ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ
 
13.05.2004                                справа N 3/139
 
  Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого
суддів
 
розглянувши  у               ДПІ у м. Рівне
відкритому
судовому засіданні
касаційну  скаргу
 
на  постанову                Львівського апеляційного
                             господарського суду від 07.10.2003
 
у справі                     № 3/139
 
господарського суду          Рівненської області
 
за позовом                   Військового прокурора Рівненського
                             гарнізону в інтересах держави в
                             особі військової частини А-2647
 
до                           ДПІ у м. Рівне,
                             Головного фінансового управління
                             Рівненської обласної державної
                             адміністрації,
                             Управління державного казначейства
                             у Рівненській області,
                             Управління бюджету та фінансів
                             Рівненського міського виконавчого
                             комітету
 
про                          повернення транспортного податку у
                             сумі 2054,05 грн. та пені у сумі
                             12,63 грн.
 
         в судовому засіданні взяли участь представники:
 
від позивача:                присутній
від відповідача 1:           не з'явився.
від відповідача 2:           не з'явився.
від відповідача 3:           присутній
від відповідача 4:           не з'явився.
 
                        В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням господарського суду Рівненської області від 17.06.2003  у
справі   №   3/139,  залишеним  без  змін  постановою  Львівського
апеляційного господарського суду від 07.10.2003 позов  задоволено:
зобов'язано   управління  державного  казначейства  у  Рівненській
області  повернути  з  місцевого  бюджету  м.  Рівне  на   користь
військової   частини   А-2647  податок  з  власників  з  власників
транспортних  засобів  у  сумі  2  067,  12  грн.  Судові  рішення
мотивовані  тим,  що  позивач  звільнений  від  сплати  податку  з
власників транспортних засобів,  згідно  з  ч.  2  ст.  14  Закону
України   "Про   Збройні  сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
         від 12.06.1991
№ 1934-ХІІ (зі змінами і доповненнями).
 
У касаційній скарзі ДПІ у м.  Рівне  просить  скасувати  постанову
Львівського  апеляційного  господарського  суду  від  07.10.2003 у
справі № 3/139 та прийняти нове  рішення  про  відмову  у  позові,
посилаючись на порушення господарським судом апеляційної інстанції
норм матеріального права,  а саме: ст.ст. 1, 3 Закону України "Про
систему  оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
         від 25.06.1991 № 1251-ХІІ та
Закону України "Про податок з власників  транспортних  засобів  та
інших  самохідних   машин і механізмів" ( 1963-12 ) (1963-12)
         від 11.12.1991
№ 1963-ХІІ (зі змінами,  внесеними Законом України  "Про  внесення
змін  до  деяких  законів  України  щодо  фінансування  дорожнього
господарства" ( 986-14 ) (986-14)
         від 16.07.1999 № 986-ХІV).
 
ДПІ у м.  Рівне, Головне фінансове управління Рівненської обласної
державної   адміністрації   та   Управління  бюджету  та  фінансів
Рівненського міського виконавчого комітету не  скористались  своїм
процесуальним  правом  на  участь  своїх  представників у судовому
засіданні касаційної інстанції.
 
Заслухавши пояснення  представників  позивача  та   відповідача-3,
перевіривши    матеріали    справи,    правильність   застосування
господарськими  судами  першої  та  апеляційної   інстанцій   норм
матеріального  та  процесуального  права,  колегія  суддів  Вищого
господарського суду України приходить до  висновку,  що  касаційна
скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
 
Господарськими судами першої та апеляційної інстанції встановлено,
що військова частина А-2647 є установою державної форми власності,
вид   діяльності   -   оборона,  КВЕД  75.22.0  та  підпорядкована
міністерству  оборони  України,  згідно  з  довідкою  №  1494  від
29.12.1997 про включення до ЄДРПОУ.
 
Відповідно до  платіжних вимог № 8144 від 07.08.2002,  № 13962 від
20.11.2002,  № 14611 від 28.11.2002 та платіжних доручень № 50 від
31.01.2003,  №  67  від  06.02.2003 військовою частиною А2647 було
сплачено до місцевого бюджету 2 067,  13 грн.  податку з власників
транспортних  засобів  (в т.ч.  основний платіж - 2 054,  50 грн.,
пеня - 12, 63 грн.).
 
Задовольняючи позов,  господарські  суди  першої  та   апеляційної
інстанцій виходили з того,  що позивач відповідно до ч.  2 ст.  14
Закону України "Про Збройні сили України" ( 1934-12  ) (1934-12)
          звільнений
від сплати податку з власників транспортних засобів,  а за наявних
суперечностей  між  нормами  Законів  України  "Про  Збройні  qhkh
України"  ( 1934-12  ) (1934-12)
        ,  "Про  податок  з  власників транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів"  ( 1963-12  ) (1963-12)
          та
"Про  систему  оподаткування"  ( 1251-12  ) (1251-12)
        ,  пріоритет має Закон
України "Про Збройні сили України" ( 1934-12  ) (1934-12)
          (згідно  з  п.п.
4.4.1   п.  4.4  ст.  4  Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         від 21.12.2000 № 2181-ІІІ).
 
Однак, колегія   суддів  Вищого  господарського  суду  України  не
погоджується з вказаними висновками господарського суду та  вважає
оскаржувану  постанову апеляційного господарського суду такою,  що
прийнята при неправильному застосуванні норм матеріального права з
огляду на наступне.
 
