СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2013 року Справа № 5002-15/4364-2012
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Гонтаря В.І.,
суддів Борисової Ю.В.,
Волкова К.В.,
за участю представників сторін:
позивача: Селіванов Михайло Георгійович, довіреність № б/н від 29.12.12, товариство з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна);
відповідача: Соколова Людмила Миколаївна, довіреність № б/н від 02.01.13, публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор";
відповідача: не з'явився, приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром";
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Чумаченко С.А.) від 23 квітня 2013 року у справі №5002-15/4364-2012
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" (вул. Петра Сагайдачного, буд. 16 А, Подільський район, м. Київ, 04070)
до відповідачів:
1. Публічного акціонерного товариства "Джанкойський Елеватор"( вул. Кримська, буд.28, м. Джанкой, АР Крим, 96100)
2. Приватного акціонерного товариство "Укрелеваторпром" (вул. Чорноморського козацтва, буд. 52/1, Суворовський район, м. Одеса, 65003)
про стягнення 188785,27 грн.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" звернулось до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою до Публічного акціонерного товариства "Джанкойський Елеватор" та просить суд стягнути з Публічного акціонерного товариства "Джанкойський Елеватор" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" суму заподіяних збитків у вигляді вартості втраченого вантажу в розмірі 188785,27 грн.
Позовну заяву, з посиланням на статті 526, 610 Цивільного кодексу України, мотивовано невиконання відповідачем умов Договорів, у зв'язку з чим позивач вимагає стягнути суму заподіяних збитків.
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 24 квітня 2013 року у справі №5002-15/4364-2012 у позовній заяві Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" звернулось до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги обґрунтовані порушенням місцевим господарським судом норм матеріального права та положень договору транспортного експедирування, а також неповним дослідженням обставин, які мають значення для справи.
Так, заявник апеляційної скарги зазначає, що експедитор несе відповідальність за дії та недогляд третіх осіб, залучених ним до виконання договору транспортного експедирування, у тому ж порядку, як і за власні дії.
У судовому засіданні, призначеному на 17 червня 2013 року, представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги та наполягав на її задоволенні, представник відповідача з зазначеними доводами не погодився та заперечував проти їх задоволення.
Повторно розглянувши справу в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступне.
31.07.2012 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" (Замовник) та Публічним акціонерним товариством "Джанкойський Елеватор" (Виконавець) був укладений Договір транспортного експедитування № 02/06-12 (а.с. 12-19, т. 1).
Відповідно до пункту 1.1 Договору Виконавець зобов'язується за плату і за рахунок Замовника організувати виконання послуг, пов'язаних із внутрішнім перевезенням на території України Вантажу - насіння соняшнику та / або бобів сої, що належать Замовнику (далі - експедиторські послуги). Перевезення Вантажу здійснюється насипом залізничним транспортом "Укрзалізниці" (Залізниця).
Відповідно до пункту 1.2 Договору Сторони домовилися, що обсяг вантажу до перевезення узгоджується сторонами шляхом прийняття Виконавцем заявки Замовника згідно п. 3.1 даного Договору. Заявка вважається прийнятою до виконання з моменту виставлення Виконавцем Замовнику рахунків за надання експедиторських послуг.
Згідно з пунктом 1.3 Договору Сторони домовилися, що найменування і обсяг вантажу до перевезення, пункт призначення вантажу, а також зміст особливих відміток у товару - супровідних документах визначається сторонами шляхом укладання додаткових угод, які є невід'ємною частиною даного договору.
Відповідно до пункту 1.4 Договору пунктом відправлення Вантажу є:
- станція відправлення - станція Джанкой Придніпровської залізниці, код станції відправлення - 470007. Вантажовідправник - Виконавець, код Вантажовідправника 7923553, місце відвантаження Вантажу - Публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор", далі - Зерновий склад. Місцезнаходження зернового складу: 96100, АР Крим, м. Джанкой, вул. Кримська 86, з відміткою у графі 4 залізничної накладної згідно додаткової угоди.
