ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
01.01.2004                                     Справа N 7/303
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого
суддів
розглянувши у відкритому     Державної податкової інспекції у
судовому засіданні           м. Миколаєві
касаційну  скаргу
 
на  постанову                від 04.11.2003 року Одеського
                             апеляційного господарського суду
 
у справі                     №  73
 
господарського суду          Миколаївської області
 
за позовом                   ТОВ "Т", м. Миколаїв
 
до                           Державної податкової інспекції у
                             м. Миколаєві
 
про                          визнання недійсним податкового
                             повідомлення-рішення від 15.04.2003
                             р.
                             № 000522303/0 в частині
                             застосування штрафних санкцій у
                             сумі 4417,59 грн.
 
в судовому засіданні взяли участь представники:
 
від позивача                 присутній
від відповідача              не з'явились
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Рішенням господарського  суду Миколаївської області від 21.08.2003
року,  залишеним  без  змін  постановою   Одеського   апеляційного
господарського  суду  від  04.11.2003  р.,  у  справі № 73 у позов
задоволене;  визнане недійсним податкове  повідомленнярішення  від
15.04.03 р.  № 000522303/0 в частині застосування штрафних санкцій
у сумі 4417,59 грн.,  стягнуте з відповідача на  користь  позивача
судові витрати в сумі 118 грн. і 85 грн.
 
В касаційній скарзі Державної податкової інспекції у м.  Миколаєві
просить  постановлені  по справі судові акти скасувати та прийняти
нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, посилаючись
на порушення господарським судом норм матеріального права,  а саме
ст. ст. 1, 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , положення Закону
України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         (далі
Закон-2181), отже, ДПІ у м. Миколаєві при винесенні та направленні
спірного податкового  повідомлення-рішення  правомірно  керувалася
нормами   Закону-2181  ( 2181-14  ) (2181-14)
          та  положеннями  нормативно-
правових актів, розроблених на його виконання..
 
У відзиві на касаційну скаргу позивач повністю заперечує викладені
в ній доводи.
 
Відповідач не  реалізував  своє  процесуальне  право  на  участь в
судовому засіданні касаційної інстанції.
 
Заслухавши заперечення на касаційну скаргу представника  позивача,
перевіривши  повноту  встановлення обставин справи та правильність
їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського  суду,
колегія  суддів  Вищого  господарського  суду України приходить до
висновку,  що касаційна  скарга  підлягає  частковому  задоволенню
враховуючи наступне.
 
Відповідно до  частини  1  ст.  43  ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         оцінка
доказів господарським судом повинна  ґрунтуватись  на  всебічному,
повному  і  об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин
справи.
 
Попередніми судовими інстанціями встановлено,  що на підставі акту
перевірки   від   19.09.02   р.   відповідач  прийняв  оскаржуване
повідомлення-рішення  від  15.04.03   р.   №   000522303/0,   яким
застосував  до  позивача  штрафні  санкції в сумі 4512,59 грн.  за
порушення   позивачем   Порядку   ведення   касових   операцій   в
національній  валюті  в  Україні,  відповідальність за порушення і
розмір штрафних санкцій визначив  згідно  п.  1  Указу  Президента
України  "Про  застосування  штрафних  санкцій за порушення норм з
регулювання обігу готівки" ( 436/95 ) (436/95)
         (далі Указ).
 
Суд першої інстанції,  задовольняючи  позов  частково,  самостійно
розрахував   розмір  штрафної санкції відповідно до редакції Указу
( 436/95  ) (436/95)
        ,  що діяла на момент виникнення спірних правовідносин,
зазначивши,  що позивачем неприбутковано лише 19 грн. і відповідач
мав право застосувати штрафні санкції лише в сумі 95 грн. (19х5).
 
Однак, в порушення п.  3 ст.  84 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
          місцевий
суд  взагалі  не  вказав  обставин справи (обставин,  встановлених
актом  перевірки,  обставин,  встановлених  судом),  не   зазначив
докази,  на підставі яких прийнято рішення,  зазначивши лише, що в
судове засідання для огляду були  надані  договори,  прибуткові  і
видаткові  касові ордери,  якими підтверджено отримання комісійної
винагороди в сумі 831 грн.  і оприбуткування в сумі  812  грн.,  а
також  не  навів  законодавство,  яким  він  керувався,  приймаючи
рішення.
 
