ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
17.06.2004                                        Справа N 37/65
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого
суддів
 
розглянувши у            Криворізької міжрайонної державної
відкритому               податкової інспекції (далі Криворізька
судовому засіданні       МДПІ)
касаційну  скаргу
 
на  постанову            від 08.01.2004 року Дніпропетровського
                         апеляційного господарського суду
 
у справі                 № 37
 
господарського суду      Дніпропетровської області
 
за позовом               Товариства з обмеженою відповідальністю
                         "С"
 
до                       Криворізької МДПІ
 
про                      про визнання  недійсними податкових
                         повідомлень-рішень від 25.04.2003р.
                         № 002781800/0,     №    002791800/0,
                         № 002801800/0,    №    002811800/0,
                         № 002821800/0,     №    002831800/0,
                         № 002841800/0, № 002851800/0
 
в судовому засіданні взяли участь  представники:
 
від позивача             присутній
від відповідача          присутній
 
                           ВСТАНОВИВ:
 
Рішенням Господарського   суду   Дніпропетровської   області   від
02.10.2003 року,  залишеним без змін постановою Дніпропетровського
апеляційного господарського суду від 08.01.2004 року у справі № 37
позов      задоволене;      визнане      недійсними      податкові
повідомлення-рішення      від     25.04.2003р.    №   002781800/0,
№ 002791800/0,   № 002801800/0,   № 002811800/0,   №  002821800/0,
№ 002831800/0,   №   002841800/0,   №   002851800/0;   стягнуте  з
відповідача на  користь  позивача  85,00  грн.  витрат  на  сплату
держмита, 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення
судового процесу.
 
В касаційній скарзі та доповненні до касаційної скарги Криворізька
МДПІ  просить  постановлені  по  справі  судові  акти  скасувати в
повному обсязі та прийняти нове рішення,  яким в позові Товариству
з   обмеженою   відповідальністю  "С"  відмовити,  посилаючись  на
порушення господарським судом норм процесуального та матеріального
права,  а саме ст.  ст. 43, 57, 83 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , ст. 11
Закону   України   "Про   державну   податкову   службу в Україні"
( 509-12   ) (509-12)
        ,   ст.  17  Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
          (далі Закон-2181),  норм Указу
Президента  України   "Про   деякі   питання   про   дерегулювання
підприємницької  діяльності"  ( 817/98 ) (817/98)
        ,  ст.  ст.  5,  6 Закону
України "Про податок з власників  транспортних  засобів  та  інших
самохідних машин та механізмів".
 
Позивач відзиву на касаційну скаргу не надіслав.
 
Заслухавши пояснення    по    касаційній    скарзі    представника
відповідача, який підтримав викладені в ній доводи, заперечення на
касаційну   скаргу   представника  позивача,  перевіривши  повноту
встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в
постанові апеляційного господарського суду,  колегія суддів Вищого
господарського суду України приходить до  висновку,  що  касаційна
скарга підлягає частковому задоволенню враховуючи наступне.
 
Згідно ч.  1  ст.  43  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
         господарський суд
оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням,  що ґрунтується на
всебічному,  повному  і  об'єктивному  розгляді в судовому процесі
всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
 
Рішення та  постанова  суду  мотивовані  тим,  що  не   проведення
перевірки  по  застосуванню штрафних санкцій позбавляє відповідача
права стверджувати про наявність будь-яких обставин,  які свідчать
про порушення податкового законодавства з боку позивача.
 
Відповідно до   п.  2.6  Порядку  направлення  органами  державної
податкової  служби  України   податкових   повідомлень   платникам
податків, затвердженого Наказом ДПА України від 21.06.2001р. № 253
( z0567-01  ) (z0567-01)
        ,  зареєстрованого  Міністерством  юстиції   України
06.07.2001р.    під   №   567/5758   (далі   Порядок),   податкове
повідомлення-рішення - це  рішення  керівника  податкового  органу
(його    заступника)    щодо   виявленого   завищення   бюджетного
відшкодування, а також обов'язку платника податків:
 
сплатити нараховану    або    донараховану    суму     податкового
зобов'язання;
 
сплатити суми  застосованих  штрафних (фінансових) санкцій (у тому
числі пеню за порушення у сфері  зовнішньоекономічної  діяльності)
за порушення податкового законодавства та інших нормативноправових
актів,  що приймаються за результатами перевірок платника податків
(у т.ч. камеральних);
 
сплатити суми  штрафних  санкцій  за  порушення  граничних строків
сплати узгодженого податкового зобов'язання;
 
сплатити штраф за самостійне відчуження активів, які перебувають у
податковій  заставі  та  потребують обов'язкової попередньої згоди
податкового органу на таке відчуження.
 