Відповідно до пункту 2.1 Договору надання Виконавцем експедиторських послуг з партії Вантажу проводиться на підставі Заявки, що спрямовується Замовником Виконавцю. У Заявці на експедитування партії Вантажу вказується: вид та найменування вантажу, плановані обсяги перевезення, терміни і початок відвантаження, пункт призначення Вантажу, перелік перевізних та інших супровідних документів, що додаються до Вантажу (ветеринарне свідоцтво, сертифікат якості Державної інспекції сільського господарства України і т. п.), а також вказівки щодо заповнення накладної (комплекту перевізних документів).
Заявка подається Замовником Виконавцю в оригіналі, засобами факсимільного зв'язку або електронною поштою не пізніше 10 днів до початку відвантаження.
Заявка вважається прийнятою до виконання після виставлення Виконавцем рахунку на послуги.
Відповідно до пункту 2.2 Договору у терміни, визначені Замовником у Заявці, Виконавець подає заявку на перевезення Вантажу в управління Залізниці та / або на станцію відправлення, забезпечує зважування та подачу порожніх залізничних вагонів для навантаження до зернового складу, а також завантаження Вантажу в залізничні вагони і зважування останніх. Відповідно до пункту 3.4 договору датою фактичного надання послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу, є дата здачі вантажу виконавцем залізниці, підписання сторонами акту виконаних робіт за договором.
Згідно з пунктом 3.1 Договору у послуги, пов'язані з перевезенням Вантажу входить: оплата залізничного тарифу, додаткових станційних зборів, виготовлення, доставка та встановлення запірно - пломбувальних пристроїв, оформлення карантинних сертифікатів, сертифікатів Державної інспекції сільського господарства України, ветеринарних свідоцтв, прикордонного ветеринарного контролю, ветеринарних лабораторних досліджень та винагорода виконавця.
Згідно з пунктом 3.4 Договору датою фактичного надання послуг, пов'язаних з перевезенням Вантажу, є дата здачі вантажу Виконавцем Залізної дорозі, підписання Сторонами акту виконаних робіт за Договором.
Згідно з пунктом 3.7 Договору факт виконання робіт за даним Договором підтверджується Актом виконаних робіт з зазначенням наступної інформації: назвою станції відправлення та призначення, культури, тоннажу, кількості та переліку вагонів, номерів залізничних накладних, з окремо виділеною сумою ж/д тарифу та комплексною ставкою. Акт виконаних робіт та податкова накладна повинні бути надані протягом перших 7 календарних днів наступного місяця.
Відповідно до пункту 3.8 Договору протягом 3 (трьох) календарних днів з дня отримання акту виконаних робіт за Договором Замовник підписує його, скріплює печаткою і направляє Виконавцю.
Відповідно до пункту 4.1.9 Договору Виконавець зобов'язаний забезпечити завантаження вантажу в порожні залізничні вагони і провести зважування завантажених залізничних вагонів.
Відповідно до пункту 4.1.16 Договору письмово повідомити Замовника дату відправки залізничних вагонів, номери вагонів і номери залізничних накладних, вагу нетто Вантажу, передавши останньому реєстр відправлених залізничних вагонів.
Відповідно до пункту 4.1.17 Договору забезпечити доставку вантажу вантажоодержувачу. Доставка Вантажу в пункт призначення і передача його Вантажоодержувачу підтверджується календарним штемпелем станції призначення.
Згідно з пунктом 4.1.18 Договору протягом 10 днів з дня відвантаження Вантажу надати Замовнику акт прийому-передачі наданих послуг за Договором, передати Замовнику податкову накладну та оригінали рахунків на оплату послуг, пов'язаних з перевезенням Вантажу.
Згідно з пунктом 4.1.19 Договору протягом 10 днів з дня відвантаження Вантажу надати Замовнику копії документів, у тому числі: квитанції про приймання Вантажу до перевезення, сертифікатів ГІСХ, карантинних та ветеринарних сертифікатів.
У відповідності до пункту 5.1 Договору приймання Вантажу по кількості проводиться відповідно до Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю", затвердженої Постановою Держарбітражу при Раді міністрів СРСР від 15.06.1965 № П-6 (va006400-65) .
Відповідно до пункту 5.2 Договору приймання Товару за якістю проводиться відповідно до Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю", затвердженої постановою Держарбітражу при Раді міністрів СРСР від 24.04.1966 № П-7 (v0007400-66) .
