ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29 липня 2013 року Справа № 913/1468/13
Провадження № 24/913/1468/13
За позовом Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, м. Стаханов Луганської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області, м. Луганськ
до Державного підприємства "Луганськвугілля", м. Луганськ в особі Відокремленого підрозділу "Шахта "Черкаська", м. Зимогір'я Слов'яносербського району Луганської області
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
1.Луганська обласна рада, м. Луганськ
2.Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області, м. Луганськ
3.Зимогір'ївська міська рада, м. Зимогір'я Слов'яносербського району Луганської області
про стягнення збитків в сумі 32625454 грн. 00 коп., заподіяних порушенням природоохоронного законодавства
Суддя Рябцева О.В.
Секретар судового засідання Хухрянська І.В.
у засіданні брали участь:
від заявника - Фесенко Н.І. - ст. прокурор відділу прокуратури Луганської області, посвідчення від 11.01.2013 № 014465;
від позивача - Землянська О.С. - гол. спеціаліст юридичного сектору-юрисконсульт, дов. від 19.06.2013 № 22;
від відповідача - Шпанковська Л.С. - провідний юрисконсульт ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля", дов. від 28.12.2012 № 03/05-681;
від третьої особи - Луганської обласної ради - не прибув;
від третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області - не прибув;
від третьої особи - Зимогір'ївської міської ради - не прибув.
Прокурором заявлена вимога про стягнення з відповідача на користь держави, а саме: Зимогір'ївської міської ради збитків в сумі 32625454 грн. 00 коп. шляхом перерахування коштів на балансовий рахунок спеціального фонду місцевого бюджету м. Зимогір'я.
На обґрунтування заявленої вимоги прокурор вказує, що Державною екологічною інспекцією у Луганській області за період з 21.05.2013 по 24.05.2013 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Відокремленим підрозділом "Шахта "Черкаська" Державного підприємства "Луганськвугілля". В ході перевірки встановлений факт самовільного водокористування в частині забору підземних вод без спеціального дозволу на користування надрами в період з 08.08.2011 по 23.11.2012, що є порушенням ст.ст. 4, 19, 23, 24 Кодексу України про надра. Розмір збитків, завданих державі внаслідок порушення водоохоронного законодавства, складає 32625454 грн. 00 коп. Відповідачем збитки на даний час не сплачені, тому прокурор просить їх стягнути в судовому порядку.
Відповідач проти заявлених вимог заперечує, посилаючись на те, що водокористування шахтою здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування від 10.08.2010 № Укр 759 Луг, але у підприємства, з незалежних від нього причин, відсутній спеціальний дозвіл на користування надрами. Відповідачем звертається увага, що протягом 2012 року Державною екологічною інспекцією у Луганській області двічі проводились перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля", однак не було встановлено факт використання шахтою підземних вод при відсутності відповідного дозвільного документа. За результатами перевірки 23.05.2013 позивачем був виданий припис щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, згідно якого шахта повинна отримати спеціальний дозвіл на користування надрами до 24.07.2013, а отже позивачем було надано певний термін для усунення порушення і нарахування збитків з 08.08.2011 є необґрунтованим.
Третя особа - Луганська обласна рада надала пояснення, за змістом яких підтримує заявлені позовні вимоги, оскільки відповідно до ст. 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" та ст. 29 Бюджетного кодексу України, має право на одержання 20% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Розгляд справи просить здійснювати без участі його представника.
Третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області відзивом на позовну заяву, з урахуванням уточнень від 15.07.2013, просить задовольнити заявлену вимогу. При цьому, у відзиві зазначено, що розподіл грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, відбувається з урахуванням Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2013 № 43 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 19.02.2013 за № 291/22823 (z0291-13)
(далі - Порядок). У процесі казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету органи Державної казначейської служби України здійснюють розподіл платежів між загальним та спеціальним фондами державного бюджету, між державним і місцевими бюджетами відповідно до нормативів відрахувань, визначених законодавством, та перераховують за належністю розподілені кошти. Платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України (2542-14)
та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Після розподілу кошти у відповідних обсягах засобами програмного забезпечення шляхом формування меморіальних документів перераховуються (списуються) за призначенням на відповідні рахунку, а саме: на аналітичні рахунки з обліку доходів загального (спеціального) фонду державного бюджету, відкриті за балансовим рахунком 3111 (3121); на аналітичні рахунки з обліку доходів загального (спеціального) фонду місцевого бюджету, відкриті за балансовим рахунком 3141 "Надходження до загального фонду місцевих бюджетів" (3151 "Надходження коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки").Тобто, кошти з рахунків, відкритих за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами", кодом класифікації доходів бюджету 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" (символ звітності 331), розподіляються в співвідношенні - 70 та 30 відсотків на рахунки, що відкриватимуться в розрізі бюджетів місцевого самоврядування за балансовим рахунком 3151 "Надходження коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки" та за балансовим рахунком 3121 "Надходження коштів спеціального фонду державного бюджету, які направляються на спеціальні видатки". Справу просить розглянути без участі представника управління.
Третя особа - Зимогір'ївська міська рада письмових пояснень не надала, представник ради, присутній у судовому засіданні 13.06.2013, підтримав позовні вимоги, при цьому зазначивши про помилку в номері рахунку.
Оцінивши надані докази і доводи учасників судового процесу, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених вимог з огляду на наступне.
Матеріалами справи підтверджено, що в період з 21.05.2013 по 24.05.2013 Державною екологічною інспекцією у Луганській області здійснено позапланову перевірку ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля" дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, про результати якої складено акт.
В акті перевірки зазначено, що на балансі підприємства знаходиться дві артезіанські свердловини № 1а глибиною 70 м, дебіт 100м3/год, № 2 глибиною 70 м, дебіт 100м3/год. Облік кількості води, що забирається з свердловин, здійснюється водоміром ВР-200 та фіксується у журналі. Водокористування ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля" здійснюється на підставі Дозволу на спеціальне водокористування № УКр 759 Луг, виданого 10.08.2010, на термін до 01.07.2013. Мета водокористування: господарсько-побутові потреби, виробниче водопостачання, скид зворотних вод. Дозволом встановлено ліміт забору підземних вод не більше 469,2 тис.м3/рік. Перевищення ліміту не виявлено.
Згідно звіту про використання води за формою державної статистичної звітності 2ТП (водгосп) за перший квартал 2013 року забрано підземних вод з свердловини 112,4 тис.м3; за 2012 рік забрано підземних вод з свердловин - 439,7 тис.м3. За період з 08.08.2011 по 31.12.2011 було забрано підземних вод з свердловини 129,4 тис.м3. Тобто забір підземної води становить більше 300 м3/добу.
В порушення ст.ст. 19, 23 Кодексу України про надра підприємство здійснює користування надрами без спеціального дозволу.
За результатами перевірки позивачем внесено припис від 23.05.2013 щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, в якому зобов'язано відповідача отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземними водами) до 24.07.2013.
Із матеріалів справи вбачається, що 23.11.2012 Стаханово-Алчевською міжрайонною прокуратурою з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері проводилась перевірка в галузі водокористування на ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля".
Відповідно до ст. 47 Кодексу України про адміністративні правопорушення (порушення права державної власності на надра) 23.11.2012 в ході перевірки був складений протокол про адміністративне правопорушення відносно заступника директора по господарським та соціальним питанням ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля". Державним інспектором винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 07.12.2012 № 004848 на суму 680 грн. Квитанцією 4826.632.1 від 28.12.2012 штраф сплачено.
Відповідно до ст. 19 Кодексу України про надра, введеного в дію Постановою Верховної Ради України від 27.07.1994, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу (ліцензії) на користування ділянкою надр.
Виключення щодо одержання спеціального дозволу передбачено ст. 23 вказаного Кодексу, за змістом якої землевласники і землекористувачі в межах надання їх земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого господарсько-питного водопостачання, за умови, що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу.
У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827 "Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного і місцевого значення" (827-94-п)
підземні води відносяться до корисних копалин загальнодержавного значення.