Відповідно до  п.  3.1  Порядку  ( z0567-01  ) (z0567-01)
          податковий  орган
здійснює  розрахунок  суми  податкового  зобов'язання  та  складає
податкове повідомлення у таких випадках:
 
а) якщо платник податків не подає у встановлені  строки  податкову
декларацію;
 
б) якщо   дані  документальних  перевірок  результатів  діяльності
платника податків свідчать  про  заниження  суми  його  податкових
зобов'язань, заявлених у податкових деклараціях;
 
в) якщо   податковий   орган   унаслідок   проведення  камеральної
перевірки виявляє арифметичні або методологічні помилки в  поданій
платником   податків   податковій   декларації,  які  призвели  до
заниження суми податкового зобов'язання.
 
Камеральною вважається  перевірка,  яка  проводиться  контролюючим
органом  виключно  на  підставі  даних,  зазначених  у  податкових
деклараціях,  без  проведення  будь-яких  інших  видів   перевірок
платника податків;
 
г) якщо   згідно   із  законами  з  питань  оподаткування  особою,
відповідальною  за  нарахування   окремого   податку   або   збору
(обов'язкового платежу), є податковий орган;
 
ґ)   в   інших   випадках,  коли  здійснення  такого  розрахунку
передбачено чинним законодавством.
 
У   випадках,  що зазначені в пункті 3.1 даного Порядку 
( z0567-01 ) (z0567-01)
        ,   структурний   підрозділ,   що   здійснює  
розрахунок  суми (донараховує суму)  податкового  зобов'язання, 
 складає  податкове повідомлення :
 
за формою  згідно  з  додатком 1 для платників податків - фізичних
осіб (форма "Ф"),  якщо  відповідно  до  закону  податковий  орган
самостійно  визначає податкове зобов'язання платника податків,  за
причинами,  не пов'язаними із порушенням  податкового  або  іншого
законодавства;
 
за формою  згідно  з  додатком  2 за наслідками документальних або
камеральних перевірок (форма "Р");
 
за формою згідно з  додатком  3  за  порушення  граничного  строку
сплати узгодженої суми податкового зобов'язання (форма "Ш");
 
за формою  згідно  з  додатком 4 за самостійне відчуження активів,
які перебувають у податковій заставі  та  потребують  обов'язкової
попередньої  згоди  податкового  органу  на таке відчуження (форма
"З");
 
за формою  згідно  з  додатком  5,  якщо  податкове   зобов'язання
визначається із застосуванням непрямих методів (форма "Н");
 
за формою  згідно  з  додатком  6  про  завищення  суми бюджетного
відшкодування (форма "В") (п. 3.2 Порядку ( z0567-01 ) (z0567-01)
        ).
 
З огляду  на  наведене,  колегія  суддів  вважає  слушними  доводи
касаційної   скарги   відповідача  про  те,  що  спірні  податкові
повідомлення-рішення сформовані ним у автоматичному режимі  згідно
з  Порядком  ( z0567-01 ) (z0567-01)
        .  Підставою направлення даних податкових
повідомлень-рішень є не акт перевірки,  якому судами дана  оцінка,
як  такому,  що  складений  з  порушенням  Інструкції  про порядок
застосування  штрафних  (фінансових)  санкцій  органами  державної
податкової   служби,  затвердженої  наказом  Державної  податкової
адміністрації  України  від  17.03.2001  №  110  ( z0268-01   ) (z0268-01)
        ,
зареєстрованої  в  Міністерстві юстиції України 23.03.2001 року за
№ 268/5459,  а  безпосередньо  факт  порушення  граничного  строку
сплати узгодженої суми податкового зобов'язання.  Скаржник звертає
увагу на те,  що акт складено не на підтвердження факту проведення
перевірки   фінансово-господарської  діяльності,  а  для  наочного
розуміння застосованих фінансових санкцій,  у якому більш детально
розписується  за  які  періоди  та  які  суми податків несвоєчасно
сплачені,  яким платіжним дорученням та коли надійшли  кошти.  При
цьому,   будь-яких  первинних  документів  та  платіжних  доручень
відповідач  не  перевіряв,  факт  несвоєчасної   сплати   податків
проаналізував  з  даних,  що  надходять  до  податкового  органу у
електронному вигляді з установ банків.
 
Відповідач в касаційній скарзі стверджує,  що ним направлені  саме
податкові  повідомлення-рішення  форми ІІІ,  яка не передбачає,  в
якості  підстави  для  винесення,  відсилки  до  акту   перевірки.
Підставою  для застосування штрафів за порушення граничних строків
сплати   узгоджених   податкових   зобов'язань   та    направлення
повідомлення-рішення  форми ІІІ є лише приписи пп.  17.1.7 ст.  17
Закону-2181 ( 2181-14 ) (2181-14)
        .
 
