ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
23.01.13 Справа № 5015/1848/12(5015/1811/11
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії
головуючого-судді Михалюк О.В.
суддів Новосад Д.Ф.
Мельник Г.І.
розглянув апеляційну скаргу ДПІ у Бродівському районі
на ухвалу господарського суду Львівської області від 06.11.2012р.
у справі № 5015/1848/12
за заявою ДП «БКС-Капітал», м.Київ
до відкритого акціонерного товариства «Бродівський консервний завод», м.Броди
про визнання банкрутом,
з участю представників :
від скаржника - Мамай П.Я. - зав.юрид.сектором
від ініціюючого кредитора - не з»явився
від боржника - не з»явився
арбітражний керуючий - Цвітненко Д.М.
В ході судового засідання позивачу права і обов"язки, передбачені ст. 22 ГПК України роз"яснені, заперечень щодо складу суду не поступало.
Боржник належним чином був повідомлений про день та час слухання справи, однак повноважних представників в засідання не скерував, в зв"язку з чим колегія вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу за наявними у справі доказами.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 06.11.2012р. у справі № 5015/1848/12 (суддя Гутьєва В.В.) про банкрутство відкритого акціонерного товариства «Бродівський консервний завод», м.Броди затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, боржника ліквідовано та припинено провадження у справі про банкрутство.
Не погоджуючись з даною ухвалою кредитор - ДПІ у Бродівському районі подав до Львівського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати згадану ухвалу, посилаючись, зокрема, на те, що вона є незаконна, винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, в порушення статті 43 ГПК України господарський суд не вжив заходів, спрямованих на всебічне, повне і об»єктивне встановлення всіх обставин справи, оскільки, як зазначає скаржник, у боржника в процесі ліквідаційної процедури виникли поточні податкові зобов»язання, які є узгодженими, однак всупереч норм чинного законодавства не були включені ліквідатором до реєстру вимог кредиторів. На думку скаржника, відхилення ліквідатором заявлених грошових вимог є перечасним і несплата боржником податків і зборів може призвести до значних збитків у вигляді ненадходження коштів до державного бюджету.
Наводить скаржник і інші доводи, що є на його думку підставою для скасування оскаржуваної ухвали.
Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з огляду на наступне.
Дочірнє підприємство "БКС-Капітал" звернулось у суд із заявою про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "Бродівський консервний завод" у порядку, встановленому ст. 11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Ухвалою від 04.04.2011 р. порушено провадження у справі та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Ухвалою суду від 07.07.2011 р. затверджено реєстр вимог кредиторів Відкритого акціонерного товариства "Бродівський консервний завод".
Постановою у справі від 08.09.2011 р. ВАТ "Бродівський консервний завод" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Цвітненка Дмитра Миколайовича (ліцензія серії АВ № 307466 від 17.05.2007 р.), якого зобов'язано здійснити ліквідаційну процедуру у встановленому порядку та подати на затвердження суду звіт та ліквідаційний баланс.
Ліквідатором 06.11.2012 р. подано на адресу суду звіт про виконану роботу та ліквідаційний баланс на затвердження, а також подано клопотання про затвердження звіту та ліквідаційного балансу. До звіту ліквідатора доданий протокол комітету кредиторів Відкритого акціонерного товариства "Бродівський консервний завод" № 3 від 29.10.2012 р., відповідно до якого комітетом кредиторів вирішено затвердити звіт та ліквідаційний баланс ВАТ "Бродівський консервний завод". Також на виконання постанови Вищого господарського суду України від 19.04.2012 р. ліквідатором надано звіт за результатами проведення аналізу фінансово-господарської діяльності ВАТ "Бродівський консервний завод". Відповідно до вказаного звіту ознак фіктивного банкрутства або доведення до банкрутства арбітражним керуючим не виявлено.
Як вбачається із звіту ліквідатора та доданих документів ліквідатором на виконання постанови господарського суду Львівської області від 08.09.20011 р. розміщено оголошення про визнання ВАТ "Бродівський консервний завод" банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури в офіційному друкованому органі - газеті "Урядовий кур'єр"№ 178 (4576) від 28.09.2011 року. З метою виявлення майна та для формування ліквідаційної маси ВАТ "Бродівський консервний завод" арбітражним керуючим були надіслані запити до Бродівського ВРЕВ ДАІ, Бродівського відділу земельних ресурсів, Золочівського міжрайонного бюро технічної інвентаризації, Інспекції державного технічного нагляду Львівської облдержадміністрації. За інформацією, що міститься в отриманих на запити відповідях, а також наявної бухгалтерської та іншої документації боржника - ВАТ "Бродівський консервний завод", транспортних засобів, техніки, нерухомого майна, земельних ділянок, а також іншого майна, яке б належало на праві власності ВАТ "Бродівський консервний завод" не виявлено (листи Бродівського ВРЕВ ДАІ № 960 від 24.09.2011 р., Золочівське міжрайонне БТІ № 114 від 06.06.2011 р., Головне Управління Держкомзему у Львівській області № 01-11/806 від 01.06.2011 р., Інспекції державного технічного нагляду Львівської облдержадміністрації № 3-1/1015 від 15.09.2011 р.) (Том 1, арк. 167, 168, 223, 224).
