КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" серпня 2013 р. Справа№ 5011-16/8133-2012
( Додатково див. рішення господарського суду міста Києва (rs25812697) )
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Синиці О.Ф.
суддів: Зеленіна В.О.
Буравльова С.І.
при секретарі: Вінницькій О.В.
За участю представників:
від позивача -Дмитренко Н.І.,
від відповідача -Требух Г.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" та товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство"
на рішення господарського суду міста Києва від 21.08.2012
у справі №5011-16/8133-2012
за позовом Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта", м. Київ
до товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство", м. Київ
про стягнення 310749грн.78коп.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду міста Києва від 21.08.2012 (суддя Ярмак О.М.) частково задоволено позов УДППЗ "Укрпошта" та стягнуто з ТОВ "Українське Креативне агентство" 279930грн.58коп. забороргованості за надані позивачем послуги з розміщення реклами на об'єктах поштового зв'язку згідно укладеного сторонами договору про розміщення реклами №51-132 від 21.07.2009, 1959грн.51коп. інфляційних втрат, 4877грн.69коп. 3 % річних та 5735грн.36коп. судового збору. Суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог. Судом відмовлено частково в стягненні інфляційних втрат та 3 % річних в зв'язку з невірним визначенням періоду їх на нарахування, а також повністю відмовлено в стягненні з відповідача пені, оскільки її стягнення не передбачено укладеним договором.
Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач звернувся з апеляційною скаргою в якій просив його скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Апелянт зазначив, що позивач неодноразово порушував встановлений договором строк погодження замовлень та надання рахунку за послугу.
Від позивача, також, надійшла апеляційна скарга в якій останній просив скасувати вищезазначене рішення суду в частині відмови в стягненні пені за прострочення виконання зобов'язання в сумі 21635грн.18коп. та прийняти в цій частині нове - про задоволення позовних вимог. В решті позовних вимог рішення залишити без змін. В обґрунтування своїх вимог щодо правомірності стягнення пені скаржник зазначає, що є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки і згідно положень частини 2 ст. 231 ГК України має право на стягнення з відповідача пені.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідача УДППЗ "Укрпошта" просило в задоволенні апеляційної скарги відмовити. Позивач зазначив, що своєчасно опрацював 13 рахунків замовлень, з прорахуванням послуг та затвердженням макетів рекламних матеріалів. Стверджує позивач і про те, що в період з грудня 2010 до середини лютого 2011 років, тарифи на розміщення реклами на змінювались, тому не відповідають дійсності посилання відповідача про затримку затвердження тарифів позивачем. В поданих додаткових поясненнях позивачем було надано більш детальний розрахунок позовних вимог з відповідним їх обґрунтуванням (т. 2, а.с. 151-159).
Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, колегія суддів апеляційного господарського суду враховує наступне.
21.07.2009 між УДППЗ "Укрпошта" (рекламіст) та ТОВ "Українське Креативне Агентство" (рекламодавець) укладено генеральний договір № 51-132 про розміщення реклами, за умовами якого рекламодавець доручив, а рекламіст в особі своїх філіалів зобов'язався надати послуги з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, а рекламодавець зобов'язався оплачувати рекламісту зазначені послуги. Кількість, вартість, вид реклами та термін рекламної компанії визначаються відповідно до розрахунку (додаток № 1 до договору), який узгоджується на кожне окреме замовлення.
Розділом 3 сторони визначили свої права та обов'язки по договору, у т.ч. обов'язок рекламіста впродовж п'яти робочих днів від дати отримання від рекламодавця відповідних даних здійснювати прорахунки послуг на розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку відповідно до розрахунку замовлення; до 5-го числа місяця, наступного за звітним, надати рекламісту акт наданих послуг за кожним окремим розрахунком замовлення (пп. 3.1.1-3.1.8 договору), а також зобов'язання рекламодавця: вчасно оплачувати філіалам рекламіста замовлені рекламні послуги відповідно до даного договору, а впродовж 5-ти робочих днів після отримання від філіалу рекламіста акту наданих послуг підписати його або надати мотивовану відмову від підписання акту (п.3.2.7 договору).
Пунктом 2.5 договору передбачено, що рекламодавець спільних проектів - суб'єкт господарської діяльності, з яким укладено генеральний договір на надання рекламних послуг з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, відповідно до якого рекламодавець зобов'язується впродовж дванадцяти календарних місяців з моменту укладення генерального договору забезпечити надходження грошових коштів у розмірі не менше 2000000грн. (з ПДВ та ПР) за розміщення рекламних матеріалів у поштових відділеннях.
