ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 2866/7/24-1117 від 18.02.2002
На адресу ДПА в АР Крим,
областях, м.Києві
та Севастополі
У зв'язку з численними запитами підпорядкованих ДПА та
платників податків щодо механізму та повноважень органів ДПА при
наданні відстрочок зі сплати фіксованого сільгоспподатку
сільгосптоваровиробникам в результаті виникнення форс-мажорних
обставин ДПА України повідомляє таке.
Закон України від 17.12.98 р. N 320-XIV ( 320-14 ) "Про
фіксований сільськогосподарський податок" та постанова КМУ від
23.04.99 р. N 658 ( 658-99-п ) "Про затвердження Положення про
порядок справляння та обліку фіксованого сільськогосподарського
податку" визначають механізм справляння фіксованого
сільгоспподатку, що сплачується сільгосптоваровиробниками у
грошовій формі або у вигляді поставок сільгосппродукції.
Вказаними правовими актами не визначено головні умови
користування податковим кредитом, а також не зобов'язано ДПА
України розробити порядок відстрочення сплати фіксованого
сільгоспподатку.
У зв'язку з наведеним, у ДПА України відсутні правові
підстави для розробки та держреєстрації відповідного механізму
надання відстрочок зі сплати фіксованого сільгоспподатку для
сільгосптоваровиробників у результаті виникнення форс-мажорних
обставин.
Одночасно зазначаємо, що п.18,2 ст.18 Закону України від
21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними
цільовими фондами" встановлено, що підлягає списанню безнадійний
податковий борг, у тому числі пеня, нарахована на такий податковий
борг, а також штрафні та фінансові санкції. Однією із складових
частин безнадійного податкового боргу є податковий борг юридичних
або фізичних осіб, що виник внаслідок непереборної сили
(форс-мажорних обставин). Норми зазначеної статті поширюються на
всіх платників податків, незалежно від галузевого підпорядкування.
З метою забезпечення практичного впровадження п. 18.2 ст. 18
цього Закону ДПА України розроблено Порядок списання безнадійного
податкового боргу платників податків, який затверджено наказом від
14.03.2001 р. N 103 ( z0016-02 ) та зареєстровано в Мін'юсті
України 10.01.2002 р. N 16/6304.
На підставі доручення КМУ від 28.02.2001 р. N 2153/3
зазначений Порядок був узгоджений з Мінфіном України, Мінпраці та
соцполітики України (до складу якого увійшли установи Фонду
соцстраху України), Держмитслужбою України та ПФУ.
Так, у випадку виникнення форс-мажорних обставин платник
податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку
безнадійного податкового боргу або за місцем своєї реєстрації
(якщо контролюючим є податковий орган) з письмовою заявою, в якій
зазначаються суми податків, зборів, інших платежів, які просить
списати.
До заяви обов'язково додається будь-який з документів, який
підтверджує, що податковий борг вважається безнадійним.
Факт непереборної сили підтверджується:
- ТПП України - про настання обставин непереборної сили чи
стихійного лиха на території України;
- уповноваженими органами іншої держави, які легалізовані
консульськими установами України, - у разі настання обставин
непереборної сили чи стихійного лиха на території такої держави;
- рішеннями Президента України про запровадження надзвичайної
екологічної ситуації в окремих місцевостях України, затвердженими
ВРУ, або рішеннями КМУ про визнання окремих місцевостей України
потерпілими від повені, посухи, пожежі та інших видів
стихійного лиха;
- висновками інших органів, уповноважених згідно із
законодавством засвідчувати обставини форс-мажору.
Враховуючи зазначене, для списання безнадійного податкового
боргу, що виник внаслідок форс-мажорних обставин,
сільгосптоваровиробники можуть скористатися нормами наведеного
вище Порядку.
Заступник Голови Г.Оперенко
"Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації"
N 9/2, 07.03.2002