З отриманих відповідей Управління Пенсійного Фонду України у Бродівському районі за вих. № 2018/04-31 від 02.06.2011р. (Том 1, арк. 169), Бродівського районного центру зайнятості за вих. № 1032/07 від 03.06.2011р. (том 1, арк. 170), арбітражним керуючим з'ясовано, що заборгованість зі сплати страхових внесків у боржника відсутня. За час проведення ліквідаційної процедури ліквідатором встановлено наявність у боржника поточних рахунків в АТ "Райффайзен Банк Аваль"у м. Львові, АТ "Укрексімбанк"у м. Львові та в ПАТ "УПБ" м. Київ. Коштів на рахунках боржника виявлено не було. Ліквідатором відповідно до вимог ст. 30 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" були закриті всі банківські рахунки ВАТ "Бродівський консервний завод".
Відповідно до ухвали господарського суду Львівської області затверджено реєстр вимог кредиторів на загальну суму 352 841,43 у наступних розмірах: вимоги першої черги на загальну суму 321,00 грн.: Дочірнє підприємство "БКС - Капітал"на суму 321,00 грн.; вимоги другої черги на загальну суму 52 520,43 грн.: Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Бродівському районі Львівської області на суму 52 520,43 грн.; вимоги четвертої черги на загальну суму 300 000,00 грн.: Дочірнє підприємство "БКС - Капітал" на суму 300 000,00 грн.
В ліквідаційній процедурі на адресу ліквідатора надійшли заяви з грошовими вимогами до ВАТ "Бродівський консервний завод": ДП "Техноагрополіс" на суму 1 524 275,00 грн., ТзОВ "СГП "Бродівське" на суму 1 613 312,35 грн. В результаті проведення невиїзної документальної перевірки на адресу арбітражного керуючого надійшла податкова вимога № 70 від 02 вересня 2011 року ДПІ у Бродівському районі з грошовими вимогами до ВАТ "Бродівський консервний завод" зі сплати податку на прибуток та податку на додану вартість на загальну суму 80 128,00 грн. Ліквідатором розглянуті заяви про визнання грошових вимог кредиторів підприємства-банкрута та визнані вимоги, які заявлені упродовж встановленого строку в повному обсязі.
Вимоги Дочірнього підприємства "БКС - Капітал" на суму 300 321,00 грн., Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Бродівському районі Львівської області на суму 52 520,43 грн., ДПІ у Бродівському р-ні на суму 80 128,00 грн., Дочірнього підприємства "Техноагрополіс" на суму 1 524 275,00 грн., ТзОВ "Сільскогосподарське підприємство "Бродівське" на суму 1 615 000,00 грн. є непогашеними у зв'язку з відсутністю грошових коштів та майнових активів у банкрута. Згідно з ч. 5 ст. 31 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" вимоги, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, не розглядаються і вважаються погашеними. Відповідно до ч. 6 ст. 31 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними.
Крім того, як вбачається із матеріалів справи на адресу ліквідатора надійшла заява ДПІ у Бродівському районі Львівської області ДПС про включення 504 160,29 грн. до реєстру вимог кредиторів боржника. Вказана сума нарахована на підставі податкового повідомлення-рішення № 0000012311/1, яке було винесене за результатами проведення невиїзної документальної перевірки боржника за період з 26.12.2011 року до 30.12.2011 року. Вимога ДПІ у Бродівському районі Львівської області ДПС відхилена ліквідатором, про що повідомлено суд та ДПІ у Бродівському районі Львівської області ДПС (рішення ліквідатора про відмову у включенні грошових вимог до реєстру вимог кредиторів за вхідн. № 25035/12 від 06.11.2012 р.). Заява ДПІ у Бродівському районі Львівської області ДПС про включення 504 160,29 грн. до реєстру вимог кредиторів ВАТ "Бродівський консервний завод" на адресу суду не надходила.
