ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.04.13р. Справа № 904/694/13-г
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs32779992) ) ( Додатково див. постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду (rs31710338) )
За позовом державного підприємства "Придніпровська залізниця" (м. Дніпропетровськ)
до публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область)
про стягнення заборгованості
Суддя Татарчук В.О.
Секретар судового засідання Білан О.В.
Представники:
від позивача - Русанова В.В., дов. №30 від 01.01.13р.
від відповідача - Зеркін А.С., дов. №12/81 від 02.01.13р.
Суть спору:
Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось з позовом до публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами в сумі 51389,28грн.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
- на підставі договору від 12.04.2007 № ПР/М-07-2/14-НЮдч "Про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "Північний ГЗК", яка примикає до станцій Терни і Рядова Придніпровської залізниці" в липні 2012 року позивачем було подано на під'їзну колію для відповідача 60 порожніх вагонів;
- відповідачем підписано відомість плати за користування вагонами форми ГУ-46 № 23079351 із запереченням: "З нарахованими вагоно-годинами та платою по актам № 1363/1434 не згодні. Вагони подані із залишками раніше перевезеного вантажу та в комерційному відношенні не придатні під навантаження окатишів";
- вказані твердження позивач вважає необґрунтованими, оскільки документи, які є підставою для матеріальної відповідальності, підписані сторонами без заперечень, доказів виявлення залишку вантажів у вагонах не існує і додаткова підготовка вагонів не проводилась;
- на підставі актів загальної форми №№ 1363, 1434, 1364, 1435, 1387, 1433, 1361, 1436, пам'яток форми ГУ-45 №№ 2109, 1757 відповідач повинен сплатити плату за користування вагонами по відомості форми ГУ-46 № 23079351 в розмірі 51389,28грн.
Відповідач заперечує проти позову, посилаючись на те, що:
- акт загальної форми ГУ-23 № 1363, складений на станції Рядова було підписано працівником відповідача із запереченням, а саме: "У вагонах залишки раніше перевезеного вантажу";
- позивачем порушені вимоги ст. 123 Статуту залізниць України (457-98-п) ;
- відомість плати за користування вагонами № 23079351 форми ГУ-46 була підписана представником відповідача із запереченням, а саме: "З нарахованою сумою за користування даними вагонами не згодні, так як вагони подані із залишками раніше перевезеного вантажу та в комерційному відношенні не придатні під навантаження окатишів";
- позивачем не доведено належним чином вину відповідача у затримці вагонів.
В судовому засіданні 02.04.2013 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -
встановив:
12.04.2007 між ДП "Придніпровська залізниця" (Залізниця) та ВАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (Власник колії), правонаступником якого є відповідач укладено тимчасову угоду № ПР/М-07-2/14-НЮдч "Про експлуатацію залізничної під'їзної колії ВАТ "Північний ГЗК", яка примикає до станцій Терни і Рядова Придніпровської залізниці".
Згідно з п. 6 договору вагони, що прибули на станцію Терни Придніпровської залізниці для ВАТ "Північний ГЗК", подаються локомотивом залізниці на одну з колій № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни за вказівкою чергового по станції, де здійснюється приймально-здавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії. Вагони, що прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для ВАТ "Північний ГЗК", подаються локомотивом залізниці на одну з колій № 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по станції, де здійснюється приймально-здавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.
Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю: повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту або маневровий диспетчер ВАТ "Північний ГЗК" по телефону черговому по станції Терни не пізніше ніж за 2,0 години до пред'явлення вагонів до здачі, з подальшим письмовим підтвердженням наданим прийомоздавальнику станції Терни із реєстрацією у книзі повідомлень форм ГУ-2 (п. 8 договору).
Пунктом 13 договору передбачено, що власник колії сплачує залізниці, зокрема, плату за користування вагонами згідно з Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України. Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України (457-98-п) по передоплаті через ТехПД-2 з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення.
Суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги з наступних підстав.
Згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до статті 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частинами 1 і 2 статті 193 Господарського кодексу України встановлено, що:
- суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться;
- кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Як зазначено вище, між сторонами укладено тимчасову угоду № ПР/М-07-2/14-НЮдч "Про експлуатацію залізничної під'їзної колії ВАТ "Північний ГЗК", яка примикає до станцій Терни і Рядова Придніпровської залізниці".
В матеріалах справи міститься копія складеної позивачем відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 № 23079351 на суму 51389,28грн., яка відповідальним працівником ПАТ "Північний ГЗК" підписана із запереченням: "З нарахованими вагоно-годинами та сумами плат по актам № 1363/1434 не згодні. Вагони прибули із залишками раніше перевезеного вантажу та в комерційному відношенні не придатні під навантаження окатишів".
За правилами частини 1 статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідачем не виконані вимоги наведеної норми та не доведений факт відсутності підстав для стягнення з товариства спірної плати за користування вагонами.
Згідно зі статтею 71 Статуту (457-98-п) взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії.
Статтею 31 Статуту (457-98-п) встановлено, що залізниця зобов'язана подавати під завантаження справні, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках-продезінфіковані вагони та контейнери.
За приписами статті 119 Статуту (457-98-п) за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Зазначена плата стягується також з вантажовідправників, вантажоодержувачів у разі затримки вагонів (контейнерів), пов'язаної з митним оформленням.
Відповідно до п. 2 розділу I Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (z0165-99) (далі - Правила) за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під'їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.
Згідно з п. 3 розділу ІІ Правил облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, пам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к, повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника; час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам'ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій; пам'ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника (абз. 5,6,7 п. 4 розділу II Правил).
Згідно з п.п. 7, 12, 14 розділу ІІІ Правил час користування вагонами на залізничних під'їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях; загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника, час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година; розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством.
Як зазначалось вище в матеріалах справи містяться копії відомості плати за користування вагонами № 23079351, актів загальної форми №№ 1363, 1434, 1364, 1435, 1387, 1433, 1361, 1436 і пам'яток форми ГУ-45 №№ 2109, 1757.
Саме на підставі вказаних документів позивачем була визначена плата за користування вагонами в розмірі 51389,28грн.
Суд не приймає посилання відповідача на те, що відомість плати за користування вагонами № 23079351 та акт загальної форми № 1363 підписані представником останнього із запереченнями.
Пам'ятки форми ГУ-45 №№ 2109, 1757, акти загальної форми №№ 1434, 1364, 1435, 1387, 1433, 1361, 1436 підписані представником відповідача без заперечень, а акти про випадки виявлених залишків вантажу у відповідних вагонах на станції не складались.
До того ж у відомості плати за користування вагонами № 23079351 мова йде про нарахування плати за користування 59 вагонами, а не лише 48 вагонами, які за твердженням відповідача були подані із залишками попереднього вантажу.
Посилання ПАТ "Північний ГЗК" на те, що вказані 48 вагонів перебували всередині групи, а тому вся така група вагонів не була придатна для завантаження не є достатньою підставою для звільнення останнього від оплати за користування іншими вагонами.
Твердження відповідача про те, що до позовної заяви не додано виписок з книги ВУ-14 є помилковими. В матеріалах справи є витяг з книги ф. ВУ-14 "Пред'явлення вагонів вантажного парку до технічного огляду", в якому є відмітка працівників вагонного господарства залізниці про те, що огляд відповідних вагонів було почато о 19год.40хв. і закінчено о 22год.20хв. 18.07.2012. За результатами огляду вагони було визнано придатними під навантаження вантажу "окатиші".
Таким чином, за результатами вирішення спору ПАТ "Північний ГЗК" не доведена наявність вини позивача у затримці вагонів як обов'язкова підстава для звільнення відповідача від плати за користування вагонами.
З урахуванням викладеного, суд задовольняє позовні вимоги в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
вирішив:
Позов задовольнити.
Стягнути з публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (50079, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, код ЄДРПОУ 00191023) на користь державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код ЄДРПОУ 01073828) 51389,28грн. - плати за користування вагонами, 1720,50грн. - витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено - 08.04.2013.
Суддя
В.О. Татарчук