ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                                 П О С Т А Н О В А
                                ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
16.02.2004                                               Справа N 37/52
 
  Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого - судді
суддів
 
розглянувши   у    відкритому  Нікопольського учбово-виробничого
судовому  засіданні касаційну  підприємства Дніпропетровського
скаргу                         учбово-виробничого підприємства "Л"
                               Українського товариства сліпих
 
на постанову                   Дніпропетровського апеляційного
                               господарського суду від 12.12.2003
 
у справі                       №   37/52
 
господарського суду            Дніпропетровської області
 
за позовом                     Нікопольського учбово-виробничого
                               підприємства Дніпропетровського
                               учбово-виробничого підприємства "Л"
                               Українського товариства сліпих
 
до                             Нікопольської об'єднаної державної
                               податкової інспекції
 
 про                           визнання недійсним податкового
                               повідомлення-рішення,
 
                   за участю представників від:
 
позивача
відповідача
 
УТОС Нікопольське  учбово-виробниче  підприємство   звернулось   з
позовом  до  господарського  суду  про визнання частково недійсним
податкового          повідомлення-рішення    Нікопольської    ОДПІ
№ 0000112370/0/11258/23-7 від 27.05.2002 на суму 75 789, 72 грн.
 
Рішенням господарського   суду   Дніпропетровської   області   від
10.10.2003  у  справі  №   37/52   визнано   недійсним   податкове
повідомлення-рішення  Нікопольської ОДПІ № 0000112370/0/11258/23-7
від 27.05.2002 на суму 68 504, 43 грн..
 
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від
12.12.2003  рішення  господарського суду Дніпропетровської області
від 10.10.2003 скасовано, в позові відмовлено.
 
УТОС Нікопольське  учбово-виробниче  підприємство,  звертаючись  з
касаційною  скаргою,  не  погоджується  з  постановою апеляційного
господарського  суду,  тому  просить  її  скасувати,   а   рішення
місцевого  господарського  суду залишити без змін,  посилаючись на
допущені судом апеляційної інстанції порушення норм процесуального
права,  а саме,  ч. 2 ст. 35 Господарського процесуального кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , мотивація яких викладена в касаційній скарзі.
 
Заслухавши представників  сторін,   проаналізувавши   правильність
застосування    господарським    судом   норм   матеріального   та
процесуального права,  колегія суддів Вищого  господарського  суду
України,
 
                      В С Т А Н О В И Л А :
 
Як слідує  з матеріалів справи та встановлено в судових актах,  що
за наслідками перевірки складено акт № 11/23-7 від 15.05.2002  про
результати  позапланової перевірки Учбово-виробничого підприємства
Українського товариства сліпих з питань дотримання вимог валютного
законодавства  по  експортним  контрактам № 1 від 30.12.1997 з ТОВ
"В" (Росія) та № 4 від 27.01.1998  ЗАТ  "К"  (Росія)  на  підставі
листа  НФ  АКБ  "У",  яким  зафіксовано  порушення вимог валютного
законодавства,  а  саме,  ст.  1  Закону  України   "Про   порядок
здійснення  розрахунків  в  іноземній  валюті"  та  п.  2.8 ст.  2
Положення  про  валютний  контроль  ( z0209-00  ) (z0209-00)
        ,  затвердженого
Постановою правління НБУ від 08.02.2000 № 49.
 
За наслідками  перевірки  прийнято  податкове повідомлення-рішення
від    27.05.2002    №    0000112370/0/11258/23-7,     за     яким
Учбововиробничому   підприємству  Українського  товариства  сліпих
визначено  суму  податкового  зобов'язання  -  пеня  за  порушення
термінів   розрахунків  в  сфері  зовнішньоекономічної  діяльності
загальною сумою 132 102, 12 грн..
 
Звертаючись з позовом  до  господарського  суду,  позивач  висуває
вимоги    щодо   визнання   частково   недійсним   вищезазначеного
податкового повідомлення-рішення в сумі 75 789, 72 грн., мотивуючи
свою  позицію  тим,  що:  по-перше,  рішенням  господарського суду
Дніпропетровської  області  у  справі  №  А28/126  від   24.09   -
10.10.2002  вищенаведене  податкове  повідомлення-рішення  визнане
недійсним в частині нарахування пені в сумі  7  285,  29  грн.  за
порушення  строків розрахунків в іноземній валюті по контракту № 4
від 27.01.1998 з ЗАТ "К" (Росія),  залишеним без  змін  постановою
Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 26.12.2002
та постановою Вищого господарського суду України  від  17.03.2002;
по-друге, позивач вважає, що відповідно до ВМД вантаж по контракту
№ 1 від 30.12.1997 з ТОВ "В" (Росія) був переміщений  через  митну
територію  України  30  січня  1998 р.,  пеня за порушення строків
розрахунків в іноземній валюті підлягає нарахуванню в  межах  1095
днів,  тобто в даному випадку у строк до 30 січня 2001 р..  Однак,
за період з 30.01.1998 по 31.12.1999 пеня по  вказаному  контракту
була    списана    на   підставі  пп. 18.1.3 ст.  18 Закону № 2181
( 2181-14 ) (2181-14)
        ,  тому пеня підлягає  нарахуванню  лише  за  період  з
07.01.2000   (як  визначено  відповідачем  в  акті  перевірки)  по
30.01.2002, що складає суму 56 312, 40 грн..
 
Місцевий господарський суд, задовольняючи позовні вимоги позивача,
обґрунтовував свою позицію виходячи з такого,  що спірне податкове
повідомлення-рішення прийнято 27.05.2002, тобто поза межами строку
встановленого   ст.  15  Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
        ,  у зв'язку з чим суд визнав за
необхідне застосувати до даних правовідносин положення  зазначеної
правової норми,  оскільки пеня за порушення термінів розрахунків в
сфері  зовнішньоекономічної  діяльності  є   зобов'язанням   перед
бюджетом  і  є законодавчо встановлений обов'язок платника податку
подавати відповідні декларації.
 