Заслухавши представника ДПІ у Бродівському районі та ліквідатора, суд першої інстанції підставно зазначив наступне. Відповідно до листа Вищого господарського суду України за № 05-06/520/78 від 05.02.2010 р. (v0005600-10)
, адресованого Державній податковій адміністрації України, якщо державна податкова служба вважає, що боржник неналежним чином виконував свої зобов'язання щодо сплати податків, то вона не позбавлена можливості здійснити позапланову перевірку банкрута в місячний термін з моменту відповідної публікації в офіційному друкованому органі. Оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство опубліковано в офіційному друкованому органі - газеті "Урядовий кур'єр" за № 77 (4475) 28.04.2011 р. Відтак, ДПІ у Бродівському районі в термін до 29.05.2011 р. повинна була провести перевірку фінансово-господарської діяльності ВАТ "Бродівський консервний завод" і направити відповідну заяву з вимогами до боржника. Тому у ліквідатора відсутні правові підстави для включення грошових вимог ДПІ у Бродівському районі Львівської області ДПС на суму 504 160,29 грн. до реєстру вимог кредиторів ВАТ "Бродівський консервний завод".
Крім того, слід зазначити, що відповідно до статті 23 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» введення ліквідаційної процедури боржника має наслідком припинення господарської діяльності боржника.
Наслідком припинення господарської діяльності боржника є те, що в ліквідаційній процедурі не виникають зобов»язання по сплаті податків та зборів (обов»язкових платежів). В ліквідаційній процедурі у боржника-банкрута не з»являється ніяких додаткових податкових зобов»язань, крім тих, які у вигляді конкурсних вимог включені до реєстру вимог кредиторів.
Враховуючи наведене, можна зробити висновок, що визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури унеможливлює встановлення податковим органом зобов»язань по сплаті податків та зборів (обов»язкових платежів) відповідно до податкових повідомлень-рішень, прийнятих після введення ліквідаційної процедури, оскільки з моменту визнання боржника банкрутом у нього не виникають податкові зобов»язання.
Згідно з ч. 2 ст. 32 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо за результатами ліквідаційного балансу не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи-банкрута.
Господарський суд припиняє провадження у справі про банкрутство, згідно з п. 6 ч. 1 ст. 40 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", у разі затвердження звіту ліквідатора в порядку ст. 32 цього Закону.
Відповідно до частини 2 статті 41 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом, з врахуванням вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12)
, норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами Господарського процесуального кодексу України (1798-12)
.
Ліквідація банкрута та здійснення ліквідатором заходів у ліквідаційній процедурі чітко визначаються Законом та спрямовані на задоволення визначених судом вимог кредиторів за рахунок продажу майна збанкрутілого суб»єкта підприємницької діяльності.
Згідно з статтею 25 Закону з дня свого призначення ліквідатор виконує повноваження керівника боржника банкрута, аналізує фінансове становище банкрута, очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу, здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством.
Відтак, обов'язком ліквідатора є належне виконанням ним усіх повноважень в ході ліквідаційної процедури, зокрема, встановлення майна та майнових прав (обтяжень) боржника, його потенційних кредиторів шляхом надіслання запитів до державних реєстрів майнових прав та обтяжень (заборон відчуження), надіслання повідомлень до державних органів, які контролюють сплату загальнообов'язкових податків та зборів, витребування в органах державної виконавчої служби виконавчих проваджень.
Відповідно до частини 1 статті 32 Закону після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів.
Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Отже, звіт ліквідатора та поданий ним ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх заходів ліквідаційної процедури, повне вчинення ним дій по виявленню кредиторів та активів боржника, за результатом розгляду яких суд приймає рішення про можливість відновлення платоспроможності боржника або встановлює неможливість задоволення вимог конкретних кредиторів та приймає рішення про його ліквідацію та припинення провадження у справі. Ухвала про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу приймається за наслідком проведення судового засідання, заслуховування думки сторін у справі, в тому числі кредиторів боржника.
В контексті викладеного, суд першої інстанції підставно дійшов висновку, що ліквідатором вжито усіх необхідних заходів по виявленню майнових активів та можливих кредиторів банкрута, в зв»язку з чим звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс підлягає затвердженню.
За таких обставин, доводи скаржника зазначені в апеляційній скарзі, апеляційним судом не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст. 104 ГПК України для скасування чи зміни оскаржуваної ухвали.
На підставі наведеного та відповідно до вимог ст.ст. 91, 101- 106 ГПК України,-
Львівський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Ухвалу господарського суду Львівської області від 06.11.2012р. у справі № 5015/1848/12 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Повний текст постанови складено «25» січня 2013р.
Головуючий суддя Михалюк О.В.
суддя Новосад Д.Ф.
суддя Мельник Г.І.