від 15.04.2004
 
зі справи № 2-23/3587-2004
 
за позовом Н-ської міжрайонної прокуратури в інтересах  держави  в
особі   виконавчої  дирекції  фонду  соціального  страхування  від
нещасних  випадків  на  виробництві  та  професійних   захворювань
України у м. Н-ську
 
до закритого акціонерного товариства "ХХХ",  Н-ський район (далі -
ЗАТ "ХХХ")
 
про стягнення 547,51 грн.
 
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд
України
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Рішенням господарського   суду   Автономної  Республіки  Крим  від
24.02.2004 (суддя Іщенко Г.М.) в  задоволенні  позову  відмовлено.
Рішення  мотивовано  тим,  що відповідно до підпункту 2.1.3 пункту
2.1 статті 2 Закону України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників   податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами" ( 2181-14  ) (2181-14)
          від  21.12.2000  №2181-III  органи  фондів
загальнообов'язкового   державного   соціального   страхування   -
стосовно  внесків  на   загальнообов'язкове   державне   соціальне
страхування,  -  у  межах  компетенції  цих органів,  встановленої
законом,  віднесені  до  контролюючих   органів.   Відповідно   до
підпункту  2.3.1  пункту 2.2 статті 2 названого Закону ( 2181-14 ) (2181-14)
        
органами,   уповноваженими   здійснювати   заходи   з    погашення
податкового боргу (органи стягнення), є виключно податкові органи,
а також державні виконавці у межах їх компетенції.
 
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду  від
15.04.2004 (суддя Маслова З.Д.  - головуючий,  судді Заплава Л.Н.,
Лисенко В.А.) назване рішення залишено без змін з тих же мотивів.
 
Фонд соціального страхування звернувся  до  Вищого  господарського
суду   України  з  касаційною  скаргою,  у  якій  просить  рішення
місцевого  господарського  суду  та  постанову  суду   апеляційної
інстанції скасувати і направити справу на новий розгляд. Касаційну
скаргу мотивовано тим, що місцевим господарським судом неправильно
застосовано   норми   Закону   України   "Про   порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         щодо стягнення податковими органами
внесків на загальнообов'язкове державне соціальне  страхування,  а
також  посиланням  на  рішення  Конституційного  Суду  України від
09.07.2002 №15-рп/2002 зі справи № 1-2/2002 ( v015p710-02 ) (v015p710-02)
        .
 
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
 
Учасників судового   процесу   відповідно    до    статті    111-4
Господарського  процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (далі -
ГПК України) належним чином повідомлено про час і  місце  розгляду
скарги.
 
Представники сторін у судове засідання не з'явилися.
 
Перевіривши на    підставі   встановлених   судовими   інстанціями
фактичних обставин  справи  правильність  застосування  ними  норм
матеріального  і  процесуального  права,  Вищий  господарський суд
України дійшов висновку про відсутність  підстав  для  задоволення
касаційної скарги з огляду на таке.
 
Судом першої інстанції  у справі встановлено, що:
 
- ЗАТ     "ХХХ"    зареєстроване    як    платник    внесків    на
загальнообов'язкове державне соціальне  страхування  від  нещасних
випадків та профзахворювань у Фонді соціального страхування;
 
- ЗАТ  "ХХХ"  за станом на 08.10.2003 має заборгованість зі сплати
внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування  від
нещасних   випадків   та   профзахворювань  до  Фонду  соціального
страхування в сумі 547,51 грн. за третій квартал 2003 року.
 
Причиною спору  зі  справи  стало   питання   про   наявність   чи
відсутність  в Фонду соціального страхування права вживати заходів
щодо погашення внесків на загальнообов'язкове  державне  соціальне
страхування   від  нещасних  випадків  та  профзахворювань  шляхом
звернення до господарського суду з відповідним позовом.
 
Згідно зі статтею 19 Конституції України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          органи
державної   влади  (отже,  й  Фонд  соціального  страхування),  їх
посадові  особи  зобов'язані  діяти  лише  на  підставі,  в  межах
повноважень  та у спосіб,  що передбачені Конституцією та законами
України.
 
Згідно з частиною другою статті 1 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         державні
органи  мають  право звертатися до господарського суду у випадках,
передбачених законодавчими актами України.
 
Відповідно до пункту 2 частини другої  статті  45  Закону  України
"Про   загальнообов'язкове   державне  соціальне  страхування  від
нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які
спричинили  втрату  працездатності"  ( 1105-14  ) (1105-14)
          від 23.09.99 №
1105-XIV,  роботодавець як страхувальник зобов'язаний своєчасно та
повністю  сплачувати  в  установленому  порядку страхові внески до
Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
 
Із  підпункту 5.1   пункту 5 Інструкції про порядок перерахування,
обліку та    витрачання   страхових   коштів   Фонду   соціального
страхування від нещасних випадків на  виробництві  та  професійних
захворювань  України  ( v0012583-01  ) (v0012583-01)
        ,  затвердженої  постановою
правління Фонду соціального страхування від нещасних  випадків  на
виробництві та професійних захворювань України від 20.04.2001 № 12
вбачається,  що не внесені страхувальниками у  встановлений  строк
страхові  внески  до  Фонду  вважаються  недоїмкою  і стягуються у
порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені.
 
