ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
05.02.2004                                    Справа N 2-18\3568
 
Вищий  господарський суд України у складі колегії суддів: Шульги
О.Ф.  -  головуючий,  Дерепи  В.І.,  Стратієнко  Л.В.  розглянув
касаційну  скаргу Управління економіки Євпаторійської  міськради
на  рішення господарського суду Автономної Республіки  Крим  від
04.02.2003   р.  та  постанову  Севастопольського   апеляційного
господарського  суду від 18.11.2003 р. у справі № 2-18\3568-2003
за   позовом   ТОВ   “Сервіс  ХХІІ”  до   Управління   економіки
Євпаторійської       міськради,   Євпаторійської  міської   ради 
рішення  за  участю  представників  позивача  –  Одинцова  О.М.,
відповідача – Родіонова Т.Д.
 
про   спонукання укласти догов_р та визнання частково нед_йсним
 
Рішенням  господарського  суду Автономної  Республіки  Крим  від
04.02.2003  р.  позов  задоволено та визнано  недійсним  рішення
Євпаторійської  міськради  №  23-26\5  від  27.07.2001  р.  “Про
затвердження    додаткового   переліку   об’єктів    комунальної
власності,  які  підлягають приватизації  в  2001  р.  та  інших
питань,  пов’язаних  з  приватизацією”  в  частині  включення  в
Додатковий   перелік   об’єктів   комунальної   власності,   які
підлягають  приватизації  у вигляді аукціону  (додаток  №  2)  з
визначенням  способу  приватизації у вигляді  аукціону  (додаток
№ 3) об’єктів комунальної власності – мікрорайону “Універмаг” по
вул. Фрунзе, 24 та речового ринку по вул. Чапаєва.
 
Постановою  Севастопольського апеляційного  господарського  суду
від 18.11.2003 р. рішення від 04.02.2003 р. залишено без змін.
 
У   касаційній   скарзі   Управління  економіки   Євпаторійської
міськради просить скасувати судові рішення посилаючись на те, що
вони  прийняті  з  порушенням  норм  чинного  законодавства   та
прийняти нове рішення.
 
Відзиви   на  касаційну  скаргу  від  позивача,  відповідача   -
Євпаторійської міської ради до суду не надходили.
 
Вивчивши справу, заслухавши пояснення представників сторін,  суд
встановив наступне.
 
В  січні  2003  р.  позивач звернувся до господарського  суду  з
позовом   про  спонукання  Управління  економіки  Євпаторійської
міськради,  як  орендодавця, укласти з позивачем договір  оренди
комунальної   власності   –   цілісного   майнового   комплексу,
господарюючим суб’єктом якого є КП “Сервіс - ХХІ”. В  доповненні
до  позовної заяви від 22.01.2003 р. (том 1, а.с.10-11)  позивач
просив:   залучити  в  якості  другого  відповідача   у   справі
Євпаторійську  міськраду;  визнати  частково  недійсним  рішення
Євпаторійської  міськради  №  23-26\5  від  27.07.2001  р.  “Про
затвердження    додаткового   переліку   об’єктів    комунальної
власності,  які  підлягають приватизації  в  2001  р.  та  інших
питань,  пов’язаних  з  приватизацією”  в  частині  включення  в
Додатковий   перелік   об’єктів   комунальної   власності,   які
підлягають  приватизації  у вигляді аукціону  (додаток  №  2)  з
визначенням  способу  приватизації у  вигляді  аукціону (додаток
№ 3) об’єктів комунальної власності – мікрорайону “Універмаг” по
вул.  Фрунзе, 24, речового ринку по вул. Чапаєва та  зобов’язати
Управління  економіки Євпаторійської міськради, як  орендодавця,
укласти  з  позивачем  договір оренди  комунальної  власності  –
цілісного майнового комплексу, господарюючим суб’єктом  якого  є
КП “Сервіс-ХХІ”.
 
Верховний Суд України в частинах 2, 3 п. 1 Постанови Пленуму від
29.12.76  р.  №  11  з наступними змінами “Про  судове  рішення”
( v0011700-76 ) (v0011700-76)
         роз’яснив, що рішення є законним тоді, коли суд,
виконавши  всі вимоги цивільного процесуального законодавства  і
всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з
нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних
правовідносин,  а  при їх відсутності - на підставі  закону,  що
регулює  подібні  відносини, або виходячи із загальних  засад  і
змісту  законодавства України., а також обґрунтованим визнається
рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення
для  даної  справи,  висновки суду про встановлені  обставини  і
правові   наслідки  є  вичерпними,  відповідають   дійсності   і
підтверджуються достовірними доказами, дослідженими  в  судовому
засіданні.
 
Місцевий  та апеляційний суди при вирішенні спору не дотримались
наведених  роз’яснень  Верховного Суду України  та  не  виконали
вимог  відповідно  п.  3  ст. 84,  п.  7  ст.  105  ГПК  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Так,  ухвалою  господарського суду від  28.01.2003  р.  (том  1,
а.с.35)  справа  призначена до розгляду  на  04.02.2003  р.  Суд
визнав  обов’язковою  участь  сторін  в  судовому  засіданні  та
зобов’язав    відповідачів   надати   відзиви   на    позов    з
підтверджуючими їх висновки документами.
 