Суди, визнаючи  недійсними   податкові   повідомлення-рішення   за
формальними  ознаками,  не  встановили того,  чи дійсно мало місце
порушення   граничного   строку   узгодженої   суми    податкового
законодавства   за   платежем  податок  з  власників  транспортних
засобів.
 
У цьому зв'язку, колегія суддів відзначає, що згідно пп. 19.4.9 п.
19.4 ст.  19 Закону-2181 ( 2181-14 ) (2181-14)
         внесено зміни до ст. 6 Закону
України "Про податок з власників  транспортних  засобів  та  інших
самохідних  машин  і механізмів" ( 1963-12 ) (1963-12)
        ,  відповідно до нової
редакція якої,  починаючи з 01.04.2001 року, у порядку визначеному
податковими  органами,  юридичні  особи  подають  за  місцем свого
знаходження та за місцем постійного базування транспортних засобів
до  податкових  органів,  у строки,  визначені законом для річного
звітного  періоду,  на  основі  бухгалтерського  звіту   (балансу)
розрахунки   суми  податку  за  формою,  затвердженою  центральним
податковим органом України.
 
Виходячи з  наведеного,  колегія   суддів   вважає,   що   базовим
податковим (звітним) періодом для податку з власників транспортних
засобів є рік.
 
Згідно із пп.  4.1.4 "в" п.  4.1 ст.  4 Закону-2181  ( 2181-14  ) (2181-14)
        
податкові  декларації  подаються  за  базовий податковий (звітний)
період, що дорівнює календарному року, крім випадків, передбачених
підпунктом  "г"  підпункту  4.1.4  цього  пункту,  -  протягом  60
календарних   днів   за   останнім   календарним   днем   звітного
(податкового)  року.  Для  цілей  підпункту 4.1.4 цього пункту під
терміном "базовий  податковий  період"  слід  розуміти  податковий
період, визначений відповідним законом з питань оподаткування.
 
Відповідно   до  пп.  5.3.1   п.  5.3  ст. 5  Закону  України-2181
( 2181-14 ) (2181-14)
         платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму
податкового  зобов'язання,  зазначену  у  поданій  ним  податковій
декларації,  протягом  десяти  календарних  днів,   наступних   за
останнім   днем   відповідного  граничного  строку,  передбаченого
підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті  4  цього  Закону  для  подання
податкової декларації.
 
Відповідно до  пп.  17.1.7  Закону-2181  ( 2181-14  ) (2181-14)
         у разі коли
платник   податків   не   сплачує   узгоджену   суму   податкового
зобов'язання  протягом  граничних строків,  визначених цим Законом
( 2181-14 ) (2181-14)
        , такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф.
 
Суди мають встановити, чи порушував позивач граничні строки сплати
податкового зобов'язання, визначених нормами ст. ст. 4, 5, п. 19.4
ст.  19 Закону-2181 ( 2181-14 ) (2181-14)
        ,  і, відповідно, чи наявні правові
підстави для застосування штрафних санкцій.
 
Оскільки передбачені  процесуальним  законодавством межі перегляду
справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати  або
вважати  доведеними обставини,  що не були встановлені попередніми
судовими інстанціями,  рішення та постанова  у  справі  підлягають
скасуванню  з  передачею  справи  на  новий  розгляд.  При  новому
розгляді  справи  суду  необхідно  всебічно  і  повно   перевірити
обставини   по  справі,  проаналізувати  їх  та  інші  докази,  що
містяться в матеріалах справи,  визначитися щодо належних способів
доказування  у  даній справі і прийняти рішення у відповідності до
вимог чинного законодавства.
 
В процесі   розгляду   справи   слід   усунути   порушення    норм
матеріального і процесуального законодавства.
 
Керуючись ст.  ст.  111-5, 111-7, 111-8, п. 3 ч. 1 ст. 111-9, ч. 1
ст.  111-10,  111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський
суд України, -
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
Касаційну скаргу Криворізької МДПІ від 06.02.2004р. № 843/10/10 на
постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду  від
08.01.2004 року по справі № 37 задовольнити частково.
 
Рішення Господарського    суду   Дніпропетровської   області   від
02.10.2003  року  та  постанову  Дніпропетровського   апеляційного
cnqond`pq|jncn   суду  від  08.01.2004  року  по  справі  №  37  -
скасувати.
 
Справу №  37  направити  господарському   суду   Дніпропетровської
області на новий розгляд.