ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.06.2013 року Справа № 904/694/13-г
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs32779992) ) ( Додатково див. рішення господарського суду Дніпропетровської області (rs30530951) )
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Прудніков В.В. (доповідач)
суддів: Широбокова Л.П., Орєшкіна Е.В.(зміна складу судової колегії відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати Кузнецової І.Л. від 01.06.13р.)
Представники сторін:
від позивача: Черненко Є.І., представник, довіреність №34 від 01.01.13;
від відповідача: Зеркін А.С., представник, довіреність №12/81 від 02.01.13;
Розглянувши матеріали апеляційної скарги публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.13р. у справі № 904/694/13-г
за позовом державного підприємства "Придніпровська залізниця" (м. Дніпропетровськ)
до публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область)
про стягнення заборгованості
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.13р. у справі № 904/694/13-г (суддя - Татарчук В.О.) позов задоволено. Стягнуто з публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь державного підприємства "Придніпровська залізниця" - 51389, 28 грн. плати за користування вагонами.
Не погодившись з рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.13 року до Дніпропетровського апеляційного господарського суду звернулось публічне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" з апеляційною скаргою, в якій останній посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення господарського суду від 02.04.13р. скасувати та відмовити в задоволенні позову.
У відзиві на апеляційну скаргу, представник державного підприємства "Придніпровська залізниця" просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення -без змін.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи скарги, колегія суддів підстав для задоволення апеляційної скарги не знаходить, виходячи з наступного.
Відокремлений структурний підрозділ "Криворізька дирекція залізничних перевезень" ДП "Придніпровська залізниця" має договірні відносини з ПАТ "Північний ГЗК" по договору від 12.04.07р. № ПР/М-07-2/14-НЮдч "Про експлуатацію залізничної під"їзної колії ПАТ "Північний ГЗК", яка примикає до ст. Терни і Рядова Придніпровської залізниці".
На підставі вищезазначеного договору, в липні 2012р. на під"їзну колію ПАТ "Північний ГЗК" під навантаження пред"являлись 60 порожніх вагонів власності ДП "Украспецвагон", які прибули на адресу ПАТ "Північний ГЗК" по накладній № 49029424 та затримані на коліях станції Рядова, через незабирання їх комбінатом, про що відповідно були складені акти загальної форми №№ 1363, 1434, 1364, 1435, 1387, 1433, 1361, 1436. Ці акти підписані представниками обох сторін без заперечень. 23.07.12р. о 15:00год. спірні вагони були забрані на під"їзну колію комбінату та після завантаження "окотишами залізорудними" 23.07.12р. о 19:45год. виставлені на колії станції Терни для подальшого відправлення їх за накладною № 45949047 на станцію Комунарськ Донецької залізниці на адресу ПАТ "Алчевський гірничо-збагачувальний комбінат". Пам"ятка про подавання вагонів ф. ГУ - 45 № 2109 та пам"ятка про забирання вагонів ф. ГУ - 45 № 1757, окрім акту № 1363, підписані представниками відповідача без заперечень. В акті № 1363 прийомоздавальником відповідача зазначено, що в вагонах є залишки раніш перевезеного вантажу. Відомість плати за користування вагоном № 23079351 відповідачем також підписана з запереченням: "з нарахованою сумою не згодні, оскільки вагони на дійшли з залишками раніш перевезеного вантажу у комерційному відношені не придатні для навантаження окотишів".
Згідно зі статтею 71 Статуту (457-98-п) взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії.
За приписами статті 119 Статуту (457-98-п) за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Зазначена плата стягується також з вантажовідправників, вантажоодержувачів у разі затримки вагонів (контейнерів), пов'язаної з митним оформленням.
Відповідно до п. 2 розділу I Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (z0165-99) (далі - Правила) за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під'їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.
Згідно з п. 3 розділу ІІ Правил облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, пам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к, повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника; час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам'ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій; пам'ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника (абз. 5,6,7 п. 4 розділу II Правил).