04.02.2003  р.  місцевий суд вирішив спір по суті у  відсутності
відповідача – Євпаторійської міськради. Матеріали справи,  зміст
рішення суду не містять відомостей, які б свідчили про перевірку
судом  причин  нез’явлення відповідача  у  судове  засідання  та
ненадання   ним   витребуваних   судом   матеріалів.    Відсутнє
обґрунтування   висновку  про  можливість  розгляду   справи   у
відсутності відповідача, що мало бути обов’язковим з  огляду  на
позицію суду (ухвала від 28.01.2003 р.) щодо обов’язкової участі
відповідача у вирішенні спору.
 
У  даному випадку судом порушені вимоги пунктів 1, 2 ст. 77  ГПК
України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        . Згідно приписів цих норм суд має відкласти
розгляд справи у разі нез’явлення сторони в судове засідання  та
неподання стороною витребуваних документів.
 
Апеляційний  суд  також не виконав вимоги  ст.  77  ГПК  України
( 1798-12   ) (1798-12)
        ,  не  забезпечив  відповідачу  –  Євпаторійській
міськраді    використати   гарантоване   Конституцією    України
ст.ст.  42,  4-3  ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         право на  справедливий
суд.
 
Так,   телеграмою  від  15.11.2003  р.  Євпаторійська  міськрада
повідомила апеляційний суд про існування об’єктивних причин, які
унеможливлюють  участь міськради в розгляді  справи  апеляційним
судом  (том  1,  а.с.178).  Відповідач  також  просив  відкласти
розгляд справи.
 
Апеляційний  суд  не звернув уваги на клопотання  відповідача  і
розглянув справу у його відсутності.
 
Наведені  порушення  норм Господарського процесуального  кодексу
України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          є  безумовною підставою  для  скасування
рішення  місцевого та постанови апеляційного судів  з  передачею
справи для розгляду місцевому суду.
 
Окрім  того,  резолютивна частина рішення місцевого  суду  є  не
конкретною   та   не   може   свідчити   про   вирішення   спору
судом. Зокрема, в частині третій резолютивної частини рішення  є
припис  про  спонукання відповідача укласти з позивачем  договір
оренди  комунального  майна.  Однак,  суд  не  перевіряв  та  не
визначив яке саме майно має бути предметом договору оренди, його
складові  і  перелік, індивідуальні властивості,  адреси,  ціна,
загальна вартість інше, що є властивим такого роду угодам.
 
В  частині  третій  суд  вказав про те,  що  об’єктом  оренди  є
комунальне  майно, “господарюючим суб’єктом якого  в  даний  час
виступає КП “Сервіс -ХХІ” (редакція рішення суду). Такі висновки
мають  розумітись так, що об’єкт договору оренди,  який  повинен
укладений  з позивачем, перебуває у віданні КП “Сервіс  -  ХХІ”,
яке  до участі у справі не залучалось, а суди взагалі не вживали
заходів  для  перевірки  питання, чи зачіпаються  рішенням  суду
права та інтереси третьої особи. У справі є відомості про те, що
майно,  на  яке  претендує  позивач,  перебуває  у  безоплатному
користуванні КП “Сервіс ХХІ”. В даному випадку суд  повинен  був
встановити  наявність  правових  підстав  задоволення   позовних
вимог.
 
Суд  також  не перевіряв того, чи наділене Управління  економіки
Євпаторійської  міськради повноваженнями на укладання  договорів
оренди майна, яке є власністю місцевого органу самоврядування. У
справі  відсутні установчі документи позивача,  з  яких  можливо
було  б встановити його правовий статус та перевірити твердження
позивача про наявність й нього підстав укладення договору оренди
комунального майна.
 
Враховуючи   викладене,   ухвалені  у  справі   судові   рішення
підлягають  скасуванню,  як такі, що не відповідають  матеріалам
справи  і  законодавству,  а  справа  –  передачі  для  розгляду
місцевому суду.
 
При   новому   розгляді  справи  господарському  суду   належить
врахувати викладене в цій постанові, вжити заходів щодо повного,
об’єктивного, всебічного з’ясування обставин спору  та  прийняти
законне і обґрунтоване рішення.
 
Керуючись   ст.ст.  111-9-111-11  Господарського  процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , суд
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
1.   Касаційну   скаргу   Управління  економіки   Євпаторійської
міськради задовольнити частково.
 
2.  Рішення господарського суду Автономної Республіки  Крим  від
04.02.2003   р.  та  постанову  Севастопольського   апеляційного
господарського суду від 18.11.2003 р. скасувати.
 
3.  Справу № 2-18\3568 передати для розгляду господарському суду
Автономної Республіки Крим.
 
4.  Стягнути з ТОВ “Сервіс ХХІІ” на користь Управління економіки
Євпаторійської міськради 42,50 грн. державного мита.
 
5.  Доручити  господарському  суду  Автономної  Республіки  Крим
видати наказ.