Згідно пункту 5.3 Договору Виконавець несе відповідальність:
- За втрату вантажу - в розмірі вартості втраченого вантажу;
- За пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку знизилася його вартість.
Відповідно до пункту 5.4 Договору згідно Правил видачі вантажів "Укрзалізниці" і Статуту "Укрзалізниці" Вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою нетто, зазначеної в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою нетто, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природного убутку і граничного розходження у визначенні маси нетто
Відповідно до пункту 5.5 Договору приймання Вантажу за якістю проводитися відповідно до "Інструкції про ведення обліку й оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки на хлібоприймальних та: зернопереробних підприємствах (Затверджена наказом № 661 від 13.10.2008 (z1111-08) Міністерством аграрної політики України)".
Згідно з пунктом 5.6. Договору у разі виникнення у Замовника претензій за якістю або кількістю Вантажу, виклик представників Виконавця здійснює Замовник. Витрати, пов'язані з простоєм "залізничних вагонів, відносяться на рахунок Виконавця тільки при наявності його прямої провини у виникненні невідповідності якості та кількості Вантажу.
Згідно з пунктом 7.1 Договору Виконавець несе повну відповідальність за свої дії, пов'язані з порушенням вимог Статуту залізниць України та правових норм про перевезення вантажів по залізниці, а також неналежного виконання своїх зобов'язань за цим Договором.
Відповідно до пункту 7.4 Договору Виконавець несе зобов'язання по відшкодуванню відсутнього вантажу перед Замовником у разі виявлення нестачі, що перевищує норми природного убутку в розмірі 0,5% від відправленого з одного елеватора загального обсягу вантажу, однієї культури, за один календарний місяць.
Згідно з пунктом 7.6 Договору Виконавець, відповідно до Статуту залізниць України, при виконанні перевезень але рознарядками Замовника, несе повну матеріальну відповідальність за всі наслідки пов'язані:
з зважуванням вагонів на несправних вагах, а також на вагах з простроченими термінами повірки і таврування на станції відправлення;
з неправильним, неточним або неповним відображенням відомостей, зазначених у накладних;
з несвоєчасним оформленням відповідних сертифікатів та інших документів на відправляється Вантаж, а також несвоєчасному внесенні залізниці плати, зборів та штрафів, що привело до нарахування плати за користування вагонами;
Відповідно пункту 10.1 Договору, договір набирає чинності з моменту його укладання та діє до 31.05.2013, але у будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов'язань.
13.09.2012 між сторонами було підписано Додаткову угоду №4 до Договору № 02/06-12 від 31.07.2012 (а.с. 20, т. 1).
Відповідно до пункту 1 Додаткової угоди № 4 пунктом відправлення Вантажу є: - станція відправлення - станція Джанкой Придніпровської залізниці.
Пунктом призначення Вантажу є: - станція призначення - станція Одеса-Порт (експ.) Одеської залізниці.
Відповідно до пункту 2 Додаткової угоди № 4 комплексна ставка за тонну (рапс 1 класу) в період з 13.09.2012 за 30.09.2012 складає 178,20 грн.
Відповідно до пункту 3 Додаткової угоди № 4 відвантаження Вантажу здійснюється партіями. Обсяг послуг виконавця, а також сума платежу за кожну партію визначається заявками Замовника, прийнятими до виконання Виконавцем. Заявка вважається прийнятою, якщо Виконавець виставив Замовнику рахунок на надання послуг.
Судом встановлено, що на виконання договору транспортного експедирування № 02/06-12 від 31.07.2012, Публічне акціонерне товариство "Джанкойський Елеватор" уклало Договори залізничного перевезення насипного вантажу (ріпак) з Державним Підприємством "Укрзалізниця", вантажоодержувачем за якими було Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром".
Крім того, між Приватним акціонерним товариством "Укрелеваторпром" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" 25.07.2012 було укладено Договір надання послуг з перевалки зерна № 152 (а.с. 94-106, т. 2).
Відповідно до підпункту 2.2.2 пункту 2.2 Договору про надан ня послуг з перевалки зерна № 152 від 25.07.2012, виконавець (Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром") зобов'язується здійснювати організацію та контроль за правильністю документального оформлення вантажу та облік приймання Вантажу із технічно справних вагонів та автомобільного транспорту згідно з фактичною вагою, визначеною на вагах Виконавця.