Разом з тим,  місцевий господарський суд,  визнав необґрунтованими
посилання відповідача щодо відсутності у позивача права повторного
звернення до  суду  за  спірним  повідомленням-рішенням,  оскільки
вважає,  що  попередньо  прийняті  судові  рішення (на які позивач
посилається в  позовній  заяві),  відповідно  до  яких  в  частині
нарахування   пені   за   спірним  контрактом  в  позові  позивачу
відмовлено,  за предметом позовних вимог зі  строком  давності  не
пов'язані,  у зв'язку з чим заперечення відповідача в даній справі
судом не прийняті.
 
Апеляційний господарський  суд,   скасовуючи   рішення   місцевого
господарського  суду та відмовляючи в позові,  дійшов висновку про
те,  що в позові підприємству повинно  бути  відмовлено,  оскільки
часткова   законність   оскаржуваного   повідомлення-рішення   вже
встановлена рішенням суду,  що набрало чинності  і  до  скасування
цього  рішення  відсутні підстави для визнання повідомленнярішення
незаконним,  з посиланням на приписи ч.  2 ст.  35  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Колегія суддів  Вищого  господарського  суду України,  перевіривши
матеріали  справи  та  висновки,  встановлені  судом   апеляційної
інстанцій,  їх  відповідність чинному законодавству,  приходить до
висновку,  що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних
підстав.
 
Строки та  підстави  для  нарахування  пені  за порушення термінів
розрахунків у сфері зовнішньоекономічної  діяльності  врегульовані
спеціальним нормативно-правовим  актом - Законом України 185/94-ВР
від 23.09.1994 "Про порядок  здійснення  розрахунків  в  іноземній
валюті"  ( 185/94-ВР  ) (185/94-ВР)
        ,  згідно  ч.  1  та  5  ст.  4  порушення
нерезидентами    термінів,  передбачених ст.  1 і 2  цього  Закону
( 185/94-ВР  ) (185/94-ВР)
        ,  тягне  за  собою  стягнення  пені  за кожний день
прострочення у розмірі 0,  3  відсотка  суми  неодержаної  виручки
(митної  вартості  недопоставленої  продукції) в іноземній валюті,
перерахованої  у  грошову  одиницю  України  за  валютним   курсом
Національного  банку  України  на  день виникнення заборгованості.
Державні податкові інспекції вправі за  наслідками  документальних
перевірок  безпосередньо стягувати з резидентів пеню,  передбачену
цією статтею.
 
Таким чином,  підставою для  визначення  податкового  зобов'язання
платнику податків у вигляді пені за порушення термінів розрахунків
у   сфері    зовнішньоекономічної    діяльності    є    результати
документальної  перевірки  резидента  України,  а  не факт надання
декларації про валютні цінності,  доходи  та  майно,  що  належать
резиденту України і знаходяться за її межами,  а пеня за порушення
термінів  розрахунків  у  сфері  зовнішньоекономічної   діяльності
нараховується за кожний день прострочення,  незалежно від перебігу
строку виникнення заборгованості. Підстави для зупинення термінів,
передбачених статтями 1 і 2 Закону України "Про порядок здійснення
розрахунків в іноземній валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
         визначені у частинах
2, 3, 4 ст. 4 цього Закону.
 
З огляду на те, що УТОС Нікопольське учбово-виробниче підприємство
не подано доказів про наявність підстав  для  зупинення  термінів,
передбачених статтями 1 і 2 Закону України "Про порядок здійснення
розрахунків в іноземній валюті" ( 185/94-ВР  ) (185/94-ВР)
        ,  то  нарахування
Нікопольською  ОДПІ пені за порушення термінів розрахунків у сфері
зовнішньоекономічної   діяльності   відповідає   вимогам   чинного
законодавства України.
 
Згідно з пп.  18.1.3 ст.  18 Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
          списанню  з платників податків
підлягають пеня та штрафні санкції, нараховані на податковий борг,
визначений   у  підпунктах  18.1.1  та  18.1.2  цього  пункту,  та
несплачені до дня набрання чинності цією  статтею,  у  тому  числі
пеня та штрафні санкції, нараховані у зв'язку з порушенням строків
розрахунків    під    час    здійснення    операцій    у     сфері
зовнішньоекономічної діяльності.
 
Крім того,    правомірність    проведення    Нікопольською    ОДПІ
позапланової документальної перевірки підприємства у відповідності
до вимог п. 3 "д" Указу Президента України № 817/98 ( 817/98 ) (817/98)
         від
23.07.1998,  а відповідно і  правомірність  винесення  податкового
повідомлення-рішення   №  0000112370/0/11258/23-7  від  27.05.2002
підтверджуються  наявними  матеріалами  справи  та   встановленими
обставинами, а також постановою Вищого господарського суду України
від  17.03.2003  у  справі  №   А   28/126   господарського   суду
Дніпропетровської області.
 
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, п. 1 ч. 1 ст.
111-9,  111-11,  111-12  Господарського   процесуального   кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12)
         Вищий господарський суд України, -
 
                      П О С Т А Н О В И В :
 
Касаційну скаргу  Нікопольського  учбово-виробничого  підприємства
Дніпропетровського     учбово-виробничого     підприємства     "Л"
Українського  товариства  сліпих від 23.12.2003 № 448 залишити без
задоволення,   а   постанову    Дніпропетровського    апеляційного
господарського суду від 12.12.2003 у справі № 37/52 - залишити без
змін.