Апеляційний суд,  залишаючи  рішення  без  змін,  мотивував   свою
позицію  тим,  що  штрафна  санкція,  застосована  відповідачем на
підставі ст.  1 Указу ( 436/95 ) (436/95)
        ,  не є податковим  зобов'язанням,
отже,   форма   спірного   податкового  повідомлення-рішення  може
застосовуватися лише щодо сплати  податків,  зборів  (обов'язкових
платежів),  вичерпний  перелік яких зазначений в ст.  ст.  14,  15
Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12  ) (1251-12)
        ,  а  тому
воно є прийнятим неправомірно.
 
Проте такий  висновок  зроблено  без  належного  правового аналізу
положень  Указу,  відповідно  до  п.  2  якого   штрафні   санкції
передбачені цим Указом,  застосовуються до осіб органами державної
податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок
і   подань   державної  контрольно-ревізійної  служби,  фінансових
органів та органів Міністерства внутрішніх справ  у  встановленому
законодавством  порядку  та в розмірах,  чинних на день завершення
перевірок  або  одержання  органами  державної  податкової  служби
зазначених подань;  положень п.  4 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про
державну податкову  службу  в  Україні"  ( 509-12 ) (509-12)
         відповідно до
якого на органи державної податкової служби покладені функції,  до
яких,  зокрема,  відноситься  здійснення  контролю  за додержанням
лімітів готівки в касах та її  використанням  для  розрахунків  за
товари;  положень п.  п.  7,  8 вищезазначеного Закону ( 509-12 ) (509-12)
        ,
відповідно до якого органам  державної  податкової  служби  надані
права   застосовувати   до  підприємств,  установ,  організацій  і
громадян фінансові санкції у  порядку  та  розмірах,  встановлених
законом;  стягувати  до бюджетів та державних цільових фондів суми
недоїмки,  пені  та  штрафних  санкцій  у  порядку,  передбаченому
законом.
 
Отже, суд апеляційної інстанції встановивши,  що податкові  органи
не  мають  право визначати штрафні санкції за порушення норм Указу
( 436/95 ) (436/95)
         як податкове зобов'язання,  не звернув уваги на те,  що
вказана  обставина  не  є   підставою   для   визнання   недійсним
оспорюваного рішення в цілому,  оскільки апеляційним судом не було
з'ясовано чи мало місця порушення ст.  1 Указу, а саме перевищення
встановлених строків використання виданої під звіт готівки, видача
готівкових коштів під звіт  без  повного  звітування  щодо  раніше
виданих коштів та неоприбуткування готівки у касі та чи правомірно
ДПІ в м.  Миколаєві прийняла  рішення  про  стягнення  з  позивача
штрафних санкцій за порушення норм Указу ( 436/95 ) (436/95)
        .
 
Оскільки передбачені процесуальним законодавством  межі  перегляду
справи  в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або
вважати доведеними обставини,  що не були встановлені  попередніми
судовими  інстанціями,  рішення  та  постанова у справі підлягають
скасуванню  з  передачею  справи  на  новий  розгляд.  При  новому
розгляді   справи  суду  необхідно  всебічно  і  повно  перевірити
обставини  по  справі,  проаналізувати  їх  та  інші  докази,   що
містяться в матеріалах справи,  визначитися щодо належних способів
доказування у даній справі і прийняти рішення у  відповідності  до
вимог чинного законодавства.
 
В процесі    розгляду   справи   слід   усунути   порушення   норм
матеріального і процесуального законодавства.
 
Керуючись ст.  ст.  111-5, 111-7, 111-8, п. 3 ч. 1 ст. 111-9, ч. 1
ст.  111-10,  111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський
суд України, -
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Миколаєві від
02.12.2003 р. № 14270/9/10-016 на постанову Одеського апеляційного
господарського  суду  від  04.11.2003  року   по   справі   №   73
задовольнити частково.
 
Рішення Господарського  суду  Миколаївської області від 21.08.2003
року та постанову Одеського апеляційного господарського  суду  від
04.11.2003 року по справі № 73 - скасувати.
 
Справу № 73 направити до Господарського суду Миколаївської області
на новий розгляд.