Згідно пункту 2.1.5 зазначеного Договору про надання послуг з перевалки зерна при виконанні обов'язків, передбачених пунктом 2.2.2 Договору, Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" має право залучати експертів Одеської Регіональної Торгово-промислової палати. Підпис представника Одеської Регіональної Торгово-промислової палати на документах, пов'язаних з наданням Послуг, визнається Сторонами у безспірному порядку.
Відповідно до пунктів 2.2.2 та 2.2.3 Договору про надання послуг з перевалки вантажів вантаж може вважатись прийнятим на зберігання лише після його зважування на вагах Приватного акціонерного товариства "Укрелеваторпром" та видачі Замовнику складської квитанції. І лише з цього моменту може наступити відповідальність Приватного акціонерного товариства "Укрелеваторпром" за нестачу вантажу.
Відповідно до пункту 5.1 Договору про надання послуг з перевалки вантажів Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" несе відповідальність за збереження якості та кількості вантажу (з урахуванням норм природного убутку, встановлених законодавством) з моменту прийняття вантажу на зберігання до моменту відвантаження вантажу. В разі втрати, нестачі, пошкодження або зміни якості вантажу в цей період, Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" зобов'язане відшкодувати Товариству з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" таку втрату, нестачу, пошкодження або зміну якості, включаючи усі збитки, в повному обсязі.
Між Приватним акціонерним товариством "Укрелеваторпром"" та Одеською регіональною Торгово - Промисловою палатою було укладено договір № 2003-18 від 01.12.2007 про виконання комплексу послуг, пов'язаних з визначенням кількості масляних, зернових та зернобобових культур на вагах Одеського елеваторного комплексу "Укрелеваторпром", за умовами якого представниками Приватного акціонерного товариства "Укрелеваторпром"по факту недостачі вантажу повинні залучатися експерти Одеської регіональної Торгово - Промислової палати (а.с. 107-109, т. 2).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія не погоджується з доводами апеляційної скарги, у зв'язку з чим дійшла висновку про відмову у її задоволенні, виходячи з наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, які кореспондуються з положеннями ст. 193 Господарського кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог -відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов'язання і одностороння зміна умов не допускається.
Згідно з ч. 1 ст. 929 Цивільного кодексу України за договором транспортного експедитування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу.
Статтею 934 Цивільного кодексу України передбачено, що за порушення обов'язків за договором транспортного експедитування експедитор відповідає перед клієнтом відповідно до глави 51 цього Кодексу (435-15) .
Згідно з ч. 1 ст. 622 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від обов'язку виконати зобов'язання в натурі, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до статті 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" експедитор відповідає перед клієнтом за кількість місць, вагу, якщо проводилося контрольне зважування у присутності представника перевізника, що зафіксовано його підписом.
Позивач стверджував, що на підставі пункту 1.2 Договору від 31.07.2012 № 02/06-12, 13.09.2012 Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" на користь Публічного акціонерного товариства "Джанкойський Елеватор", було направлено заявку на надання послуг з організації перевезення вантажів відповідно до умов Додаткової угоди №4 від 13.09.2012 до Договору (а.с. 21, т. 1).
Позивач зазначив, що згідно з його розрахунком загальна кількість недостачі зерна, що підлягає відшкодуванню складає 35,135 тон. Природні витрати складають 10,065 тон. Собівартість рапсу 1 категорії становить 5373,14 грн. за 1 тону. Таким чином, загальна недостача із здійснених перевезень в період з 25.09.2012 по 02.10.2012 складає 35,135 тон на загальну суму 188785,27 грн.
З матеріалів справи вбачається, що 29.09.2012 Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" листом вих. № 1 повідомило Публічне акціонерне товариство "Джанкойський Елеватор", що на адресу Приватного акціонерного товариства "Укрелеваторпром" надійшли вагони з ріпаком зі станції Джанкой, вантажовідправник "Джанкойський Елеватор" від 26.09.2012, за накладною № 45210754 з недостачею за брутто та з проханням прибути представнику Публічного акціонерного товариства "Джанкойський Елеватор" для комісійного зважування (а.с. 30, т. 1).
