ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
25.02.2004                              Справа N 7/21(П7/4313)
 
Вищий господарський суд України у складі: суддя головуючий, судді
 
розглянув  касаційну  скаргу закритого  акціонерного  товариства
"Комерційний банк "Р", м.  Дніпропетровськ (далі - ЗАТ "КБ "Р")
 
на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду
від 16.12.2003
 
зі справи №   7/21 (П 7/4313)
 
за  позовом першого заступника прокурора Хмельницької області  в
інтересах держави
 
в особі Міністерства аграрної політики України
 
та
 
державного підприємства  Ганнопільського  спиртового  заводу,   с.
Ганнопіль  Славутського  району  Хмельницької  області  (далі - ДП
"ГС")
 
до ЗАТ "КБ "Р"
 
про визнання недійсним договору застави від 03.10.2001.
 
Судове засідання проведено за участю представників:
 
прокурора: не з'явились,
позивача: не з'явились,
відповідача:
 
За  результатами розгляду касаційної скарги Вищий  господарський
суд України
 
                        В С Т А Н О В И В:
 
Ухвалою господарського    суду   Дніпропетровської   області   від
13.10.2003 позовну заяву першого заступника прокурора Хмельницької
області (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Міністерства
аграрної політики та ДП "ГС" повернуто без  розгляду  на  підставі
пунктів   1   та   3   частини  першої  статті  63  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (далі  -  ГПК).  Ухвалу
суду  першої  інстанції  мотивовано  відсутністю  у позовній заяві
посилань на обставини, що визначають які саме функції Міністерство
аграрної  політики  України  уповноважене  державою  здійснювати у
спірних відносинах,  що існують між сторонами  спору.  Крім  того,
мотивом  ухвали  зазначено  те,  що ДП "ГС" не є органом державної
влади чи органом місцевого самоврядування.
 
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від
16.12.2003  ухвалу  суду  першої  інстанції від 13.10.03 зі справи
скасовано;  справу направлено для розгляду до господарського  суду
Дніпропетровської   області.   Постанову   апеляційної   інстанції
мотивовано тим, що ДП "ГС" є об'єктом державної власності, який не
підлягає  приватизації і відповідно до вимог частини шостої статті
4 Закону України "Про заставу" ( 2654-12 ) (2654-12)
         не може бути  предметом
застави.
 
ЗАТ "КБ  "Р"  звернулося  до  Вищого господарського суду України з
касаційною  скаргою  від  05.01.2004,  в  якій  просить  скасувати
постанову  Дніпропетровського апеляційного господарського суду від
16.12.2003, а ухвалу господарського суду Дніпропетровської області
від  13.10.2003  зі  справи залишити без змін.  Мотивом касаційної
скарги зазначено те,  що на  порушення  пункту  1  частини  першої
статті  63  ГПК  ( 1798-12 ) (1798-12)
         суд апеляційної інстанції припустився
помилки у визначені прокурором позивача,  тобто  органу,  на  який
державою  покладено обов'язок у здійсненні функцій,  пов'язаних із
захистом інтересів держави.  На  думку  скаржника,  позовна  заява
Прокурора подана в інтересах ДП "ГС", а не держави.
 
Усіх   учасників  судового  процесу відповідно до статті 111-4 ГПК
( 1798-12 ) (1798-12)
         належним чином повідомлено про час  і  місце  розгляду
касаційної скарги. Представники прокуратури, Міністерства аграрної
політики України та ДП "ГС" у судове засідання не з'явились.
 
Перевіривши правильність  застосування  судовими   інстанціями   у
розгляді справи норм процесуального права, Вищий господарський суд
України дійшов висновку  про  наявність  підстав  для  задоволення
касаційної скарги.
 
Причиною подання  касаційної скарги стало питання про правильність
застосування частини  третьої  статті  2  ГПК  ( 1798-12  ) (1798-12)
          щодо
визначення прокурором органу,  який здійснює функції, пов'язані із
захистом інтересів держави.
 
Відповідно   до   пункту   2   статті   121   Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         на прокуратуру України покладається  представництво
інтересів громадянина або держави в суді  у  випадках,  визначених
законом.
 
