ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.05.2004 Справа N 13/484
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого - судді
суддів
розглянувши у відкритому Товариства з обмеженою
судовому засіданні відповідальністю "ТТ"
касаційну скаргу
на постанову Запорізького апеляційного
господарського суду від 16.03.2004
у справі № 13/484
господарського суду Херсонської області
за позовом Прокурора Скадовського району
Херсонської області в інтересах
держави в особі Скадовського районного
центру зайнятості населення
до Товариства з обмеженою
відповідальністю "ТТ"
про стягнення штрафу в розмірі 58 650 грн.
за участю представників від:
позивача
відповідача
прокурор не з'явився
Рішенням господарського суду Херсонської області від 20.10.2003 в
позові відмовлено.
Постановою Запорізького апеляційного господарського суду від
16.03.2004 рішення господарського суду Херсонської області від
20.10.2003 у справі № 13/484 скасовано. Позовні вимоги задоволено
в повному обсязі. Стягнуто з Товариства з обмеженою
відповідальністю "ТТ" на користь Скадовського районного центру
зайнятості населення 58 650 грн. штрафу.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТТ" (далі по тексту - ТОВ
"ТТ") звертаючись з касаційною скаргою, не погоджується з
постановою Запорізького апеляційного господарського суду, тому
просить її скасувати, а рішення господарського суду Херсонської
області від 20.10.2003 р. у справі № 13/484 залишити без змін,
вважає, що постанова Запорізького апеляційного господарського суду
є незаконною, так як винесена з порушенням норм матеріального та
процесуального права України, суперечить практиці Вищого
господарського суду України, мотивація яких викладена у касаційній
скарзі.
Заслухавши пояснення сторін, проаналізувавши правильність
застосування господарським судом норм матеріального та
процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду
України,
В С Т А Н О В И Л А :
Прокурором Скадовського району Херсонської області в інтересах
держави в особі Скадовського районного центру зайнятості населення
заявлено позовом до ТОВ "ТТ" про стягнення штрафів за 69 актами
про порушення вимог законодавства України про зайнятість населення
від 18.08.2003 р. (номери № 02/9-с до 02/77-с) на загальну суму
58650,00 грн.
З матеріалів справи вбачається, що за наслідками перевірки ТОВ
"ТТ" щодо дотримання Закону України "Про зайнятість населення"
( 803-12 ) (803-12)
державним інспектором праці Суворовського районного
центру зайнятості в м. Херсоні С-ш С.Я. встановлено, що
підприємство відповідача порушило вимоги ст.8 Закону України "Про
зайнятість населення" ( 803-12 ) (803-12)
, тобто використовувало працю
іноземців (або осіб без громадянства) без дозволу державної служби
зайнятості, про що складено акти від 18.08.2003 р. за № № № 02/9-с
до 02/77-с.
За вказаними актами ТОВ "ТТ" зобов'язано сплатити штраф у
п'ятидесятикратному розмірі неоподаткованого мінімуму доходів
громадян за кожну особу, а всього загальною сумою 58650,00 грн.
Колегія суддів Вищого господарського суду, перевіривши матеріали
справи та висновки, встановлені судом апеляційної інстанцій, їх
відповідність чинному законодавству, приходить до висновку, що
касаційна скарга ТОВ "ТТ" підлягає частковому задоволенню з
наступних підстав.
За ст. 8 Закону України "Про зайнятість населення" ( 803-12 ) (803-12)
іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну на
визначений термін, одержують право на трудову діяльність лише за
наявності в них дозволу на працевлаштування, виданого державною
службою зайнятості України, якщо інше не передбачено міжнародними
договорами України.
У разі використання праці іноземців або осіб без громадянства без
дозволу державної служби зайнятості України з підприємств, установ
і організацій, незалежно від форм власності, державна служба
зайнятості стягує штраф за кожну таку особу у п'ятидесятикратному
розмірі неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Ці кошти
спрямовуються до державного фонду сприяння зайнятості населення.
Згідно пп. "л" п. 8 Положення про державну службу зайнятості
( 47-91-п ) (47-91-п)
державна служба зайнятості має право стягувати
відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" ( 803-12 ) (803-12)
штрафи з підприємств, установ та організацій усіх форм власності у
разі використання праці іноземців або осіб без громадянства без
дозволу державної служби зайнятості.
Виходячи з п.1 Положення про інспекцію по контролю за додержанням
законодавства про зайнятість населення ( 47-91-п ) (47-91-п)
, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.1991 р. № 47,
інспекція по контролю за додержанням законодавства про зайнятість
населення входить до складу державної служби зайнятості. Інспекція
здійснює контроль за виконанням законодавства про зайнятість
населення підприємствами, установами та організаціями усіх форм
власності, фермерами та іншими роботодавцями.
У своїй діяльності інспекція керується Конституцією України,
Законом "Про зайнятість населення" ( 803-12 ) (803-12)
, цим Положенням,
іншими нормативно-правовими актами і працює у взаємодії з
державною податковою адміністрацією, правоохоронними органами,
місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого
самоврядування.