02.10.2012 Приватним акціонерним товариством "Укрелеваторпром" було складено акт зважування вантажу, згідно якого вбачається, що 02.10.12 о 12.40 на ваги елеватора подані залізничні вагони, станція Джанкой, вантажовідправник - Публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор", накладна №45315413, дата відправлення - 29.09.12, культура - рапс. Вагони прибули зі справними ЗПП відправника. При визначенні ваги брутто залізничних вагонів виявлена недостача у розмірі 26700 тон (а.с. 31, т. 1).
Згідно Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (z0861-00) , залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу лише у випадках, передбачених статтею 52 Статуту залізниць України (457-98-п) , а саме: прибуття вантажу в пошкодженому вагоні (контейнері), а також у вагоні (контейнері) з пошкодженими пломбами (ЗПП) відправника або пломбами (ЗПП) попутних станцій; прибуття вантажу з ознаками недостачі, псування або пошкодження на відкритому рухомому складі або в критих вагонах без пломб, якщо таке перевезення передбачено Правилами; прибуття швидкопсувного вантажу з порушенням граничного терміну його перевезення або з порушенням температурного режиму транспортування в рефрижераторних вагонах (контейнерах); прибуття вантажу, який був завантажений залізницею.
В інших випадках вантажі, завантажені відправником, і ті, що прибули в справних вагонах, контейнерах із непошкодженими пломбами (ЗПП) відправника, а також без ознак недостачі, псування, пошкодження на відкритому рухомому складі або в критих та інших вагонах без пломб, якщо такі перевезення передбачені Правилами, видаються без перевірки їх кількості й стану.
04.10.2012 листом вих. №580/53 Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" звернулось до начальника станції Одеса - Порт Іванова В.В. та повідомило, що до Приватного акціонерного товариства "Укрелеваторпром" надійшли вагони з Джанкоя з недостачею по брутто за накладною № 45315413. Вагони № 295320412, 95618450, 95619821, 95696316, 95395182, 95536553, 95539458, 95678017, 95292603, 95446910, 95339982, 95634382, 95830907 знаходяться на під'їзній колії, їх не розкривали до приїзду представників Джанкойського елеватора. Крім того, Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром", звернулось з проханням надіслати представників для комісійного вивантаження вагонів і складання комерційних актів (а.с. 32,т.1, зворот).
Начальник станції Одеса - Порт Іванов В.В. листом від 04.10.2012 № 1998 повідомив Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" про відмову в участі представника залізниці в комісії зі складання комерційного акту, посилаючись на те, що вагони № 295320412, 95618450, 95619821, 95696316, 95395182, 95536553, 95539458, 95678017, 95292603, 95446910, 95339982, 95634382, 95830907 прибули зі справними ЗПП відправника та без комерційного браку (а.с. 32, т. 1).
Відповідно до Актів експертизи, що проводилася експертами Одеської регіональної Торгово-промислової палати №УТЄ-2604/374 від 28.09.2012 (а.с.34-36, т. 1), № УТЄ - 2767/17 від 01.10.2012 (а.с. 37-38, т. 1), № УТЄ- 2767/60 від 05.10.2012 (а.с. 39-40, т. 1), була встановлена відсутність вини в діях перевізника "Укрзалізниця" та вантажоотримувача.
В порядку досудового врегулювання спорів Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" було направлено претензію від 09.10.2012 на суму 188785,27 грн. Публічному акціонерному товариству "Джанкойський елеватор" (а.с. 43, т. 1).
У відповідь на претензію Публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор" листом №1330 від 23.10.2012 повідомило Товариству з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)", що всі обов'язки покладені на експедитора договором транспортного експедирування він виконав належним чином і тому за цю нестачу Публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор" не може нести відповідальність (а.с. 33-34, т. 1).
Правова позиція позивача у даній справі зводиться до того, що відповідач як експедитор несе відповідальність за дії та недогляд третіх осіб, залучених ним до виконання договору транспортного експедирування, у тому ж порядку, як і за власні дії, зокрема, за те, що відправник ненадійно опломбував товар, що дало змогу пошкодити вагон.