Як зазначає позивач, станом на час укладення договору № 51-132 для рекламодавців, які розміщували рекламу в об'єктах поштового зв'язку УДППЗ "Укрпошта" діяли тарифи для розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку "Укрпошта", які були затверджені Порядком розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, затвердженим наказом УДППЗ "Укрпошта" від 19.01.2009р. № 30 (зі змінами) та які були розраховані як для рекламодавців спільних проектів, так і для інших рекламодавців.
Для рекламодавців спільних проектів, до числа яких в розумінні наказу № 30 та відповідно до умов договору № 51-132 входив відповідач, застосовувались тарифи на послуги із розміщення реклами у поштових відділеннях, які є нижчими за тарифами, що застосовуються до всіх інших рекламістів.
Протягом дії договору № 51-132 наказами УДППЗ "Укрпошта" затверджувались нові редакції Порядку розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, у зв'язку з чим сторони вносили зміни до договірних правовідносин.
Так, відповідно до п.3.2.1 договору в редакції додаткової угоди № 1 від 23.06.2010р. до договору, позивач зобов'язався впродовж 24 календарних місяців з моменту укладення договору замовити послуги з розміщення реклами (власних або третіх осіб) у відділеннях поштового зв'язку у розмірі не менше 500 000 грн. (з ПДВ та ПР), яка складається з суми всіх розрахунків-замовлення та здійснити розрахунок за надані послуги.
Умовами п.3.1.9 в редакції додаткової угоди №2 від 01.04.2011р. договору визначено,що після закінчення терміну, зазначеного у пункті 3.2.1 договору, в разі невиконання рекламодавцем своїх зобов'язань, визначених пунктом 3.2.1 даного договору, рекламіст в особі філіалів зобов'язується проводити перерахунок вартості послуг (які були надані за цей період) з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, згідно діючих (на момент перерахунку) тарифів рекламіста та інші послуги поштового зв'язку "Розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку впродовж одного календарного місяця", "Для інших рекламодавців".
Додатковою угодою № 2 від 01.04.2011р. до договору № 51-132, у зв'язку із змінами в законодавстві України, сторони погодили пункти 5.1 та 5.2 договору викласти в наступній редакції: "Вартість послуг за даним договором розраховується в кожному Розрахунку замовлення згідно діючих (на момент узгодження відповідного Розрахунку замовлення) тарифів, а на інші послуги поштового зв'язку "Розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку впродовж одного календарного місяця", "Для рекламодавців спільних проектів" (п.5.1). До 31.12.2010р. фактично надано послуг на 183 462грн.01 коп. з ПДВ та ПР, у тому числі вартість послуг - 152250грн.63 грн., ПДВ (20%) - 30450грн.13коп., ПР (0,5%) - 761грн.25коп. З 01.01.2011р. - надати послуги на 316537грн.99коп. з ПДВ, у тому числі вартість послуг - 263781грн.66коп., ПДВ (20%) -52756грн.33коп. Загальна вартість послуг за договором (сума договору) становить 500000грн. з ПДВ та ПР, у т.ч. вартість послуг - 416032грн.29коп., ПДВ (20%) - 83206грн.46коп., ПР (0,5%) - 761грн.25коп.."(п.5.2 договору).
Порядок оплати визначається наступним чином:
- рекламодавець впродовж 5 (п'яти) банківських днів з моменту підписання відповідного розрахунку замовлення на підставі наданих філіалами рекламіста рахунків-фактур, здійснює попередню оплату філії, якою наданий рахунок, у розмірі 100%) від загальної вартості послуг, згідно розрахунку замовлення (п.5.4.1 договору);
- у випадку, якщо рекламодавець не здійснює оплату у термін, визначений у п.5.4.1., рекламіст не розміщує рекламу у об'єктах поштового зв'язку (п.5.4.2 договору);
Згідно п.11.1 договір, в редакції додаткової угоди №1, договір вступає в силу з моменту його підписання і діє до 21.07.2011р., але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов'язань.
Відповідно до розрахунків замовлень між УДППЗ "Укрпошта" та ТОВ "Українське Креативне Агентство" укладеного договору від 21.07.2009р. № 51-132 щодо розміщення реклами, копії яких долучені до матеріалів справи, у період дії договору № 51-132 УДППЗ "Укрпошта" в особі філіалів, відповідно до обраної адресної програми та наданих макетів реклами, було надано відповідачу послуги на загальну суму 269 900грн.29коп. з ПДВ.
Відповідно до п.3.1.9, 3.2.1, 3.2.2 договору позивачем проведено перерахунок вартості послуг з розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку, які були надані позивачем у період з 21.07.2009р. по 21.07.2011р., згідно діючих тарифів та визначено вартість наданих послуг у розмірі 279 930грн.58коп. з ПДВ.