Згідно ст. 17 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність відповідно до порядку спеціального водокористування, пов'язаного із застосуванням водопровідних мереж, споруд, технічних пристроїв для забору води безпосередньо з водних об'єктів. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу, який видається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У дозволі на спеціальне водокористування визначаються ліміти та строки спеціального водокористування. Строки спеціального водокористування встановлюються органом, який видає дозвіл на спеціальне водокористування. У разі використання підземних вод для питного водопостачання відповідне підприємство повинне одержати згідно з законом дозвіл на користування надрами.
Таким чином, для використання підземних вод не достатньо мати дозвіл на спеціальне водокористування, необхідно отримати ще дозвіл на користування надрами для видобування прісних підземних вод, що відповідачем своєчасно не зроблено.
Позивач здійснив розрахунок завданої шкоди відповідно до п. 1.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 № 389 (z0767-09)
, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783 (z0767-09)
, довідки ВП "Шахта "Черкаська" ДП "Луганськвугілля" від 27.11.2012 № 06/э-3/198 про кількість забраних вод.
Розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) проведено за формулою 23 (розділ 9, п. 9.1) вищевказаної Методики за період з 08.08.2011 по 23.11.2012, тобто з дати набрання чинності змін до Методики стосовно порядку визначення шкоди. Розмір шкоди склав 32625454 грн. 00 коп.
Доводи відповідача, що ним вживались заходи до одержання спеціального дозволу на користування надрами, проте такий дозвіл не одержано з причин, які від нього не залежали, судом відхиляються, оскільки чинне законодавство передбачало необхідність одержання відповідного дозволу ще з 1994 року, і відповідач мав можливість і був зобов'язаний одержати такий дозвіл. Посилання відповідача, що прокурор неправомірно вимагає відшкодування шкоди за період до проведення перевірки, оскільки контролюючий орган вніс припис оформити дозвіл до 24.07.2013 і лише після цієї дати можливо вимагати відшкодування шкоди, є необґрунтованим, оскільки внесений припис не звільняє суб'єкта господарювання від відповідальності за завдану шкоду неправомірною бездіяльністю.
За приписами ст.ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відповідно до ст. 65 Кодексу України про надра порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні, зокрема, у самовільному користуванні надрами;
Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України (ст. 67 Кодексу України про надра).
Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі шляхом стягнення суми 32625454 грн. 00 коп. на користь держави шляхом перерахування коштів на балансовий рахунок спеціального фонду місцевого бюджету м. Зимогір'я.
Відповідно до ст. 49 ГПК України з відповідача в доход Державного бюджету України стягується судовий збір в сумі 68820 грн. 00 коп.
У судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1.Позовні вимоги Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області до Державного підприємства "Луганськвугілля" в особі Відокремленого підрозділу "Шахта "Черкаська", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1.Луганська обласна рада, 2.Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області, 3.Зимогір'ївська міська рада про стягнення збитків в сумі 32625454 грн. 00 коп., заподіяних порушенням природоохоронного законодавства, задоволити в повному обсязі.
2.Стягнути з Державного підприємства "Луганськвугілля", м. Луганськ, вул. Лермонтова, 1в, ідентифікаційний код 32473323 на користь держави збитки в розмірі 32625454 грн. 00 коп. шляхом перерахування коштів на балансовий рахунок № 33115331700299 спеціального фонду місцевого бюджету м. Зимогір'я Слов'яносербського району Луганської області, код за ЄДРПОУ 37969169, отримувач - УДКС України у Слов'яносербському районі, м. Зимогір'я, код платежу за бюджетною класифікацією 24062100, банк одержувач - ГУДКС України у Луганській області, МФО 804013, видати наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.
3.Стягнути з Державного підприємства "Луганськвугілля", м. Луганськ, вул. Лермонтова, 1в, ідентифікаційний код 32473323 в доход Державного бюджету України на рахунок 31214206783006, банк отримувача - ГУДКСУ у Луганській області, отримувач - УДКСУ у м. Луганську, МФО 804013, код ОКПО - 37991503, код класифікації доходів 22030001 судовий збір в сумі 68820 грн. 00 коп., видати наказ Ленінській об'єднаній державній податковій інспекції у м. Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області після набрання рішенням законної сили.
4.рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
5.Повне рішення складено і підписано - 05.08.2013.
Суддя О.В.Рябцева