Згідно з п.п. 7, 12, 14 розділу ІІІ Правил час користування вагонами на залізничних під'їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях; загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника, час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година; розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством.
Відповідно до статті 31 Статуту залізниць України (457-98-п) залізниця зобов"язана подавати під завантаження справні, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери.
Відповідно до технологічного процесу роботи станції Рядова Криворізької дирекції залізничних перевезень Придніпровської залізниці затвердженого наказом начальника Придніпровської залізниці від 26.08.11р. № 646/н, здача вагонів на під"їзні колії ПАТ "Північний ГЗК" проводиться на прийомо - відправних коліях станції Рядова. По прибуттю поїзда на станцію Рядова, виконується огляд ї їх передача в комерційному і технічному відношеннях, оглядачами вагонів і прийомоздавальниками вантажу та багажу станції - оглядачами вагонів і прийомоздавальниками вантажу і багажу під" їзних колій (п. 13.5.2).
Результати технічного огляду вагонів, які подаються на під"зну колію під навантаження, реєструються в Книзі пред"явлення вагонів вантажного парку до технічного огляду форми ВУ-14, яку веде прийомоздавальник вантажу та багажу. В книзі ВУ-14 проти кожного номера вагона зазначається можливий напрямок навантаження, рід вантажу, наявність технічного паспорту, країна - власниця. При наявності вагонів з технічними несправностями проти номера вагона ставиться відмітка "МР" або "ДР". На вагони з технічними та комерційними несправностями, які потребують відчеплення, оглядачі вагонів і прийомоздавальник вантажу та багажу відповідно наносять крейдову розмітку та сповіщають черговому по станції. По закінченню технічного та комерційного огляду прийомоздавальник вантажу та багажу по телефону або двосторонньому парковому зв"язку передає інформацію черговому по станції про розташування вагонів в складі поїзда для виконання розформування.
Відповідно до ст. 123 Статуту (457-98-п) подача залізницею під навантаження неочищеного рухомого складу дозволяється лише за погодженням з вантажовідправником, портом.
Згідно з Роз"ясненям Укрзалізниці від 21.12.06р. № ЦЗМ - 12/2159 (а.с. 54) у разі виявлення неочищених порожніх вагонів, що прибули під навантаження з інших станцій складається акт загальної форми із зазначенням у ньому останньої станції вивантаження. Акти загальної форми, складені на неочищені вагони (контейнери), станція у триденний термін надає до служби комерційної роботи та маркетингу своєї залізниці, яка реєструє їх та пересилає на залізниці відповідальні за відправлення неочищених вагонів. Акти загальної форми про неочищення вагонів (контейнерів), що надійшли від залізниць та станцій, службою комерційної роботи та маркетингу у триденний термін розсилаються відповідальними станціями для розслідування та вжиття заходів, у т.ч. притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності осіб, що прийняли неочищені вагони (контейнери) після вивантаження.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідачем докази на підтвердження заперечень, зазначених у відомості користування вагонами не надано.
Позивачем додано до позовної заяви витяг з Книги пред"явлення вагонів вантажного парку до технічного огляду форми ВУ-14 відповідно до якої за результатами огляду спірні вагони було визнано придатними під навантаження окотишів. Огляд було розпочато 18.07.12р. о 19:40 год. і закінчено о 22:20 год. Акти загальної форми ГУ - 23 про виявлення неочищених вагонів не складались. За даних обставин слід визнати, що посилання відповідача на непридатність спірних вагонів у комерційному відношенні для перевезення окотишів є необґрунтованими.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає матеріалам справи та нормам діючого законодавства. Доводи, викладені скаржником в апеляційній скарзі колегія суддів вважає такими, що не можуть бути підставою для скасування чи зміни рішення господарського суду від 02.04.13р.
Керуючись ст.ст. 101, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.13р. у справі № 904/694/13-г - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.13р. у справі № 904/694/13-г - без змін.
постанова може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у порядку і строки визначені ст. 110 Господарським процесуальним кодексом України.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
В.В. Прудніков
Е.В. Орєшкіна
Л.П. Широбокова
10.06.13р.