За пп. "г" п. 8 Положення про інспекцію по контролю за додержанням
законодавства про зайнятість населення інспекції ( 47-91-п ) (47-91-п)
надається право застосовувати економічні санкції до підприємств,
установ і організацій, незалежно від форм власності й
господарювання, за порушення законодавства про зайнятість
населення, передбаченні статтями 5 і 20 Закону України "Про
зайнятість населення" ( 803-12 ) (803-12)
і за недодержання вимог статей 8
і 18 Закону.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих
органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні
правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших
суспільних відносин і має обов'язків характер для суб'єктів цих
відносин.
Форма, найменування і порядок прийняття актів державними чи іншими
органами залежать від місця даного органу в системі відповідних
органів та його компетенції і регламентуються Конституцією
України, відповідними законами України та положенням (статутом)
про такий орган.
Апеляційний господарський суд, скасовуючи рішення місцевого
господарського суду, дійшов висновку щодо правомірності позиціє
позивача з приводу стягнення з ТОВ "ТТ" штрафу за використання
праці іноземців без дозволу державної служби зайнятості України,
виходив з того, що посадова особа, яка здійснювала перевірку та
нараховувала штрафні санкції мала всі належні повноваження, а
стягнення штрафу Скадовським районним центром зайнятості за місцем
знаходження відповідача не суперечить вимогам чинного
законодавства.
Разом з тим, факт допущення підприємством позивача порушення вимог
законодавства України про зайнятість населення зафіксовано саме в
актах від 18.08.2003 р. за № № 02/9-с до 02/77-с, які оформлені
державним інспектором праці Суворовського районного центру
зайнятості в м. Херсоні С-ш С.Я..
Однак, судовими інстанціями не досліджувалось питання з приводу
дійсності повноважень зазначеної посадової особи - державного
інспектора праці Суворовського районного центру зайнятості в м.
Херсоні С-ш С.Я., по-перше, на здійснення перевірки підприємства
відповідача (саме 18.08.2003 р.), по-друге, складання відповідних
актів та безпосередньо накладання штрафних санкцій.
Судовими інстанціями не надано належного обґрунтування
представленим позивачем доказам, а саме, копії телефонограми від
11.08.2003 р. № 12-05-1234, направленої від імені директора ОЦЗ Є.
Єршова, про забезпечення явки державного інспектора праці саме
12.08.2003 р. для участі в сумісних перевірках з працівниками СБУ,
а також акту від 12.08.2003 р. № 02/14-с.
Вказаний акт перевірки від 12.08.2003 р. № 02/14-с, складений
державним інспектором інспекції по контролю за додержанням
законодавства про зайнятість Херсонського обласного центру
зайнятості С-ш С.Я. за участю о/у УСБУ Херсонської області С-на
І.Ю., тобто є актом первинної перевірки ТОВ "ТТ". За наслідками
первинної перевірки, винесено припис ТОВ "ТТ", яким зобов'язано
підприємство відповідача в місячний термін в ОУЗ оформити дозволи
працевлаштування 41 грн. Молдови та зареєструватись в Скадовському
РУЗ.
В той же час, при оформлення актів від 18.08.2003 р. відсутнє
будь-яке посилання на правовий зв'язок між актом первинної
перевірки та тими обставинами, які призвели до застосування
штрафних санкцій.
Також судовими інстанціями не досліджувалось питання з приводу
виникнення між сторонами у справі адміністративних правовідносин,
тобто чи притягувались посадові особи підприємства відповідача до
адміністративної відповідальності в межах ст.203 КпАП України, що
мало підтвердити дійсність обставин, встановлених позивачем під
час перевірки.
Відповідно до ч. 1 ст. 111-10 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
підставами для скасування або зміни
рішення місцевого чи апеляційного господарського суду є порушення
або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального
права.
За таких обставин, судова колегія приходить до висновку, що
постанова Запорізького апеляційного господарського суду не
відповідає вимогам господарського процесуального законодавства.
Викладене дає підстави для скасування постанови та направлення
справи на новий розгляд до місцевого господарського суду.
При новому розгляді справи суду слід всебічно і повно з'ясувати
наведені вище обставини справи і об'єктивно оцінити докази, що
мають значення для справи і вирішення спору по суті, та прийняти
на підставі чинного законодавства нове рішення або ухвалу.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 111-5, 111-7, п. 3 ст. 111-9, ч. 1 ст.
111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТТ"
від 07.04.2004 р. № 33-юр у справі № 13/484 господарського суду
Херсонської області задовольнити частково.
2. Постанову Запорізького апеляційного господарського суду від
16.03.2004 р. та рішення господарського суду Херсонської області
від 20.10.2003 р. скасувати, справу № 13/484 направити на новий
розгляд до господарського суду Херсонської області.