Абзацом першим преамбули Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         (далі - Закон), зокрема, визначено,
що  цей  Закон є спеціальним законом з питань оподаткування,  який
установлює порядок погашення зобов'язань  юридичних  або  фізичних
осіб  перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і
зборів (обов'язкових  платежів),  включаючи  збір  на  обов'язкове
державне  пенсійне  страхування  та  внески на загальнообов'язкове
державне соціальне страхування.
 
Згідно з  пунктом  1.16  статті  1  Закону  ( 2181-14  ) (2181-14)
          органом
стягнення  податкового  боргу  є  державний  орган,  уповноважений
здійснювати заходи із забезпечення погашення податкового  боргу  у
межах компетенції, встановленої законом.
 
Пунктом 2.1   статті  2  Закону  ( 2181-14  ) (2181-14)
          визначено  перелік
контролюючих органів.  Відповідно до підпункту  2.2.1  пункту  2.2
статті  2  Закону  ( 2181-14  ) (2181-14)
          контролюючі  органи  мають право
здійснювати   перевірки   своєчасності,   достовірності,   повноти
нарахування та сплати стосовно тих податків і зборів (обов'язкових
платежів), які віднесені до їх компетенції цим пунктом.
 
Підпунктом 2.3.1  пункту  2.3  статті  2  Закону   ( 2181-14   ) (2181-14)
        
встановлено,  що  органами,  уповноваженими  здійснювати  заходи з
погашення податкового боргу,  є виключно податкові органи, а також
державні виконавці у межах їх компетенції.
 
У разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового
зобов'язання  в  установлені  строки,  податковий  орган  надсилає
такому  платнику  податків  податкову  вимогу.  Якщо  контролюючий
орган,   що   провів   процедуру   узгодження   суми   податкового
зобов'язання з платником податків,  не є податковим органом, такий
контролюючий  орган  надсилає  відповідному   податковому   органу
подання  про  здійснення  заходів  з  погашення  податкового боргу
платника податків,  а також розрахунок його розміру,  на  підставі
якого  податковий  орган  надсилає відповідному податковому органу
подання про  здійснення  заходів  з  погашення  податкового  боргу
платника  податків,  а також розрахунок його розміру,  на підставі
якого податковий орган надсилає податкові вимоги  (підпункт  6.2.1
пункту 6.2 статті 6 Закону ( 2181-14 ) (2181-14)
        ).
 
Постановою Кабінету  Міністрів  України від 24.10.2001 № 1387 "Про
затвердження  порядку  надіслання  органам  державної   податкової
служби  подання  про  здійснення  заходів  з погашення податкового
боргу платника податку та інформації про скасування або зміну суми
нарахованого    податкового    зобов'язання   за   рішенням   суду
(господарського   суду)    від    інших    контролюючих   органів"
( 1387-2001-п ) (1387-2001-п)
         визначено,  зокрема,  правовий механізм надсилання
контролюючим органом,  який  не  є  органом  державної  податкової
служби,  подання  про  здійснення  заходів з погашення податкового
боргу  платника  податків.   На   підставі   зазначеного   подання
податковий  орган  здійснює  передбачені  законодавством  заходи з
погашення податкового боргу платника податків.
 
Наведені законодавчі приписи цілком стосуються  правовідносин,  що
виникли між сторонами у даній справі.
 
Посилання скаржника   в   обґрунтування  своїх  вимог  на  рішення
Конституційного    Суду   України   від  09.07.2002  №  15-рп/2002
( v015p710-02  ) (v015p710-02)
         не може бути взято до уваги:  це рішення прийнято
зі  справи  №  1-2/2002,  яка  має  назву  "справа  про   досудове
врегулювання спорів",  і воно стосується саме питань, пов'язаних з
таким врегулюванням,  а у даній справі про  досудове  врегулювання
спору жодним чином не йдеться.
 
У пункті  61 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України
від 12.05.95 № 02-5/451  "Про  деякі  питання  практики  вирішення
спорів    за    участю    органів   державної  податкової  служби"
( v_451800-95  ) (v_451800-95)
          (в   редакції   рекомендацій   президії   Вищого
господарського    суду     України    від  17.11.2003  № 04-5/1430
( v1430600-03 ) (v1430600-03)
        )  зазначено,  що  у  разі  звернення  контролюючих
органів,  крім  податкових,  до  господарського суду з позовом про
стягнення з платників податків  податкового  боргу  господарському
суду слід відмовляти у задоволенні відповідних позовних вимог.
 
Зважаючи на  викладене,  Вищий  господарський  суд  України вважає
попередні судові рішення у  цій  справі  такими,  що  ухвалені  із
дотриманням  норм  матеріального  та процесуального права,  а тому
відсутні передбачені законом підстави для їх скасування.
 
Керуючись статтями 111-9,  111-11 ГПК України ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  Вищий
господарський суд України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
1. У  задоволенні касаційної скарги відділення виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві
та професійних захворювань України у місті Н-ську відмовити.
 
2. Рішення господарського  суду  Автономної  Республіки  Крим  від
24.02.2004 та     постанову     Севастопольського     апеляційного
господарського  суду  від  15.04.2004  зі  справи № 2-23/3587-2004
залишити без змін.
 
Суддя      В.Селіваненко
Суддя      І. Бенедисюк
Суддя      В. Джунь