Згідно зі  статтею  2  ГПК  ( 1798-12 ) (1798-12)
         господарський суд порушує
справи  за  позовними   заявами,   зокрема,   прокурорів   та   їх
заступників,  які  звертаються  до господарського суду в інтересах
держави.  Прокурор,  який звертається  до  господарського  суду  в
інтересах  держави,  в позовній заяві самостійно визначає,  в чому
полягає порушення інтересів держави,  та обгрунтовує  необхідність
їх   захисту,   а   також  вказує  орган,  уповноважений  державою
здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
 
Відповідно до    пункту    1    резолютивної    частини    рішення
Конституційного Суду України у справі № 1-1/99 від 08.04.1999  про
представництво    прокуратурою   України   інтересів   держави   в
арбітражному  суді  положення  абзацу  четвертого  частини  першої
статті  2  Арбітражного процесуального кодексу України в контексті
пункту 2 статті 121  Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          треба
розуміти   так,   що   прокурори   та  їх  заступники  подають  до
арбітражного  суду  позови  саме  в  інтересах  держави,  а  не  в
інтересах  підприємств,  установ  і  організацій  незалежно від їх
підпорядкування і форм власності,  а згідно з  пунктом  2  цієї  ж
частини   рішення   Конституційного   Суду  під  поняттям  "орган,
уповноважений державою здійснювати відповідні  функції  у  спірних
відносинах",  зазначеним  у  частині  другій статті 2 Арбітражного
процесуального кодексу України,  потрібно розуміти орган державної
влади  чи  орган  місцевого  самоврядування,  якому законом надано
повноваження органу виконавчої влади.
 
Верховним Судом  України  з  посиланням   на   зазначене   рішення
Конституційного   Суду  України  викладено  аналогічну  позицію  у
мотивувальних  частинах  його  постанов від 21.01.2002  зі  справи
№ 03-1/1-3/8- 59/3 та від 25.03.2002 зі справи № 17/6.
 
У позовній  заяві  Прокурором  позивачами  визначено  Міністерство
аграрної політики України та ДП "ГС",  а відповідачем  -  ЗАТ  "КБ
"Р".
 
Відповідно  до  частини 1 статті 62 Господарського кодексу України
( 1798-12  ) (1798-12)
          (далі  -  ГПК)  підприємство  -  самостійний суб'єкт
господарювання, створений компетентним органом державної влади або
органом   місцевого  самоврядування,  або  іншими  суб'єктами  для
задоволення суспільних та особистих потреб  шляхом  систематичного
здійснення   виробничої,  науково-дослідної,  торговельної,  іншої
господарської діяльності в порядку,  передбаченому цим Кодексом та
іншими  законами.  А відповідно до частини 1 статті 63 ГК державне
підприємство діє на основі державної власності.  Отже ДП "ГС" не є
органом державної влади чи органом місцевого самоврядування.
 
Предметом позову  Прокурора  є  вимога  про   визнання   недійсним
договору  застави,  укладеного  між  ДП  "ГС"  та  ЗАТ "КБ "Р",  а
підставою позову зазначено те,  що ДП "ГС"  є  об'єктом  державної
власності,  який  не  підлягає  приватизації і відповідно до вимог
частини шостої статті 4 Закону України "Про заставу" ( 2654-12  ) (2654-12)
        
не може бути предметом застави.
 
Прокурором, який звертався з позовом в інтересах держави  з  таким
предметом  і  з  такої підстави,  неправильно визначено у позовній
заяві склад сторін цього  спору.  За  змістом  викладених  позицій
Конституційного Суду України та Верховного Суду України у позовних
заявах прокурора,  поданих в інтересах  держави,  не  можуть  бути
зазначені позивачами будь-які підприємства чи організації,  навіть
якщо одним з кількох позивачів визначено  орган  державної  влади.
Отже  у позовній заяві Прокурора ДП "ГС" помилково визначено одним
з позивачів за  вимогами  про  захист  інтересів  держави.  Єдиним
позивачем  за вимогою про визнання недійсним договору,  що порушує
інтереси держави,  може бути лише орган державної влади,  у даному
випадку - Міністерство аграрної політики України,  а відповідачами
- сторони оспорюваного договору, тобто ДП "ГС" та ЗАТ "КБ "Р".
 