Відповідно до пункту 31 Правил видачі вантажів, затверджених, для вантажів, які прибули в критому вагоні (контейнері) за пломбами (ЗПП) відправника (порту, експедитора), на вимогу одержувача станція зобов'язана зробити в накладній відмітку про прибуття вагона (контейнера) із справними пломбами (ЗПП) та видачу вантажу без перевірки згідно із статтею 52 Статуту (457-98-п) .
Оскільки в наданих позивачем залізничних накладних відмітка про видачу вантажу без перевірки - відсутня, то й немає правових підстав для покладання відповідальності за недостачу вантажу на відповідача (постачальника).
З Договору транспортного експедитування вбачається, що відповідач здійснює транспортно-експедиторську діяльність саме в тих обсягах, що передбачені умовами Договору, а саме: організація навантаження залізничного рухомого складу, оформлення перевізних документів та передача вантажів підприємствам залізничного транспорту, а також оплата провізної плати та інших платежів "Укрзалізниці". Умовами даного Договору не передбачено обов'язку відповідача із здійснення перевезення вантажу позивача, а, отже відповідальність за вказаний товар виконавець несе до моменту передачі їх залізниці.
Крім того, до начальника станції Одеса - Порт з проханням про складання комерційного акту вантажоодержувач звернувся тільки 04.10.12 (вантаж отримано 02.10.12), а приймання вантажу Вантажоодержувачем, під час яких виявлена нестача, та складання Актів Торгівельно-промислової палати також було розпочато значно пізніше отримання вагонів від Залізниці, що не виключає виникнення нестачі вантажу як при перевезенні вантажу, так і на території вантажоодержувача за період до складання актів.
Також колегія суддів погоджується з судом 1-ї інстанції, який зазначив про відсутність доказів проведення контрольного зважування у присутності представника перевізника, а тому посилання позивача на частину 1 статті 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" відхилив з огляду на те, що недостача вантажу могла виникнути як при перевезенні вантажу, так і за період до приймання вантажу комісією за участю представників обох сторін, в зв'язку з чим відсутні підстави для покладання відповідальності за недостачу на Публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор" (постачальника).
Крім того, відповідно до частини 10 статті 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.
Відповідно до частини 12 статті 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Відповідно до пункту 23 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (457-98-п) , відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Умовами Договору не передбачено особистого обов'язку експедитора по здійсненню перевезення вантажу Замовника, а отже, відповідальність за вантаж Експедитор несе до моменту передачі його залізниці.
Згідно з пунктом 110 Статуту залізниць України (457-98-п) Залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.
Свої зобов'язання експедитор, виконав в повному обсязі, саме в тих обсягах, що передбачені умовами Договору, а саме: організував подачу порожніх залізничних вагонів, завантажив залізничні вагони, оформив перевізні документи та передав вантаж підприємству залізничного транспорту, що підтверджується накладними про передачу вантажу для перевезення залізницею від 25.09.2012 № 45176203, від 26.09.2012 № 45210754, від 29.09.2012 № 45315413.
Статтею 610 Цивільного кодексу України визначено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання.
Відповідно до статті 614 Цивільного кодексу України особа несе відповідальність за порушення зобов'язань тільки за наявності вини, проте доказів наявності вини відповідача або вантажовідправника у виникненні недостачі рапсу позивачем не надано.
Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 11.04.20213 по справі № 18/2925/11.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає доводи заявника апеляційної скарги неспроможними, з огляду на вимоги статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення у відповідності до норм матеріального та процесуального права, з дослідженням всіх обставин у справі, у зв'язку з чим підстави для скасування судового рішення відсутні.
Керуючись статтями 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна)" залишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 23 квітня 2013 року у справі №5002-15/4364-2012 залишити без змін.
Головуючий суддя В.І. Гонтар Судді Ю.В. Борисова К.В. Волков
Розсилка:
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфред С. Топфер Інтернешенал (Україна) (вул. Петра Сагайдачного, буд. 16 А,Київ 70,04070)
2. Публічне акціонерне товариство "Джанкойський елеватор" (вул. Кримська, буд. 86,Джанкой,Автономна Республіка Крим,96100)
Приватне акціонерне товариство "Укрелеваторпром" (вул. Чорноморського Козацьтва, буд. 52/1,Одеса,Одеська область,65003)