Так, відповідно  до ст.  1 Закону України "Про податок з власників
транспортних   засобів  та інших самохідних  машин  і  механізмів"
( 1963-12  ) (1963-12)
         від 11.12.1991 № 1963-ХІІ (зі змінами і доповненнями)
платниками цього податку є  підприємства,  організації,  установи,
які є юридичними особами та мають зареєстровані в Україні згідно з
чинним  законодавством  власні  транспортні  засоби,  визначені  в
статті 2 цього Закону як об'єкт оподаткування.
 
Відповідно до ст. 39 Закону України "Про власність" ( 697-12 ) (697-12)
         від
02.07.1991 № 697-ХІІ (зі  змінами  і  доповненнями)  майно,  що  є
державною власністю та закріплене за державною установою, належить
їй  на  праві  оперативного  управління.  На  праві   оперативного
управління, як передбачено ч. 2 ст. 14 Закону України "Про Збройні
сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
        ,  належить військовим частинам і  майно,
яке закріплене за ними.
 
Аналіз змісту  зазначених правових норм дає підстави для висновку,
що  оскільки  платниками  вищевказаного  податку  є  підприємства,
організації  й  установи  безвідносно до форми власності,  на якій
вони засновані, в т.ч. й державні, а державні установи можуть мати
закріплене  за  ними  майно лише на праві оперативного управління,
при  відсутності   законодавчо   встановленого   виключення   щодо
державної  установи  як  платника податку та при чітко визначеному
статтею 4 Закону України "Про  податок  з  власників  транспортних
засобів  та  інших самохідних машин і механізмів" ( 1963-12 ) (1963-12)
         кола
осіб, які звільняються від сплати цього податку, застосоване в ст.
1 цього Закону поняття "власні транспортні засоби" наряду з правом
власності на транспортні засоби,  означає також їх  перебування  у
платника  податку  на  праві  повного господарського відання та на
праві оперативного управління.
 
Беручи до   уваги   наведене,   апеляційний   господарський    суд
неправильно  застосував  ст.  1  Закону  України  "Про  податок  з
власників  транспортних  засобів  та  інших  самохідних  машин   і
механізмів" ( 1963-12 ) (1963-12)
         та помилково вважав, що є законні підстави
для повернення позивачу сплачених сум податку.
 
Не може бути визнане такою підставою  і  положення  ч.  2  ст.  14
Закону  України  "Про  Збройні  сили  України"  ( 1934-12  ) (1934-12)
         щодо
звільнення   майна,   закріпленого   за   військовими   частинами,
військовими  навчальними  закладами,  установами  та організаціями
Збройних сил України, від сплати усіх видів податків.
 
Відповідно до частин 1,  3  ст.  1  Закону  України  "Про  систему
оподаткування" ( 333-14 ) (333-14)
         в редакції Закону України від 22.12.1998
№ 333-ХІV,  чинній на  момент  виникнення  спірних  правовідносин,
встановлення   і   скасування   податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів) до бюджетів та до державних  цільових  фондів,  а  також
пільг їх платникам здійснюється Верховною Радою України, Верховною
Радою АР Крим,  сільськими, селищними і міськими радами відповідно
до цього Закону, інших законів України про оподаткування.
 
Ставки, механізм   справляння   податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів),  за  винятком  особливих  видів  мита,  і  пільги  щодо
оподаткування  не  можуть встановлюватися іншими законами України,
крім законів про оподаткування.
 
Враховуючи,   що    Закон   України   "Про  систему оподаткування"
( 333-14  ) (333-14)
          є спеціальним законом про оподаткування,  виходячи із
правила співвідношення загальної і  спеціальної  норм  у  разі  їх
конкуренції,  його  норми  підлягають  застосуванню  при вирішенні
спору,  зокрема, щодо пільг з оподаткування у випадку встановлення
таких пільг іншими законами, крім законів про оподаткування.
 
Правило п.п.  4.4.1  п.  4.4  ст.  4  Закону  України "Про порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними  цільовими  фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         від 21.12.2000 № 2181-
ІІІ   слід    застосовувати    з    врахуванням    вищезазначеного
співвідношення спеціальної та загальної норм права.
 
З огляду  на  зазначене,  господарські  суди першої та апеляційної
інстанцій,  повно  і  всебічно   встановивши   обставини   справи,
допустили   неправильне  застосування  норм  Закону  України  "Про
систему оподаткування" ( 333-14 ) (333-14)
        ,  ст.  14  Закону  України  "Про
Збройні сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
        ,  п.п. 4.4.1 п. 4.4 ст. 4 Закону
України "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків
перед  бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        ,  що
призвело до неправильного висновку щодо прав і обов'язків сторін у
справі та є підставою відповідно до ч. 1 ст. 111-10 Господарського
процесуального  кодексу  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
           для   скасування
постановлених  у справі судових рішень та прийняття нового рішення
про відмову в позові.
 
Враховуючи викладене,  керуючись ст.ст.  111-5,  111-7,  п.  2 ст.
111-9,  111-10, 111-11 Господарського процесуального права України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України,
 
                       П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну скаргу ДПІ у м. Рівне задовольнити.
 
Скасувати постанову Львівського апеляційного  господарського  суду
від  07.10.2003 та рішення господарського суду Рівненської області
від 17.06.2003 у справі № 3/139.
 
У позові відмовити.