У пункті  4  роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України
від 12.03.99 № 02-5/111  "Про  деякі  питання  практики  вирішення
спорів,  пов'язаних  з  визнанням угод недійсними" ( v_111800-99 ) (v_111800-99)
        
зазначено таке:
 
"Якщо чинне законодавство не визначає кола осіб,  які можуть  бути
позивачами  у  справах,  пов'язаних  з  визнанням угод недійсними,
господарському суду для вирішення питання про  прийняття  позовної
заяви  слід  керуватися правилами статті 2 ГПК ( 1798-12 ) (1798-12)
        .  Отже,
крім контрагентів за  договором,  прокурора,  державних  та  інших
органів  позивачем  у  справі  може  бути  будь-яке  підприємство,
установа,  організація,  чиї права та охоронювані законом інтереси
порушує ця угода.
 
Прокурор чи його заступник,  звертаючись до господарського суду  в
інтересах  держави  з  заявою  про  визнання  договору  недійсним,
зазначає  у  ній   позивачем   державний   орган   або   установу,
організацію, уповноважені здійснювати відповідні функції держави у
спірних  правовідносинах,  наприклад,  управляти  майном,   що   є
предметом  цього договору,  і визначає відповідачами,  як правило,
обох контрагентів за договором.  Виняток можуть становити випадки,
коли   одним   з   контрагентів   є   названий   орган  (установа,
організація);  у  такому  разі  відповідачем  визначається  другий
контрагент".
 
У пункті 3 роз'яснення президії Вищого господарського суду України
від  22.05.2002  №  04-5/570 "Про деякі питання участі прокурора у
розгляді справ,  підвідомчих господарським судам" ( v_570600-02  ) (v_570600-02)
        
зазначено також:
 
"Господарський суд   повинен   оцінювати  правильність  визначення
прокурором органу,  на  який  державою  покладено  обов'язок  щодо
здійснення  конкретних  функцій  у правовідносинах,  пов'язаних із
захистом інтересів держави.
 
У випадках неправильного визначення прокурором (його  заступником)
позивача,   тобто   органу,  уповноваженого  державою  здійснювати
відповідні функції у спірних правовідносинах, господарський суд на
підставі  пункту  1  частини  першої  статті  63  ГПК  ( 1798-12 ) (1798-12)
        
повертає  таку  позовну  заяву  і  додані  до  неї  документи  без
розгляду.
 
Якщо господарський   суд   помилково  порушив  справу  за  позовом
прокурора  чи  його  заступника,  в  якій  неправильно   визначено
позивача  за  вимогами  про захист інтересів держави,  такий позов
підлягає залишенню без розгляду відповідно  до  пункту  1  частини
першої статті 81 ГПК ( 1798-12 ) (1798-12)
        ".
 
Отже судом  першої  інстанції  правомірно  повернуто позовну заяву
Прокурора    на підставі пункту 1 частини  першої  статті  63  ГПК
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Судом апеляційної  інстанції в оскаржуваній постанові не враховано
дійсний  зміст  приписів  пункту 2 статті 121 Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         та статей 2 і 29 ГПК ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  а також офіційне
тлумачення   Конституційним   Судом   України  положень  статті  2
Арбітражного процесуального кодексу України у справі № 1-1/99  від
08.04.1999   про  представництво  прокуратурою  України  інтересів
держави в  арбітражному  суді.  Тому  постанова  суду  апеляційної
інстанції підлягає скасуванню.
 
Керуючись статтями  111-9  -  111-11  ГПК  ( 1798-12   ) (1798-12)
        ,   Вищий
господарський суд України
 
                       П О С Т А Н О В И В:
 
1. Касаційну скаргу закритого акціонерного товариства "Комерційний
банк "Р" у справі № 7/21(П7/4313) задовольнити.
 
2. Постанову Дніпропетровського апеляційного  господарського  суду
від 16.12.2003 з цієї справи скасувати.
 
3. Ухвалу  господарського  суду  Дніпропетровської   області   від
13.10.2003 зі справи № 7/21(П7/4313) залишити без змін.