З метою здійснення розрахунків, позивачем виставлені відповідачу для оплати рахунки та направлені для підписання акти-розрахунки по генеральному договору № 51-132 за період надання послуг з 21.07.2009р. по 21.07.2011р., які залишились відповідачем не підписані.
20.10.2011р. позивач звернувся до відповідача претензією № 1101-449 з вимогою здійснити перерахунок коштів на рахунки філіалів УДППЗ "Укрпошта" у сумі 279 930грн.58коп. з ПДВ.
У відповідь на вказану претензію ТОВ "Українське Креативне Агентство" листом повідомило, що філіалами УДППЗ "Укрпошта" безпідставно донараховано кошти у сумі 761грн.25коп. та невірно розраховано ПДВ, тому ТОВ "У.К.А." не може погодитись з претензією в частині зайво нарахованої до сплати суми, перерахування на рахунок філіалів грошових коштів у сумі 279 169грн.33коп. буде здійснено при наданні виправлених документів, які є підставою для оплати відповідно до договору.
Відповідач свої зобов'язання щодо оплати отриманих послуг по договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009р. на спірну суму не виконав, в звязку з чим позивач звернувся до суду із вимогою про стягнення з відповідача 279 930грн.58коп. вартості наданих послуг з розміщення реклами по генеральному договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009р., 21635грн.18коп. пені, 1959грн.51коп. інфляційних втрат та 7224грн.51коп. трьох відсотків річних за прострочення виконання зобов'язання.
Відповідно до положень ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до положень ст. 903 ЦК України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Відповідно до ст. 193 ГК України, ст. 526 ЦК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до 13 розрахунків замовлень (наявних в матеріалах справи т. 1, а.с. 104-206), які підписані позивачем та відповідачем на виконання умов вищевказаного договору щодо розміщення реклами, у період дії договору, в особі філіалів, відповідно до обраної адресної програми та наданих макетів реклами було надано відповідачу послуги на суму 269900грн.29коп. з ПДВ та ПР.
В зв'язку з вимушеним здійсненням перерахунку вартості наданих послуг з причин невиконання відповідачем обсягів розміщення реклами згідно п. 3.2.1 договору в розмірі 5000000грн., відповідач на підставі п. 3.1.9 договору зобов'язаний оплатити вартість наданих послуг, згідно тарифів на день здійснення такого перерахунку за тарифами для інших рекламодавців у розмірі 279930грн.58коп.
Відповідно до проведеного перерахунку донарахована сума 279930грн.58коп. визначена відповідно до законодавства та є різницею між вартістю послуг на момент здійснення перерахунку та на момент надання послуг, з врахуванням непрямих податків.
За викладених обставин, апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог щодо стягнення з відповідача 279930грн.58коп. вартості наданих послуг з розміщення реклами по генеральному договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009р., оскільки договірними правовідносинами сторони визначили умови та порядок здійснення перерахунку вартості послуг (які були надані за цей період) з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку: згідно діючих (на момент перерахунку) тарифів рекламіста та інші послуги поштового зв'язку "Розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку впродовж одного календарного місяця", "Для інших рекламодавців". Відповідач свого контррозрахунку суми позову не надав. Експертно-економічне дослідження Чернігівської ТПП від____, на яке посилався відповідач в судовому засіданні 14.08.13р., яке не розглядалось судом першої інстанції і не є актом судової експертизи, тому рішення суду відповідає дослідженим матеріалам справи. Експертно-економічне дослідження Чернігівської ТПП від 09.08.2013, на яке послався відповідач в судовому засіданні 14.08.2013р., не розглядалось судом першої інстанції і не є актом судової експертизи, тому рішення суду відповідає дослідженим матеріалам справи.
Згідно вимог ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу судом правомірно стягнуто з відповідача 1959грн.51коп. інфляційних втрат та 4877грн.69коп. трьох відсотків річних за період з 01.11.2011р. по 30.05.2012р., за уточненим розрахунком суду, з врахуванням 3-ти денного строку поштового пробігу по м. Києву та 7-ми денного строку розгляду відповідачем вимоги №1101-449 від 20.10.2011 року".
Заперечення викладені в апеляційних скаргах не спростовують висновків суду першої інстанції.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення скарг. Рішення суду першої інстанції ґрунтується на фактичних обставинах та матеріалах справи, прийняте відповідно до норм чинного законодавства, а тому підстави для його скасування відсутні.
Керуючись ст. ст. 101- 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду міста Києва від 21.08.2013 у справі №5011-16/8133-2012 залишити без змін, а апеляційні скарги- Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" та товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" -без задоволення.
2. Справу № 5011-16/8133-2012 повернути господарському суду міста Києва.
Головуючий суддя
Судді
Синиця О.Ф.
Зеленін В.О.
Буравльов С.І.